Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
R0-luku (kyllä, se on är nolla eikä är oo) ei kerro mitään siitä, mikä on tartuntojen päivittäinen määrä, vaan siitä, mihin suuntaan tilanne on kehittymässä. Jos se on alle yhden, tartunnat vähenevät, jos yli, ne lisääntyvät eksponentiaalisesti. Joten maassa voi olla paljon tartuntoja päivittäin ja silti R0 alle yhden, jos tilanne on kuitenkin paranemassa ja tartunnat vähenemässä. Mutta tämän takia R0 ei voi olla ainoa tarkasteltava mittari.
Edes Thaimaasta ei pääse Suomeen. Joudummeko nyt ostamaan marjat Kiinasta ?
https://yle.fi/uutiset/3-11382114
Thaimaalaisia marjanpoimijoita ei tule tänä kesänä Suomeen – Thaimaa ei päästä poimijoita myöskään Ruotsiin
3.6.2020 klo 10.24päivitetty 3.6.2020 klo 10.36
Marjayritys Arctic International Oy:n toimitusjohtaja Janne Naapanki, Polarica Marjahankinta Oy:n toimitusjohtaja Jukka Kristo ja työ- ja elinkeinoministeriön hallitusneuvos Olli Sorainen vahvistivat keskiviikkona Ylelle, että Thaimaan viranomaiset ovat evänneet maan marjanpoimijoiden tulon Suomen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tänään pitänyt tehdä päätöksiä ulkomaanmatkailun suhteen? Nyt ihmeellisesti kadonnut käsiteltävistä asioista ja edelleenkin jauhetaan eilisen keskustelija.
Siis toi nyt vaan oli Haaviston kommentti siitä että haluaisi valmiiksi jotain päätöksiä keskiviikkoon mennessä. Haavisto ei ole tänään edes paikalla, joten asiasta ei puhuta tänään.
Haaviston ei tarvitsisi olla enää koskaan paikalla yhtään missään. Yksi paskantärkeä valehteleva pikkunilkki koko hemmo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve ihmisillä on saada hallituksen suositus maskien käytölle? Eikö sitä voi pitää ilman suositustakin?
Kun se maski mun naamalla suojaa siinä ruuhkadösässä enemmän sua kun mua, mäkin haluaisin parempaa turvaa sillä, että säkin käyttäisit maskia.
Ja niin kauan kun porukka ei tätä tajuu ja toimi sen mukaan niin tarvitaan ohjausta, suositusta tai pakkoa.jos bussissa on 30 ihmistä ja 16 lla maski. Minulla kans niin eihän sr mua suojaa. Kaikilla pitää olla.
Laskeehan se todennäköisyyttä jo huomattavasti.
Millä todennäköisyydellä saat maskittomana koronatartunnan julkisessa liikenteessä? Tämä pitäisi tietää ennen kuin päästään laskemaan todennäköisyyksiä maskin hyödyistä.
Kun tiedämme ettei maski suojaa kantajaansa virukselta niin etkö voi hengitellä vaikka paitasi läpi, jos epäilet kantavasi virusta?
Jos tartunnan saamisen todennäköisyys on jo valmiiksi bussissa olematon, miten paljon tartunnan saamisen todennäköisyyttä pystyy silloin pienentämään maskilla?
Tartunnan saamisen todennäköisyys bussissa on olematon, mikäli bussissa ei ole yhtään koronaviruksen kantajaa. Aerosolien kautta leviämisestä on nyt kuitenkin tullut niin paljon tietoa, että mikäli bussissa on kantaja tai jopa useampi kantaja, pieneen huoneeseen verrattava bussi jossa ilma kiertää on yksi pahimmista mahdollisista tartuntapaikoista, sitä pahempi mitä kauemmin siinä matkustat.
Onko siitä muuten jotain tietoa, että onko maskilla mitään vaikutusta aerosolien leviämiseen? Sehän on eri asia kuin pisara, joita simppelilläkin kangasmaskilla voi torjua aika tehokkaasti, kunhan on joku fyysinen este. Mutta aerosolit, se onkin sitten toinen juttu. Toisaalta koko aerosoliteoriasta on myös aika eriäviä näkemyksiä olemassa.
Tein kokeen peilin edessä: ilman estettä, puuvillakangas suun edessä ja ffp2 maski. Puhalsin ja aivastin. ffp2 maski esti lasin huurtumista parhaiten. Kertonee jotain? JOssain jutussa viime päivinä annettiin prosenttilukuja läpäisevyydestä, en valitettavasti löydä sitä, oliko tiskirätti paras en muista.
Itse käytän julkisilla paikoilla ffp2 maskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve ihmisillä on saada hallituksen suositus maskien käytölle? Eikö sitä voi pitää ilman suositustakin?
Kun se maski mun naamalla suojaa siinä ruuhkadösässä enemmän sua kun mua, mäkin haluaisin parempaa turvaa sillä, että säkin käyttäisit maskia.
Ja niin kauan kun porukka ei tätä tajuu ja toimi sen mukaan niin tarvitaan ohjausta, suositusta tai pakkoa.jos bussissa on 30 ihmistä ja 16 lla maski. Minulla kans niin eihän sr mua suojaa. Kaikilla pitää olla.
Laskeehan se todennäköisyyttä jo huomattavasti.
Millä todennäköisyydellä saat maskittomana koronatartunnan julkisessa liikenteessä? Tämä pitäisi tietää ennen kuin päästään laskemaan todennäköisyyksiä maskin hyödyistä.
Kun tiedämme ettei maski suojaa kantajaansa virukselta niin etkö voi hengitellä vaikka paitasi läpi, jos epäilet kantavasi virusta?
Jos tartunnan saamisen todennäköisyys on jo valmiiksi bussissa olematon, miten paljon tartunnan saamisen todennäköisyyttä pystyy silloin pienentämään maskilla?
Tartunnan saamisen todennäköisyys bussissa on olematon, mikäli bussissa ei ole yhtään koronaviruksen kantajaa. Aerosolien kautta leviämisestä on nyt kuitenkin tullut niin paljon tietoa, että mikäli bussissa on kantaja tai jopa useampi kantaja, pieneen huoneeseen verrattava bussi jossa ilma kiertää on yksi pahimmista mahdollisista tartuntapaikoista, sitä pahempi mitä kauemmin siinä matkustat.
Onko siitä muuten jotain tietoa, että onko maskilla mitään vaikutusta aerosolien leviämiseen? Sehän on eri asia kuin pisara, joita simppelilläkin kangasmaskilla voi torjua aika tehokkaasti, kunhan on joku fyysinen este. Mutta aerosolit, se onkin sitten toinen juttu. Toisaalta koko aerosoliteoriasta on myös aika eriäviä näkemyksiä olemassa.
https://www.vttresearch.com/fi/uutiset-ja-tarinat/kangasmaski-ei-suojaa…
Polyesteri parempi aines kuin puuvilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin kauan kun porukka ei tätä tajuu ja toimi sen mukaan niin tarvitaan ohjausta, suositusta tai pakkoa.Maskin käyttö- etenkin nyt Uudellamaalla kertoo vastuunotosta. Se, että päättäjät käyttävät maskia, kertoo vahvan viestin, otetaan homma tosissaan. Jos maskeja ei ole, hekin voivat käyttää kotitekoista maskia ja antaa näin esimerkin. Sitä täällä ei haluta tehdä.
Meillä ei ole maskin käyttö kulttuuria- se täytyy luoda. Kuinka kauan kesti aikanaan opettaa ihmiset pesemään käsiään? Opettaminen ottaa aikaa ja jos päättäjät ei sitä tee, niin no, onhan kansa tähänkin asti toiminut omin päin, jos päätäjät tekee hölmöjä päätöksiä.
Osa kansasta ei ajattele itse, vaan ulkoistaa käytöksensä päättäjien varaan.
Se on ollut yksi isoin huomio tässä kriisissä. Fiksut ajattelevat ihmiset ovat kuin teuraalle vietävinä lampaita, ihan vapaaehtoisesti antavat ajattelutoimintansa muiden käsiin. Käsittämätöntä menoa ja kertoo siitä, ettei se Suomen koululaitos olekaan niin hyvin omilla avoillaan ajattelevia yksilöitä onnistunut luomaan. Kertojan siitä jo johtava asema koulukiusaamis- sekä työpaikkakiusaamis tilanteissa,On niin mukava mennä porukan mukana, se on niin turvallista ja helppoa. Helpolla saatua yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kunnes olet itse uudessa paikassa se pahnanpohjimmainen.
Itse näen maskin käytön suosituksen tässä tilanteessa jo turhaksi. Koronan esiintyvyysluku 4/100000 on niin pieni että mahdollisuus edes altistukseen on lähes olematon. Epäilen että ne ihmiset jotka maskia käyttävät, eivät matkusta julkisilla muutenkaan.
Onko se luku noin pieni myös helsingissä?
Entä esim. Itähelsingin bussilinjoilla, onko siellä matkustaminen yhtä turvallista kuin jossain pikkukylän paikallisbussissa?
Jouduin matkustamaan bussilla ja metrolla joku aika sitten ja ihmettelen miten jotkut täällä voi väittää, että etäisyyden pitäminen liikenteessä on ihan yksinkertaista, kun siihen ei todellisuudessa ollut mitään mahdollisuutta, enkä matkustanut edes ruuhka-aikana.
Pääkaupunkiseudulla asuu 1,4 miljoonaa ihmistä, 4/100000 ilmaantuvuuslukuun tarvittaisiin 56 päivittäistä tartuntaa täällä. Eikös me tuon luvun alle olla?
Jos tarttuvuusluku laskettaisiin noin, yksi henkilö ehtisi tartuttaa useita kertoja ja tuolla luvulla on tarkoitus ilmaista kuinka monta uutta tartuntaa yksi henkilö keskimäärin aiheuttaa. Tällöin oikea laskutapa tulisi perustua mahdolliseen tartuttamisaikaan.
Nythän puhutaan että tartuttaa voi oman tartunnan jälkeen päivinä 2-14, on myös määritelty karanteeniajaksi tuo 14 päivää. Tämän perusteella keskimäärin tartuttaminen tapahtuu kuudennen tai seitsemännen päivän kohdalla ja siksi myös tuohon RO lukuun pitäisi huomioida keskimääräinen aika eli vähintään kuuden päivän tartunnat. Itse laskisin kahden viikon karanteenissa, tarttuvuusluvun viikottaisten tartuntojen perusteella eli tuohon tarvitaan 56 viikottaista uutta tartuntaa, jotta RO olisi 4/100000.
En tunne virallista tapaa laskea tuo luku, mutta jos se lasketaan päivittäisistä tartunnoista, olen vakaasti eri mieltä laskutavasta.
Älkää sekoittako ilmaantuvuutta ja RO:ta keskenään, eri asioita.
Ilmaantuvuus kuvaa tapausten määrää 100 000 asukasta kohden. Se lasketaan kaavalla: (tapausmäärä / väestömäärä) * 100 000
Virusten kykyä tartuttaa muita ihmisiä mitataan RO-luvulla. Jos RO-luku on 1. Se tarkoittaa, että yksi tartunnan saanut tartuttaa keskimäärin yhden ihmisen, RO-luku 2 tartuttaa 2 jne. Eli jos RO-luku on yli yhden niin virus leviää edelleen, ja toisten päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin kauan kun porukka ei tätä tajuu ja toimi sen mukaan niin tarvitaan ohjausta, suositusta tai pakkoa.Maskin käyttö- etenkin nyt Uudellamaalla kertoo vastuunotosta. Se, että päättäjät käyttävät maskia, kertoo vahvan viestin, otetaan homma tosissaan. Jos maskeja ei ole, hekin voivat käyttää kotitekoista maskia ja antaa näin esimerkin. Sitä täällä ei haluta tehdä.
Meillä ei ole maskin käyttö kulttuuria- se täytyy luoda. Kuinka kauan kesti aikanaan opettaa ihmiset pesemään käsiään? Opettaminen ottaa aikaa ja jos päättäjät ei sitä tee, niin no, onhan kansa tähänkin asti toiminut omin päin, jos päätäjät tekee hölmöjä päätöksiä.
Osa kansasta ei ajattele itse, vaan ulkoistaa käytöksensä päättäjien varaan.
Se on ollut yksi isoin huomio tässä kriisissä. Fiksut ajattelevat ihmiset ovat kuin teuraalle vietävinä lampaita, ihan vapaaehtoisesti antavat ajattelutoimintansa muiden käsiin. Käsittämätöntä menoa ja kertoo siitä, ettei se Suomen koululaitos olekaan niin hyvin omilla avoillaan ajattelevia yksilöitä onnistunut luomaan. Kertojan siitä jo johtava asema koulukiusaamis- sekä työpaikkakiusaamis tilanteissa,On niin mukava mennä porukan mukana, se on niin turvallista ja helppoa. Helpolla saatua yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kunnes olet itse uudessa paikassa se pahnanpohjimmainen.
Ohjaus suositus pakko ??
Pakko on noista ainoa joka kriisissä toimii. Voihan sitä tulipalon sattuessa palopäällikkö antaa suosituksen brankkareille että suositan teitä lähtemään sammuttelemaan jos hotsittaa ei mikään pakko kuitenkaan.
Kyllä se on THL ja ilmeisesti STM joilla pitäisi tuhkarokon kaltaisen taudin sammutusoperaation avaimet olla käsissä. Onneksi suomalaiset ovat tottuneita talviflunssiin ja mitä nyt jostain sarsista. Jopa jotain järkeä on havaittavissa jopa Nobelmaa Ruotsissa. Nyt kuukausien kuluttua myöntävät että suosituslinja eli ei tehdä ja välitetä mitään oli yllättäen Väärä.
Kun edelleen Sars on maailman vaarallisimpiin kuuluva virus joka vaurioittaa kaikki jollain tasolla vähintään hermostoon päästessä.
Huoh. Lopettaisivat jo noista maskeista jauhamisen. Perustuslaki estää tuollaisten pakottamisen ja itse tai kukaan tuttuni ei ole sellaista käyttämässä vaikka tulisi mitä suosituksia.
Valitettavasti kuitenkin joutunen tuollaista käyttämään, kun lähden juhannuksen jälkeen perheen kanssa Kroatiaan lomalle. Lentoyhtiö pakottaa lennon ajaksi.
Mitenköhän muka saan 2- ja 4-vuotiaat lapset pitämään tuota koko lennon ajan. Aivan naurettavaa pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Lopettaisivat jo noista maskeista jauhamisen. Perustuslaki estää tuollaisten pakottamisen ja itse tai kukaan tuttuni ei ole sellaista käyttämässä vaikka tulisi mitä suosituksia.
Valitettavasti kuitenkin joutunen tuollaista käyttämään, kun lähden juhannuksen jälkeen perheen kanssa Kroatiaan lomalle. Lentoyhtiö pakottaa lennon ajaksi.
Mitenköhän muka saan 2- ja 4-vuotiaat lapset pitämään tuota koko lennon ajan. Aivan naurettavaa pelleilyä.
Perustuslaki nimenomaan hengen ja terveyden osalta ja erityisesti tartuntatautilain osalta Pakottaisi epidemiatilanteen mukaan kaikkiin mahdollisiin järkeviin toimiin taudin ehkäisemiseksi. Eli juurikin maskien käyttöön asiaankuuluvalla tavalla epidemia alueen riskikohteissa.
Tämä mielivaltainen laintulkinta jonkun lyhytnäköisen "profitin" hyväksi on Naurettavaa Pelleilyä. Espanjantaudissa parhaiten niin terveyden ja talouden osalta pärjäsivät ne jotka tukahduttivat parhaiten.
Teille jotka vänkäätte R0:n kirjoitusasusta:
"Epidemiologiassa perusuusiutumisluku R0 (R-nolla), mediassa usein tartuttavuusluku, voidaan ajatella yhden henkilön keskimäärin tartuttamien uusien tapausten lukumääräksi tilanteessa, jossa väestöllä ei ole aiemmasta sairastumisesta tai rokotuksesta johtuvaa immuniteettia vaan koko väestö on altis tartunnalle."
Nyt keskustellaan raja-asioista ja maskisäädöksistä. Mitäs veikkaatte? Mitä tuo raja-asiat pitää sisällään?
Vierailija kirjoitti:
Nyt keskustellaan raja-asioista ja maskisäädöksistä. Mitäs veikkaatte? Mitä tuo raja-asiat pitää sisällään?
Jatketaanko rajojen sulkuun liittyviä rajoituksia, muutetaanko niitä vai poistetaanko kokonaan. Mitä muutakaan?
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että avataan taas rajat ja päästetään turistit Suomeen ja laitetaan naula arkkuun tuolle maskipelleilylle, eli todetaan ettei mitään suositusta ole eikä tule
Hyvä näin ja josko matkailusektorikin pikku hiljaa alkaisi tästä elpyä.
Ruotsissa tulee yli 600 uutta tartuntaa edelleen joka päivä. Eli korona ei ole himmannut siellä yhtään. Ei siis yhtään. Miksi tästä ei uutisoida? Ja Tukholmassa EI ole terassit ole todellakaan täynnä jne. Mutta yli 600 tartuntaa tulee joka helvetin päivä. Ja Suomessa tule 2. 🤔 Mutta kun tuo Ruotti on kaiken lisäksi tossa mein vieressä..
Eilen 2 tartuntaa koko heela Suomessa. Nytkö pitäisi alkaa maskit naamalla liikkua kesähelteessä. Just jo.
Onko muuten Päivi Räsänen ottanut koko pandemian aikana kantaa yhtään mihinkään? Hänhän on koulutukseltaan kuitenkin lääkäri ja innokas kieltämään kaiken mahdollisen.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa tulee yli 600 uutta tartuntaa edelleen joka päivä. Eli korona ei ole himmannut siellä yhtään. Ei siis yhtään. Miksi tästä ei uutisoida? Ja Tukholmassa EI ole terassit ole todellakaan täynnä jne. Mutta yli 600 tartuntaa tulee joka helvetin päivä. Ja Suomessa tule 2. 🤔 Mutta kun tuo Ruotti on kaiken lisäksi tossa mein vieressä..
Siitähän uutisoidaan jatkuvasti. Viimeksi tänään yksi päivän pääotsikoista:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006528205.html
Ruotsin olisi pitänyt ryhtyä tiukempiin koronatoimiin, myöntää valtionepidemiologi Tegnell
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten Päivi Räsänen ottanut koko pandemian aikana kantaa yhtään mihinkään? Hänhän on koulutukseltaan kuitenkin lääkäri ja innokas kieltämään kaiken mahdollisen.
Jos vaikka kieltäisi nuo maskit joita heitellään surutta katuojiin ja luontoon. En ymmärrä miksi noita ei voi kieltää muilta kuin terveydenhoitohenkilökunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se voi. Hänen ajatusmaailmassa kaikki tapahtuu yläkerran tahdosta, ja luulisin ettei hän halua alkaa selittää miksi yläkerta tällaisen riesan nyt ihmisille järjesti...
Kuinkas monta hollantilaista on kuollut vs. suomalaista?