Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
88401/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tänään pitänyt tehdä päätöksiä ulkomaanmatkailun suhteen? Nyt ihmeellisesti kadonnut käsiteltävistä asioista ja edelleenkin jauhetaan eilisen keskustelija. 

Liettuaan saakka pääsee jo ilman karanteeniin joutumista.

Vierailija
88402/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tänään pitänyt tehdä päätöksiä ulkomaanmatkailun suhteen? Nyt ihmeellisesti kadonnut käsiteltävistä asioista ja edelleenkin jauhetaan eilisen keskustelija. 

Siis toi nyt vaan oli Haaviston kommentti siitä että haluaisi valmiiksi jotain päätöksiä keskiviikkoon mennessä. Haavisto ei ole tänään edes paikalla, joten asiasta ei puhuta tänään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
88403/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta ulkomaalaisten matkustaminen Suomeen. Täälläkin monella on läheisiä ulkomailla, joita ei ole nähnyt kuukausiin.

Minun oli tarkoitus tavata ystävää tämän kuun lopussa, toivon edelleen että tämä toteutuu.

Vierailija
88404/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta ulkomaalaisten matkustaminen Suomeen. Täälläkin monella on läheisiä ulkomailla, joita ei ole nähnyt kuukausiin.

Minun oli tarkoitus tavata ystävää tämän kuun lopussa, toivon edelleen että tämä toteutuu.

KUINKA V*TUN MONTA KERTAA SE PITÄÄ SANOA ETTÄ TURISMIA SUOMEEN EI SALLITA KESÄN AIKANA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! TÄMÄ KERROTTU JO AIKOJA SITTEN, LOPETA TUO S*ATANAN LÄNKYTTÄMINEN.

Vierailija
88405/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijaryhmä suosittelee maskien käyttöä koronapandemian tukahduttamiseen

Eroon koronasta -työryhmä asettui samalle kannalle hallituksen tiedepaneelin kanssa.

Suomalaistutkijat vetoavat keskiviikkona julkaistussa avoimessa kirjeessä sen puolesta, että kasvomaskeja käytettäisiin Suomessa väestötasolla koronapandemian tukahduttamiseen.

– Tämänhetkinen tutkimus viittaa vahvasti siihen, että maskien käytöstä on hyötyä ja että maskit ovat yksi hyödyllisimmistä ja kustannustehokkaimmista toimista COVID-19-epidemian hallinnassa, Eroon koronasta -työryhmä kirjoittaa.

Tutkijoiden mukaan maskien käyttö vähentää sekä oireellisten että oireettomien kantajien ympäristöönsä levittämien virusten määrää. Siten se vähentää käyttäjien todennäköisyyttä tartuttaa muita.

Kirjoittajien mukaan jo kertynyt tutkimusaineisto osoittaa sen, että ihmiset ovat tartuttavimmillaan infektion alkuvaiheessa, jolloin oireita esiintyy vähän tai ei lainkaan.

Kirjeen ovat allekirjoittaneet muun muassa taloustieteen nobelisti Bengt Holmström, Helsingin ja Stanfordin yliopistojen genetiikan ja epidemiologian tutkija Hanna Ollila sekä kansainvälisen oikeuden professori Martin Scheinin.

Maski suojaa ensisijaisesti muita

Kirurgisten suu-nenäsuojusten ohella myös kangasmaskeista on hyötyä tautia levittävien pisaroiden pysäyttämisessä.

– Niissä tilanteissa, joissa maskien käyttö on velvoitettua tai muuten yleistä, on sen osoitettu suojaavan kanssakäymisessä tapahtuvilta tartunnoilta, tutkijat kirjoittavat.

Maskien käyttö olisi tutkijoiden mielestä hyödyllisintä silloin, kun suurin osa ihmisistä julkisissa tiloissa käyttää maskia. VTT:n julkaiseman tutkimuksen mukaan kangasmaskien tärkein vaikutus on muiden suojaaminen tartunnalta.

Maskit siis suojaisivat niitäkin, jotka eivät voisi esimerkiksi terveydentilansa tai muun syyn vuoksi itse käyttää maskia. Mitä suurempi määrä ihmisiä käyttää mahdollisimman tehokkaita ja puhtaita maskeja asianmukaisesti, sitä tehokkaammin epidemian leviäminen hidastuu, kun muita tukahdutustoimia käytetään maskien rinnalla.

Hallituksen asettama tiedepaneeli suositteli tiistaina niin ikään kasvomaskien käyttämistä julkisilla paikoilla ja joukkoliikenteessä koronavirustartuntojen torjumiseksi.

https://yle.fi/uutiset/3-11381902

Vierailija
88406/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tarve ihmisillä on saada hallituksen suositus maskien käytölle? Eikö sitä voi pitää ilman suositustakin?

Kun se maski mun naamalla suojaa siinä ruuhkadösässä enemmän sua kun mua, mäkin haluaisin parempaa turvaa sillä, että säkin käyttäisit maskia.

Ja niin kauan kun porukka ei tätä tajuu ja toimi sen mukaan niin tarvitaan ohjausta, suositusta tai pakkoa.

Maskin käyttö- etenkin nyt Uudellamaalla kertoo vastuunotosta. Se, että päättäjät käyttävät maskia, kertoo vahvan viestin, otetaan homma tosissaan. Jos maskeja ei ole, hekin voivat käyttää kotitekoista maskia ja antaa näin esimerkin. Sitä täällä ei haluta tehdä.

Meillä ei ole maskin käyttö kulttuuria- se täytyy luoda. Kuinka kauan kesti aikanaan opettaa ihmiset pesemään käsiään? Opettaminen ottaa aikaa ja jos päättäjät ei sitä tee, niin no, onhan kansa tähänkin asti toiminut omin päin, jos päätäjät tekee hölmöjä päätöksiä.

Osa kansasta ei ajattele itse, vaan ulkoistaa käytöksensä päättäjien varaan.

Se on ollut yksi isoin huomio tässä kriisissä. Fiksut ajattelevat ihmiset ovat kuin teuraalle vietävinä lampaita, ihan vapaaehtoisesti antavat ajattelutoimintansa muiden käsiin. Käsittämätöntä menoa ja kertoo siitä, ettei se Suomen koululaitos olekaan niin hyvin omilla avoillaan ajattelevia yksilöitä onnistunut luomaan. Kertojan siitä jo johtava asema koulukiusaamis- sekä työpaikkakiusaamis tilanteissa,

On niin mukava mennä porukan mukana, se on niin turvallista ja helppoa. Helpolla saatua yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kunnes olet itse uudessa paikassa se pahnanpohjimmainen.

Itse näen maskin käytön suosituksen tässä tilanteessa jo turhaksi. Koronan esiintyvyysluku 4/100000 on niin pieni että mahdollisuus edes altistukseen on lähes olematon. Epäilen että ne ihmiset jotka maskia käyttävät, eivät matkusta julkisilla muutenkaan.

Onko se luku noin pieni myös helsingissä?

Entä esim. Itähelsingin bussilinjoilla, onko siellä matkustaminen yhtä turvallista kuin jossain pikkukylän paikallisbussissa?

Jouduin matkustamaan bussilla ja metrolla joku aika sitten ja ihmettelen miten jotkut täällä voi väittää, että etäisyyden pitäminen liikenteessä on ihan yksinkertaista, kun siihen ei todellisuudessa ollut mitään mahdollisuutta, enkä matkustanut edes ruuhka-aikana.

Pääkaupunkiseudulla asuu 1,4 miljoonaa ihmistä, 4/100000 ilmaantuvuuslukuun tarvittaisiin 56 päivittäistä tartuntaa täällä. Eikös me tuon luvun alle olla?

Jos tarttuvuusluku laskettaisiin noin, yksi henkilö ehtisi tartuttaa useita kertoja ja tuolla luvulla on tarkoitus ilmaista kuinka monta uutta tartuntaa yksi henkilö keskimäärin aiheuttaa. Tällöin oikea laskutapa tulisi perustua mahdolliseen tartuttamisaikaan.

Nythän puhutaan että tartuttaa voi oman tartunnan jälkeen päivinä 2-14, on myös määritelty karanteeniajaksi tuo 14 päivää. Tämän perusteella keskimäärin tartuttaminen tapahtuu kuudennen tai seitsemännen päivän kohdalla ja siksi myös tuohon RO lukuun pitäisi huomioida keskimääräinen aika eli vähintään kuuden päivän tartunnat. Itse laskisin kahden viikon karanteenissa, tarttuvuusluvun viikottaisten tartuntojen perusteella eli tuohon tarvitaan 56 viikottaista uutta tartuntaa, jotta RO olisi 4/100000.

En tunne virallista tapaa laskea tuo luku, mutta jos se lasketaan päivittäisistä tartunnoista, olen vakaasti eri mieltä laskutavasta.

Vierailija
88407/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kaikessa on ihmeellistä, että voi olla koronavirus karanteenissa ja siitä huolimatta vaikka matkustaa Liettuaan. Koska kukaan ei valvo sitä, miten karanteenissa olevat aikaansa käyttävät ja mitä he tekevät. 

Eikä tilanne liene toinen edes niiden kohdalla jotka ovat koronaviruksen saaneina eristyksiin määrättyjä.

Vierailija
88408/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää yksi asia. Ihan vasta oli hesarissa lista Euroopan R0-luvuista ja siellä oli Alankomaat 1,4 ja Suomi 0,8. 

Alankomaiden omissa tutkimuksissa heidän lukunsa on 0,6.

Kuka kusettaa? Miksi Suomessa heidän R0-luku on noin paljon suurempi?

Vierailija
88409/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KUINKA V*TUN MONTA KERTAA SE PITÄÄ SANOA ETTÄ TURISMIA SUOMEEN EI SALLITA KESÄN AIKANA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! TÄMÄ KERROTTU JO AIKOJA SITTEN, LOPETA TUO S*ATANAN LÄNKYTTÄMINEN.

Ei ole sanottu näin. 

Vierailija
88410/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää yksi asia. Ihan vasta oli hesarissa lista Euroopan R0-luvuista ja siellä oli Alankomaat 1,4 ja Suomi 0,8. 

Alankomaissa on eemmän tartuntoja/päivä suhteutettuna väestöön, joten heidän lukunsa ei voi olla Suomea pienempi. Eli jompikumpi maista laskee päin veetä.

Vierailija
88411/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

R0... Onko sinun ÄÖ:si pieni vai mikset osaa kirjoittaa lyhenteitä oikein?

Vierailija
88412/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Professorit hyppivät jo pääministeri Sanna Marinin varpaille, kun ehdottelevat tuollaista kasvomaskisuosituksen antamista. Hallitus ja THL vastustavat tuollaisia suosituksia.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/maskien-kaytto-pelastaa-ihmishenkia-my…

”Maskien käyttö pelastaa ihmishenkiä, myös huivi käy” – Professorit vetoavat avoimessa kirjeessä Marinin hallitukseen

3.6.2020 09:38päivitetty 3.6.2020 09:38

Professorit ja tutkijat ovat julkaisseet kasvomaskisuosituksen antamista kannattavan avoimnen kirjeen.

Joukko professoreita ja tutkijoita on julkaissut avoimen kirjeen, jossa ehdotetaan maskisuosituksen antamista aktiivisille koronavirusepidemia-alueille.

Aiemmin tällä viikolla hallituksen asettama tiedepaneeli puolsi maskien käyttöä, kun taas sosiaali- ja terveysministeriön selvitys ei nähnyt maskien käytölle tarvetta.

Vierailija
88413/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alankomaissa on eemmän tartuntoja/päivä suhteutettuna väestöön, joten heidän lukunsa ei voi olla Suomea pienempi. Eli jompikumpi maista laskee päin veetä.

Hollanti kusettaa. Maa joka on riippuvainen yhteyksistä muihin maihin niin luku on pakko pitää nättinä.

Vierailija
88414/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta tuo raivoaminen ja lähteitä kehiin

Vierailija
88415/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaako junaa tai pitkän matkan busseja käyttää? Haluaisin mennä käymään kotona Rovaniemellä, mutta en tiedä uskaltaako matkustaa. Etelä-Suomesta asti pitäisi mennä. :( Omaa autoa ei ole.

Vierailija
88416/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt pari kuukautta työmatkustellut Helsingin busseissa ja metrossa ilman maskia ilman tartuntaa.

Eli en nyt jossain muussa kaupungissa Suomessa kovin huolestuisi. Varsinkaan nyt enää.

Oletkö käynyt testissä? Jos et, et voi tietää oletko sairastanut oireettomasti tai niin vähäoireisesti, ettet tiedä sairastaneesi.

Oma puolisoni vitsailee minun flunssista ja influenssoista: aivastaa kerran, joka on merkkinä, että nyt tuli flunssa ja toisen kerran, että nyt se meni jo pois. Hän on jo edesmennyt, mutta häntä "harmitti" se etten oikeastaan koskaan saanut hänen aikanaan kuin lieviä oireita, vaikka kaikki ympärillä sairastuivat esim influessaan.

Vierailija
88417/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

R0... Onko sinun ÄÖ:si pieni vai mikset osaa kirjoittaa lyhenteitä oikein?

Paljonko sinun älykkyysösamääräsi sitten on?

Vierailija
88418/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä. Jos virolaiset duunarit matkustaa jo vapaasti tänne, niin en näe mitään syytä rajoittaa samassa ilmaantuvuusluvussa olevien maiden ihmisten tänne tuloa.

Vierailija
88419/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hollanti kusettaa. Maa joka on riippuvainen yhteyksistä muihin maihin niin luku on pakko pitää nättinä.

Jos verrataan Alankomaiden kriisissätoimintaa Suomeen, niin sanoisin että suomessa lasketaan vaan ihan miten sattuu. Ei Suomen  luku voi mitenkään olla 0,8 kun tuollainen luku on maissa jossa tartuntoja tulee päivittäin paljon enemmän. 

Vierailija
88420/176779 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos verrataan Alankomaiden kriisissätoimintaa Suomeen, niin sanoisin että suomessa lasketaan vaan ihan miten sattuu. Ei Suomen  luku voi mitenkään olla 0,8 kun tuollainen luku on maissa jossa tartuntoja tulee päivittäin paljon enemmän. 

Toi 0,8 on Uudenmaan RO-luku. Koko suomen luku on luultavasti 0,2-0,3 mutta sillä ei ole mitään väliä koska se ei kerro meidän tilanteestamme mitään. 

En kyllä tiedä mikä tuo 1,4 Alankomaille on. Siellä luku on ollut alle nollan maaliskuusta saakka. 

Ketju on lukittu.