Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve ihmisillä on saada hallituksen suositus maskien käytölle? Eikö sitä voi pitää ilman suositustakin?
No ainakin tällä palstalla kaivataan ns. "voittoa", koska kaikissa muissa asioissa mitä täällä hoettu on tullut turpaan.
TOINEN AALTO TULOO!! Nyt tarttee haalia VESSAPAPERIA, kaurahiutaleita, KÄSIDESIÄ, mannasuurimoita, HAMMASTAHNAA, muumi-limssaa, TULITIKKUJA, kookkos-kermaa, KERTAKÄYTTÖGRILLI, Pågen kanel-gifflar. Luojan tähden kiirehdi!
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve ihmisillä on saada hallituksen suositus maskien käytölle? Eikö sitä voi pitää ilman suositustakin?
Kun se maski mun naamalla suojaa siinä ruuhkadösässä enemmän sua kun mua, mäkin haluaisin parempaa turvaa sillä, että säkin käyttäisit maskia.
Ja niin kauan kun porukka ei tätä tajuu ja toimi sen mukaan niin tarvitaan ohjausta, suositusta tai pakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos virus tarttuisi helposti, olisivat kaupan työntekijät jo sairastuneet. Yhdessäkään Helsingin Prismassa ei ole henkilökunnassa tartuntoja, vaikka siellä pyörii väkeä tosi paljon.
Joo, on tässä se lohtu, että jos kaupan työntekijöitä tai bussikuskeja olisi pilvin pimein sairastunut, niin kyllähän se tiedettäisiin. Ilmeisesti näin ei ole kuitenkaan käynyt. Ilmeisesti virus ei satunnaisissa lyhyissä kohtaamisissa kuitenkaan tartu ihan helposti ja se kyllä helpottaa tällaista riskiryhmäläistä, joka kuitenkin haluaisi jo alkaa asioimaan vähän normaalimmin. Eilen oli jo aika paljon ikäihmisiäkin liikkeellä Turussa, vaikka eihän meillä mikään paha tilanne ole ollut pitkään aikaan. Se on vaan se arvaamattomuus, kun ei voi tietää, kenellä on kenellä ei oireeton tai vähäoireinen tartunta.
Lisään tuohon vielä, että seurailen tilannetta, miten luvut kehittyvät. Jos alkaa sairaalaan joutua kovasti lisää porukkaa, niin täytyy taas palata entiseen varovaisuuteen. Missään terasseilla en aio istuskella, mutta ihan normaalit asioinnit, ehkä vastekaupat ym. siihen mukaan. Kahvilla voi pistäytyä jossain sopivassa väljässä paikassa, ehkä ulkoilmassa, sitä on kaivannut.
Sairaalapotilaiden määrää seuraavien kannattaa muistaa, että 25.5. voimaan tulleen lakimuutoksen jälkeen ei ilmoitusta koronapotilaasta ole tarvinnut tehdä ennenkuin hoitojakson jälkeen. Eli silloin kun potilas poistuu sairaalasta.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/-/laakarin-tartuntat…-
Ei, ei ja ei! Tartuntatauti-ilmoitus tartuntautirekisteriin on eri asia kuin sairaanhoitopiirien ilmoitukset sairaalahoidossa olevista ja menehtyneistä.
Korjatkaa lähteen kera, jos olen väärässä.
Tässä vielä oma lähteeni:
Taulukossa esitetään sairaalahoidossa olevien COVID-19-tautiin sairastuneiden henkilöiden lukumäärä ja tautiin liittyvät raportoidut kuolemantapaukset erityisvastuualueittain. Luvut perustuvat sairaanhoitopiirien ilmoittamiin tietoihin. Tällä hetkellä potilastilanne raportoidaan erityisvastuualueittain potilassuojan takia, koska useissa sairaanhoitopiireissä potilasmäärät ovat pieniä.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Kaikki virallinen tiedotus tulee THL:n kautta. Sairaanhoitopiirit ilmoittavat THL:lle sairaalassa olevat ja kuolleet. THL ilmoittaa sivuillaan tilanteen julkisuuteen. Tiedotus on keskitetty, oli THL/STM:n päätös.
Mutta mitä kautta THL saa sairaalassa sillä hetkellä olevista ilmoituksen, sitä ei ole kerrottu. Tuleeko sekin tartuntatauti-ilmoituksen kautta? Jos tulee, niin tieto kirjataan vasta sairaalajakson päätyttyä. Silloin edes THL:llä ei ole ajantasaista tietoa. Elleivät päivittäin ole yhteydessä sairaaloihin.
Aiemmin THL piti (uutisten mukaan) päivittäin palaverin sairaanhoitopiirien johtavien lääkäreiden kanssa, jossa sh-piirit kertoivat tartuntamäärät ja sairaalassa olevien määrät THL:lle.
Sittemmin 19.3. siirtyivät malliin jossa ainakin tartuntatiedot tulevat THL:lle vain tartuntatautirekisterin kautta: https://thl.fi/fi/-/thl-alkaa-kerata-tiedot-koronatartunnoista-tartunta…
Sopii siis kysyä onko tuo tartuntatauti-ilmoitus nykyään THL:n ainoa tietolähde.
Myös koronakartta-sovelluksen tiedot tulevat nimenomaan tartuntatautirekisteristä, jota THL hallinnoi.
"Karttasovelluksen tiedot perustuvat tartuntatautirekisterin tietoihin. Näytteenottopäivästä kuluu noin 2–4 päivää ennen kuin näyte on analysoitu, kirjattu ja tieto on päivittynyt tartuntatautirekisteriin. Karttasovelluksen tiedot päivitetään joka aamu klo 9.30."
https://thl.fi/fi/-/koronakarttasovelluksessa-on-nyt-myos-tietoja-tauti…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos virus tarttuisi helposti, olisivat kaupan työntekijät jo sairastuneet. Yhdessäkään Helsingin Prismassa ei ole henkilökunnassa tartuntoja, vaikka siellä pyörii väkeä tosi paljon.
Joo, on tässä se lohtu, että jos kaupan työntekijöitä tai bussikuskeja olisi pilvin pimein sairastunut, niin kyllähän se tiedettäisiin. Ilmeisesti näin ei ole kuitenkaan käynyt. Ilmeisesti virus ei satunnaisissa lyhyissä kohtaamisissa kuitenkaan tartu ihan helposti ja se kyllä helpottaa tällaista riskiryhmäläistä, joka kuitenkin haluaisi jo alkaa asioimaan vähän normaalimmin. Eilen oli jo aika paljon ikäihmisiäkin liikkeellä Turussa, vaikka eihän meillä mikään paha tilanne ole ollut pitkään aikaan. Se on vaan se arvaamattomuus, kun ei voi tietää, kenellä on kenellä ei oireeton tai vähäoireinen tartunta.
Lisään tuohon vielä, että seurailen tilannetta, miten luvut kehittyvät. Jos alkaa sairaalaan joutua kovasti lisää porukkaa, niin täytyy taas palata entiseen varovaisuuteen. Missään terasseilla en aio istuskella, mutta ihan normaalit asioinnit, ehkä vastekaupat ym. siihen mukaan. Kahvilla voi pistäytyä jossain sopivassa väljässä paikassa, ehkä ulkoilmassa, sitä on kaivannut.
Sairaalapotilaiden määrää seuraavien kannattaa muistaa, että 25.5. voimaan tulleen lakimuutoksen jälkeen ei ilmoitusta koronapotilaasta ole tarvinnut tehdä ennenkuin hoitojakson jälkeen. Eli silloin kun potilas poistuu sairaalasta.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/-/laakarin-tartuntat…-
Ei, ei ja ei! Tartuntatauti-ilmoitus tartuntautirekisteriin on eri asia kuin sairaanhoitopiirien ilmoitukset sairaalahoidossa olevista ja menehtyneistä.
Korjatkaa lähteen kera, jos olen väärässä.
Tässä vielä oma lähteeni:
Taulukossa esitetään sairaalahoidossa olevien COVID-19-tautiin sairastuneiden henkilöiden lukumäärä ja tautiin liittyvät raportoidut kuolemantapaukset erityisvastuualueittain. Luvut perustuvat sairaanhoitopiirien ilmoittamiin tietoihin. Tällä hetkellä potilastilanne raportoidaan erityisvastuualueittain potilassuojan takia, koska useissa sairaanhoitopiireissä potilasmäärät ovat pieniä.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Kaikki virallinen tiedotus tulee THL:n kautta. Sairaanhoitopiirit ilmoittavat THL:lle sairaalassa olevat ja kuolleet. THL ilmoittaa sivuillaan tilanteen julkisuuteen. Tiedotus on keskitetty, oli THL/STM:n päätös.
Mutta mitä kautta THL saa sairaalassa sillä hetkellä olevista ilmoituksen, sitä ei ole kerrottu. Tuleeko sekin tartuntatauti-ilmoituksen kautta? Jos tulee, niin tieto kirjataan vasta sairaalajakson päätyttyä. Silloin edes THL:llä ei ole ajantasaista tietoa. Elleivät päivittäin ole yhteydessä sairaaloihin.
Aiemmin THL piti (uutisten mukaan) päivittäin palaverin sairaanhoitopiirien johtavien lääkäreiden kanssa, jossa sh-piirit kertoivat tartuntamäärät ja sairaalassa olevien määrät THL:lle.
Sittemmin 19.3. siirtyivät malliin jossa ainakin tartuntatiedot tulevat THL:lle vain tartuntatautirekisterin kautta: https://thl.fi/fi/-/thl-alkaa-kerata-tiedot-koronatartunnoista-tartunta…
Sopii siis kysyä onko tuo tartuntatauti-ilmoitus nykyään THL:n ainoa tietolähde.
Hyviä kysymyksiä! Minun arvaukseni on, että sairaanhoitopiirit ilmoittavat luvut erikseen THL:lle (eli ei tartuntatauti-ilmoituksen kautta), mutta saatan hyvin olla väärässä. Kuka tämän selvittäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se maski mun naamalla suojaa siinä ruuhkadösässä enemmän sua kun mua, mäkin haluaisin parempaa turvaa sillä, että säkin käyttäisit maskia.
Ja niin kauan kun porukka ei tätä tajuu ja toimi sen mukaan niin tarvitaan ohjausta, suositusta tai pakkoa.
Maskin käyttö- etenkin nyt Uudellamaalla kertoo vastuunotosta. Se, että päättäjät käyttävät maskia, kertoo vahvan viestin, otetaan homma tosissaan. Jos maskeja ei ole, hekin voivat käyttää kotitekoista maskia ja antaa näin esimerkin. Sitä täällä ei haluta tehdä.
Meillä ei ole maskin käyttö kulttuuria- se täytyy luoda. Kuinka kauan kesti aikanaan opettaa ihmiset pesemään käsiään? Opettaminen ottaa aikaa ja jos päättäjät ei sitä tee, niin no, onhan kansa tähänkin asti toiminut omin päin, jos päätäjät tekee hölmöjä päätöksiä.
Osa kansasta ei ajattele itse, vaan ulkoistaa käytöksensä päättäjien varaan.
Se on ollut yksi isoin huomio tässä kriisissä. Fiksut ajattelevat ihmiset ovat kuin teuraalle vietävinä lampaita, ihan vapaaehtoisesti antavat ajattelutoimintansa muiden käsiin. Käsittämätöntä menoa ja kertoo siitä, ettei se Suomen koululaitos olekaan niin hyvin omilla avoillaan ajattelevia yksilöitä onnistunut luomaan. Kertojan siitä jo johtava asema koulukiusaamis- sekä työpaikkakiusaamis tilanteissa,
On niin mukava mennä porukan mukana, se on niin turvallista ja helppoa. Helpolla saatua yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kunnes olet itse uudessa paikassa se pahnanpohjimmainen.
Eniten elämääni on vaikuttanut vaikuttaneet -vat asiat viime kuukausina esim. virastojen hidas toiminta sen etätyöt josta seuraa käsittely ruuhka ja pitää odotella tärkeitä papereita 3kk kauemmin. Aika on rahaa pois minulta. Läskistyneet laiskat byrokraattiset poliittiset virkakyöstien työpaikat maksaa veronmaksajille liikaa.
Kun ei ole tarvetta tunkea kenenkään naama tuntumaan on elämä sujunut kuten ennenkin,kauppa asiat sujuneet,hammaslääkäri,kampaaja tietysti joidenki ostosten siirtynyt.
Alussa peloteltiin liikaa koronalla ja se on ollut tarkoitus kun tahot jotka haluavat alistaa ihmiset valtaansa ja ohjata käyttäytymistä omien poliittisten asioiden syiden takia kuten Usan kelvottomat mädättäjä kommunistiset Kiinan tukea hakevat demokraatit vaaleja varten. New Y sosialisti pormesta Cuomo aiheutti vanhuskuolemia ja nyt roistojoukot ryöstää kauppoja. No tuloa: Nyt tyhmempikin näkee mikä on vialla vasemmistossa valheineen..ja meillä uutiset ovat disinformaatiota yhä enemän ja muutenkin outoja tarjoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin tällä palstalla kaivataan ns. "voittoa", koska kaikissa muissa asioissa mitä täällä hoettu on tullut turpaan.
Vastaus on annettu sekä vastuullisissa julkaisuissa että palstalla kymmeniä kertoja. Yhtä monta kertaa joku härnäys- tai hämäysmielessä, asioita sotkeakseen tulee kertomaan asiattomuuksia viitaten maskipakkoa vaativien motiiveihin.
Maski suojaa eniten muita. En voi saada kanssatyömatkalaisia ja kollegoita sekä asiakkaita suojelemaan koko yhteisöä muuten kuin velvoittavan suosituksen kautta.
Maskisuosituksella (mieluiten velvoittavalla, ja tehon varmistamiseksi tiettyihin tilanteisiin suunnatulla) suojataan siis myös maskia vastustavia, ihan meitä kaikkia. Se suojaa myös yksityistä omaisuutta, työtä, toimeentuloa, yhteiskuntarauhaa ja tulevaisuuden kansanterveyttä.
Onko jollain työpaikoilla oikeasti etätyöpakko? Meillä saa käydä toimistolla töissä ja suurin osa on ollut siellä koko ajan. Itse olin etätöissä, kunnes 1.6.2020 alkaen ne loppuivat, kun korona julistettiin kukistetuksi.
Kotivaralleni naureskeltiin täällä paljon, mutta vitsit se on ollut mukava juttu! Alkuvuodesta tilasin siis isommat satsit kaikkea kotiin, ruokaa ja muuta on vielä noin 4 kk tarpeiksi. Olen käynyt kaupassa tammikuun jälkeen x 3. Salaatit kasvavat sellaisessa vesilaitteessa ikkunalaudalla, versotan hernettä jne. Pakastimessa vaikka mitä hyvää ja muutenkin syön paljon erilasiai linssejä, papuja jne. Rahaa on mennyt huomattavasti vähemmän kuin normaalisti ja kaupassakäyntiin kuluneen ajan on voinut vaikka lukea hyvää kirjaa.
Palstan mielestä olen tietysti hysteerikko, kun tällä tapaa elämää helpotan ja ennakoin. Pitäisi elää hetkessä ja unohtaa tulevaisuus. On parempi yllättyä kaikesta, kuin varautua ennakkoon! :)
Etätöitä tulee ikävä. Nyt menee 2,5 h päivässä bussimatkoihin ja ne ovat pois niin monesta muusta. Etätöissä tein välillä vapaapäivinä 4 h ekstrapäiviä, mutta noiden bussimatkojen takia en lähde toimistollle ylitöihin. Tämäkään ei liene työnantajan etu. Joustamiseni vähenee huomattavasti, kun avokonttorin häly sekä pitkät matkat syövät energiat.
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä, jotka kriisitilanteessa taantuvat ja lamaantuvat. Maalaisjärki ja oma-aloitteisuus katoaa. Kaivataan äitiä - tässä tapauksessa hallitusta - kertomaan, mitä pitää tehdä, mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Kun vielä tulee eri tahoilta ristiriitaista tietoa maskien hyödyistä ja haitoista, nämä yksilöt eivät pysty tekemään päätöstä maskin käyttämisestä itse. Aivan sama juttu kuin on kyselty, saako jo mennä mökille, saako käydä kaupassa, saako mennä ulos jne. Aikuiset ihmiset tarvitsevat hallitukselta luvan tehdä asioita, jotka eivät ole - Uudenmaan 19 päivää kestänyttä sulkua lukuunottamatta - missään vaiheessa edes olleet kiellettyjä.
Loput kykenevät edelleenkin tekemään päätöksiä itse. Laittavat maskin tai hengityssuojaimen naamalleen, jos katsovat sen tarpeelliseksi. Eivät he jää odottamaan hallitukselta lupaa tai suositusta maskin käyttöön. Mä kuulun tähän ryhmään. Pyrin välttämään paikkoja, jossa olisi riski altistua virukselle, mutta jos sellaiseen on mentävä, käytän hengityssuojainta. En tarvitse siihen hallituksen lupaa tai suositusta. Itsetuntonikin kyllä kestää sen, jos joku tuijottaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain työpaikoilla oikeasti etätyöpakko? Meillä saa käydä toimistolla töissä ja suurin osa on ollut siellä koko ajan. Itse olin etätöissä, kunnes 1.6.2020 alkaen ne loppuivat, kun korona julistettiin kukistetuksi.
Kotivaralleni naureskeltiin täällä paljon, mutta vitsit se on ollut mukava juttu! Alkuvuodesta tilasin siis isommat satsit kaikkea kotiin, ruokaa ja muuta on vielä noin 4 kk tarpeiksi. Olen käynyt kaupassa tammikuun jälkeen x 3. Salaatit kasvavat sellaisessa vesilaitteessa ikkunalaudalla, versotan hernettä jne. Pakastimessa vaikka mitä hyvää ja muutenkin syön paljon erilasiai linssejä, papuja jne. Rahaa on mennyt huomattavasti vähemmän kuin normaalisti ja kaupassakäyntiin kuluneen ajan on voinut vaikka lukea hyvää kirjaa.
Palstan mielestä olen tietysti hysteerikko, kun tällä tapaa elämää helpotan ja ennakoin. Pitäisi elää hetkessä ja unohtaa tulevaisuus. On parempi yllättyä kaikesta, kuin varautua ennakkoon! :)
Etätöitä tulee ikävä. Nyt menee 2,5 h päivässä bussimatkoihin ja ne ovat pois niin monesta muusta. Etätöissä tein välillä vapaapäivinä 4 h ekstrapäiviä, mutta noiden bussimatkojen takia en lähde toimistollle ylitöihin. Tämäkään ei liene työnantajan etu. Joustamiseni vähenee huomattavasti, kun avokonttorin häly sekä pitkät matkat syövät energiat.
Minun tutullani on kuulemma etätyömääräys elokuun loppuun asti. Työpaikalla saa käydä, jos on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin kauan kun porukka ei tätä tajuu ja toimi sen mukaan niin tarvitaan ohjausta, suositusta tai pakkoa.Maskin käyttö- etenkin nyt Uudellamaalla kertoo vastuunotosta. Se, että päättäjät käyttävät maskia, kertoo vahvan viestin, otetaan homma tosissaan. Jos maskeja ei ole, hekin voivat käyttää kotitekoista maskia ja antaa näin esimerkin. Sitä täällä ei haluta tehdä.
Meillä ei ole maskin käyttö kulttuuria- se täytyy luoda. Kuinka kauan kesti aikanaan opettaa ihmiset pesemään käsiään? Opettaminen ottaa aikaa ja jos päättäjät ei sitä tee, niin no, onhan kansa tähänkin asti toiminut omin päin, jos päätäjät tekee hölmöjä päätöksiä.
Se on ollut yksi isoin huomio tässä kriisissä. Fiksut ajattelevat ihmiset ovat kuin teuraalle vietävinä lampaita, ihan vapaaehtoisesti antavat ajattelutoimintansa muiden käsiin. Käsittämätöntä menoa ja kertoo siitä, ettei se Suomen koululaitos olekaan niin hyvin omilla avoillaan ajattelevia yksilöitä onnistunut luomaan. Kertojan siitä jo johtava asema koulukiusaamis- sekä työpaikkakiusaamis tilanteissa,On niin mukava mennä porukan mukana, se on niin turvallista ja helppoa. Helpolla saatua yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kunnes olet itse uudessa paikassa se pahnanpohjimmainen.
Itse näen maskin käytön suosituksen tässä tilanteessa jo turhaksi. Koronan esiintyvyysluku 4/100000 on niin pieni että mahdollisuus edes altistukseen on lähes olematon. Epäilen että ne ihmiset jotka maskia käyttävät, eivät matkusta julkisilla muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin kauan kun porukka ei tätä tajuu ja toimi sen mukaan niin tarvitaan ohjausta, suositusta tai pakkoa.Maskin käyttö- etenkin nyt Uudellamaalla kertoo vastuunotosta. Se, että päättäjät käyttävät maskia, kertoo vahvan viestin, otetaan homma tosissaan. Jos maskeja ei ole, hekin voivat käyttää kotitekoista maskia ja antaa näin esimerkin. Sitä täällä ei haluta tehdä.
Se on ollut yksi isoin huomio tässä kriisissä. Fiksut ajattelevat ihmiset ovat kuin teuraalle vietävinä lampaita, ihan vapaaehtoisesti antavat ajattelutoimintansa muiden käsiin. Käsittämätöntä menoa ja kertoo siitä, ettei se Suomen koululaitos olekaan niin hyvin omilla avoillaan ajattelevia yksilöitä onnistunut luomaan. Kertojan siitä jo johtava asema koulukiusaamis- sekä työpaikkakiusaamis tilanteissa,On niin mukava mennä porukan mukana, se on niin turvallista ja helppoa. Helpolla saatua yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kunnes olet itse uudessa paikassa se pahnanpohjimmainen.
Itse näen maskin käytön suosituksen tässä tilanteessa jo turhaksi. Koronan esiintyvyysluku 4/100000 on niin pieni että mahdollisuus edes altistukseen on lähes olematon. Epäilen että ne ihmiset jotka maskia käyttävät, eivät matkusta julkisilla muutenkaan.
Onko se luku noin pieni myös helsingissä?
Entä esim. Itähelsingin bussilinjoilla, onko siellä matkustaminen yhtä turvallista kuin jossain pikkukylän paikallisbussissa?
Jouduin matkustamaan bussilla ja metrolla joku aika sitten ja ihmettelen miten jotkut täällä voi väittää, että etäisyyden pitäminen liikenteessä on ihan yksinkertaista, kun siihen ei todellisuudessa ollut mitään mahdollisuutta, enkä matkustanut edes ruuhka-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos bussissa on 30 ihmistä ja 16 lla maski. Minulla kans niin eihän sr mua suojaa. Kaikilla pitää olla.
Korona ei oo vienyt unia. Heräsin aamulla mutta huomadin että liian aikaista ja nyt taas heräsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se luku noin pieni myös helsingissä?
Entä esim. Itähelsingin bussilinjoilla, onko siellä matkustaminen yhtä turvallista kuin jossain pikkukylän paikallisbussissa?
Jouduin matkustamaan bussilla ja metrolla joku aika sitten ja ihmettelen miten jotkut täällä voi väittää, että etäisyyden pitäminen liikenteessä on ihan yksinkertaista, kun siihen ei todellisuudessa ollut mitään mahdollisuutta, enkä matkustanut edes ruuhka-aikana.
Pääkaupunkiseudulla asuu 1,4 miljoonaa ihmistä, 4/100000 ilmaantuvuuslukuun tarvittaisiin 56 päivittäistä tartuntaa täällä. Eikös me tuon luvun alle olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin kauan kun porukka ei tätä tajuu ja toimi sen mukaan niin tarvitaan ohjausta, suositusta tai pakkoa.jos bussissa on 30 ihmistä ja 16 lla maski. Minulla kans niin eihän sr mua suojaa. Kaikilla pitää olla.
Kyllä mä uskon, että maskit noin monella jo vaikuttais. Missäpäin Suomee on noin hyvä tilanne maskien käytössä?
Jos suosituksella pääsis ees noin hyvään tilanteeseen täällä ni ois kyl juhlaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin kauan kun porukka ei tätä tajuu ja toimi sen mukaan niin tarvitaan ohjausta, suositusta tai pakkoa.jos bussissa on 30 ihmistä ja 16 lla maski. Minulla kans niin eihän sr mua suojaa. Kaikilla pitää olla.
Laskeehan se todennäköisyyttä jo huomattavasti.
Uskossa on hyvä kuolla.