Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
87521/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

THL: HUOM! Tilannekuvassa oli eilen 28.5. virheellinen tieto tautiin liittyvistä kuolemista koskien ikäryhmää 10-19 vuotta. Ikäryhmässä 10-19 vuotta ei ole Suomessa todettu yhtään tautiin liittyvää kuolemaa. Virheellinen tieto johtui rekisteröintivirheestä.

Täpänneet iäksi 19, vaikka tarkoitus oli laittaa 91. Sattuuhan sitä. Harmi vaan että joku tästäkin virheestä paniikkikohtauksen sai.

Vierailija
87522/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko koronavirustartunnan pelkääminen vaarallista ?

Voiko siihen kuolla ?

Jos tiedät että joku sinulle tuttu ihminen tai aivan tuntematon ihminen pelkää koronavirustartuntaa, niin voiko siitä olla jotakin vaaraa sinun henkilökohtaiselle turvallisuudellesi ?

Ei, siitä ei ole sinulle mitään vaaraa. Eikä se vaikuta sinun elämääsi millään oleellisella ja tärkeällä tavalla. Muista kuitenkin se, että jokaisella ihmisellä on oikeus tehdä omia henkilöllisiä ratkaisuja sen suhteen miten suhtautua koronavirustartuntaan.

Ymmärrän että se voi ahdistaa ja pelottaa sinua, kun huomaat että monet muut ihmiset pelkäävät koronavirustartuntaa.

Kun sinä mietit tätäkin asiaa, mieti onko muiden pelkäämisellä ihan oikeasti merkitystä ja vaikutusta sinun omaan elämääsi. Mitä he voivat sinulle tehdä?

Sinä voit itse valita sen, miten suhtaudut niihin ihmisiin jotka pelkäävät koronavirustartuntaa. Koronavirustartuntaa pelkäävät ihmiset eivät muodosta mitään uhkaa ja vaaraa sinua kohtaan. 

Jos nämä ihmiset ovat sinulle tuntemattomia ihmisiä internetin keskustelufoorumeilla, sinä edes koskaan tule kohtamaan näitä ihmisiä.

Eihän näitä ihmisiä tarvitse pelätä. Eivät he tahdo sinulle mitään pahaa, eivät he voi sinua vahingoittaa. Jos sinä et itse pelkää koronavirustartuntaa, voit toki suhtautua ymmärtäväisesti näihin ihmisiin jota kokevat asian toisin.

Näillä ihmisillä voi olla jokaisella omat syynsä vältellä koronavirustartuntaa, heillä on siihen täysi ja kiistaton oikeutensa.

Voit toki aina kirjoittaa syitä miksi koronavirustartuntaa ei tarvitse pelätä tai voit kertoa miksi et itse sitä pelkää.

Koronavirukseen jyrkemmin suhtautuvat ihmiset kirjoittelevat internetin keskustelufoorumeille jokainen omalla tavallaan, osa suorastaan liioittelee vaaran todellista vaaraa suuremmaksi, kaikki kirjoittelu perustuu siihen tietoon mitä he sattuvat mistäkin löytämään.

Tilanteessa jossa edes maan viranomaiset eivät ole kaikista asioista täysin varmoja, on luonnollista että keskustelufoorumeillakin kirjoitellaan asioista ja peloista, jotka eivät koskaan toteudu täysimittaisesti.

Koronavirukseen maltillisesti suhtautuvat ihmiset pyrkivät kirjoittamaan harkitusti ja vastuullisesti vain sen, mistä he ovat varmoja ja vain sen mikä heidän mielestään on asiallista ja tutkittua tietoa. Silti hekin erehtyvät toisinaan.

Tarpeeton hysterian ja pelon lietsominen eivät hyödytä ketään. 

Koronaviruksen väittäminen flunssaksi ja sen esittäminen vaarattomana asiana ei ole uskottavaa, kun uutiset ovat kertoneet sadoista tuhansista kuolleista ja  koronavirusepidemian taloudellista ja poliittisista seurauksista. Emmekä ole vielä edes nähneet kuin vasta pienen osan siitä kaikesta mitä koronavirusepidemiasta  seuraa. 

Mietipä nyt itse kun kirjoitit kaiken tuon. Onko enää tervettä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87523/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin loistava kommentti!

Ensin joku kirjoittaa minusta hyvin kiteytetysti ja vaikuttavasti tämän hetken tilanteesta Suomessa, selkeästi tunteella. Vastaus tulee myös napakasti.

----------------

"Ihmiset on saatu näköjää sekaisin lähes tavalliseen talvi flunssaan verrattavissa olevilla valheilla......kun sossu maksaa kaiken."

"Olipas siinä tuutin täydeltä ehtaa paskaa."

-----------------

Ihailen ihmisiä, jotka osaa vastata noin hyvin. Itse olen niitä, jotka menee vaan ihan hiljaiseksi eikä ikinä saa sanottua mitään, kun joku muu osaa nasevasti ilmaista itseään.

Onneksi on tällainen mahdollisuus, missä voi rauhassa vastata ajan ja pohdinnan kanssa. Tällä ketjulla on varmasti ollut erittäin tärkeä vertaistuellinen merkitys tänä koronavirusaikana.

Ketjujen alkoi alunperin tiedon tarpeesta. Kerrottiin ulkomaisen median ja tutkimuksen tietoja. Se on myös toiminut tunteiden purkajana ja kannustuksena korona-aikana. Ketjussa on myös koronavitsejä. Pidän myös paljon s-marketin tilannekatsauksista, milloin mitäkin tuotetta puuttuu. Monia tärkeitä kotonaan liittyviä asioita on nostettu esiin juuri täällä.

Ketjussa erilaiset näkemykset ovat jatkuvasti olleet yhtä hyväksyttäviä. Pienistä kirjoitusvirheustö ei välitetä. Autocorrect kun niitä antaa, ja monet haluaa nopeasti kertoa mielipiteensä. Ei silloin ehdi joka sanaa tarkistaa. Mielestäni keskustelu on ollut kautta linjan suvaitsevaa ja monipuolista.

Tällä ketjuilla on monia muitakin merkityksiä kuin vain samanmielisten keskinäinen mielipiteenvaihto.

Ketjussa erilaiset näkemykset ovat jatkuvasti olleet yhtä hyväksyttäviä - Tästä saanen olla erimieltä, kuten monesta muustakin asiasta. "Kohteliaasti" käsketään painua v...n täältä...

Silloin tällöin tänne eksyy selvästi henkilö joka vaan haluaa kiusata, tällöin sanoin että mene pois tästä ketjusta(kun aihe ei selvästikään kiinnostanut, oli vaan tarve ilkeillä jankaten minulle "koronahysteerikolle". Ilkeily ja nettikiusaaminen ei ole "eri näkemys". Jos olet "eri mieltä", niin ilmaise se nätimmin.

Ihan mielenkiinnosta, katsotko jankkaamiseksi jos henkilö ei ole valmis muuttamaan mielipidettään sinua mielyttäväksi? Kyseenalaistaa toimintaasi tai kertoo mahdollisia faktoja, joita et kenties halua kuulla?

"kertoo mahdollisia faktoja" on jankkaamista silloin kun omaa omasta mielestä ainoat oikeat faktat eikä ole valmis kuuntelemaan muiden henkilökohtaisia mielipiteitä.  Faktoja voi toki perustella erilaisilla tieteellisillä tutkimuksilla mutta esim. Antti Heikkilä sanoi näin ei riitä perusteeksi. Koronasta ylipäätään tiedetään hyvin vähän vielä, harva voi väittää että omaa juuri ne oikeat faktat. Itse en tällä hetkellä usko mitään tahoa automaattisesti, seuraan minua fiksumpia asiantuntijoita sekä käytännön kokemuksia ja tapahtumia maailmalta ja yritän muodostaa niistä käsityksen tilanteesta. Siihen asti kunnes tiedetään enemmän olen "koronahysteerikko" eli mieluummin ylivarovainen kuin alivarovainen ja minulla on oikeus olla sellainen vaikka sinulla olisi henkilökohtaisesti mielessä sellainen fakta että varovaisuus on turhaa hysteriaa.

"jos henkilö ei ole valmis muuttamaan mielipidettään sinua mielyttäväksi" saa olla eri mieltä mutta pitää hyväksyä että minä olen eri mieltä, eli pitää hyväksyä että olen "koronahysteerikko" enkä ole valmis muuttumaan sinua miellyttääkseni eikä tarvitse tulla naureskelemaan ja ihmettelemään ja solvaamaan käytöstäni

On sulla huvit, eilisestä asti olet täällä jankannut. Saako kysyä miksi? Miksi sinua häiritsee että joku on "koronahysteerikko", ei kai se sinun elämääsi millään muotoa liikuta.

Oletko se, joka sanoit illalla minullekin "älä jankkaa, ymmärrä jo, et selvästikään ymmärrä" -tyylisesti? Luuletko nyt, että tuo edellinen olin minä?

Meitä on useampia "jankkaajia" täällä, mutta ainakaan itse en halua kiusata ketään, en ole ketään nimitellyt koronahysteerikoksi ym. Koitan keskustella sivistyneesti, toivottavasti sinäkin!

Hysteerikko tai vaikka logiikkarajoitteinen, itse en näe mitään syytä olla hienovarainen epäloogisuuksia tai tarpeetonta paniikkia lietsovia mielipiteitä kohtaan. Ei se ihminen siellä taustalla tietoisesti kulje laput silmillä. Toivottavasti. Tää on kyllä vähän sama kun uskovaisen kanssa väittelisi Nooan arkin logistisista mahdottomuuksista. Tiedätte kumpikin että olet oikeassa mutta tiedät myös ettei toinen sitä ikinä tule myöntämään. Syy miksi itse kirjoitan tänne on se että ihmiset silloin tällöin hakevat tietoa jopa näistä "lähteistä", silloin on hyvä että sieltä löytyy rationaalista viestiä kaikkien näiden ostoskärryjen desinfiointi-hölynpölyn lisäksi.

Ps. Sinun ei tarvitse desinfioida ostoskärryäsi, riittää että peset normaalisti kätesi.

Mä olen NIIN samaa mieltä kanssasi!. Lisäksi on selvää kirjoitusten perusteella, että näitä lukee myös ns. epävakaat ihmiset (ei pahalla), jolloin kaikenlainen lietsominen ja maailmanlopun kirjoittelu ei varmasti heidän olotilalleen tee yhtään hyvää.

💛. Paniikki luo paniikkia ja jos ihminen on taipuvainen massapsykoosin vietäväksi, kuten tässä koronahysteriassa on huomattu, niin ei siinä yleensä mikään rationaalinen perustelu riitä. He eivät ymmärrä miksi toiset eivät jaa heidän irrationaalista pelkoaan.

Epästabiillle psyykkeelle on pahempaa varmaan vielä se kun he näkevät tuolla kaupoissa ettei kukaan oikeastaan käytä maskia tai se että aggressiivisesti hyökätään ihmisten kimppuun jotka aikovat esimerkiksi lähteä lomalle Viroon. Se että Virossa on pienempi tartuntaluku kuin Suomessa, ei merkitse mitään. Vaikka luulisi että juuri hysteerikot ryntäisivät Viroon "turvaan".

Hallituksen kätyrit ovat näköjään taas aktivoituneet ja saapuneet öyhöttämään palstalle

🐡🐡🐡🐡🦈🐡🐡🦈

Hallituksen kätyri/Putinin trolli/Trumpin kannattaja jne jne

Ymmärrän että looginen teksti aiheutti vastareaktion. Se on sinun tapasi käsitellä pelkoasi.

Looginen teksti 😂

Sinähän olet oikein huumorimiehiä 😄

Voisitko kuitenkin ystävällisesti poistua ja antaa aikuisten keskustella rauhassa.

Pakko pysyä palstalla. Varmistamassa ettei hysteerikot suunnittele omaan Jonestown-ratkaisua keskenään. Kun kukaan ei ymmärrä.

Vierailija
87524/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piipahdin äsköttäin Marketissa(S) ja kiinnitin huomiota puutteisiin perssikka-säilykkeissä. Del Montea ei ollut saatavilla, vain Rainbou. Myöskään kirssikka-osastolla ei ollut kuin vihreää (sokeroitu). Pettymys myös Boström valmis-kaakkupohjien puuttuminen, jouduin tyytymään X-tra-kaakkupohjaan(kuiva). Onneksi limssa-hyllyssä oli runsaanlaisesti Muumia(punainen) myös kylmässä. Mainitsin puutteesta hylly-pojalle, lupasi ottaa puutteet huomioon. Tämä siis Riihimäen S-Marketissa.(Keskusta)

Oikeasti yläpeukuttajat, eikö tuo surkuhupaisan typerä vitsi vanhene mielestänne koskaan? Myötähäpeää herättävää, kun täysin huumorintajuttomat ihmiset yrittävät vääntää vitsiä.

Pipo kireellä tänään? Kaikki me nähdään kuinka sä oikeesti yrität, ja respect for that. Mutta ei jengia taida enää oikeasti kiinnostaa, hypetys meni jo. Huumori on sitäpaitsi tunnettu puolustautumiskeino pelkoja ym. vastaan. Nyt se olen oikeesti minä ettei ole epäselvyyttä.

Ei täällä kukaan muu mitään yritä kuin tuo noiden mukavitsien vääntäjä. Nolo tapaus, ihan kuin pieni lapsi joka ei osaa lopettaa ajoissa.

Eri

Mieluummin näitäkin lukee kuin keskustelun loputtomia hallituksen- Marinin- ja Tengelen- haukkumispurkauksia.

Siinähän se silakkamainen motiivi ketjun häiriköinnille jälleen tulikin selväksi.

Vierailija
87525/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa maskit ovat kaikissa tapauksissa vaarallisia.

Ne imevät itseensä kaikki virukset lähes kilometrien säteellä ja sairastuttavat käyttäjänsä lähes 1000 % varmuudella.

On kuitenkin erittäin todennäköistä että maskin käyttäjä tukehtuu maskiin tai sen naruihin ennenkuin pääsee kotoaan ulos. Näissä tapauksia maski estää tehokkaasti koronan leviämisen ja siksi maskin käyttö kotona voisi jopa olla suositeltavaa.

THL:n edustaja kuitenkin muistuttaa että tämä ei lainkaan edistä laumasuojan saavuttamista. THL:n edustaja myös painottaa, että "Yhtään ihmistä emme tietenkään halua sairastuttaa vaan pyrimme estämään viruksen leviämistä." Hän jatkaa, että ei ymmärrä mistä sellainen käsitys on lähtenyt liikkeelle että tautia yritettäisiin levittää. Sillehän emme kuitenkaan mitään voi jos kotona lähtisi eksponentiaalisesti leviämään, hän muistuttaa. (Kerromme ensi viikon korona-paketissamme mitä eksponentiaalinen tarkoittaa.)

STM parhaillaan miettii kuumeisesti pitäisikö maskien käyttäminen julkisilla paikoilla ja kokoontumisten yhteydessä kriminalisoida kokonaan.

Ehkä käyttäjille pitäisi kuitenkin järjestää puhtaiden maskien vaihtopisteitä, jotta eivät sortuisi käyttämään likaisia maskeja.

Kustannuksiltaan tämä voisi kuitenkin nousta korkeammaksi kuin luvattomasta maskinkäytöstä kerättävät sakot kerryttävät tuloja.

Näistä syistä on mahdollista että ministeriö ei ota kantaa kansalaisia kuohuttaneeseen maski-asiaan.

Nykytilanteessa maskit ovat hyvin kalliita, ja meidän täytyy joka tapauksessa maksaa italialaisten maskit. Nämä ovat vaikeita kysymyksiä, joita täytyy pohtia hyvin tarkkaan ennenkuin teemme mitään päätöksiä.

Seuraavaksi THL ryhtyy tutkimaan voisiko koronan leviämistä ehkäistä asettamalla maskeja julkisiin rakennuksiin poistoilmaventtiileiden suulle. Siinä ne kätevästi imisivät kaikki virukset itseensä kilometrien säteellä. Hyvä ratkaisu voisi olla asettaa useita eri tyyppisiä maskeja päällekkäin poistoilmaventtiilin suuaukolle. Tällä tavalla saavuttaisimne maksimaalisen tehon, kertoo THL:n edustaja tyytyväisenä.

Tämä käytäntö voitaisiin toteuttaa nopealla aikataululla. Esimerkiksi kahden tunnin kuluttua.

Tämä maskien toimimattomuus Suomessa on ollut jo pitkään tiedossa. Lainasin tähän aamupäivällä vauva-palstalla julkaistun virallisen tiedotteen.

Jään innolla odottamaan milloin THL alkaa tutkimaan julkisten tilojen ilmanvaihdon tukkimist.. eiku säätämistä turvalliseksi virusta itseensä imevien maskien avulla 🐒

Vierailija
87526/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

At least 47 children in Canada investigated for inflammatory syndrome linked to COVID-19 

https://www.theglobeandmail.com/canada/article-at-least-47-children-in-…

Meillä ei ilmeisesti vielä yhtään tapausta, mitenkähän Ruotsissa?

Vierailija
87527/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin joku kirjoittaa minusta hyvin kiteytetysti ja vaikuttavasti tämän hetken tilanteesta Suomessa, selkeästi tunteella. Vastaus tulee myös napakasti.

----------------

"Ihmiset on saatu näköjää sekaisin lähes tavalliseen talvi flunssaan verrattavissa olevilla valheilla......kun sossu maksaa kaiken."

-----------------

Ihailen ihmisiä, jotka osaa vastata noin hyvin. Itse olen niitä, jotka menee vaan ihan hiljaiseksi eikä ikinä saa sanottua mitään, kun joku muu osaa nasevasti ilmaista itseään.

Onneksi on tällainen mahdollisuus, missä voi rauhassa vastata ajan ja pohdinnan kanssa. Tällä ketjulla on varmasti ollut erittäin tärkeä vertaistuellinen merkitys tänä koronavirusaikana.

Ketjujen alkoi alunperin tiedon tarpeesta. Kerrottiin ulkomaisen median ja tutkimuksen tietoja. Se on myös toiminut tunteiden purkajana ja kannustuksena korona-aikana. Ketjussa on myös koronavitsejä. Pidän myös paljon s-marketin tilannekatsauksista, milloin mitäkin tuotetta puuttuu. Monia tärkeitä kotonaan liittyviä asioita on nostettu esiin juuri täällä.

Ketjussa erilaiset näkemykset ovat jatkuvasti olleet yhtä hyväksyttäviä. Pienistä kirjoitusvirheustö ei välitetä. Autocorrect kun niitä antaa, ja monet haluaa nopeasti kertoa mielipiteensä. Ei silloin ehdi joka sanaa tarkistaa. Mielestäni keskustelu on ollut kautta linjan suvaitsevaa ja monipuolista.

Tällä ketjuilla on monia muitakin merkityksiä kuin vain samanmielisten keskinäinen mielipiteenvaihto.

Ketjussa erilaiset näkemykset ovat jatkuvasti olleet yhtä hyväksyttäviä - Tästä saanen olla erimieltä, kuten monesta muustakin asiasta. "Kohteliaasti" käsketään painua v...n täältä...

Silloin tällöin tänne eksyy selvästi henkilö joka vaan haluaa kiusata, tällöin sanoin että mene pois tästä ketjusta(kun aihe ei selvästikään kiinnostanut, oli vaan tarve ilkeillä jankaten minulle "koronahysteerikolle". Ilkeily ja nettikiusaaminen ei ole "eri näkemys". Jos olet "eri mieltä", niin ilmaise se nätimmin.

Ihan mielenkiinnosta, katsotko jankkaamiseksi jos henkilö ei ole valmis muuttamaan mielipidettään sinua mielyttäväksi? Kyseenalaistaa toimintaasi tai kertoo mahdollisia faktoja, joita et kenties halua kuulla?

"kertoo mahdollisia faktoja" on jankkaamista silloin kun omaa omasta mielestä ainoat oikeat faktat eikä ole valmis kuuntelemaan muiden henkilökohtaisia mielipiteitä.  Faktoja voi toki perustella erilaisilla tieteellisillä tutkimuksilla mutta esim. Antti Heikkilä sanoi näin ei riitä perusteeksi. Koronasta ylipäätään tiedetään hyvin vähän vielä, harva voi väittää että omaa juuri ne oikeat faktat. Itse en tällä hetkellä usko mitään tahoa automaattisesti, seuraan minua fiksumpia asiantuntijoita sekä käytännön kokemuksia ja tapahtumia maailmalta ja yritän muodostaa niistä käsityksen tilanteesta. Siihen asti kunnes tiedetään enemmän olen "koronahysteerikko" eli mieluummin ylivarovainen kuin alivarovainen ja minulla on oikeus olla sellainen vaikka sinulla olisi henkilökohtaisesti mielessä sellainen fakta että varovaisuus on turhaa hysteriaa.

"jos henkilö ei ole valmis muuttamaan mielipidettään sinua mielyttäväksi" saa olla eri mieltä mutta pitää hyväksyä että minä olen eri mieltä, eli pitää hyväksyä että olen "koronahysteerikko" enkä ole valmis muuttumaan sinua miellyttääkseni eikä tarvitse tulla naureskelemaan ja ihmettelemään ja solvaamaan käytöstäni

On sulla huvit, eilisestä asti olet täällä jankannut. Saako kysyä miksi? Miksi sinua häiritsee että joku on "koronahysteerikko", ei kai se sinun elämääsi millään muotoa liikuta.

Oletko se, joka sanoit illalla minullekin "älä jankkaa, ymmärrä jo, et selvästikään ymmärrä" -tyylisesti? Luuletko nyt, että tuo edellinen olin minä?

Meitä on useampia "jankkaajia" täällä, mutta ainakaan itse en halua kiusata ketään, en ole ketään nimitellyt koronahysteerikoksi ym. Koitan keskustella sivistyneesti, toivottavasti sinäkin!

Hysteerikko tai vaikka logiikkarajoitteinen, itse en näe mitään syytä olla hienovarainen epäloogisuuksia tai tarpeetonta paniikkia lietsovia mielipiteitä kohtaan. Ei se ihminen siellä taustalla tietoisesti kulje laput silmillä. Toivottavasti. Tää on kyllä vähän sama kun uskovaisen kanssa väittelisi Nooan arkin logistisista mahdottomuuksista. Tiedätte kumpikin että olet oikeassa mutta tiedät myös ettei toinen sitä ikinä tule myöntämään. Syy miksi itse kirjoitan tänne on se että ihmiset silloin tällöin hakevat tietoa jopa näistä "lähteistä", silloin on hyvä että sieltä löytyy rationaalista viestiä kaikkien näiden ostoskärryjen desinfiointi-hölynpölyn lisäksi.

Ps. Sinun ei tarvitse desinfioida ostoskärryäsi, riittää että peset normaalisti kätesi.

Mä olen NIIN samaa mieltä kanssasi!. Lisäksi on selvää kirjoitusten perusteella, että näitä lukee myös ns. epävakaat ihmiset (ei pahalla), jolloin kaikenlainen lietsominen ja maailmanlopun kirjoittelu ei varmasti heidän olotilalleen tee yhtään hyvää.

Niinhän tässä on tehty, että on vähätelty ja valehdeltu koko kevät, ilmeisesti siksi, ettei kenellekään tulisi paha mieli, jos sanottaisiin suoraan. Luulen  kyllä, että sitä epävakautta ja pahaa mieltä on määrään suhteutettuna enemmän hallituksessa ja STM:ssä sekä THL:lla kuin palstalla.

Vierailija
87528/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varoittava esimerkki Suomelle – toinen aalto pakotti Etelä-Korean koulut ja museot uudestaan kiinni.

Tämä ei ollut ollenkaan hyvä uutinen. Siellähän kaikki käyttävät maskeja. Silti korona leviää taas. Kotona on ovela.

Etelä-Koreassa on viimeisenä kolmena päivänä raportoitu 177 tartuntaa eli alle 60 per päivä. Hysteriasi estää sinua näkemästä kuinka pienestä luvusta on kysymys.

Ovatko E-Korean viranomaiset saman hysterian kourissa? Kun siis reagoivat muutokseen.

Väestöntiheys. Suomi 17,64/km2, Etelä-Korea 507/km2. Kun sillipurkissa asuvat niin kannattaa reagoida asap.

Vierailija
87529/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varoittava esimerkki Suomelle – toinen aalto pakotti Etelä-Korean koulut ja museot uudestaan kiinni.

Tämä ei ollut ollenkaan hyvä uutinen. Siellähän kaikki käyttävät maskeja. Silti korona leviää taas. Kotona on ovela.

Korona on toki velmu virus, mutta ongelmahan oli, että kansa riehaantui rajoituksien poistosta. Näin kuvia Seoulista parin viikon takaa, ja meno oli kyllä kevytmielistä. Ihanan kesäinen sää houkutteli ihmiset kaveriporukoissa hengailemaan kaupungille eikä maskeja mailla halmeilla. Puhumattakaan siitä, että missään baareissa ja ravintoloissa ei kukaan tietenkään käytä maskeja sielläkään. Maskeja on yleensä joukkoliikenteessä, huonon ilmanlaadun sekä pahimman koronan aikana myös ulkona liikkuessa.

Vierailija
87530/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa maskit ovat kaikissa tapauksissa vaarallisia.

Ne imevät itseensä kaikki virukset lähes kilometrien säteellä ja sairastuttavat käyttäjänsä lähes 1000 % varmuudella.

On kuitenkin erittäin todennäköistä että maskin käyttäjä tukehtuu maskiin tai sen naruihin ennenkuin pääsee kotoaan ulos. Näissä tapauksia maski estää tehokkaasti koronan leviämisen ja siksi maskin käyttö kotona voisi jopa olla suositeltavaa.

THL:n edustaja kuitenkin muistuttaa että tämä ei lainkaan edistä laumasuojan saavuttamista. THL:n edustaja myös painottaa, että "Yhtään ihmistä emme tietenkään halua sairastuttaa vaan pyrimme estämään viruksen leviämistä." Hän jatkaa, että ei ymmärrä mistä sellainen käsitys on lähtenyt liikkeelle että tautia yritettäisiin levittää. Sillehän emme kuitenkaan mitään voi jos kotona lähtisi eksponentiaalisesti leviämään, hän muistuttaa. (Kerromme ensi viikon korona-paketissamme mitä eksponentiaalinen tarkoittaa.)

STM parhaillaan miettii kuumeisesti pitäisikö maskien käyttäminen julkisilla paikoilla ja kokoontumisten yhteydessä kriminalisoida kokonaan.

Ehkä käyttäjille pitäisi kuitenkin järjestää puhtaiden maskien vaihtopisteitä, jotta eivät sortuisi käyttämään likaisia maskeja.

Kustannuksiltaan tämä voisi kuitenkin nousta korkeammaksi kuin luvattomasta maskinkäytöstä kerättävät sakot kerryttävät tuloja.

Näistä syistä on mahdollista että ministeriö ei ota kantaa kansalaisia kuohuttaneeseen maski-asiaan.

Nykytilanteessa maskit ovat hyvin kalliita, ja meidän täytyy joka tapauksessa maksaa italialaisten maskit. Nämä ovat vaikeita kysymyksiä, joita täytyy pohtia hyvin tarkkaan ennenkuin teemme mitään päätöksiä.

Seuraavaksi THL ryhtyy tutkimaan voisiko koronan leviämistä ehkäistä asettamalla maskeja julkisiin rakennuksiin poistoilmaventtiileiden suulle. Siinä ne kätevästi imisivät kaikki virukset itseensä kilometrien säteellä. Hyvä ratkaisu voisi olla asettaa useita eri tyyppisiä maskeja päällekkäin poistoilmaventtiilin suuaukolle. Tällä tavalla saavuttaisimne maksimaalisen tehon, kertoo THL:n edustaja tyytyväisenä.

Tämä käytäntö voitaisiin toteuttaa nopealla aikataululla. Esimerkiksi kahden tunnin kuluttua.

Tämä maskien toimimattomuus Suomessa on ollut jo pitkään tiedossa. Lainasin tähän aamupäivällä vauva-palstalla julkaistun virallisen tiedotteen.

Jään innolla odottamaan milloin THL alkaa tutkimaan julkisten tilojen ilmanvaihdon tukkimist.. eiku säätämistä turvalliseksi virusta itseensä imevien maskien avulla 🐒

Me voidaan myydä kaikille virusta itseensä imevää kiveä. Nyt aito Virus-kivi vain 499,99€.

Kiven voi heittää aina viikon päätteeksi pihalle, virus ei tartu enää kivestä mihinkään vaan jää vaarattomasti siihen.

Tehdään suoraan vuosidiili nyt. Saat aina uuden kiven maanantaina.

T. Tiina ja Tape. Ja vähän Onnikin.

Vierailija
87531/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etelä-Koreassa on viimeisenä kolmena päivänä raportoitu 177 tartuntaa eli alle 60 per päivä. Hysteriasi estää sinua näkemästä kuinka pienestä luvusta on kysymys.

Ja kuitenkin tämä huolestutti Etelä-Korean viranomaiset siinä määrin, että laitettiin äkkiä jarruja päälle. Ilmeisesti hysteeristä kansaa?

Vierailija
87532/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

----------------

-----------------

💛. Paniikki luo paniikkia ja jos ihminen on taipuvainen massapsykoosin vietäväksi, kuten tässä koronahysteriassa on huomattu, niin ei siinä yleensä mikään rationaalinen perustelu riitä. He eivät ymmärrä miksi toiset eivät jaa heidän irrationaalista pelkoaan.

Epästabiillle psyykkeelle on pahempaa varmaan vielä se kun he näkevät tuolla kaupoissa ettei kukaan oikeastaan käytä maskia tai se että aggressiivisesti hyökätään ihmisten kimppuun jotka aikovat esimerkiksi lähteä lomalle Viroon. Se että Virossa on pienempi tartuntaluku kuin Suomessa, ei merkitse mitään. Vaikka luulisi että juuri hysteerikot ryntäisivät Viroon "turvaan".

Hallituksen kätyrit ovat näköjään taas aktivoituneet ja saapuneet öyhöttämään palstalle

🐡🐡🐡🐡🦈🐡🐡🦈

Hallituksen kätyri/Putinin trolli/Trumpin kannattaja jne jne

Ymmärrän että looginen teksti aiheutti vastareaktion. Se on sinun tapasi käsitellä pelkoasi.

Looginen teksti 😂

Sinähän olet oikein huumorimiehiä 😄

Voisitko kuitenkin ystävällisesti poistua ja antaa aikuisten keskustella rauhassa.

Pakko pysyä palstalla. Varmistamassa ettei hysteerikot suunnittele omaan Jonestown-ratkaisua keskenään. Kun kukaan ei ymmärrä.

Voi kuule, meitä hysteerikoita on täällä paljon. Ymmärrämme toisiamme erittäin hyvin. Ei tarvitse pelätä että emme löytäisi samanmielistä seuraa.

Vierailija
87533/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tullut sitten kasvomaskeja Suomeen, mutta hyvä kun asia on nyt tutkittu ja todettu ettei niistä Suomen oloissa ole hyötyä!

Keskiviikkona oli tiedotustilaisuus suomalaisesta suojaintuotannosta ja kuinka suomi nyt tilaa mm. suomalaiselta lifairilta suojaimia. Perutaankohan tilaus nyt kun tuli ilmi että onkin turhaa, voisiko joku toimittaja ottaa selvää?

Vierailija
87534/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

p

Vierailija kirjoitti:

Ja kuitenkin tämä huolestutti Etelä-Korean viranomaiset siinä määrin, että laitettiin äkkiä jarruja päälle. Ilmeisesti hysteeristä kansaa?

Pienellä ylireagoinnilla reilu prosentti kouluista kiinni. Suomessa loogisemmin laitetaan karanteentiin ainoastaan mahdollisesti altistuneet.

Vierailija
87535/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietipä nyt itse kun kirjoitit kaiken tuon. Onko enää tervettä?

Tällä palstalla jotkut ihmiset tuntuvat  suorastaan pelkäävän niitä ihmisiä, jotka eivät tahdo itselleen koronavirustartuntaa. 

Vierailija
87536/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan alinta kommenttia. Koronaan on oikeasti mahdollisuu kuolla, jos sen annetaan levitä vapaasti yritettäessä turvata talous. Mahdollisuus kuolla on 1%-3% välissä. Eikä tarvitse olla riskiryhmäläinen. 30% tehohoidetuista ei kuulunut mihinkään riskiryhmään. En tiedä mihinkä Suomessa voi kuolla todennäköisemmin kuin koronaan? Sosiaalinen eristys laskee onneksi todennäköisyyttä.

Huonosti pärjää korona kuolemansyy vertailussa, tilasto 24.4 päivältä, https://yle.fi/uutiset/3-11306751

Käytännössä vain liikenteessä kuolee vähemmän porukkaa kuin koronaan, ehkä tämä lieventää pelkoja täällä. 

Toivottavasti nämä kuolleisuuslukujen vertailijat ymmärtävät, että pieni määrä koronaan kuolleita ei tarkoita, että taudin vaarallisuus olisi vähäinen. Se tarkoittaa, että ihmisten käyttäytymisen muutoksilla pystytään vaikuttamaan huomattavasti tartuntoihin ja taudin kuolemanriskiin.

Höpöhöpö, millä tavalla käyttäytymisesi on muuttunut koronan aikana? Nuolitko aikaisemmin hoivakotien ovenkahvoja ja halailit/pussailit flunssaisia tuntemattomia?

Minulla ei mitenkään, pesen ehkä käsiäni hieman useammin ja kaupassa ihmiset jonottavat fiksummin. Siinä se. Muuten elämäni on pysynyt täysin ennallaan koko korona-ajan.

Esimerkkejä yksittäisten ihmisten käyttäytymisestä löytyy laidasta laitaan. Kokonaisuus ratkaisee. Monenlaiset sulut ovat vaikuttaneet ehkä eniten. Esimerkiksi uimahallissa, kirjastossa ja treenipaikassa ei ole voinut käydä.

Millä tavoin koet että uimahalli, kirjasto tai treenipaikat lisäävät tartuntariskiä? Onko näissä paikoissa tietämättäni ollut koko ajan "kahvannuolentapakko"?

Kun menen uimaan tai treenaamaan, teen sen yksin tai ystävien kanssa. Emme telakoidu. Kirjastosta lainaan kirjan. Onko se saastunut?

Kirjaston osalta voisin osallistua tähän keskusteluun.

Ilmeisesti paperissa virus ei säily, kun se ei tykkää kuivasta mutta mitenkähän niissä muovipinnotteissa jotka joihinkin kirjastonkirjoihin laitetaan🤔

Meilläpäin kirjastot on muutakin kuin vain paikkoja lainata kirja.

Nuorille on pleikat ja lapsille leikki- ja piirustuspaikkoja.

Kirjastoissa voi myös käyttää tietokoneita ja lainaaminenkin tapahtuu kosketusnäytöllisillä tietokoneilla.

Lisäksi kirjastoissa voi tehdä myös erinäisiä käsitöitä (mm. laminointia).

Meidän lähikirjastossa on myös kahvila.

Joo, kirjastoissa ei ole ollenkaan ajateltu näitä juttuja. Eihän nyt tietenkään ymmärretä rajoittaa toimintoja, kävijöitä, kontakteja. Kaikki vaan lämimään samaan kasaan. Vain tällä palstalla ymmärretään miten toimia. Soitathan kirjastoosi että nyt on liikkeellä sellaista koronaa ja teidän pitäisi siihen jotenkin varautua. Ei ne muuten siellä osaa.

Et tainnut ymmärtää mihin vastattiin.

Tuossa aiemmin joku ihmetteli miten kirjastossa korona voisi levitä (kun hän ilmeisesti luuli, ettei kirjastoja käytetä muutoin kuin siihen kirjan lainaamiseen, koska hän ei käyttänyt kirjastoa muuhun), eli mitkä hyöty kirjastojen sulkemisella oli.

Kaikki nuo luetellut toiminnat oli samalla kiinni kun kirjastot oli suljettu joten noiden toimintojen kautta ei leviämistä päässyt tapahtumaan niin kauan kun kirjastotkin olivat kiinni.

Luultavasti toiminta on vieläkin rajattua vaikka kirjastot periaatteessa ovatkin auki, ainakin Helsingissä ollaan oltu aika tarkkoja.

Eikös ainakin kahvilat vielä ole tämän viikonlopun kiinni koko maassa.

Vierailija
87537/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piipahdin äsköttäin Marketissa(S) ja kiinnitin huomiota puutteisiin perssikka-säilykkeissä. Del Montea ei ollut saatavilla, vain Rainbou. Myöskään kirssikka-osastolla ei ollut kuin vihreää (sokeroitu). Pettymys myös Boström valmis-kaakkupohjien puuttuminen, jouduin tyytymään X-tra-kaakkupohjaan(kuiva). Onneksi limssa-hyllyssä oli runsaanlaisesti Muumia(punainen) myös kylmässä. Mainitsin puutteesta hylly-pojalle, lupasi ottaa puutteet huomioon. Tämä siis Riihimäen S-Marketissa.(Keskusta)

Oikeasti yläpeukuttajat, eikö tuo surkuhupaisan typerä vitsi vanhene mielestänne koskaan? Myötähäpeää herättävää, kun täysin huumorintajuttomat ihmiset yrittävät vääntää vitsiä.

No ei, mutta tässä nyt puuttuu täysin oleellinen tieto mitä naapurin kärryssä oli hamstrattu. Saisiko tästä asiasta lisä tietoa.

Lottovoitto, öhö öhö.

Tyhmyyden ja huonostivoinnin laitos öhö öhö.

Paljon parempia vitsejä.

Vierailija
87538/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko E-Korean viranomaiset saman hysterian kourissa? Kun siis reagoivat muutokseen.

Väestöntiheys. Suomi 17,64/km2, Etelä-Korea 507/km2. Kun sillipurkissa asuvat niin kannattaa reagoida asap.

No sinun kannattaisi kyllä ennemmin verrata Uudenmaan ja Seoulin alueen väestöntiheyttä toisiinsa, koska niille seuduille tartunnat ovat toistaiseksi keskittyneet. Toki ero on silti merkittävä, mutta on harhaanjohtavaa verrata jotain Takahikiän väestöntiheyttä, koska Suomen tartunnat eivät siellä ole.

Eli Helsinki 3 058/km2, Seoul 17 000/km2. Ero n. 5,5-kertainen eikä n. 28-kertainen kuten koko maata vertailemalla.

Vierailija
87539/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta vähän aikaa sitten meille hysteerikoille selitettiin, että tietenkin Mongolia voi torjua viruksen kun väestötiheys on niin pieni. Siellä kannattaa ryhtyä torjuntatöihin, toisin kuin Suomessa jossa asutaan paljon tiheämmin.

Nyt meille kerrotaan, että Etelä-Koreassa on järkevää alkaa torjuntatöihin kun asuvat niin tiiviisti.

Meillä ei siis voida torjua koronaa sillä asukastiheys on suurempi kuin Mongoliassa mutta pienempi kuin Koreassa.

Mongoliassa ja Koreassa torjuntatoimet sen sijaan ovat järkeviä ja perusteltuja.

Sainkin juuri ihan tosi hyvän idean kirjaa varten. Materiaalia löytyy vaikka kuinka.

Vierailija
87540/176779 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mulla tulee kyynel ihan miten ihanasti valtiovalta ajattelee meidän lapsosiamme! Ensin avattiin koulut että piltit saavat nähdä rakkaat opettajansa ennen kesälomia ja nyt ei aleta käyttää kasvomaskeja sillä lapset kokevat maskit epämiellyttävinä!

Ketju on lukittu.