Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsinaapurissa Ruotsissa tilastoitu tänään 172 uutta kuollutta. Kuolleiden määrä lähentelee jo 2000:ta. Muihin Euroopan maihin verrattuna Ruotsin kuolleisuus on todella suurta asukaslukuun suhteutettuna.
Vaikkapa Saksassa on Ruotsiin verrattuna 8-kertaa enemmän asukkaita, mutta koronakuolleita yhteensä vähän yli 5000. Saksasta kannattaa Suomenkin ottaa mallia, ei todellakaan Ruotsista.
Länsi-Pohja on muodostumassa Suomen Lombardiaksi. Tornio-Haaparanta on kaksoiskaupunkina kaunis ajatus normaalioloissa ja on hyvä, että Ruotsin puolelta löytyy koulu kielten oppimiseksi. Ruotsissa on koulupaikko eli sieltä ei sitten lähdetä millään syyllä kotiopetukseen.
Täh? Siellä ei ole kotiopetus luvattu vai? Outo ja kamala.
Ruotsissa on peruskoulupakko.
Vierailija kirjoitti:
Sanovat että testausta tehostetaan ja tartunta ketjuja jäljitetään.
sitä testausten lisäämistä hän on puhuttu jo viikkokausia mutta edelleenkin jossakin päin maata testejä tehdään todella vähän! ja muistaakseni jo ihan epidemian alkuvaiheessa nostettiin kädet pystyyn että tartunta ketjuja ei enää pystytä jäljittämään.
Miksi noissa kahdessa puuhassa nyt sitten onnistuttaisiin?
Suomi on kokoajan testannut naurettavan vähän per 100000 asukasta. Ihan naurettavaa on puhua, että lisätään ja lisätään. Olisi pitänyt lisätä jo aikoja sitten!
Aivan älyttömän huonolla ranking listalla ollaan kansainvälisesti testauksessa!
Näin he tahtovat toimia nyt:
https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000006481842.html
Saska Saarikoski ja korona, 36. päivä: ”Epidemia tulee kulkemaan väestön läpi”, sanoo nyt THL:n Mika Salminen
Salminen ei ennakoi hallituksen päätöksiä, mutta hänen puheistaan voi päätellä, että Suomessa ollaan siirtymässä hätäjarrutuksesta epidemian hallintaan. Tutkimusprofessori ei kuitenkaan halua käyttää poliittisesti leimautunutta sanaa ”laumasuoja”.
”En tykkää ollenkaan siitä termistä”, Salminen sanoo. ”Mutta käytännössä kysymys on totta kai siitä, että epidemia tulee kulkemaan väestön läpi.”
Salmisen mukaan epidemia ei katoa itsestään, eikä rokotusta ole näköpiirissä, joten kysymys on vain siitä, kulkeeko epidemia väestön läpi hallitusti vai hallitsemattomasti.
”Hallitulla kuljettamisella haitat jäävät pienemmiksi, koska terveydenhoito toimii ja epidemian käännekohta voidaan saavuttaa matalammassa vaiheessa.”
SALMISEN mukaan hallitsemattomana koronan kaltainen epidemia voi tarttua 60–70 prosenttiin ihmisistä ennen kuin laumasuoja pysäyttää sen. Hitaammin edetessä käänne voi tapahtua aiemmin, ehkä jo 50 prosentin kohdalla. Sekin tarkoittaisi kuitenkin Suomessa melkein kolmea miljoonaa tartuntaa.
Tähän kolmeen miljoonaan pitää päästä sopivalla vauhdilla: ei liian nopeasti, muttei myöskään liian hitaasti, koska poikkeusolojen pitkittyminen on talouden kannalta tuhoisaa ja luo sosiaalisia ja terveydellisiä ongelmia.
”Jos jarrutamme liikaa, toinen aalto voi iskeä syksyllä täydellä voimalla, ja silloin joudumme ojasta allikkoon. Pitää siis jarruttaa sopivasti niin, että tarpeeksi moni saa suojan, mutta epidemia ei lähde käsistä.”
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006480928.html
STM:n kansliapäällikkö: Suomi menossa kohti hybridimallia – ”Jotakin höllennetään ja samanaikaisesti jotakin muuta tilalle”
THL:n pääjohtaja Markku Tervahauta sanoi aiemmin Helsingin Sanomille, että hybridimalli olisi vielä Suomen oloissa mahdollinen: ensin viruksen leviämistä hidastetaan, sitten rajoituksia aletaan purkaa asteittain ja samalla pidetään virus aisoissa.
Strategia vaatisi laajaa testaamista, tartuntaketjujen jäljittämistä ja altistuneiden eristämistä.
Tähän asti pääministeri Sanna Marin (sd) on korostanut, että Suomen strategia perustuu viruksen leviämisen hidastamiseen. Hidastamisstrategian on arvioitu tulevan taloudellisesti erittäin kalliiksi.
Miten strategian muuttaminen näkyisi ihmisten arjessa: johtaisiko se rajoitustoimien höllentämiseen vai jopa päinvastoin niiden tiukentamiseen?
Koska rajoituksia on vaikeahko purkaa jos testausta ja jäljitystä ei lisätä. Tai ainakin väitetä että lisätään. Luulisi että ENSIN lisätään ja sitku tartuntaketjut on hallussa nin puretaan rajotukset, mutta vähän luulen et tää tehään päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
sitä testausten lisäämistä hän on puhuttu jo viikkokausia mutta edelleenkin jossakin päin maata testejä tehdään todella vähän! ja muistaakseni jo ihan epidemian alkuvaiheessa nostettiin kädet pystyyn että tartunta ketjuja ei enää pystytä jäljittämään.
Eikä testiin edes pääse. 3 viikkoa kipeänä, jo istumisesta hengästyy ja kuume sahaa. Täysin vuodepotilaana. Ei oteta koronatestiä, koska minulla ei ole yskää, eli kaikki oireet eivät täyty. Eli haistakoon paskan testeineen.
Vierailija kirjoitti:
Onko korona vaikuttanut teidän ihmissuhteisiinne? Minulla meni välit poikki lapsuuden kaveriporukan kanssa täysin. Otan itse koronan vakavasti, koska perheeseen kuuluu diabeetikko ja astmaatikko. Olen myös huolissani hoitohenkilökunnan jaksamisesta. Heidän mielestään Suomen talous tuhotaan minun kaltaisteni paniikkihysteerikkojen takia ja sain ryhmächatissa hirveät haukut. Että sellaisia kavereita sitten.
Alan tässä olla valmis kuolemaan koronaan, ihmissuhteet menee ja saan jatkuvaa syyllistystä siitä, että perheeni takia muiden elämä on nyt lopullisesti tuhottu.
Alkuun otin koronan tosissaan, mutta nyt olen alkanut epäillä olenko oikeasti hullu, kun olen pysytellyt kotona, tehnyt etätöitä ja koittanut suojata perheen tartunnalta. Että pitäisikö tässä hyväksyä kiltisti se, että ihmiset kuolevat tähän, lukuunottamatta terveitä ja pikkasen parempia ihmisiä. Onko minulla edes oikeus olla pahoillani, peloissani ja surullinen? Vai olenko paniikinlietsoja, jos kerron pelkääväni?
Itsekin olen laittanut nyt välit kaikessa hiljaisuudessa poikki ihmisiin, jotka naureskelivat minulle. Mielestäni ystävyys on sitä, että hyväksyy toisen mielipiteet, ei lyttää, naureskele tai syytä.
Varmasti, tietenkin, tottakai.
Tottakai, pyrkii, linjaus, tärkeää
tärkeätä, pyrimme, luopumaan
eristetään, tavalla tai toisella
kyllä, meidän kaikkien, rajoitus
joudumme, tukahtuu, tietenkin
tottakai, tietoon.entisestään, tietenkin
Vokapulaa a la Marin
Siis opettajille on tarkoitus antaa virusruiske ennen kesää ja syksyllä sitten katsotaan, ketkä on rivissä :) No asia on korkeimman hallussa. Olen valmis. Voin lahjoittaa nuo muutaman ffp2-suojaimen sairaalaan.
A-studiossa Marin rakeltelee. Tulee kyllä selvä vaikutelma laumasuojan hakemisesta. Mutta ei vaan voi sitä suoraan myöntää.
Pelottaa eniten tuo valheellisuus.
Kun ei myönnetä suoraan niin ei muut voi kunnolla puuttua asiaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulussa ei ihmisten käytösestä päätellen ole koronasta tietoakaan. Ulkona on ihmisiä välillä ihan tungoksesksi asti ja liikutaan useamman henkilön ryhmissä lenkillä. Kaupoissa on ihmisten määrä valtava iltapäiväruuhkan aikaan. Koko perheen voimin ollaan kaupassa pienimmät mukaan lukien. On ihme jos Suomi selviää vähällä kun ihmiset ei enää edes noudata ohjeistuksia.
Johtuu varmaan siitä, että täällä on ollut hyvä tilanne jo pitkään ja se saa ihmiset rohkeammiksi. Moneen päivään ei tullut uusia tartuntoja ja sairaalassa olevien potilaiden määrä on laskenut vain muutamaan. Herättää kysymyksiä siitä, miten hyvä tilanne koko Suomessa voisi olla, jos nämä samat rajoitukset olisi tehty vain muutamaa viikkoa aikaisemmin.
Viimeisin tartunnaasaaneet 115 vuorokaudessa.
Miksi Marinin mukaan tukahduttaminen Suomessa mahdotonta? Aasiat maita on siihen pystynyt moninkertaisella asukastiheydellä.
Tiedättekö, onko Suomessa joku jo saanut Jumalan lääkettä (Remdesiviriä)?
Marin: Virheitä tehdään ja sitten niistä opitaan. Entäs se vastuun ottaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS: Kokoomus haluaa maskisuosituksen ja suojavarusteita laajemmin käyttöön kansalaisille
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006482904.html
Kokoomus on julkaissut esityksen toimenpiteistä taudin torjumiseksi, jossa ehdotetaan mm. testauksen ja tartuntaketjujen tunnistamisen laajentamista, riskiryhmien erityistä suojaamista, suojavarusteiden hankkimista myös kuluttajakäyttöön ja kaiken päätöksenteon taustalla olevan tiedon julkistamista.
https://www.kokoomus.fi/kokoomuksen-keskustelunavaus-koronastrategiasta/
Jeesuz, mitä puppua! Kaikki tietävät ettei maskeja ole edes hoitohenkilökunnalle. Suomessa saa jo nyt käyttää vapaasti vaikka kankaasta viikkaamaansa maskia muualla kuin mielenosoituksessa.
Kok-veikat ja siskot hankkisivat ja myisivät parasta ”laatua” tyhmälle kansalle? Ovat voineet jo hankkiakin ja niitä kun ei kutsu hengityssuojaimeksi niin ei tarvi läpäistä minkäänlaista VTT:n testiä. Käytännössä yhtä suojaava kuin vappunaamari.
Jos luulet että teollisesti valmistetut suojat ovat parempi, niin voi aina ostaa Kiinasta.
Teho riippuu käyttäjien määrästä; jos sinä et käytä, minä en ole turvassa, jos minä en käytä, sinä et ole turvassa.
Aika hyvin ne omatekoiset vappunaamaritkin suojaa muita omilta pärskeiltä, että suosittelen kyllä käyttämään, kuten suosittelee HUS:in dignostiikkajohtaja Lasse Lehtonen ja THL:n Markku Tervahautakin.
https://www.hilavitkutin.com/2020/03/27/maailmalla-valmistetaan-itse-he…
Apua, Ruotsi ollut myös ROTUBIOLOGIAN johtava maa ja siellä sterilisoitiin 63 000 ihmistä vasten tahtoa. Ihan kamala kamala sairas juttu. Nyt en ihmettele, miksi ne suhtautuu koronaan näin. Historiasta löytyy vastauksia.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/laakintoneuvos-palve-koronasta…
Lääkintöneuvos Pälve koronasta: Laumaimmuniteettiin pyrkiminen tarkoittaa antautumista – ja on vastoin lääkärintyön perusarvoja
Puheenvuoro: Kansalaisten sitoutuminen koronan torjuntaan edellyttää nyt koettua avoimempaa julkista tiedottamista ja aktiivista keskustelua ratkaisujen perusteista.
Kotimaa 21.4.2020 07:30
Suomessa on päädytty alkuun rajoittamaan epidemian huipun korkeutta, mutta julkista keskustelua jatkosta ei ole käyty.
Näyttää siltä, että meillä toimintamallina jatkossa on yleisten rajoitusten asteittainen purkaminen. Ilman erittäin toimivia korvaavia toimia se merkitsisi käytännössä laumasuojan hankinnan strategiaa – eli hidastettua Ruotsin mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
La bambola kirjoitti:
Laumasuoja on sitten virallisesti päätetty ottaa käyttöön.
"Marin Suomi siirtyy koronan torjunnassa hybridistrategiaan"
Äläpä nyt kuule. Hr. Mika Salminen ei tykkää sanasta "laumasuoja".
Ehkä sen, hmm tuhman sanan, voisi korvata sanalla kansanhurma (s) ?
Eiköhän tämä ole kuitenkin "rodunjalostusta evoluutio-oppien kautta" tai "operaatio: huoltosuhde kuntoon luonnonmenetelmällä"?
Koronaan voi sairastua uudelleen. Laumasuoja on idiotismia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Marinin mukaan tukahduttaminen Suomessa mahdotonta? Aasiat maita on siihen pystynyt moninkertaisella asukastiheydellä.
Se on tottunut siihen, että tuollaista soopaa voi päästää suustaan ja suuri osa kuulijoista uskoo.
Kyllä minä oletan, että siksi ei tukahduteta, kun Marinilla on alusta asti ollut mielessä laumasuoja.