Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei kaikki, mitä jos kaikki nyt rauhoittuisivat. Mä ymmärrän että ollaan huolissaan, mutta on teidän myönettävä että nyt alkaa ampua yli pikkusen liikaa. Mä oon huomannut että täällä on hirveä määrä erilaisia salaliitto teorioita ja ymmärrän että yksi syy on että Kiina on pimittänyt joitakin tietoja ja että kyseessä on virus jonka takia moni on menettänyt henkensä.
Mutta oikeasti nytten, me kaikki ei olla kuolemassa tähän virukseen, tämä ei ole maailmanloppu ja uskon että tämä ei muutu kovinkaan pahemmaksi. Tämä on minun teoria, mutta onko kukaan miettinyt että siellä Kiinassa ilmanlaatu ei ole yhtä puhdas kuin esim joissakin muissa maissa? Ja kun yhdistetään siihen että tämä tauti aiheuttaa itsessään jo hengitys ongelmia, niin uskoisin aineskin sillä olevan jo jonkinlainen merkitys kuolemiin siellä.
Tätä virusta ei sää vähätellä että "Oho, no influenssaan kuolee näin ja näin monta ihmistä", mutta sama pätee että tätä virusta ei sää hysterisoida myöskään. Viimeiseksi haluan sanoa että pikkusen pitäisi löytää uskottavuutta asiantuntioihin, eikä vaan huutaa "Ne salailevat, ne valehtelee, tässä linkkejä tähän yhteen lähteseen joka todistaa niin". Tätä menoa te ette voi luottaa enään mihinkään lähteeseen ja aiotte päätää että ainoastaan teidän löytämät lähteet on niitä mistä 100% totuus tulee.
Rauhaisaa viikonloppun alkua teille kaikille.
Ja tämän lisäksi kiinassa on väkeä niin hemmetin paljon ettei monetkaaoi sitä tajua. Siellä on useita kaupunkeja, joissa on enemmän ihmisiä kuin koko suomen maassa! Tottakai silloin taudit leviää. Eli toivoisin myös järjen käyttöä, ei voi ajatella taudin leviävän samaa tahtia täällä.
Kyllä se leviää täällä ihan yhtä hyvin kuin Kiinassa.
Espanja tautiin levisi. (joo, ei ollut kunnon sairaaloita mutta silti)
Laittakaa pääministerille viestiä, että ei enää saa tulla Kiinasta ilman karanteenia.
Tosiasian kieltäminen on yksi psyyken selviytymiskeino.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka realistista se on että Suomessa suljettaisiin rajat kiinalaisilta tai että Finnair lopettaisi Kiinan lennot kokonaan tai edes se että Kiinasta tulevat joutuisivat 2 vko karanteeniin ennen pääsyä maahan? Eiväthän muutkaan Euroopan maat ole näin tehneet. Eikä Finnair tosiaan ole ainoa lentoyhtiö Euroopassa, joka jatkaa vielä Kiinan lentoja. Kokeilkaapa jotain lentojen varaussivustoa. Ihan helposti sieltä voi edelleen ostaa lennot esim. Shanghaista Berliiniin tai Pekingistä Kööpenhaminaan.
Pk-seudulla aula-assistenttina. Justiinsa tuolla neuovtteluhuoneessa noin 10 kiinalaista matkalaukkujen kanssa. Finnairin laput laukuissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos olisit kapteenina laivassa ja sen pohjaan tulisi reikä? Hyssyttelisitkö ja salaisitko asiaa ylemmillä kansilla vai selvittäisitkö vaurion laadun ja pyrkisit tukkimaan sen. Valmistautusitko mahdolliseen uppoamiseen? Tiedottaisitko matkustajille asiasta? Vai soittaisitko kaiuttimista vain rauhalista musiikkia, koska pelastusveneitä ei ole kaikille?
Etsisin tutkimuksia ja odottaisin erityisasiantuntijoiden lausuntoja siitä onko laivan pohjassa olevalla rei'ällä todistettavasti yhteyttä esim. uppoamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei kaikki, mitä jos kaikki nyt rauhoittuisivat. Mä ymmärrän että ollaan huolissaan, mutta on teidän myönettävä että nyt alkaa ampua yli pikkusen liikaa. Mä oon huomannut että täällä on hirveä määrä erilaisia salaliitto teorioita ja ymmärrän että yksi syy on että Kiina on pimittänyt joitakin tietoja ja että kyseessä on virus jonka takia moni on menettänyt henkensä.
Mutta oikeasti nytten, me kaikki ei olla kuolemassa tähän virukseen, tämä ei ole maailmanloppu ja uskon että tämä ei muutu kovinkaan pahemmaksi. Tämä on minun teoria, mutta onko kukaan miettinyt että siellä Kiinassa ilmanlaatu ei ole yhtä puhdas kuin esim joissakin muissa maissa? Ja kun yhdistetään siihen että tämä tauti aiheuttaa itsessään jo hengitys ongelmia, niin uskoisin aineskin sillä olevan jo jonkinlainen merkitys kuolemiin siellä.
Tätä virusta ei sää vähätellä että "Oho, no influenssaan kuolee näin ja näin monta ihmistä", mutta sama pätee että tätä virusta ei sää hysterisoida myöskään. Viimeiseksi haluan sanoa että pikkusen pitäisi löytää uskottavuutta asiantuntioihin, eikä vaan huutaa "Ne salailevat, ne valehtelee, tässä linkkejä tähän yhteen lähteseen joka todistaa niin". Tätä menoa te ette voi luottaa enään mihinkään lähteeseen ja aiotte päätää että ainoastaan teidän löytämät lähteet on niitä mistä 100% totuus tulee.
Ja tämän lisäksi kiinassa on väkeä niin hemmetin paljon ettei monetkaaoi sitä tajua. Siellä on useita kaupunkeja, joissa on enemmän ihmisiä kuin koko suomen maassa! Tottakai silloin taudit leviää. Eli toivoisin myös järjen käyttöä, ei voi ajatella taudin leviävän samaa tahtia täällä.
Tämä! tämä tämä! Miksei ihmiset nyt vaan ymmärrä ettei se virus yksinkertaisesti pysty leviämään Suomessa? Se nyt vaan on hei eri asia täällä, niinku daa?
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa pääministerille viestiä, että ei enää saa tulla Kiinasta ilman karanteenia.
Mahdollisimman moni!
Vierailija kirjoitti:
Miksei Kiina pyydä Suomelta hätäapua kun meillä tuntuu näitä asiantuntijoita riittävän?
Joka maassa on samalla tavalla asiantuntijoita, myös kiinalla itsellään nyt. Varmasti jos voisivat peruuttaa tapahtuman, niin tekisivät toisin. Suomessa sentään mennään täysillä rytinällä metsään valtiovallan ja THL:n toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos olisit kapteenina laivassa ja sen pohjaan tulisi reikä? Hyssyttelisitkö ja salaisitko asiaa ylemmillä kansilla vai selvittäisitkö vaurion laadun ja pyrkisit tukkimaan sen. Valmistautusitko mahdolliseen uppoamiseen? Tiedottaisitko matkustajille asiasta? Vai soittaisitko kaiuttimista vain rauhalista musiikkia, koska pelastusveneitä ei ole kaikille?
Etsisin tutkimuksia ja odottaisin erityisasiantuntijoiden lausuntoja siitä onko laivan pohjassa olevalla rei'ällä todistettavasti yhteyttä esim. uppoamiseen.
Nopea ja määrätietoinen seiskan päätös on paaaaaaljon parempi kuin auttamatta myöhässä pitkään hierottu kympin ratkaisu!!! Jos itse saisin päättää, kääntyisivät nyt ilmassakin olevat Kiinaan menevät koneet takaisin sieltä tulevista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
61 laivamatkustajalla todettu virus Japanissa....
itseasiassa tämä saattaisi olla maailmanloppu (ihmisille), jos nuo vuotaneet kuolleisuusluvut ym. on tosia, ja jos lääkettä ei keksittäisi, mutta uskon että lääke keksitään, ja nythän on jo toimivia hiv ?flunssalääkkeiden yhdistelmiä jotka tehoaa.
Anteeksi, mutta ei ole mahdollista maailmaloppua ihmisille tämä, koska ihmisiä on parantunut jo tästä taudista. Ja tätä minä juuri tarkoitin näillä lähteillä, noita kuolleisuuslukuja pystyy manipulaimaan myös niin että ne ovat isompia mitä ne mahtaa olla ja jotkut tekevät niin ihan vain sen takia että saisivat lisää paniikkia pystyyn.
Mainitsin ilmanlaadun kuoleisuuden takkia, en tartunnan takia. Kiinassa monessa paikassa ilmanlaatu on niin huono, että uskoisin että sehän jo itsessään voi aiheuttaa enemmän kuolemia kuin muissa maissa. Tämän takia että jos tämä leviää maissa joissa ei ole puhdasta ympäristöä, uskon että niissä maissa kuoleisuus tulee olemaan isompi. En tiedä mitä tämä tuo tullessaan, mutta uskon että tämäkin asia lopulta menee parempaan suuntaan, tietenkin ihmisiä tulee kuolemaan, mutta mahdollisuudet että juuri sinä, minä tai kukaan täällä palstalla oleva tulee kuolemaan juuri tähän kyseiseen tautiin ei ole niin suuri, vaikka lukiessa näitä kommenteja se kuulostaa juuri siltä, että juuri me kaikki kuolaan tähän.
Rauhaisaa viikonloppua ja muistakaa että saa olla huolissaan, mutta ei kuitenkaan mennä paniikkiin tai hysteriaan.
Hyvä pointti tuo ilmanlaatu. Olen ollut yhdessä maailman saastuneimmista kaupungeista enkä ensimmäisenä päivänä tajunnut käyttää mitään suojusta, illalla kun niistin paperiin tuli aivan pikimustaa. Voisi kuvitella että tuollaisessa ilmastossa eläminen vuosikymmeniä, vaikka pitäisikin jonkinlaista suojaa, vaikuttaa keuhkoihin lähes samoin kuin tupakointi.
Lainaus TM-lehdestä:
"Euroopan kardiologian seuran (ISC) tutkijoiden käyttämän uuden mallinnusmenetelmän mukaan Euroopassa ilmansaasteisiin kuoli vuonna 2015 noin 790 000 ihmistä.
Näistä kuolemista 40–80 prosenttia johtui tutkijoiden mukaan ilmansaasteiden aiheuttamista sydän- ja verisuonitaudeista. Ilmansaasteet aiheuttavat siis kaksi kertaa enemmän sydän- ja verisuonitaudeista kuin hengitysteiden sairauksista johtuvia kuolemia.
KOKO PLANEETAN TASOLLA ilmansaasteiden syyksi luetaan uudessa tutkimuksessa 8,8 miljoonaa kuolemaa 2015. Aiemmissa tutkimuksissa arvio on ollut tästä noin puolet, 4,5 miljoonaa.
”Havaintomme tarkoittaa sitä, että ilmansaasteet aiheuttavat vuosittain enemmän kuolemia kuin tupakointi. Maailman terveysjärjestö arvioi, että tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin kuoli vuonna 2015 7,2 miljoonaa ihmistä”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette kriisissä. Siinä on neljä vaihetta. Täällä "keskustelijat" ovat pääsääntöisesti juuttuneet kahteen ensimmäiseen vaiheeseen, mutta kyllä se siitä, kun aikaa kuluu.
Tuolla on lueteltu kriisin vaiheet:
https://www.terveyskyla.fi/aivotalo/apua-ja-tukea/sairastuminen-ja-krii…
Olet täysin väärässä. Suuri ihmismassa kieltää koko ongelman, täällä ongelma tiedostetaanja sitä ratkotaan jo. On jo ajat sitten siirrytty hyväksymisen ohi ja siirrytty rakentamaan tukevaa, osa hyväksyen ja osa erakoituen.
Olen organisaatiopsykologi ja seurannut pitkään kriisejä, tämä tulee olemaan sille valmistsutumattomalle ja asian kiistävälle enemmistölle kunnon bitch slap kasvoille. Mutta ei tälle sakille.Meneekö tunteisiin? Miksi et ole töissä? Iskikö yyteet?
No mut oikeesti. Organisaatiopsykologina lienet tietoinen miten soppaa hämmennetään, joten epäilen, että käytät tietämystäsi väärin. Nyt olisi hyvä itsereflektion paikka.
Töissä olen. Sinä olet vain täysin ymmärtämätön. Se kriisin eka vaihe iskee niille joille TIETO ON UUSI. Tässä ketjussa kenellekään tieto ei ole uusi ja siksi sitä normaalin kriisin epäisko, kieltäminen -vaihetta ei tule. Sinulla se näköjään on. Postaa ihan itsellesi kriisiohjeet, täällä ollaan jo paljon pidemmällä...
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka siltä tanelilta kysyisieträ jos korona tulee suhteessa yhtä yleiseksi täällä kuin mitä se on Wuhanissa nyt, niin millaisissa olosuhteissa ihmisiä hoidetaan ja miten paikat riittäisivät.
Mitä vastaisi?
Jos siltä tanelilta kysyisi, millä todennäköisyydellä tauti leviää Suomessa suhteessa yhtä laajalle kuin Wuhanissa.
Mitä vastaisi?
Veikkaan että mumisi tyyliin "Suomessa on kautta terveydenhuoltojärjestelmän maailmankin tasolla erittäin korkealaatuiset varautumissuunnitelmat", "kaikki saavat omissa maakuntasairaaloissaan parasta mahdollista hoito", "kuolleisuus on jopa vähän pienempi kuin kausi-influenssassa, perusterveet täysin turvassa", "WHO ei näe tätä merkittävänä pandemiauh...KROOOH PYYH KROOH PYYH
Toivon todella, että panikoijat ette aiheuta lapsillenne ahdistusta omalla skitsoilullanne.
Hyvä Stora Enso! Näin voisi johtaa myös yritystä nimeltä Suomi!
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos olisit kapteenina laivassa, jossa on havaittu mahdollisesti hyvinkin herkästi leviävää virusta? Telkeisitkö kaikki matkustajat sinne laivalle odottamaan saavatko toisiltaan ja laivan mahdollisesti saastuneista pinnoista ja tiloista tartunnan, vai pyrkisitkö saamaan matkustajat jonnekin paremmin organisoituihin tiloihin pois ahtaalta laivalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin samaa mieltä. Eihän tämä kiva juttu ole, ja kyllä miljoonakaupunkien eristäminen tiettyjä kysymyksiä herättää, mutta jos elämänsä jättää elämättä ja hysteerisenä tuuttaa sekopäisiä viestejä keskustelupalstoille, ei se ainakaan tilannetta paranna.
Virustauteja on aina ollut ja tulee aina olemaan. Joku niistä saattaa pyyhkäistä paljon ihmisiä mennessään ja jos näin on, niin sitten on. Luonnon armoilla me ihmiset täällä olemme, vaikka näennäisesti pyrimme kaikkea kontrolloimaan.
Onko ihan erityisenkin vierasta ja kaukaista sinulle ajatus, että joku "mamma" täällä palstalla haluaa tehdä kaikkensa pelastaaksensa esim. sairaan lapsensa tältä? En minä ainakaan ajattele lapsistani, että "pyhkäisköön virus menneessään, kun näin on, niin sitten on". Jos nyt vaikkapa oletetaan pian tulevan ilmi, että sairaan lapsen kuolema on melko todennäköinen, jos viruksen saa, ja että parin kuukauden päästä viruksen saaminen elämällä normaalia elämää koulussa ja kaupassa käynteineen on erittäin todennäköistä. Kyllä minä siinä tapauksessa tekisin kaiken estääkseni lastani saamasta tuota virusta, tarkoitti se sitten kotiin tai erämaamökille eristäytymistä vuodeksi tai kahdeksi. Ihmettelen kyllä suhtautumistasi asiaan, mutta voisipa toden tullen olla erilainen ääni kellossa. Mutta hyvähän se on huudella tässä vaiheessa, kun edelleen kuvitellaan, että vaarassa ovat vain vanhukset ja sairaat. Ei koske minua, kuolkoot heikot pois? Mihin ihmisyytesi on kadonnut, vai onko sitä koskaan ollutkaan?
Vierailija kirjoitti:
Toivon todella, että panikoijat ette aiheuta lapsillenne ahdistusta omalla skitsoilullanne.
Ilmastostoahdistusta? Sitähän opetetaan koulussakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
61 laivamatkustajalla todettu virus Japanissa....
itseasiassa tämä saattaisi olla maailmanloppu (ihmisille), jos nuo vuotaneet kuolleisuusluvut ym. on tosia, ja jos lääkettä ei keksittäisi, mutta uskon että lääke keksitään, ja nythän on jo toimivia hiv ?flunssalääkkeiden yhdistelmiä jotka tehoaa.
Anteeksi, mutta ei ole mahdollista maailmaloppua ihmisille tämä, koska ihmisiä on parantunut jo tästä taudista. Ja tätä minä juuri tarkoitin näillä lähteillä, noita kuolleisuuslukuja pystyy manipulaimaan myös niin että ne ovat isompia mitä ne mahtaa olla ja jotkut tekevät niin ihan vain sen takia että saisivat lisää paniikkia pystyyn.
Mainitsin ilmanlaadun kuoleisuuden takkia, en tartunnan takia. Kiinassa monessa paikassa ilmanlaatu on niin huono, että uskoisin että sehän jo itsessään voi aiheuttaa enemmän kuolemia kuin muissa maissa. Tämän takia että jos tämä leviää maissa joissa ei ole puhdasta ympäristöä, uskon että niissä maissa kuoleisuus tulee olemaan isompi. En tiedä mitä tämä tuo tullessaan, mutta uskon että tämäkin asia lopulta menee parempaan suuntaan, tietenkin ihmisiä tulee kuolemaan, mutta mahdollisuudet että juuri sinä, minä tai kukaan täällä palstalla oleva tulee kuolemaan juuri tähän kyseiseen tautiin ei ole niin suuri, vaikka lukiessa näitä kommenteja se kuulostaa juuri siltä, että juuri me kaikki kuolaan tähän.
Rauhaisaa viikonloppua ja muistakaa että saa olla huolissaan, mutta ei kuitenkaan mennä paniikkiin tai hysteriaan.
Hyvä pointti tuo ilmanlaatu. Olen ollut yhdessä maailman saastuneimmista kaupungeista enkä ensimmäisenä päivänä tajunnut käyttää mitään suojusta, illalla kun niistin paperiin tuli aivan pikimustaa. Voisi kuvitella että tuollaisessa ilmastossa eläminen vuosikymmeniä, vaikka pitäisikin jonkinlaista suojaa, vaikuttaa keuhkoihin lähes samoin kuin tupakointi.
Lainaus TM-lehdestä:
"Euroopan kardiologian seuran (ISC) tutkijoiden käyttämän uuden mallinnusmenetelmän mukaan Euroopassa ilmansaasteisiin kuoli vuonna 2015 noin 790 000 ihmistä.
Näistä kuolemista 40–80 prosenttia johtui tutkijoiden mukaan ilmansaasteiden aiheuttamista sydän- ja verisuonitaudeista. Ilmansaasteet aiheuttavat siis kaksi kertaa enemmän sydän- ja verisuonitaudeista kuin hengitysteiden sairauksista johtuvia kuolemia.
KOKO PLANEETAN TASOLLA ilmansaasteiden syyksi luetaan uudessa tutkimuksessa 8,8 miljoonaa kuolemaa 2015. Aiemmissa tutkimuksissa arvio on ollut tästä noin puolet, 4,5 miljoonaa.
”Havaintomme tarkoittaa sitä, että ilmansaasteet aiheuttavat vuosittain enemmän kuolemia kuin tupakointi. Maailman terveysjärjestö arvioi, että tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin kuoli vuonna 2015 7,2 miljoonaa ihmistä”
Ja ilmansaasteer aiheuttaa Suomessa tuhatkertaisesti enemmän kuolemia kuin liikenneonnettomuudet!
Tällä sinun logiikallasi ei siis kannata panostaa liikennekuolemien ehkäisyyn eikä kannata käyttää turvavyötä.
Vierailija kirjoitti:
Sen kahden viikon loman aikana tilanne Thaimaassakin tulee muuttumaan jyrkästi. Sinnepä jäätte sitten thaimaalaisen lääketieteen hoiviin pahimmassa tapauksessa :(
Muistakaa myös hyvät ja kattavat vakuutukset, että saatte hoitoa, koska suomi ei tule apuun.