Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
6761/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsemme isovanhemmat ovat menossa ruotsinlaivalle ja haluavat sen jälkeen tulla kylään. Ottaisitko tällaiset vieraat? Raivostuivat verisesti kun sanoin että joudun miettimään asiaa koronariskin takia. Kuulemma hömpötystä.

No, meillä kaksi astmaatikkoa perheessä, toinen lapsi.

En ottaisi.

Vierailija
6762/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsemme isovanhemmat ovat menossa ruotsinlaivalle ja haluavat sen jälkeen tulla kylään. Ottaisitko tällaiset vieraat? Raivostuivat verisesti kun sanoin että joudun miettimään asiaa koronariskin takia. Kuulemma hömpötystä.

En ottaisi.

Teeskentelisin että oon itse kuumeisessa influenssasa ja sanoisin etten voi ottaa vieraita vastaan ja että ei kannata tulla tautia hakemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6763/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitenkäs työnantaja suhtautuisi jos sairasta lasta pitää hoitaa 2-3 vko kotona. Ketään palkattua hoitajaa ei oikein taida saada koronavirusta hoitamaan. Isovanhemmat ei auta hädässä joten sitten on selvittävä yksin ja oltava vaan pois töistä vaikka sitten potkut saisi. Ei sitä lasta nyt heitteille voi jättää.

Vierailija
6764/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useiden maiden lentoyhtiöt lentää Kiinaan ja takaisin joka päivä, en kyllä lähtisi ruuhkaisille lentokentille (edes Hki-Vantaalle) tällä hetkellä testaamaan mitä tuliaispöpöjä tulee sieltä mukaan. Huolestuttaa sekin että töissä porukka lentelee ties minne eikä voi tietää onko joku köhinyt viruksen työkaveriin jossain Tokion kentällä..ja työkaveri köhii sen eteenpäin kahviautomaatilla. Ei auta panikoida vielä mutta hyvät uutiset tästä epidemiasta olisivat kyllä nyt tervetulleita. Kellään tietoa onko epidemia hidastumassa edes..?

Hidastumassa? Sehän kasvaa eksponentiaalisesti eli kasvavasti 

Vierailija
6765/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En päästäisi. Meidän lasten isovanhemmat on lähdössä etelän reissuun parin viikon päästä ja en todellakaan aio mennä lähellekään hetkeen kun sieltä palaavat.

Vierailija
6766/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useiden maiden lentoyhtiöt lentää Kiinaan ja takaisin joka päivä, en kyllä lähtisi ruuhkaisille lentokentille (edes Hki-Vantaalle) tällä hetkellä testaamaan mitä tuliaispöpöjä tulee sieltä mukaan. Huolestuttaa sekin että töissä porukka lentelee ties minne eikä voi tietää onko joku köhinyt viruksen työkaveriin jossain Tokion kentällä..ja työkaveri köhii sen eteenpäin kahviautomaatilla. Ei auta panikoida vielä mutta hyvät uutiset tästä epidemiasta olisivat kyllä nyt tervetulleita. Kellään tietoa onko epidemia hidastumassa edes..?

Tämän mukaan hidastuu.

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/

Vierailija
6767/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi.

Teeskentelisin että oon itse kuumeisessa influenssasa ja sanoisin etten voi ottaa vieraita vastaan ja että ei kannata tulla tautia hakemaan.

No tämä meriselitys ei toimi enää kun sanoin jo että pelkään koronaa. Se heidän laivareissu on 1,5 viikon päästä ja sen jälkeen paluumatkalla tulisivat mielellään meille yöksi kun pk-seudulla ollaan. Selitin kyllä miten virus voi tarttua oireettomana jne mutta nämä vetivät kilarit ja sanoivat että mitään virusta ei HEISSÄ ole eikö heihin mikään tartu!!

Tämä muuten kuvaa yllättävän hyvin monen suuren ikäluokan tai eläkeläisen self denial ajatusmaailmaa.

Vierailija
6768/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei kaikki, mitä jos kaikki nyt rauhoittuisivat. Mä ymmärrän että ollaan huolissaan, mutta on teidän myönettävä että nyt alkaa ampua yli pikkusen liikaa. Mä oon huomannut että täällä on hirveä määrä erilaisia salaliitto teorioita ja ymmärrän että yksi syy on että Kiina on pimittänyt joitakin tietoja ja että kyseessä on virus jonka takia moni on menettänyt henkensä.

Mutta oikeasti nytten, me kaikki ei olla kuolemassa tähän virukseen, tämä ei ole maailmanloppu ja uskon että tämä ei muutu kovinkaan pahemmaksi. Tämä on minun teoria, mutta onko kukaan miettinyt että siellä Kiinassa ilmanlaatu ei ole yhtä puhdas kuin esim joissakin muissa maissa? Ja kun yhdistetään siihen että tämä tauti aiheuttaa itsessään jo hengitys ongelmia, niin uskoisin aineskin sillä olevan jo jonkinlainen merkitys kuolemiin siellä.

Tätä virusta ei sää vähätellä että "Oho, no influenssaan kuolee näin ja näin monta ihmistä", mutta sama pätee että tätä virusta ei sää hysterisoida myöskään. Viimeiseksi haluan sanoa että pikkusen pitäisi löytää uskottavuutta asiantuntioihin, eikä vaan huutaa "Ne salailevat, ne valehtelee, tässä linkkejä tähän yhteen lähteseen joka todistaa niin". Tätä menoa te ette voi luottaa enään mihinkään lähteeseen ja aiotte päätää että ainoastaan teidän löytämät lähteet on niitä mistä 100% totuus tulee.

Rauhaisaa viikonloppun alkua teille kaikille.

Niin samaa mieltä. Eihän tämä kiva juttu ole, ja kyllä miljoonakaupunkien eristäminen tiettyjä kysymyksiä herättää, mutta jos elämänsä jättää elämättä ja hysteerisenä tuuttaa sekopäisiä viestejä keskustelupalstoille, ei se ainakaan tilannetta paranna.

Virustauteja on aina ollut ja tulee aina olemaan. Joku niistä saattaa pyyhkäistä paljon ihmisiä mennessään ja jos näin on, niin sitten on. Luonnon armoilla me ihmiset täällä olemme, vaikka näennäisesti pyrimme kaikkea kontrolloimaan.

Onko ihan erityisenkin vierasta ja kaukaista sinulle ajatus, että joku "mamma" täällä palstalla haluaa tehdä kaikkensa pelastaaksensa esim. sairaan lapsensa tältä? En minä ainakaan ajattele lapsistani, että "pyhkäisköön virus menneessään, kun näin on, niin sitten on". Jos nyt vaikkapa oletetaan pian tulevan ilmi, että sairaan lapsen kuolema on melko todennäköinen, jos viruksen saa, ja että parin kuukauden päästä viruksen saaminen elämällä normaalia elämää koulussa ja kaupassa käynteineen on erittäin todennäköistä. Kyllä minä siinä tapauksessa tekisin kaiken estääkseni lastani saamasta tuota virusta, tarkoitti se sitten kotiin tai erämaamökille eristäytymistä vuodeksi tai kahdeksi. Ihmettelen kyllä suhtautumistasi asiaan, mutta voisipa toden tullen olla erilainen ääni kellossa. Mutta hyvähän se on huudella tässä vaiheessa, kun edelleen kuvitellaan, että vaarassa ovat vain vanhukset ja sairaat. Ei koske minua, kuolkoot heikot pois? Mihin ihmisyytesi on kadonnut, vai onko sitä koskaan ollutkaan?

Eri

Näinpä, ite tässä pohdin, että jos tätä virusta sairastetaan se pariviikkoa-kuukaus ennen parantumista, ja jos lapset sairastaa tän lievänä niin eihän niitä oteta mihinkään sairaalaeristykseen vaan kotona hoidetaan.

Niin pystyykö tollasia alle kouluikäisiä tai taaperoita/vauvoja omat vanhemmat hoitamaan ne avaruuspuvut päällä koko sen sairauden ajan ja desinfioimaan koko kodin sen jälkeen niin, ettei ite sairastu.

Vai hoidetaanko vaan tavallisesti ja sairastutaan itse, mutta kuka sitten hoitaa ne lapset sen pari viikkoa-kuukauden kun vanhemmat sairastaa, ja joutuu ehkä sairaalaankin.

Mitenkähän kiinassa on toimittu?

Kiinassa suku ja perhe auttaa ja on isovanhempien kunnia-asia auttaa. Suomessa ei tällaista ole, esim meillä kummatkaan isovanhemmat ei auta yhtään mitenkään eivätkä ole sekuntiakaan auttaneet edes pahassa hädässä. Veikkaan että suomessa lapset sitten sosiaalitoimi hoitaa jos molemmat vanhemmat sairaalassa.

Mietin kyllä isovanhempiakin mutta meillä kaikki isovanhemmat kuuluu niin moniltaosin riskiryhmiin, että he ovat varmasti ennen meitä vanhempia jo sairaalassa tai kuolleet.

Sijoitusperheitä ei tahdo nytkään oikein perustilassa riittää.

Kai sitten perustetaan jotain valtion lastenkoteja, jotenkin tosi karu ajatus.

Vierailija
6769/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä oli kiinalainen lentämässä Tanskan kautta Suomeen, mutta vietiin Tanskassa sairaalaan.

En kinesisk passagerare som vid ankomst med ett flygplan från Finland uppvisat symptom har hämtats i ambulans på Kastrups flygplats i Danmark.

https://www.expressen.se/kvallsposten/kinesisk-passagerare-hamtad-i-amb…

Ei vaan Suomen kautta Tanskaan.

Vierailija
6770/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SVT: Osa Kööpenhaminan Kastrupin lentokentästä eristetty koronavirusepäilyn takia

Nainen vietiin sairaalaan, ja osia lentokentän kolmosterminaalista eristettiin turvatoimena, kertoo tanskalaismedia.

Tanska toimii!!

Hän tuli Tanskaan Suomen kautta. Lue uutinen.

Vierailija
6771/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronaviruksesta varoittanut lääkäri Li Wenliang, 34, on kuollut. Perusterve kaveri ja varmasti sai kolegoiltaan parasta mahdollista hoitoa.

Mahtoiko saada muuta kuin vähän lisähappea...

Mietin myös, että tuskin on ihan kaikista huipuinta hoitoa saanut, kun resurssit ovat vaan liian tiukilla. Voi olla, että on itse jopa vaatinut rajallisia resursseja (tyyliin hengityskone) muiden käyttöön. Tiedä sitten.

No kyllä se siinä lähikuvassa on hengitysmaski karvoilla. Lisähappea siis saa. Kiinassa on käytetty myös kaikenlaisten viruslääkkeiden yhdistelmiä ja jos on bakteeritulehdusta keuhkoissa myös, niin myös antibiootteja. Mutta jos ei auta niin ei auta.

Näistä lääkkeistä uutisoitiin samassa yhteydessä, kun thaimaalaiset lääkärit luulivat keksineen toimivan koktailin. Mutta se valitettavasti toimi vain siihen yhteen vanhempaan naiseen.

Lähtökohtaisesti asia on niin, että viruksiin ei ole hyvintoimivia lääkkeitä. Kuten jenkkiasiantuntijat sanoivat: meillä ei ole backstoppia. Ellei sitten myöhemmin onnistuta rokotteen kehittämisessä.

Vierailija
6772/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän mukaan hidastuu.

Tämä kertoo kaiken:

Data compiled and analyzed by Worldometer and provided by:

National Health Commission (NHC) of the People’s Republic of China

Health Commission of Hubei Province, China

Vierailija
6773/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei kaikki, mitä jos kaikki nyt rauhoittuisivat. Mä ymmärrän että ollaan huolissaan, mutta on teidän myönettävä että nyt alkaa ampua yli pikkusen liikaa. Mä oon huomannut että täällä on hirveä määrä erilaisia salaliitto teorioita ja ymmärrän että yksi syy on että Kiina on pimittänyt joitakin tietoja ja että kyseessä on virus jonka takia moni on menettänyt henkensä.

Mutta oikeasti nytten, me kaikki ei olla kuolemassa tähän virukseen, tämä ei ole maailmanloppu ja uskon että tämä ei muutu kovinkaan pahemmaksi. Tämä on minun teoria, mutta onko kukaan miettinyt että siellä Kiinassa ilmanlaatu ei ole yhtä puhdas kuin esim joissakin muissa maissa? Ja kun yhdistetään siihen että tämä tauti aiheuttaa itsessään jo hengitys ongelmia, niin uskoisin aineskin sillä olevan jo jonkinlainen merkitys kuolemiin siellä.

Tätä virusta ei sää vähätellä että "Oho, no influenssaan kuolee näin ja näin monta ihmistä", mutta sama pätee että tätä virusta ei sää hysterisoida myöskään. Viimeiseksi haluan sanoa että pikkusen pitäisi löytää uskottavuutta asiantuntioihin, eikä vaan huutaa "Ne salailevat, ne valehtelee, tässä linkkejä tähän yhteen lähteseen joka todistaa niin". Tätä menoa te ette voi luottaa enään mihinkään lähteeseen ja aiotte päätää että ainoastaan teidän löytämät lähteet on niitä mistä 100% totuus tulee.

Rauhaisaa viikonloppun alkua teille kaikille.

Niin samaa mieltä. Eihän tämä kiva juttu ole, ja kyllä miljoonakaupunkien eristäminen tiettyjä kysymyksiä herättää, mutta jos elämänsä jättää elämättä ja hysteerisenä tuuttaa sekopäisiä viestejä keskustelupalstoille, ei se ainakaan tilannetta paranna.

Virustauteja on aina ollut ja tulee aina olemaan. Joku niistä saattaa pyyhkäistä paljon ihmisiä mennessään ja jos näin on, niin sitten on. Luonnon armoilla me ihmiset täällä olemme, vaikka näennäisesti pyrimme kaikkea kontrolloimaan.

Onko ihan erityisenkin vierasta ja kaukaista sinulle ajatus, että joku "mamma" täällä palstalla haluaa tehdä kaikkensa pelastaaksensa esim. sairaan lapsensa tältä? En minä ainakaan ajattele lapsistani, että "pyhkäisköön virus menneessään, kun näin on, niin sitten on". Jos nyt vaikkapa oletetaan pian tulevan ilmi, että sairaan lapsen kuolema on melko todennäköinen, jos viruksen saa, ja että parin kuukauden päästä viruksen saaminen elämällä normaalia elämää koulussa ja kaupassa käynteineen on erittäin todennäköistä. Kyllä minä siinä tapauksessa tekisin kaiken estääkseni lastani saamasta tuota virusta, tarkoitti se sitten kotiin tai erämaamökille eristäytymistä vuodeksi tai kahdeksi. Ihmettelen kyllä suhtautumistasi asiaan, mutta voisipa toden tullen olla erilainen ääni kellossa. Mutta hyvähän se on huudella tässä vaiheessa, kun edelleen kuvitellaan, että vaarassa ovat vain vanhukset ja sairaat. Ei koske minua, kuolkoot heikot pois? Mihin ihmisyytesi on kadonnut, vai onko sitä koskaan ollutkaan?

Mitä oikein tarkoitat? Minulla on lapsia, joista yksi kuuluu riskiryhmään, sikäli mikäli virus tänne kunnolla iskeytyy. Minä olen huolissani, enkä todellakaan toivo mitään massakuolemia, en vanhuksille, en perusterveille, en kenellekään.

Ihmisten olisi vaan hyvä sillä tapaa oppia olemaan sinut oman kuolevaisuutensa kanssa, ettei lamaannu sen ajatuksen edessä, että luonto on ihmistä vahvempi. Koska jos lakkaa elämästä sen takia, jää paljon tekemättä, näkemättä, kokematta. 

Yhteiskunnan on jollain tasolla pyörittävä, oli viruksia tai ei. Sairaalat, pelastushenkilöstö, jätehuolto, vesi- ja sähkönjakelu, ruuantuotanto. Tiettyjen tehtaiden tulee toimia, taloutta ei voi täysin jäädyttää. Armeija, hallinto... nämä tarvitaan modernissa yhteiskunnassa.

Kaikki eivät voi lukittautua koteihinsa kuukausiksi, se ei vaan mene niin, tai seuraukset ovat paljon pahempia kuin muutama kymmenen tuhatta kuollutta. 

Se on juurikin näin.

Jotain asioita voidaan tehdä, esimerkiksi sulkea kouluja ja oppilaitoksia määräajaksi. Kehottaa työpaikkoja kannustamaan henkilöstöään etätyöhön, ei-elintärkeitä jopa sulkea. Osa lentoliikenteestä voitaisiin kieltää, mutta esimerkiksi osa rahtikoneista on vaan pakko lentää ja logistiikkaa tarvitaan. Ns "turhempienkin" työpaikkojen sulkeminen myös pidempään jatkuessaan johtaa talouden kyykähtämiseen, mikä oireilee taas pitkään esimerkiksi työttömyyden kasvuna. 

Mutta paljon on sellaista, mitä ihmiset tarvitsevat välttämättä. Ei yhteiskuntaa voi romauttaa, tai täällä ihmiset alkavat t*ppaa toisiaan luultavasti paljon enemmän kuin tuo virus ikinä pystyisi. 

Tästä syystä olen noista karanteenikaupungeista myös hieman huolissani. Jos siellä loppuu ruoka, lääkkeet, sähkö, vesi, jätehuolto tms, ei ole pitkä matka siihen, kun levottomuudet alkavat.

Vierailija
6774/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Visiiri auki kirjoitti:

Tässä voisi lainata Estonia-kapteeenin viimeistä viestiä: Pahalta näyttää tässä kyllä.

😂😅😅 nimim. ”Visiiri auki”.

Ihana kun ihmisillä on hyvä huumorintaju 😄❤️Vaikkakin vakava asia.

Vierailija
6775/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääministeri on vastuussa, miten suomi tässä toimii.

Presidentti on vastuussa.

Vierailija
6776/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinlaivojen Buffet-ruokailu on viimeinen paikka johon nyt menisin. Kiinalasryhmiä täynnänsä. Samat ottimet, samat tilat. Mitäs luulette, laittaako Suomen valtio koko laivan muiden maiden tapan karanteeniin jos siellä sairastetaan Coronaa. Maailma meillä kylässä.

Vierailija
6777/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän mukaan hidastuu.

Tämä kertoo kaiken:

Data compiled and analyzed by Worldometer and provided by:

National Health Commission (NHC) of the People’s Republic of China

Health Commission of Hubei Province, China

Jos karanteenit toimivat, tapauksien määrän pitäisi alkaa näillä main vähentyä loogisestikin ajateltuna. Isot kaupungit ovat olleet käytännössä suljettuina, ihmiset eivät ole isoissa määrin liikkuneet ja itämisaika alkaa olla lusittu.

Eri asia sitten, jos tuo ei ole tehokas keino, mitä moni lääkärikin epäilee.

Vierailija
6778/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lähteä 5-vuotiaan kanssa hiihtolomalla thaimaaseen. Mieheni mielestä ylireagoin ja hän uskoo THL:n tiedotuksia. Minä en halua riskeerata terveyttä, mutta kauhea perheriita tästä tuli. En tiedä mitä teen...annanko periksi ja lähden vai menköön mies yksin. Mut hän voi tuoda silti taudin palatessaan kotiin. Taidan vaan olla turhaan huolissani?

Vierailija
6779/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystytäänkö Suomessa rakentamaan pikasairaaloita. Valmistellaanko sellaisia edes nyt?

(messuhalli eivät yksin riitä. Kyllä wuhanissa kin on sellaisia otettu käyttöön)

Kyllähän täälläkin pikasairaala nousee, kunhan kaavoitus, valitukset ja kaikki byrokratia noudattavat kiireellistä aikataulua. Valmista voisi olla jo v. 2024.

Vierailija
6780/176779 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ruotsinlaivat ja tallinnanlaivat on täynnä kiinalaisia. Jos siellä jollin todettaisiin tartunta, niin koko laivalastillinen eli 3000 tartuttajaa otettaisiin ilomielin suomeen virusta levittämään. Tervetuloa! Sen sijaan ruotsi ei ottaisi tautilaivaa vastaan, tuskin virokaan.

Ketju on lukittu.