Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalainen hoitohenkilökunta joutuu työskentelemään monin paikoin jatkossa ilman kunnollista suojausta. Jos jatkavat työssä niin valtaosa sairastunee ja tartuttaa myös läheisensä sekä monelta voi mennä henkikin. Siinä vaiheessa ei ole enää mikään ihme jos moni lyö hanskat tiskiin ja tuumaa että pitäkää tunkkinne. Minulta jäisi tuossa vaiheessa ainakin töihin menemättä.
Roskapussia sitten vaan suojaksi kuten Espanjassa ja Britanniassa.
Ei, on aivan käsittämätöntä kuinka samaan aikaan kun maailma hukkuu muoviroskaan, rikkaimpien maiden hoitohenkilökunnalta puuttuu kunnollinen suojavarustus. Todella sietämätöntä 😡
Vierailija kirjoitti:
Kylmäävät uhriluvut olivat liikaa – Ruotsi teki käännöksen koronalinjassaan
Nonni. Se olikin ihan odotettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko jos vetäisi valmiiksi reilusti tuota c-vitamiinia?
Mä oon vetänyt. En tosin ihan joka päivä ettei tule yliannostusta. En tiedä auttaako yhtään, mutta tulee jotenkin levollisempi olo kun tekee jotain koronan estämiseksi. Mulla on sellaisia vesilasiin laitettavia poretabletteja.
Poretableteista saa helposti huomattavan suolalastin, kannattaa seurata sitäkin.
Hyvä kun kerroit! En tiennyt tätä.
Suolan saantisuositus on aikuisella max 5 grammaa per vuorokausi. Yhdestä poretabletista voi saada 0,5-1 grammaa, eli koko 5 grammaa voi tulla jo viidestä tabletista. Ja tässä kohtaa et ole vielä edes syönyt mitään :(
Merisuola on terveellistä.
Suola on hyvää 😋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vetänyt. En tosin ihan joka päivä ettei tule yliannostusta. En tiedä auttaako yhtään, mutta tulee jotenkin levollisempi olo kun tekee jotain koronan estämiseksi. Mulla on sellaisia vesilasiin laitettavia poretabletteja.
Poretableteista saa helposti huomattavan suolalastin, kannattaa seurata sitäkin.
Suolan saantisuositus on aikuisella max 5 grammaa per vuorokausi. Yhdestä poretabletista voi saada 0,5-1 grammaa, eli koko 5 grammaa voi tulla jo viidestä tabletista. Ja tässä kohtaa et ole vielä edes syönyt mitään :(
Onko noissa poretableteissa merisuolaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä mietin noita maita, joissa kasvosuojapakolla on saatu tilanne rauhoittumaan, että jos suojapakko sakkouhalla otettaisiin käyttöön, niin terveillä ja oireettomilla ihmisillä olisi jonkinlaiset mahdollisuudet pian käydä töissä ja pitää yhteiskuntaa pyörimässä. Eikö? Vai ei?
Jos teillä niitä maskeja on, ja haluatte niitä käyttää, käyttäkää. Seisooko/kostuuko sulla jotenkin paikat ajatuksesta että porukka kulkee tuolla koppa naamalla, vai miksi sä tuota sakon uhalla olet tänne vailla tilanteessa kun ne maailmanlaajuisestikin ovat kortilla?
Anteeksi törkeästä sanavalinnasta, mutta mulla alkaa jo keittämään, kun joka toinen postittaja tällä palstalla hekumoi ajatuksella naamareista ja totalitäärisesta valvontakoneistosta. Ymmärtäkää nyt jo, että jos haluatte jotain Mad Maxia larpata, nyt te voitte sen tehdä ilman että kukaan silmäänsäkään räpäyttää, mutta niitä kemikaalipukuja ei kaikille edes ole saatavilla.
Ei kostu housut ihan noin helposti. Seksuaalisuus ei liity minulla koronaan. Enkä minä maskeja halua. Mutta mietin vain, että jos siten saataisiin edes joku yhteiskunnan pyörä pyörimään niin miksipä ei. Mutta jos ei, niin aivan sama. Voin minä täällä maalla kököttää vaikka vuoden ympäri ja ihan ilman maskia.
Sipiläkö siellä kirjoittelee? Vai Vartiainen? Kuulostaa ihan aktiivimallin logiikalta. Kun maskeja ei ole saatavilla, sakotetaan niitä jotka eivät niitä käytä, kyllä niitä varmaan sillä tavalla kauppojen hyllyille ilmaantuu... Vai?
Ei kysymys ole siitä, että suomalaiset eivät haluaisi maskeja käyttää. Ei kysymys ole siitä, että suomalaiset eivät haluaisi pysyä kodeissaan. Kysymys ei ole siitä, että suomalaiset eivät haluaisi noudattaa suosituksia. Kysymys on siitä, että kunnollisia suosituksia/määräyksiä ei ole noudatettavaksi edes olemassa, eikä maailmanlaajuisesti kunnollista suojautumismetodia/materiaaleja taudille ole myöskään olemassa. On siis silkkaa järjenköyhyyttä vänistä voimaan maskipakkoa sakon uhalla.
En ole vänissyt. Esitin kysymyksen. Sain aggressiivisen vastauksen. Kyllä kai tässä jokainen tajuaa, ettei oikeita keinoja ja vastauksia ole, vaan koko maailma haparoi. Maskit, laumasuojat, kumihanskat, pleksisuojat, rokoteet, hengityslaitteisto, hoitohenkilökunta, eristäminen, immuniteetti, geeniperimä, muut sairaudet, pisaratartunta, raha, raha ja raha. Siinä vain pieni osa muuttujista. Näistä voi vain arpoa. Jokainen nämä tajuaa, jos on seurannut maailman menoa.
Rauhoitu hyvä ihminen. Ei syytä vielä paniikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa näköjään seitsemästä sairaalahoitoa vaativasta potilaasta peräti 6 tehohoidossa. Mikäli siis tuohon THL:n tilastoon on uskominen: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Samaan aikaan Kaleva uutisoi tehohoitopotilaita olevan vain kolme: https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ei-yhtaan-uutta-koronakuolemaa-su… Laitoin ihan asiallisen kysymyksenkin tuohon artikkeliin ko. erosta, mutta sitähän ei näköjään julkaista ainakaan artikkelin kommenteissa. Tiukka sensuuri.
Eihän asialla nyt suurta merkitystä ole, mutta on se tavallaan aika jännä, että lukuja kerrotaan isoilla otsikoilla, mutta niitä ei vaivauduta korjaamaan. Tai jos korjattavaa ei olisikaan, ei kai eroista huomattavan kommentin julkaisemisestaan haittaa pitäisi olla.
Eikö nuo ole kaksi eri asiaa?
"Oulun yliopistollisessa sairaalassa on hoidettavana tällä hetkellä neljä koronapotilasta, joista kolme on tehohoidossa." -Kaleva
"OYS erityisvastuualueella on 7 sairaalassa ja 6 tehohoidossa". - THL
Voisiko ero olla tuossa, että ensimmäinen kertoo montako Oulun yliopistollisessa sairaalassa on ja toinen montako OYS-ervaan, eli erityisvastuualueeseen kuuluvissa Pohjois-Pohjanmaan, Länsi-Pohjan, Keski-Pohjanmaan ja Lapin sairaanhoitopiireissä sekä Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymässä on koronaviruspotilaita hoidossa yhteensä?
Uutisissa: Kausi-influenssa on tänä vuonna vaisu, mutta silti siihen on kuollut 500 ihmistä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmh.. Harvardissa mallinnettu eri pituisten ja tehoisten eristyksien toimivuutta ja lopputuloksia. Karua luettavaa ja yllättävä tulos. Todella yllättävä tulos, erityisesti jos malliin otetaan mukaan oletus koronoviruksen vähäisemmästä elinajasta kesäkuukausina.
https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/42638988/Social%20distancin…
Voisiko joku suomentaa?
Ei ole ihan yksinkertainen homma tuo. Oon nyt tunnin verran vasta koittanut hahmottaa noita tuloksia, ne on todella hämmentäviä, vaikka pyörittelen numeroita työkseni. Yritän nyt tulkita niitä tässä parhaan kykyni mukaan, toivottavasti minua taitavammat akateemikot voivat löytää virheeni. Koko tutkimus on ylläolevan linkin takana luettavissa.
Todella hämmentäviä tuloksia. Esimerkiksi se, että jos koitetaan minimoida kokonaissairastavuus, heidän tutkimuksensa mukaan täytyisi kahden vuoden ajan vuorotella neljän viikon eristystä ja neljän viikon vapaata liikkuuvuutta, kuitenkin siten, että kesäkuukausien ajan saa liikkua vapaasti. Tällä kahden vuoden kuurilla tehohoitopaikkoja tarvitaan 0,8 per 10 tuhatta ihmistä.
Toinen yllättävä tulos on, että mitä tehokkaampi ja pidempi eristys nyt pidetään, sitä suurempi on lopulta sairastuneiden määrä ja piikki tammikuun 2021 tietämillä, mikäli koronavirus noudattaa oletettua kausivaihtelua kesä- ja talvikuukausien välillä. Jos kausivaihtelua ei ole, niin mallin mukaan tarvitaan 20 tehohoitopaikkaa per 10 tuhatta ihmistä, joka voidaan laskea noin 12 paikkaan juuri sopivasti vuotavalla eristyksellä.
Jos oletettu koronaviruksen tartuttavuuden kausivaihtelu tapahtuu, niin ilman minkäänlaisia eristystoimia tarvitaan 7 paikkaa ja kokonaissairastavuus on 55 prosenttia. Ja nyt tulee se yllätys: mitä pidempi ja tehokkaampi eristys on, sitä enemmän tarvitaan tehohoidon kapasiteettia: hoitopaikkojen tarve nousee 7:stä 16:een jos pidetään 20 viikon hyvin tiukka eristys, hoitotarpeen ollessa suurimmillaan helmikuussa 2021. Samalla kokonaissairastavuus nousee lähemmäksi 80 prosenttiin.
Koittakaapa muutkin lukea tuo tutkimus. Haluaisin kuulla tulkintanne.
Tuo on teoreettinen tutkimus, joka tähtää laumasuojaan. Kertoo suoraan, että laumasuojastrategia johtaa katastrofiin yhtä lailla hidastamalla kuin ilman hidastamistakin.
Ainoa toimiva vaihtoehto olisi tukahduttaminen, eli R0 pitäisi saada alle yhden.
Olen samaa mieltä, sikäli kun tukahduttaminen saataisiin onnistumaan. Jotta se onnistuisi, pitää testata valtava määrä ihmisiä, potentiaalisesti suurin osa kansasta nyt, kun virus on levittäytynyt jo koko maahan. Tällöin pitäisi testata myös oireettomia, vieläpä monta kertaa, ja testausta ei missään tapauksessa saisi tehdä sisätiloissa. Etelä-Koreassahan testattiin fiksusti ihmiset omissa autoissaan, jolloin heidän ei tarvinnut imeä keuhkoihinsa muiden köhiä. Suljetuissa tiloissa korona leviää tehokkaasti ja testattavien joukossa on varmasti aina joku sairastunutkin.
Seuraan teidän keskustelua. Tukahduttaminen ei siis enää onnistu ja nyt mennään ”laumiksella”, joka on katastrofi. Mutta liiallinen alun eristäminen ei auta, pahentaa vaan. Näinkö se meni?
Paljonko meillä on niitä hoitopaikkoja per 10 000 hlöä? Paljonko koneita pitäisi hankkia lisää tuon tutkimuksen perusteella?
Kotkassakin missä ei juuri ainakaan todettuja tartuntoja kävi joku mies viinakaupassa tiukasti maski päässä. Sekin olisi jollekin hoitajalle ollut paljon arvokkaampi työpaikallaan kuin viinaa hakevalle spedelle.
Vierailija kirjoitti:
Uutisissa: Kausi-influenssa on tänä vuonna vaisu, mutta silti siihen on kuollut 500 ihmistä??
Heh heh. Tätä jo ounastelin. THL suosittaa kohta purkaa rajoitteet. Loppuvuoden Suomessa jyllää harvinaisen kipakka flunssa.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa näköjään seitsemästä sairaalahoitoa vaativasta potilaasta peräti 6 tehohoidossa. Mikäli siis tuohon THL:n tilastoon on uskominen: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Samaan aikaan Kaleva uutisoi tehohoitopotilaita olevan vain kolme: https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ei-yhtaan-uutta-koronakuolemaa-su… Laitoin ihan asiallisen kysymyksenkin tuohon artikkeliin ko. erosta, mutta sitähän ei näköjään julkaista ainakaan artikkelin kommenteissa. Tiukka sensuuri.
Eihän asialla nyt suurta merkitystä ole, mutta on se tavallaan aika jännä, että lukuja kerrotaan isoilla otsikoilla, mutta niitä ei vaivauduta korjaamaan. Tai jos korjattavaa ei olisikaan, ei kai eroista huomattavan kommentin julkaisemisestaan haittaa pitäisi olla.
THL tilastoi erityisvastuualueittain, ei sairaanhoitopiirien mukaan!
"Erityistason sairaanhoidon järjestämiseksi Suomi on jaettu viiteen yliopistollisen sairaalan. Oulun yliopistollisen sairaalan erityisvastuualue (OYS-erva) on maantieteellisesti laajin, kattaen 51,1 % Suomen pinta-alasta. OYS-ervaan kuuluvat Pohjois-Pohjanmaan, Länsi-Pohjan, Keski-Pohjanmaan ja Lapin sairaanhoitopiirit sekä Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä. OYS antaa keskussairaalatasoista hoitoa oman piirin väestölle ja erityistason hoitoa koko erityisvastuualueelle."
500 kuollut viimeisen kahden kolmen kuukauden aikaan kausi influenssaan,nyt kun ihmiset huolehti käsi hygieniasta paremmin sekään ei leviä niin helposti!
Joukkopsykoosi käynnissä koko maailmassa. Jos meitä on 7 miljardia ihmistä tällä pallolla ja kuolleita on paljonko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh heh. Tätä jo ounastelin. THL suosittaa kohta purkaa rajoitteet. Loppuvuoden Suomessa jyllää harvinaisen kipakka flunssa.
Influenssa tappaa ihmiset, korona tappaa yritykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
liika C-vitamiini haitallista maksalle vaikka on vesiliukoinen ja perästä tulee sitä keltaista nestettä. Eli täytyy juoda paljon wettä.
Vierailija kirjoitti:
500 kuollut viimeisen kahden kolmen kuukauden aikaan kausi influenssaan,nyt kun ihmiset huolehti käsi hygieniasta paremmin sekään ei leviä niin helposti!
Kaikki, jotka pelkäätte Koronaa, niin suosittelen pelkäämään vielä paljon enemmän joka vuosi influenssaa. Eli tästä lähtien joka vuosi eristäydytte kotiin hätävarojen kanssa koko talveksi.
Millähän THL selittää nuo piikanneet kausi-influenssakuolemat? Paljonkohan niitä koronakuolemia jo onkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aineita siinä merisuolassa natriumkloridin lisäksi on tai siitä puuttuu muihin natriumkloridituotteisiin verrattuna?
WELT
In China ist die Zahl der nachgewiesenen Corona-Infektionen im Vergleich zum Vortag wegen einer neuen Zählweise deutlich gestiegen. Wie aus den Daten der Pekinger Gesundheitskommission vom Mittwoch hervorging, wurden erstmals auch solche Menschen in die offizielle Statistik aufgenommen, die zwar positiv auf das Virus getestet wurden, aber keine Symptome zeigten.
Als Gesamtzahl nachgewiesener Infektionen auf dem chinesischen Festland seit Ausbruch der Lungenkrankheit Covid-19 wurden 81.554 Fälle genannt. Die Infektionen ohne Symptome fließen in diese Gesamtzahl jedoch weiterhin nicht ein, sondern werden separat gezählt.
Haloo
Kiinan luvut ei sitten sisältäneet positiivisia mutta oireettomia tapauksia.
Nyt ne tulevat laskentaan, siis nyt uudet tapaukset, ei vanhoihin lukuihin.
Merkitsisi sitä, että Kiinan luvut eivät ole
todellisia vaan kaunisteltuja.
Monissa maissa alkanut tartuntojen ja kuolemien määrä vakiintumaan tai laskemaan. Ruotsi sen sijaan on kovassa nousussa. He eivät halunneet tehdä mitään asialle.