Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
5321/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisilla keskustelupalstoilla puhutaan, että olisiko mahdollista että virus tarttuu herkemmin juurikin kiinalaisiin/japanilaisiin? Heillä on ilmeisesti keuhkoissaan enemmän ACE2-reseptoreita kun meillä länsimaalaisilla? Ja koronavirus näihin "tarttuu".

Kuulostaa oudolta, mutta osaisko joku sanoa onko tämmönen edes mahdollista?

Tänään ainakin todettiin ihan natiivilla syntyperäisellä belgialaisella tartunta. Ei se virus valikoi ihon ja ulkonäön mukaan kohteitaan.

THL:n asiantuntija on pihalla kuin käki, kun totesi väitteen " koronavirus tarttuu helpommin miehiin" vääräksi HS:n artikkelissa. Kyllä vaan tarttuu aasialaisiin miehiin herkemmin, kun heillä on enemmän ACE2-reseptoreita.

"Asian male one has an extremely large number of ACE2-expressing cells in the lung. This study provides a biological background for the epidemic investigation of the 2019-nCov infection disease, and could be informative for future anti-ACE2 therapeutic strategy development."

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.26.919985v1.full

Vierailija
5322/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei puhuta ollenkaan parantuneista? Eilen oli jo yli 600 parantunutta, tänään tulee varmasti lisää.

Jo? Lämmittääkö sydäntäsi erityisenkin paljon se, että taudista voi myös parantua, vaikkakin kuolleisuus voi olla jopa 10% luokkaa? Ja minkähänlaisia terveysongelmia noilla parantuneilla tulee olemaan lopun elämää?

Hieman taaepana ketjussa Kiinasta vuotaneet luvut osoittavat että nyt kuolleisuus vähintään 30 %...

Pian todellinen kuolleisuus nähdään, kun virus leviää Eurooppaan kunnolla. Valitettavasti. Oli se sitten 3, 10 tai 30%, niin joka tapauksessa aivan kamalan korkea, kun ottaa huomioon tarttuvuuden. 30%? Hyvä lukka, toivotaan, että ei.

Tuossa jossain enkunkielisessä professorin haastattelussa sanottiin, että virus on Amerikassa jo. 2-3 viikon kuluttua selviää, moniko on seuraavan vaiheen sairastaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5323/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me tavalliset suomalaiset voimme syyttää myös itseämme.

Olemme niin lampaita ettemme kehtaa painostaa päättäjiä (vaikka mielenosoituksella) muuttamaan hölmöä kantansa.

Suomalaisten pitäisi nyt ajatella vain suomalaisten terveyttä. Ei mitään maailmantaloutta tai Finnairin tulosta.

Näinpä. Taidan olla ketjussa ainoa joka löhestyi kansanedustajaa. :(

Palstalla kyllä valitetaan mutta mitään ei haluta itse tehdä.

Vierailija
5324/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen niin lapsellinen, että olen tähän asti luottanut, että meillä on maailman viisaimmat ja rehellisimmät virkamiehet ja päättäjät.

On aivan järkyttävää huomaat tämä raadollisuus. Thl ei kyllä ajattele suomalaisten terveyttä, vaan miettii ensisijaisesti, ettei talous kärsi.

On kamalan turvaton olo, kun kuulee, mitä muut länsimaat päättävät ja mitä niiden tiedemiehet sanovat.

Meille saa tulla vapaasti ilman karanteenia pahimmiltakin alueilta.

Mä oon tiennyt tän totuuden aina.

Mutta tälle pitää TEHDÄ JOTAIN. Ei vaivapalstalla valitus auta. En vaan tiedä mitä seuraavalsi tekisin, finnair, thl ja oma kansanedustaja jo soiteltu. Ehdotuksia? Ja vähän kiinnostaa miksei kukaan muu toimi! Mulla on pieniä lapsia ja siksi en ole vielä kyynistynyt ”ihan sama”-asteelle. Eikö muut äidit halua mitenkään taistella tän asian puolesta?

Hankit ruokaa muutamaksi kuukaudeksi ja jäät kotiin lasten kanssa. Muuta konkreettista et pysty tekemään.

Itse voisin tehdä niin (saisin tehdä varmaan etätöitä) mutta puolisolle ei sallita etätyötä ja koululaisen on varmaan ”pakko” käydä koulua. En usko että saa 1kk ajaksi ottaa lapsen koulusta pois?

Sa lapsen ottaa kotiopetukseen.

Vierailija
5325/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen niin lapsellinen, että olen tähän asti luottanut, että meillä on maailman viisaimmat ja rehellisimmät virkamiehet ja päättäjät.

On aivan järkyttävää huomaat tämä raadollisuus. Thl ei kyllä ajattele suomalaisten terveyttä, vaan miettii ensisijaisesti, ettei talous kärsi.

On kamalan turvaton olo, kun kuulee, mitä muut länsimaat päättävät ja mitä niiden tiedemiehet sanovat.

Mutta tälle pitää TEHDÄ JOTAIN. Ei vaivapalstalla valitus auta. En vaan tiedä mitä seuraavalsi tekisin, finnair, thl ja oma kansanedustaja jo soiteltu. Ehdotuksia? Ja vähän kiinnostaa miksei kukaan muu toimi! Mulla on pieniä lapsia ja siksi en ole vielä kyynistynyt ”ihan sama”-asteelle. Eikö muut äidit halua mitenkään taistella tän asian puolesta?

Hankit ruokaa muutamaksi kuukaudeksi ja jäät kotiin lasten kanssa. Muuta konkreettista et pysty tekemään.

Itse voisin tehdä niin (saisin tehdä varmaan etätöitä) mutta puolisolle ei sallita etätyötä ja koululaisen on varmaan ”pakko” käydä koulua. En usko että saa 1kk ajaksi ottaa lapsen koulusta pois?

Suomessa on oppivelvollisuus, ei mitään koulupakkoa. Lapsesi ei ole pakko käydä koulussa oppivelvollisuutensa aikana ainuttakaan kertaa. Voit ilmoituksesta pitää lapsen kotona. Jo se, että sinä ja lapsi olette kotona pienentää tarttumisriskiä huomattavasti.

Vierailija
5326/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin mahtuu heidän monen kuukauden ruokansa.

Entä mistä rahat?

Asutaan kerrostalossa, mutta olen vuorannut molemmat sängynaluset purkkiruuilla, yhden kaapin erilaisilla palstoilla ja yhdessä kaapissa on kuivia aineita.

Voita on useampi rasia ja öljyä muutama litra. Jyviä, papuja ja mausteuta riittää. Useampi kääretorttu, ne säilyy vuosia. Kahvi paketteja on n. 20kpl. Pitää opetella juomaan mustana, toki maitojauhetta löytyy ennsalkuun.

Vierailija
5327/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä mistä rahat?

Heidän kotiinsa tietenkin. Luulisi kaikilla olevan sen verran säästöjä, että voi pari kuukautta olla kotona.

Säästöjä on mutta töistä saa kyllä potkut jos ottaa ”ommoo lommoo”.

Vierailija
5328/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äsken puoli ysin uutisissa väläyteltiin matkustuskieltojen purkamista

Voin kertoa WHO:lle että USA ei tule kuuntelemaan sen näkemystä matkustuskieltojen purkamisesta ollenkaan.

Vierailija
5329/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme niin lampaita ettemme kehtaa painostaa päättäjiä (vaikka mielenosoituksella) muuttamaan hölmöä kantansa.

Suomalaisten pitäisi nyt ajatella vain suomalaisten terveyttä. Ei mitään maailmantaloutta tai Finnairin tulosta.

Juu. Kaikki luulee, että joku muu tekee kaiken.

Olisi hyvä, että se joku muu tekisi vaikka kansalaisaloitteen asiasta eduskuntaan. Vaikka laki tulisi hitaasti, nähtäisiin, mitä mieltä tavallinen kansa on ja miten nopeasti se saisi allekirjoituksia.

Vierailija
5330/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei puhuta ollenkaan parantuneista? Eilen oli jo yli 600 parantunutta, tänään tulee varmasti lisää.

Jo? Lämmittääkö sydäntäsi erityisenkin paljon se, että taudista voi myös parantua, vaikkakin kuolleisuus voi olla jopa 10% luokkaa? Ja minkähänlaisia terveysongelmia noilla parantuneilla tulee olemaan lopun elämää?

Hieman taaepana ketjussa Kiinasta vuotaneet luvut osoittavat että nyt kuolleisuus vähintään 30 %...

Se twitter linkki ei mulla toimi, oliko se joku virallinen taho?

Ei ole. Kuva jossa on lukuja ja lukee kiinaksi, ei siis mitään takeita mitä siinä sanotaan ja koko kuva todennäköisesti feikki.

Kyllä siinä lukee mitä väitetään mutta aitoutta saa epäillä.

Vierailija
5331/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä mistä rahat?

Asutaan kerrostalossa, mutta olen vuorannut molemmat sängynaluset purkkiruuilla, yhden kaapin erilaisilla palstoilla ja yhdessä kaapissa on kuivia aineita.

Voita on useampi rasia ja öljyä muutama litra. Jyviä, papuja ja mausteuta riittää. Useampi kääretorttu, ne säilyy vuosia. Kahvi paketteja on n. 20kpl. Pitää opetella juomaan mustana, toki maitojauhetta löytyy ennsalkuun.

Osta UHT-maitoa, niin voit juoda kahvin edelleen maidon kera.

Vierailija
5332/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä mistä rahat?

Wau. Loistavasti varauduttu. Onhan tarkistettu että ilmanvaihto on sellainen ettei tule teille sisään muiden ilmat? Jos tulee hommaa hepa-suodatin. Joissain taloissa liesihormi on yhteydessä toisiin asuntoihin.

Vierailija
5333/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bersu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ironista, että kerrankin kun tarvittais oikeesti laittaa rajat kiinni niin kukaan persu tai rajakki ei sitä ole vaatimassa?!

Silakkalällättäjän yksirivine analiisi.

Ohisalo on vihreä.

Ulkoministeri haaviston Herra on vihreä.

Laittakaa rajat nyt kiinni!

Ai olette luovuttaneet? Vai eikö kiinnosta kun virus ei ole muslimimaasta lähtöisin?

Oletko sinä nyt vinkumassa Persuja apuun, kun kannattamasi valtaa pitävät puolueet eivät hädän hetkellä osaakaan auttaa?

Voitteko pitää puoluepolitiikan pois tästä ketjusta, tässä on aiheena nyt ihan muu asia.

Vierailija
5334/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä uutisia CNN:ltä, ei viitteitä ilmatartunnasta.

How does the virus spread? The virus is thought to spread from person to person through respiratory droplets emitted by coughing or sneezing. There's also a possibility the virus can exist in and spread through contaminated fecal matter. There's currently no evidence that the virus is airborne -- meaning, for instance, it doesn't travel across a large room.

https://edition.cnn.com/asia/live-news/coronavirus-outbreak-02-04-20/in…

Vierailija
5335/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama kuin tsunamin aikana. Ruotsi puuhasi jo kansalaistensa evakuointilentoja, mutta Suomessa viranomaiset hyssyttelivät, että kukaan ei ole ottanut kohdealueelta yhteyttä, joten ei koske Suomea.

Vierailija
5336/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finnairin tämänpäiväiset lennot manner-Kiinasta Hkiin:

2 Shanghaista

2 Pekingistä

Oikeatsi aika paksua, että Finnair kertoi  iltalehdille lopettaneensa kokonaan Daxingin lennot, mutta semmoinen tänäänkin tulee. Lisäksi Finnair näyttää LISÄNNEEN yhden lennon Shanghaista kun kilpailijat ovat kokonaan lopettaneet. On kyllä aikamoista hyötymistä tilanteesta (suomalaisten terveyden kustannuksella).

Finnair ilmoitti tammikuussa peruvansa Daxingin-lennot 5.2.2020 alkaen eli HUOMISESTA lähtien. Tässä uutinen asiasta: https://yle.fi/uutiset/3-11179448

Ja se toinen Shanghain-lento EI edelleenkään ole Finnairin lento vaan JUNEYAO AIRLINESIN lento HO1607!

Ottaisit asioita selvää ennen kuin kirjoittelet jatkuvasti vääriä tietoja.

Vierailija
5337/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen menossa laivalle 2vk päästä. Jos sieltä löytyy yksikin koronaa sairastava niin joudunko karanteeniin?

Noh, Netflix saa käyttäjän ja tilailen hyvää ruokaa. Kuka maksaa poissaoloni töistä?

Et tietenkään. Suomessa joku ehkä soittaa sulle viikon päästä ja kysyy, tuntuuko olo kipeältä ja muistuttaa lepäämään kotona ja syömään buranaa, jos alat sairastua.

Mutta saan halutessani mennä toimistolle näpelöimään kahvikonetta ja lähtevää postia? Ja hissinappulaa jota käyttää 200 muuta 😋

Tottakai, kun me muut pestään käsiä koko aika! :D

Vierailija
5338/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on parantumisen määritelmä? Jälkitaudit, kuolema jälkijunassa?

Vierailija
5339/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain luin semmoisen tiedon/huhun, että tartunnan saaneita on Kiinassa oikeasti jo 15 miljoonaa, kuolleita 50.000. Luvut ovat hurjia, mutta kun tuosta laskee kuolleisuuden, se on vain 0,3% (eli 3 promillea).

Vierailija
5340/176779 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Kaikki luulee, että joku muu tekee kaiken.

Olisi hyvä, että se joku muu tekisi vaikka kansalaisaloitteen asiasta eduskuntaan. Vaikka laki tulisi hitaasti, nähtäisiin, mitä mieltä tavallinen kansa on ja miten nopeasti se saisi allekirjoituksia.

Jossain mainoksessahan (oisko ollut Hong Kong) todettiin, että Suomen ahkerin ihminen on Joku. Joku on laittanut pihan hienoksi. Joku soitti. Joku on pessyt vessan. Joku järjesti mielenosoituksen.

Ketju on lukittu.