Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Forssassa kuulemma Wilman kautta tullut viesti opettajan tartunnasta, Hamk
Ei kai ammattikorkeakoulussa käytetä Wilmaa sentään? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut jossain omituisessa taudissa nyt useamman päivän. Viime viikon alussa korkea kuume, kurkku kipeä, uuvutti. Sitten loppui ihan yhtäkkiä ja loppuviikosta luulin jo tervehtyneeni, lukuunottamatta ärsyttävää yskää. Eilen kuitenkin pamahti takaisin, kuume nousi nopeasti ja yskä äityi ihan hillittömäksi, makuullaan tuntuu pistävä tunne rinnassa, vaihtelee puolta. Myös peitto tuntui raskaalta rinnan päällä. Hikoilin ja näin kuumeunia koko yön.
Tänä aamuna pistävä tunne rinnassa jatkui vaikka nousin istualleen, on myös ajoittain hyvin voimakasta. Soitin terveyskeskukseen ja siellä kysyivät olenko matkustanut Italiaan. En ole, joten totesivat että lepäile.
Mua nyt ärsyttää, vaikka tää ei olisikaan koronaa, niin olisin silti halunnut että tutkitaan. Ei mulla ennen ole flunssasssa ollut tälläistä.
On aina hyvin huono merkki, jos sairaus menee ohi ja tulee myöhemmin takaisin rajumpana. Oireesi viittaisivat keuhkokuumeeseen. Vaadi nyt hoitoa, hyvä ihminen!
Mitä hoitoa niinkuin ajattelit annettavan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut jossain omituisessa taudissa nyt useamman päivän. Viime viikon alussa korkea kuume, kurkku kipeä, uuvutti. Sitten loppui ihan yhtäkkiä ja loppuviikosta luulin jo tervehtyneeni, lukuunottamatta ärsyttävää yskää. Eilen kuitenkin pamahti takaisin, kuume nousi nopeasti ja yskä äityi ihan hillittömäksi, makuullaan tuntuu pistävä tunne rinnassa, vaihtelee puolta. Myös peitto tuntui raskaalta rinnan päällä. Hikoilin ja näin kuumeunia koko yön.
Tänä aamuna pistävä tunne rinnassa jatkui vaikka nousin istualleen, on myös ajoittain hyvin voimakasta. Soitin terveyskeskukseen ja siellä kysyivät olenko matkustanut Italiaan. En ole, joten totesivat että lepäile.
Mua nyt ärsyttää, vaikka tää ei olisikaan koronaa, niin olisin silti halunnut että tutkitaan. Ei mulla ennen ole flunssasssa ollut tälläistä.
On aina hyvin huono merkki, jos sairaus menee ohi ja tulee myöhemmin takaisin rajumpana. Oireesi viittaisivat keuhkokuumeeseen. Vaadi nyt hoitoa, hyvä ihminen!
Keuhkokuume hoidetaan kotioloissa lepäämällä, ellei mene niin pahasti ettet pysty hengittämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keuhkokuume hoidetaan kotioloissa lepäämällä, ellei mene niin pahasti ettet pysty hengittämään
Juotavaa lisäksi.
Täällä työpaikalla voivotellaan ja kauhistellaan uutisia pörssistä. Vaikka talousvaikutuksetkin ovat varmasti suuret, itse olen kyllä silti enemmän huolissani terveysvaikutuksista.
Noista tartunnoista tiedotetaan niin epäselvästi että lehdistökin on jo ihan sekaisin, näkee kaikenlaisia lukuja 23 ja 26 tartunnan välillä tähän mennessä. Olisi hyvä jos tartunnat ilmoittaisi yksi taho eikä jokainen sairaanhoitopiiri erikseen, ja aina tartunnasta puhuttaessa kerrottaisiin onko kyseessä uusi vai aiemmin ilmoitettu tartunta. Esimerkiksi eilen sain käsityksen että Lauttasaaressa olisi ollut uusi tartunta mutta nyt monet viittaavat siihen vanhana tartuntana josta on vaan tullut uutta tietoa?!
Miksi te näitä testejä haluatte? Mitä se muuttaa vaikka ihmisellä olisi korona tai keuhkokuume? Molemmat hoidetaan samalla tavalla: kotona lepäämällä. Vai onko se nyt hirveän jännää revitellä että hähä mullapa on korona?
Vierailija kirjoitti:
Täällä työpaikalla voivotellaan ja kauhistellaan uutisia pörssistä. Vaikka talousvaikutuksetkin ovat varmasti suuret, itse olen kyllä silti enemmän huolissani terveysvaikutuksista.
Talousvaikutukset kääntyvät helposti pitkän aikavälin terveysvaikutuksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan tuosta diabeteksestä tarkoittaako se ykköstä ja kakkosta jotka on riskiryhmässä ne kun ovat pikkasen erilaisia???
Tietääkö kukaan?Niinpä. Ei se paljoa kerro, jos kaikki diabeetikot yhdistetään samaan kasaan. Omalla loogisella päättelyllä luulisin, että diabeetikkojen kuolleisuutta nostavat vanhemmat kakkostyypin diabeetikot joilla on muitakin sairauksia esim. sepelvaltimotauti. Näitähän on diabeetikoista varsin iso osa. Pienempi osa on sitten näitä nuoria ykköstyyppiläisiä joilla ei muita sairauksia ole etenkään sydämen tai keuhkojen toimintakyvyn suhteen.
Itsekin ajattelen näin. Ja lisään perään, että DM1 hyvässä hoitotasapainossa ilman komplikaatioita on varmasti ihan eri sarjaa kuin DM2 metabolisella oireyhtymällä. Jotain viitettä tästä antaa myös tämä Nature-lehden artikkeli (https://www.nature.com/articles/s41569-020-0360-5). Siinä nostetaan esiin verenkiertoelimistön häiriöt riskinä vakavan koronainfektion kehittymiselle, mikä on hyvin loogista. Ja kuten todettu, DM2 usein on jo valmiiksi vähän iäkkäämmillä henkilöillä (joilla joistakin on lisäksi myös mm. koronaaritauti ja/tai verenpainetauti), mikä varmasti lisää riskiä entisestään.
Lisäksi mielenkiintoista tuossa artikkelissa oli se, että koronainfektio itsessään voi vahingoittaa sydänlihasta sekä aiheuttaa kroonisia rasva- ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te näitä testejä haluatte? Mitä se muuttaa vaikka ihmisellä olisi korona tai keuhkokuume? Molemmat hoidetaan samalla tavalla: kotona lepäämällä. Vai onko se nyt hirveän jännää revitellä että hähä mullapa on korona?
No olisi mukava tietää, pitääkö lukkiutua neljän seinän sisään vai ei. Koronan oireet kun voivat olla vain yskä ja kurkkukipu, itse en ainakaan normaalioloissa jää noiden takia eristyksiin eikä varmasti moni muukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa ollut paljon näitä jääriä jotka eivät ole välittäneet ohjeistuksesta. Vanhuksia monet juuri, jotka halunneet mennä juomaan aamuespressonsa samaan kahvilaan kuin mitä aina ennenkin, ja muutenkin jatkaa elämäänsä ja sanoneet piutpaut koko koronalle.
Sitä mietin että onko pelkoa että Suomessa olisi samanlaista?
Takuuvarmasti on. Veikkaisin että 95% suomalaisista kuuluu tähän porukkaan. Pelkäävät niin paljon, että sulkevat asian kokonaan mielestään ja yrittävät elää kuin sitä ei olisikaan. Välillä toki kilahtavat niille jotka ottavat asian vakavasti, koska se koetaan helpommaksi kuin alkaa taistella voittamattomaksi koettua todellista vihollista vastaan.
Ihan peruspsykologiaa tämä ja sama ilmiö nähtävissä mm. väkivaltatilanteissa, joissa uhrit ja silminnäkijät pelkää tilannetta niin paljon, että siirtyvät henkisesti tekijän puolelle ollakseen "turvassa" ja kokevat siihen puuttuvat tahot suuremmaksi uhaksi.
Tämä! Niin tämä.
On hevonkukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisi mukava tietää, pitääkö lukkiutua neljän seinän sisään vai ei. Koronan oireet kun voivat olla vain yskä ja kurkkukipu, itse en ainakaan normaalioloissa jää noiden takia eristyksiin eikä varmasti moni muukaan.
Järkevää olisi varoa nyt jokaisen ettei tartuta tai saa tartuntaa.
Uskooko joku siihen, että Pirkanmaalla riski koronaan sairastumiseen on pieni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Forssassa kuulemma Wilman kautta tullut viesti opettajan tartunnasta, Hamk
Ei kai ammattikorkeakoulussa käytetä Wilmaa sentään? :D
Olen Savoniassa (AMK) Ja siellä on kyllä wilma
Köh Ja Köh kirjoitti:
Mitä pelleilyä!” Coronavirus in Finland THL has public briefing”
No on se hyvä että jo sikaflunssan aikana huomattiin katsella joukkohaudat valmiiksi.
Ihan hupaisa pätkä tuo oli, mutta vaikka suurelta osin sitä mieltä itsekin olen että THLän pitäidi ryhdistäytyä, ei tällainenkaan irvistely reilua ole. Tuossahan poimittiin rusinat pullasta kun valikoitiin vain nuo surkuhupaisimmat sammakot kontekstistaan irrotettuna.
Guardianin liveseurannasta: Iranissa on 16 ihmistä kuollut alkoholimyrkytykseen kun osa siellä luulee että alkoholi estää koronan tarttumisen. Alkoholi on kielletty Iranissa mutta sitä salakuljetetaan maahan sekä tehdään itse.
Eli tän päivän saldona yksi tartunta? Huhhuh, nyt on aika helpottunut olo.
Näkyykö jostain tiedotustilaisuus? Linkkiä?
Tässä on tietoa viruksen vaikutuksesta ihmiseen..
https://www.nationalgeographic.com/science/2020/02/here-is-what-coronav…