Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
36441/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapausten määrä on paras tarkistaa täältä

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Nämä luvut tulee virallisista tietokannoista

Vierailija
36442/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko logaritmikaavio rikki täällä sivulla?

Toivotaan että on. Logaritmin pitäisi pyrkiä aina sulkeutuvaan ympyrään. Tuota kuvaajaa kun katsoo niin, ei voi sanoa kuin että ei saatana, jos kuvaaja ei ole rikki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
36443/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta meitä on ketkä ei päästäneet tänään lapsia kouluun? Peukuta.

Kouluja on nyt kolme joissa kaikissa kävi samoin eli oppilas tai opettaja ollut matkoilla, ei heti oireita ja tulleet kouluun. Voisiko näistä nyt ottaa opiksi?

En laittanut lapsia kouluun, koska kahden lapsemme luokalla on 2 viikkoa sitten Italiasta tulleet lomailijat ja toinen heistä oli to-pe tullut "flunssaan". En ymmärrä miksi eivät jääneet omaan karanteeniin matkan jälkeen. Sitten omat lapseni voivat palata kouluun jos/kun tuon oppilaan flunssa paranee. Olen kai osittain denialisti, koska ajattelen, että ei hänellä voi olla korona, mutta osittain pelkään, että on sittenkin.

Tämä tilanne on naurettava. THL ja virkamiehet eivät voi asettaa matkustelijoita karanteeniin, koska se olisi hankalaa ja ylimitoitettua.

Mutta sitten terveet ihmiset jotka eivät ole edes altistuneet koronalle (paitsi jos se leviää jo Suomessa), joutuvat asettamaan itsensä karanteeniin etteivät vaarantaisi terveyttään näiden huolettomien reissaajien takia.

Minäkään en päästänyt lapsia kouluun matkoilta palanneiden takia.

Tällä viikolla tartuntariskiä kasvattaa myös ylioppilaskirjoitukset. Kuinka kauan nekin oikein kestävät.

En oikeasti tiedä milloin uskallan päästää lapset kouluun. On erittäin todennäköistä, että tällä tai ensi viikolla ilmenee sairastuneita ja tulee altistuksia, jotka saattavat johtaa sairastumisiin ja uusiin altistuksiin.

Eikä Suomessa edes desinfioida kouluja kun virus ei voi tarttua pinnoilta.

Ne viikon mittaiset karanteenit joita nyt viimepäivinä on jaettu koululaisille, ovat liian lyhyitä. 2 viikkoa antaisi paremman turvamarginaalin (vaikka osalla itämisaika on vieläkin pidempi).

Näillä toimilla varmaan ollaan parin viikon päässä Italian tilanteessa ja koulut on pakko sulkea ja tehdä muutakin toimenpiteitä.

Koko ajan tuntuu enemmän ja enemmän silti kuin tänne haluttaisi aiheuttaa oikein kunnon epidemia. Semmoinen mikä on nyt Italiassa.

Vierailija
36444/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikkaa tuntemattomille tiedoksi siis että logaritmia käytetään asioiden ennustamiseen, ennusteet voi kovastikin muuttua. Siksi sillä kuvaimen muodolla on väliä

Vierailija
36445/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustan joka arkipäivä 2 x 23 minuuttia Helsingin metrolla töihin. En voi jäädä pois töistä, eli mitä se panikointi auttaa? Jos tartunta esimerkiksi täydessä metrossa tulee niin se tulee. Ei mulla ole varaa mennä töihin taksilla ja autoa ei ole. En voi myöskään kävellä 18 km/suunta työmatkaa.

No juuri sinun kaltaisten takia niiden joille etätyö on mahdollista, pitäisi jäädä niitä nyt kotiin tekemään. Samoin esim. opiskelijoiden pitäisi opiskella nyt kotonaan. Koska korona tarttuu ihmiskontakteissa, niitä pitäisi nyt saada vähennettyä, mieluummin radikaalisti. Mitä tyhjemmät metrot ja muut, sitä vähemmän ja hitaammin tauti etenee. Tämä ei edes maksaisi mitään.

Järjenkäyttö ei ole sama asia kuin panikointi.

Vierailija
36446/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se klo11 tiedoite tulee? YLE?

Vierailija
36447/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

STM:n Varhilan mukaan Ylen uutisissa ollaan "hyvin kaukana vielä epidemiasta Suomessa". Niin, voishan tuon toisinkin nähdä...

Tämän Varhilan mukaan kyse ei sentään ole tuhkarokosta vaan paljon lievemmästä. Voi hyvää päivää. Kas kun ei tuhkarokon takia ole suljettu yhteiskuntia tartunnan pelossa.

Äitini lapsuudessa vielä sairastettiin tuhkarokko normaalina lastentautina eikä siihen kuollut ainakaan hänen kavereistaan kulaan. Sellainen sairaus kai covid-19:n koronavirus ei ole alunperinkään ollut, nykytuhkarokkoa väheksymättä.

Voin vahvistaa edellisen kommentin. Vielä 60-luvulla tuhkarokko oli normaali lastentauti, enkä kuullut lapsuudessani tai nuoruudessani, että kukaan olisi siihen kuollut. 50- ja 60-luvuilla ainoana vaarallisena rokkona pidettiin tulirokkoa, joka ennen antibiootteja saattoi olla paha tauti. Itse sairastin myös tuhkarokon 60-luvulla.

Tuhkarokon kuolleisuus riippuu paljon olosuhteista. Vielä 1700-1800-luvuilla ei Suomessakaan ollut mitenkään poikkeuksellista että samasta perheestä saattoi menehtyä useampikin lapsi peräjälkeen. Kehittyvissä maissa kuolleisuus on edelleen lähellä kymmentä prosenttia. Lisäksi tuhkarokolla on sellainen ikävä piirre että se heikentää rajusti potilaan immunipuolustusta jopa vuosiksi eteenpäin, joten kuolleisuus muihin infektioihin nousee tuhkarokon jälkeen merkittävästi.  

Vierailija
36448/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin tietoja kiinalaisuhrien määrästä: 3 pvää sitten luku oli n. 25000.

Lähde on luotettava.

Auttaa ehkä ymmärtämään huolestuttavia lukuja Euroopassa.

Ihan kuulit vai. Tosi luotettavaa. Minäkin voin väittää kuulleeni vaikka mitä, lähteenä Joulupukki.

Nyt vähän lähdekritiikkiä tähän ketjuun!

Mua ei yllätä että tämmönen kommentti

tulee, eikä myöskään liikuta.

Kaikki on varmaan huomanneet että medialähteet eivät ole yllättäen luotettavia.

Olen koko ajan ollut tietoinen että todellinen

uhriluku on huomattavasti korkeampi kuin

ilmoitettu. Se valkenee jokaiselle, joka on yhtään seurannut videokuvaa Wuhanista ja Hubeista.

Mun tieto ei ole mediasta, vaan henkilökohtaisesta lähteestä.

Sitä on anonyymipalstalla turhaa avata sen enempää.

Siinä lukema nyt seisoo, jos jotakuta kiinnostaa. Itse suhtaudun siihen siten, että tuon verran kuolleita on ainakin. Lisää tulee.

Kiina yrittää rauhoitella muuta maailmaa talousromahduksen pelossa. Tosiasiassa tilanne on yhä hirveä, epidemia jatkuu siellä.

Minusta he tekevät itselleen enemmän hallaa jos valehtelevat lukuja, koska monet maat nojaa nyt kiinan lukuihin ja tekevät torjuntasuunnitelmia nyt niiden perusteella. Jos luvut olisi oikeasti isommat esim kuolleisuudessa, niin Suomessakin olisi varmasti tehty tomeria toimia, jotta tauti ei leviäisi täällä. Jos huonosti käy koko maailmassa niin en usko, että kiinan epärehellisyys unohtuisi koskaan. Maine olisi lopullisesti täysin pilalla.

On se valehtelun mittakaava järkyttävä: jos vaikka ajatellaan että todellinen kuolleiden määrä on kymmenkertainen.

Mikä mahtaa olla todell. sairaiden määrä?

Ylen entinen Kiinan kirjeenvaihtaja, Jenny Matikainen kommentoi Ylellä, että luotettavampaa on seurata Kiinan TOIMIA, ei Kiinan TILASTOJA. Joten näin tämä vain on...

Vierailija
36449/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Sikainfluenssa_Suomessa

Sikainfluenssaa en pelännyt ja elin ihan normaalia arkea. En ottanut rokotusta toisin kuin hysteerikot. Jos koronaan olisi rokote niin tämän ketjun hysteerikot olisivat verissä päin tappelemassa niistä.

Jaa, minä otin rokotteen, eikä edes tarvinnut tapella yhtään. Ja jatkoin sitten ihan normaalia arkea. Eikä ole tarvinnut yhtään kehuskella, että minä tyttö se ajan pyörälläkin ilman käsiä, enkä ole vielä kaatunut.

Vierailija
36450/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut jossain omituisessa taudissa nyt useamman päivän. Viime viikon alussa korkea kuume, kurkku kipeä, uuvutti. Sitten loppui ihan yhtäkkiä ja loppuviikosta luulin jo tervehtyneeni, lukuunottamatta ärsyttävää yskää. Eilen kuitenkin pamahti takaisin, kuume nousi nopeasti ja yskä äityi ihan hillittömäksi, makuullaan tuntuu pistävä tunne rinnassa, vaihtelee puolta. Myös peitto tuntui raskaalta rinnan päällä. Hikoilin ja näin kuumeunia koko yön.

Tänä aamuna pistävä tunne rinnassa jatkui vaikka nousin istualleen, on myös ajoittain hyvin voimakasta. Soitin terveyskeskukseen ja siellä kysyivät olenko matkustanut Italiaan. En ole, joten totesivat että lepäile.

Mua nyt ärsyttää, vaikka tää ei olisikaan koronaa, niin olisin silti halunnut että tutkitaan. Ei mulla ennen ole flunssasssa ollut tälläistä.

Vierailija
36451/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

se on tällä hetkellä ilmeisesti päivityksen kohteena. Eli on rikki.

Vierailija
36452/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa 25 tapausta , joista toistaiseksi yksi parantunut.

Vierailija
36453/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin tietoja kiinalaisuhrien määrästä: 3 pvää sitten luku oli n. 25000.

Lähde on luotettava.

Auttaa ehkä ymmärtämään huolestuttavia lukuja Euroopassa.

Ihan kuulit vai. Tosi luotettavaa. Minäkin voin väittää kuulleeni vaikka mitä, lähteenä Joulupukki.

Nyt vähän lähdekritiikkiä tähän ketjuun!

Mua ei yllätä että tämmönen kommentti

tulee, eikä myöskään liikuta.

Kaikki on varmaan huomanneet että medialähteet eivät ole yllättäen luotettavia.

Olen koko ajan ollut tietoinen että todellinen

uhriluku on huomattavasti korkeampi kuin

ilmoitettu. Se valkenee jokaiselle, joka on yhtään seurannut videokuvaa Wuhanista ja Hubeista.

Mun tieto ei ole mediasta, vaan henkilökohtaisesta lähteestä.

Sitä on anonyymipalstalla turhaa avata sen enempää.

Siinä lukema nyt seisoo, jos jotakuta kiinnostaa. Itse suhtaudun siihen siten, että tuon verran kuolleita on ainakin. Lisää tulee.

Kiina yrittää rauhoitella muuta maailmaa talousromahduksen pelossa. Tosiasiassa tilanne on yhä hirveä, epidemia jatkuu siellä.

Koita nyt jotenkin avata meille ja vakuuttaa meitä sun henkilökohtaisesta lähteestä. En pidä tietoa ollenkaan mahdottomana mutta ei siihen voi tarttuakaan, jos ei ole mitään tietoa, mistä se on peräisin.

No avataan sitten.

Juttelin englantilaisen ystävän kanssa.

Hän asuu Malesiassa nykyään.

Hän opettaa yliopistossa, ja hänelle kertoi

tuttu lääkäri (myös opettaja) että tilasto

on vahvasti kaunisteltu positiivisen kuvan

säilyttämiseksi ulkovaltojen silmissä.

Todellisuudessa luvut ovat ehkä pahemmat.

Suuri osa ihmisistä ei pääse hoitoon, vaan

sairastaa ja kuolee kotonaan.

Siellä ollaan siis hätää kärsimässä.

Auttoiko tämä?

Ehkä vaikea uskoa trollipalstalla, että mulla

ei ole motiivia syöttää kellekään valheita.

Musta tämä tieto oli kylmäävä, mutta toisaalta auttaa ymmärtämään, miksi tilanteet

Euroopan maissa on eskaloituneet näin nopeasti. Tämä viittaa siihen, että virus on ikävä kyllä vaarallisempi kuin on toivottu.

Musta tuntui tärkeältä jakaa tämä tieto.

Täydennetään vielä: se lääkäri oli siis kiinalainen.

Sori mut tän enempää en jaksa enkä välitä

todistella. Ei tullut pahemmin uni silmään

viime yönä tän keskustelun jälkeen.

Sen verran luin kotimaistakin mediaa, että huomasin äänen muuttuneen kellossa, aika

nopeasti ja äänenpainot ovat muuttuneet.

Itse presidenttikin avautui.

Aion nyt nukkua, koska olen paitsi väsynyt

myös sairaana. Kerään voimia ja raahaudun

myöhemmin apteekkiin ja ruokakauppaan.

Kun alkaa haiskahtaa siltä, että mikäli ryntäys

ei vielä ole alkanut niin kohta alkaa.

Tämä palsta alkaa tympiä. Asiallista kirjoittamista on niin vähän trollien seassa.

En ymmärrä mitä he huijaamisestaan saavat,

mutta ei mun onneksi tarttekaan.

Voikaa hyvin!

Joo nuku oikein hyvin sulla taitaa elämä olla todella todella raskasta ja stressaavaa ihan joka päiväisten askareiden kanssa!

Vierailija
36454/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facebookista luin hämmästyneenä kommentteja, joissa edelleen verrataan influenssaan kuolleisiin, "tulee jos tulee", "minuun ei mikään tartu".

Tai että Italian poskisuudelmat on syy Italian tartuntoihin. Jännä miten nämä suomalaiset, ruotsalaiset ym. turistit ovat kaikki menneet siellä lääppimään.

Paras taitaa olla kuitenkin "Suomessa on niin hyvä hygieniataso". Ihanko oikeasti joku ajattelee, että kaikissa muissa maissa se on vain siitä käsien pesemättömyydestä kiinni? Saksakin kirii tartuntojen määrässä ja uskallan väittää että hygieniataso Suomen ja Saksan välillä on ihan samaa tasoa.

Ehkä se tosiaan on niin, että osa herää vasta sitten kun niitä omia läheisiä kuolee.

En ole käynyt facessa kahteen viikkoon noiden vähättelijöiden ja denialistien takia.

Ihan oikeasti alkoi pelottamaan kun luki ihmisten mielipiteitä.

Kaveri, sairaanhoitaja ammatiltaan, selitti kuinka korona ei ole edes yhtä paha kuin influenssa. Ei yhtään ymmärtänyt miksi ihmiset niin paljon vouhkaa koronasta.

Toinen saman asenteen kanssa meuhkaava on lastenhoitaja.

Heidän kommenttinsa ovat niin aggressiivisia että en uskaltanut kommentoida mitään.

Kävin myös katsomassa mitä vertaistukiryhmässä puhutaan. Minulla on immuniteettia alentava sairaus, joka oireilee ikävästi pientenkin tartuntatautien kanssa. TK-lääkäritkin suhtautuvat siihen vakavasti ja ihan flunssastakin kun saa heti viikon saikkua ettei tauti aiheuttaisi pysyvää vahinkoa.

Siellä ryhmässä oli asenne sama kuin sairaanhoitajalla ja lastenhoitajalla.

Sehän on vaan pikkutauti. Ei haittaa mitään. Osa jopa toivoi saavansa sen.

En viitsinyt sitten sinnekään kommentoida mitään.

Ne kommentit aiheuttivat vain pelkoa ja ahdistusta ja olen pysynyt pois facesta ettei enää tarvitsisi niitä lukea. Pelottavinta siinä oli se kun alkoi tuntumaan että kaikki vähättelevät koronaa. Sitä alkoi miettimään että kuinka paljon koronaa oikein levitetään ympäriinsä noiden asenteiden takia.

Ihmiset ovat myös osin ihan vaan tietämättömiä. Minun työkaverini (ammatiltaan lähihoitaja) tuli viime viikon lopulla töihin talvilomalta. Iloisena valitteli miten kauhia kurkkukipu on, miten kauhia nuha on, miten kauhiasti on korvat tukossa ja miten kauhia yskä hänellä on.

Yritin sitten johonkin väliin nätisti sanoa, että nyt on meillä nämä uudet ohjeistukset, joiden mukaan terveydenhuollon työntekijöiden pitäisi jäädä pois töistä, jos on hengitystieinfektion oireita. Tähän työkaverini oikein ääntä korottaen vastasi, että ei hänellä suinkaan ole mitään sellaisia....

Olen myös varma siitä, että työtovereistani kukaan ei aio perehtyä ohjeistukseen tai alkaa edes pesemään käsiään... 😢

Elä suotta kaunistele ystäväsi tietämättömyyttä. Kyllä sitä tietoa on tarjolla, mutta tyhmä hän vain on jos ei siihen tartu ja perehdy. Pohjaan me painutaan tätä menoa. Hirveää myöntää näin.

Vierailija
36455/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut jossain omituisessa taudissa nyt useamman päivän. Viime viikon alussa korkea kuume, kurkku kipeä, uuvutti. Sitten loppui ihan yhtäkkiä ja loppuviikosta luulin jo tervehtyneeni, lukuunottamatta ärsyttävää yskää. Eilen kuitenkin pamahti takaisin, kuume nousi nopeasti ja yskä äityi ihan hillittömäksi, makuullaan tuntuu pistävä tunne rinnassa, vaihtelee puolta. Myös peitto tuntui raskaalta rinnan päällä. Hikoilin ja näin kuumeunia koko yön.

Tänä aamuna pistävä tunne rinnassa jatkui vaikka nousin istualleen, on myös ajoittain hyvin voimakasta. Soitin terveyskeskukseen ja siellä kysyivät olenko matkustanut Italiaan. En ole, joten totesivat että lepäile.

Mua nyt ärsyttää, vaikka tää ei olisikaan koronaa, niin olisin silti halunnut että tutkitaan. Ei mulla ennen ole flunssasssa ollut tälläistä.

On aina hyvin huono merkki, jos sairaus menee ohi ja tulee myöhemmin takaisin rajumpana. Oireesi viittaisivat keuhkokuumeeseen. Vaadi nyt hoitoa, hyvä ihminen!

Vierailija
36456/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko yskinyt kovaa? Olet mitä luultavammin venäyttänyt jonkun lihaksen yskiessäsi. Ihan normaalia.

Vierailija
36457/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä uusi virus on SARS-ConV-2. Se aiheuttaa sairauden, jota sanotaan COVID-19:ksi.

Tässä on syy, miksi maailma ottaa vakavasti ja karanteenit on kaikkialla. Tai pitäisi olla.

Sars- Conv,  Mers- ConV ja nyt SARS-ConV-2.

Nuo kolme koronavirusta ovat erittäin lähellä toisiaan genomeiltaan. Yhdistävä tekijä on se, että ne kaikki ovat lähtöisin eläimestä, lepakosta.

Kovat toimet ovat siksi, että pelätään uuden viruksen mutatoituvan tappavammaksi. Kaikkin näihin kolmeen ei ole olemassa mitään rokotetta..ei Mersiin, ei Sarsiin, vaikka ne ovat vuosia vanhoja.

Mers tappaa 30 - 40%

Sars 9 - 10%

Sarsiinkin olisi voitu kehitellä varmuuden vuoksi jotain rokotetta, mutta ilmeisesti niin ei tehty, sillä ajateltiin että se on hävinnyt maailmasta. Jotain ennakointi olisi silti saanut jossain harjoittaa, kun olisi luullut viisaiden tajuavan että uuden samankaltaisen viruksen pullahtaminen esiin on vain ajan kysymys.

Noh, eihän ketään oikeasti kiinnostanut ebolarokotteenkaan kehittäminen, ennen kuin se uhkasi levitä länsimaihin.

Novavaxin osake hyvässä nousussa kun ovat aiemmin olleet kehittämässä rokotetta sekä SARS:iin että MERS:iin ja lupailevat että ihmistestit SARS-2-rokotteelle päästään aloittamaan jo ennen kesää.

Testit voivat ihan mahdollisesti osoittaa että rokote ei toimi ja esim. aiheuttaa vakavia sivuvaikutuksia.

Eikä tuolla rokotteella ole mitään merkitystä nyt tämän kevään aallossa sairastuville kuin vasta joskus myöhemmin, edellyttäen että he jäävät eloon. Tuhannet eivät jää eloon.

Vierailija
36458/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facebookista luin hämmästyneenä kommentteja, joissa edelleen verrataan influenssaan kuolleisiin, "tulee jos tulee", "minuun ei mikään tartu".

Tai että Italian poskisuudelmat on syy Italian tartuntoihin. Jännä miten nämä suomalaiset, ruotsalaiset ym. turistit ovat kaikki menneet siellä lääppimään.

Paras taitaa olla kuitenkin "Suomessa on niin hyvä hygieniataso". Ihanko oikeasti joku ajattelee, että kaikissa muissa maissa se on vain siitä käsien pesemättömyydestä kiinni? Saksakin kirii tartuntojen määrässä ja uskallan väittää että hygieniataso Suomen ja Saksan välillä on ihan samaa tasoa.

Ehkä se tosiaan on niin, että osa herää vasta sitten kun niitä omia läheisiä kuolee.

En ole käynyt facessa kahteen viikkoon noiden vähättelijöiden ja denialistien takia.

Ihan oikeasti alkoi pelottamaan kun luki ihmisten mielipiteitä.

Kaveri, sairaanhoitaja ammatiltaan, selitti kuinka korona ei ole edes yhtä paha kuin influenssa. Ei yhtään ymmärtänyt miksi ihmiset niin paljon vouhkaa koronasta.

Toinen saman asenteen kanssa meuhkaava on lastenhoitaja.

Heidän kommenttinsa ovat niin aggressiivisia että en uskaltanut kommentoida mitään.

Kävin myös katsomassa mitä vertaistukiryhmässä puhutaan. Minulla on immuniteettia alentava sairaus, joka oireilee ikävästi pientenkin tartuntatautien kanssa. TK-lääkäritkin suhtautuvat siihen vakavasti ja ihan flunssastakin kun saa heti viikon saikkua ettei tauti aiheuttaisi pysyvää vahinkoa.

Siellä ryhmässä oli asenne sama kuin sairaanhoitajalla ja lastenhoitajalla.

Sehän on vaan pikkutauti. Ei haittaa mitään. Osa jopa toivoi saavansa sen.

En viitsinyt sitten sinnekään kommentoida mitään.

Ne kommentit aiheuttivat vain pelkoa ja ahdistusta ja olen pysynyt pois facesta ettei enää tarvitsisi niitä lukea. Pelottavinta siinä oli se kun alkoi tuntumaan että kaikki vähättelevät koronaa. Sitä alkoi miettimään että kuinka paljon koronaa oikein levitetään ympäriinsä noiden asenteiden takia.

Mulle kävi samalla lailla fb.ruokaryhmässä, jossa valtaosa on mummoikäisiä ja asuu landella.

Kysyin ovatko hankkineet kotivaraa.

Vastaukset oli kaksijakoisia.

1) "Ei semmosessa hullutuksessa ole mitään järkeä! Hamstraaminen on väärin, mutta on meillä kellari, 3 pakastinta ym ym täynnä ruokaa että riittää muutamaksi kuukaudeksi."

Eli ei hamstrausta, mutta ruokaa on varastossa neljännesvuodeksi🙄

2) "Koronahöpsötys on ihan hullua, ei koske mua ja elän kuten ennenkin. Ei flunssaan kuole!"

Näitä vastauksia oli n. 95% ja ne esitettiin joko raivokkaasti provosoituneena tai pilkallisesti.

Siitä tuli aika tyrmistynyt ja toivoton olo.

Suuri joukko ihmisistä on näemmä besserwisserin ja typerän jäärän ristisiitoksia.

Onko tuo jotenkin yllättävää? MTV3:n kyselyn mukaan 61 % suomalaisista sanoo että koronavirus on suomalaisille melko pieni uhka. Vain 5 % sanoo sen olevan erittäin suuri uhka:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv-kysely-kolmasosa-kansalaisista-…

Varmasti jos tuo sama kysely olisi tehty Italiassa kolme viikkoa sitten, olisi tulokset olleet sielläkin samanlaiset. Jos tämä kysely tehtäisiin Italiassa nyt, voisi tulokset olla vähän muuttuneet. Olisiko erittäin suurena uhkana pitävien osuus jo lähellä 100 %?

Valitettavasti ei, edelleen osa italialaisista ei ota tätä virusta ja sen torjuntaa riittävän vakavasti.

Vierailija
36459/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko logaritmikaavio rikki täällä sivulla?

Toivotaan että on. Logaritmin pitäisi pyrkiä aina sulkeutuvaan ympyrään. Tuota kuvaajaa kun katsoo niin, ei voi sanoa kuin että ei saatana, jos kuvaaja ei ole rikki?

Taitaa siinä häikkää olla, kun X-akselilla ei ole logaritmiset luvut.

Vierailija
36460/176779 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon satavarma että on korona sulla.

Taas tää sama lässytys alkaa että ”oletko ollut Kiinassa, oletko ollut Italiassa!”

Ei ristus noita pöpipäitä.

Tauti on tällä hetkellä keskuudessamme, ihan täällä Suomessa JUST NYT. Ei ole enää mikään ulkomaan tuliainen.

Nähtävästi vasta siinä vaiheessa ruvetaan testaamaan, kun epidemia on kunnolla päällä ja terveydenhuolto tukkeutunut. Erittäin harmillista ja niin väärin.

Ketju on lukittu.