Jos esikoisesi on poika ja seuraava on tyttö, niin missä vaiheessa olet alkanut ostaa tyttöjen leluja?
Pikkasen hymyilyttää kun 10kk:tta vanha tyttö leikkii isoveljen rumilla dinosauruksilla ja tutkii innokkaasti autoja. Missäköhän iässä alkaa kiinnostaa tyttöjen lelut?
Kommentit (14)
Poikakin siis leikkii nukeilla ja pehmoilla hoivaleikkejä, astioilla kotia jne.
Tyttö on aloittanut nukkeleikit aikaisemmin, mutta vaikea sanoa onko kysmys vain mallista.
Poika sai perintöleluja, mm. leikkikeittiön, nukkeja, astioita, legoja.
Pojalle tietty ostettu jonkin verran " poikien leluja" , mutta pääosin sellaisia neutraaleja, kuten Brion junarataa ja legoja.
Tyttö on nyt 4v ja häntä kiinnostaa edelleen enempi Turtlesit ja pikkuautot kuin nukkeleikit. Kerhossakin, missä lelutarjontaa riittää, niin valitsee yleensä autot tai rakennuspalikat :)
Pikkasen hymyilyttää kun 10kk:tta vanha tyttö leikkii isoveljen rumilla dinosauruksilla ja tutkii innokkaasti autoja. Missäköhän iässä alkaa kiinnostaa tyttöjen lelut?
Meidän nykyisin 10v esikoistyttö ei kiinnostunut niistä koskaan... :D Jos hevosia ei lasketa tyttöjen jutuiksi.
Kuopus sit taas alkoi tuntea outoa vetovoimaa nukkeja ja barbeja sun muita kohtaan jo ennen vuoden ikää. 3 vuotta myöhemmin tyttö nyt sit onkin yhtä pinkkiä ja prinsessaa...
luulin että aloitus on vitsi. Oletteko noin vanhanaikaisia että teidän mielestänne on tyttöjen ja poikien leluja ja ihmetyttää jos lapsi ei vauvana mahdu oletettuun sukupuolirooliin? En sano pahalla, vain ihmettelen. Itse en usko lelujen olevan sukupuolisidonnaisia. Ympäristö tekee niistä sellaisia kuitenkin, kuten voi huomata.
mielessä kuin seiskalla. En ole mielestäni mikään ylettömän sukupuolineutraalikasvattaja, mutta meidän ainoalla lapsella, pojalla, on mm. nukkeja, leikkikeittiö, imuri, pesukone ja jopa koruja. Viimeisintä lukuunottamatta en ole edes osannut pitää noita tyttöjen leluina.
Suosikkileikkejä 2-3 vuotiaana on ollut varsinkin kotileikki, ruoanlaitto, nukkeleikit sekä lisäksi tekniset vimpaimet, kaiken korjaaminen ja poliisiautot.
Oikeastiko jonkun tytöllä/pojalla on vain "tyttöjen/poikien leluja"?
Tyttö on kohta 3v ja hänellä on yksi lahjaksi saatu nukke ja nukenrattaat.
Tytöt ja pojat leikkivät samanlaisilla leluilla, mutta myös eri leluilla. Varmasti kaikenlaisia tyttöjä ja poikia on, mutta kyllä maailmassa on myös enemmän tyttöjä ja enemmän poikia kiinnostavia leluja. Eikä ero johdu vain kasvatuksesta ;).
Pikkusiskon nukenrattaat ovat välillä isoveljillä rallikäytössä. Siihen en olisi niitä heille ostanut. Nukkeja kohtaan kumpikaan isommista pojista ei ole koskaan kiinnittänyt mitään huomiota, mutta tyttö nappasi nuken heti leikkiin, kun vaan sellaisen löysi.
Silloin sai nuken ja rattaat.
Silti tykkää enemmän leikkiä isoveljen dinoilla ja örkeillä :D
Mutta eipä tuo haittaa, kunhan ylipäänsä leikkii.
Mulla on tyttö ja poika ja vaikka miten on molemmilla ollut samat lelut niin ihmeesti vaan poikaa on enemmän kiinnostanut enemmän kaikki mikä pärisee ja missä on moottori. Samalla lelullakin voi leikkiä eri tavalla. Nukenvaunuihin tyttö laittaa nuken nukkumaan ja heijaa vaunuja, poika juoksee vaunujen kanssa ympäri kotia ja pärisee.
muttei se tarkoita sitä etteikö pojalle voisi ostaa nukkea tai tytölle parkkitaloa. Meillä on tietoisesti ostettu pojille nukenrattaat ja nukensänky. Nuken tarvikkeetkin on, samaten on leikkikeittiöt ja astiat, barbeja ja nukketalokin löytyy. Toki on dinosauruksia, junarataa ja autojakin.
Äitini oli säästänyt mun nuket, barbit ja nukketalon, joten nyt ne on mun lapsilla.
Mun poikien lempileluja on muuten mun vanhat hevostallilegot :)
Tytär on niin pieni vielä, ettei oikeastaan leiki millään, kunhan on joku lelu kädessä jota voi syödä.
"tyttöjen leluja". Hän on kyllä saanut pikku poneja lahjaksi mummiltaan. 4v pojalla on aika laaja valikoima leluja: on autoja, junarataa, dinoja, robotteja (joilla kaikilla tyttö leikkii innoissaan), mutta myös vauvanukkeja ja vauvanhoitotarvikkeita, vaunut, pehmoja, leikkikeittiö, leikkiruokia ja niilläkin tyttö leikkii.
Tyttö on kyllä vauvanukeista selvästi kiinnostuneempi kuin poika, vaikka poikakin niillä välillä leikkii.
että sinällään olen jäävi vastaamaan, mutta mitä olen ystävieni lapsia seurannut ja leikeistään ja luonteistaan kuullut, niin ei se noin yksioikoisesti mene.
Tiedän paljon tyttöjä, joiden lempilelut on autoja. Toisilla tässä toimii varmasti isoveli mallina, mutta kun on myös näitä 1-3 tyttöjä jotka ovat perheiden ainoita lapsia. Ja silti ne autot vaan kiinnostaa. Ja hurjat painileikit.
Meidän kaksi poikaa on kuin yö ja päivä. Esikoiselle hankittiin vauvanukke kun hän oli 1v. Lähinnä antoi sille turpaan ja paini sen kanssa. Pehmoleluista ei ole koskaan välittänyt, niillä on lähinnä kiva leikkiä sotaa ja riehua sängyssä.
Sitten syntyi pikkuveli. Hän paijaa ja hoitaa antaumuksella niin vauvanukkea kuin pehmoeläimiäkin. Likistää poskeaan vasten ja sanoo "aiiiiiii". Käy silittämässä myös toisia vauvoja ja taaperoita hiuksista ja on todella hellä. Kun yritin saada esikoista kiintymään johonkin uninalleen tai rättiin tai pupuun tuloksetta, niin kuopuksen kanssa ei ole kyllä vastaavaa ongelmaa. Hän täyttää sänkynsä kaikilla pehmeillä ja karvaisilla otuksilla ja laittaa ne nukkumaan nätisti vierekkäin.
Autoleikki on silti molemmille pojille se ykkönen, myös legot ovat kova juttu. Mutta kyllä meillä leikitään myös leikkikeittiöllä ja pikkueläimillä, rakennuspalikoilla ja muovailuvahalla - kaikella mahdollisella. Mutta ei todella voi ajatella noin, että se olisi SUKUPUOLESTA kiinni miten eri lapset leikkii samalla lelulla (vaikka niillä rattailla). Kyllä se on persoonasta kiinni.
Mulla on tyttö ja poika ja vaikka miten on molemmilla ollut samat lelut niin ihmeesti vaan poikaa on enemmän kiinnostanut enemmän kaikki mikä pärisee ja missä on moottori. Samalla lelullakin voi leikkiä eri tavalla. Nukenvaunuihin tyttö laittaa nuken nukkumaan ja heijaa vaunuja, poika juoksee vaunujen kanssa ympäri kotia ja pärisee.
Entä jos on toisinpäin? Esikoinen on tyttö ja poika seuraavana? Koska on ostettu "poikien" leluja?
nuken sai 1-vuotiaana..mutta jäi leikkimättä sillä, kun isonveljen autot ja dinot on paljon mielenkiintosempia. Nyt kolmivuotiaana leikkii pikkukeittiöllään, nukeilla, poneilla jne.