Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulin aina, että opettajilla on huonot palkat, mutta tarkistin verohallinnosta uuden opettajanaapurin palkkatiedot ja

Vierailija
24.01.2020 |

hän ansaitsee yli 50 000 euroa vuodessa! Ja 12 viikkoa lomaa vuodessa.

Uskomatonta.

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen AMK-opettaja ja kyllä mulla ja kollegoilla palkat pyörii 60 000 euron tuntumassa.

Itse vaihdoin AMK -hankehumppa 25/7 -tyyppisestä työnteosta leppoisaan lukioon ja 4300 e/kkpalkkaan.

Jos joku alkaa lukion opehuoneessa puhumaan jostain hankkeesta tai sen hakemisesta, aletaan köyteen jo tekemään solmua ja hakemaan rasvaa köyteen.

Vierailija
122/138 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun siskolla oli viime verotuksen mukaan 55 000e/v. lukion opettaja (äidinkieli ja psykologia). On ollut työssään jo yli 20 vuotta, eli paljon menee varmaan jo rutiinilla, mutta tietenkin yo-kirjoitukset teettää pitkiä päiviä. Ja kyllä tuo muutenkin tuntuu tekevän viikonloppuisin töitä. 

Yo-kirjoitusten korjaamisesta saa erillisen lisäpalkkion, joka sisältyy tuohon siskosi vuosiansioon. Mutta ei hän sitä joka tapauksessa ilmaiseksi tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aineenopettaja alaluokilla ja meidän koululla 90% koulun opettajista on minimitunnit vuodesta toiseen. Ei siis ylitunteja. Oma vuosipalkkani taitaa olla n. 42000. Verojen jälkeen taidan saada 2100 e kk ja kaikki menee elämiseen ja laskuihin. Tyypillistä kun nyt loma-aikaan ihmiset kadehtii opettajien työtä. Kyllä itsellänikin käy esim nyt kateeksi työt, joissa voi tehdä etätyötä tai työskennellä vaikka pienessä tiimissä. Korona iskee minä päivänä hyvänsä kun on töissä noin 1000 ihmisen keskellä päivittäin. Joka ammatissa on hyvät ja huonot puolensa. Yleensä opettajana koen työn usein raskaaksi mutta näin koronasyksynä viime kevään etäopetuksen jälkeen opettaminen lähinä on tuntunut muuten todella kivalta, mutta on ahdistavaa pelätä koronaa joka tunti. En tiedä onko minulle sattunut tänä vuonna harvinaisen kivat oppilasryhmät vai ovatko oppilaatkin vielä kevään jälkeen vain mielummin koulussa kuin ennen etäopetusta.

Vierailija
124/138 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa.. Kiitos vaan tästä kasvatustieteellisestä sumutuksesta. Mulle yksi tuttu opettaja kertoi tehneensä aineistaan jo aikoja sitten valmiit PowerPointit, joita pyörittää  vuodesta toiseen. Että siinä sulle pedagogista asiantuntijatietoa ja palkkaa se 50 000€

Kollega, joka opettaa ”vuotta n” aineenopettajana, sanoi, ettei suunnittele tuntejaan yhtään. Katsoo vaan, mihin edellisellä kerralla tunnilla jäätiin ja siitä sitten eteenpäin. Kyseisessä aineessa asiat pysyvät suurinpiirtein samoina, onpa opetussuunnitelma miltä vuodelta vain.

Vierailija
125/138 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt kenenkään katkeruutta ja kaunaa vähentää, niin voin paljastaa: meillä on käytössä kesälukukausi.

Opetus alkaa tuolloin 1.6. ja päättyy 31.8. Oma opintojaksoni ovat olleet verkkokursseja, mutta kun osallistujia on jollakin opintojaksolla yli 500,  niin jopa riittää arvioitavaa. Jatkuvasti pitää olla myös tavoitettavissa.

Vierailija
126/138 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis omat opintojaksoni.

On olemassa "oppiaineita", joiden kanssa ei tosiaankaan pärjää edes viimevuotisilla power pointeilla.

Vierailija
127/138 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kollega, joka opettaa ”vuotta n” aineenopettajana, sanoi, ettei suunnittele tuntejaan yhtään. Katsoo vaan, mihin edellisellä kerralla tunnilla jäätiin ja siitä sitten eteenpäin. Kyseisessä aineessa asiat pysyvät suurinpiirtein samoina, onpa opetussuunnitelma miltä vuodelta vain.

Tälle eikö ole termi ovenkahvapedagogiikka.

Eli käsi luokan ovenkahvalla miettii, mitäs ja miten tänään opetettaisiin.

Vierailija
128/138 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 20 vuotta lukion opena täynnä ja vain ylitunneilla pääsen niukin naukin yli 50 000 euron vuosituloille.

Minä taas olen opettanut lukiossa noin 10 vuotta ja tienaan yli 60 000 vuodessa. Pidän työstäni valtavasti, se vie mukaansa! Teen ilolla todella paljon töitä, ja saan vastaavasti vähän enemmän taloudellista kompensaatiota kuin ne kollegat, jotka nauttivat vapaa-ajasta ja valitsevat ennemmin sen.

Opettajan työn kaikista antoisin osa on autonomia, mutta iloitsen myös ammatin tuomasta valinnan vapaudesta. Voin valita työmäärän, ja rahallinen kompensaatio on sen mukainen. Olin aiemmin ns. asiantuntijatyössä (kuten palstalla on tapana sanoa), jossa aikaansaava työntekijä ja täydellinen laiskuri saattoivat saada saman palkan (ja uuttera tyyppi joutui vielä tekemään laiskamadon hommat loppuun).

Opettajan työssä palkitsee se, että tehokas työntekijä voi tehdä paljon opetushommia, kun leppoisampi henkilö saa nauttia laatuajasta lasten kanssa tai panostaa harrastuksiinsa. Tämä motivoi työssä jaksamisessakin, koska opettaminen on intensiivistä ja hyvä opetus vaatii suunnittelua ja panostusta. Yksi ei jaksa intensiivistä työtä ja suunnittelua, ja  hän voi sitten tehdä vähemmän ja lepuuttaa hermoja vapaalla. Toiselle työ tuo elämänsisältöä ja energiaa, ja hän saa tehdä enemmän. Palkka tulee sitten tehtyjen kurssien mukaan. Nykyään on tietysti opetuksen lisäksi vaikka mitä kokoustusta, neuvonpitoa, paperityötä ja muuta sälää, mutta ne eivät ole työn ytimessä. Panostan todella paljon siihen, että opetus ja työn kannalta tärkeä opetusta tukeva työ olisi laadukasta, aivan turhat sälähommat suoritan vähemmällä sydämellä (kunhan siitä ei kukaan kärsi).

(Tämä  palkka/vapaa-aika -valinta ei tietenkään päde alakoulussa tai päiväkodissa, joissa ollaan todella epäreilussa palkkakuopassa. Tiedän myös, ettei kaikissa kouluissa voi valita työmääräänsä, mikä vie työnkuvaa epämiellyttävämmäksi.  Käsittääkseni tätä vapautta on jatkuvasti kavennettu ja kavennetaan edelleen. Vapautta valita työmääränsä voisikin tuoda enemmän esiin ja liputtaa opettajan ammatin hyvänä puolena. Toivon myös, että vapautta ei kavennettaisi entisestään, vaan yritettäisiin palata siihen, että useammissa kouluissa työmääräänsä voisi vaikuttaa. Kaikki varmasti haluamme parhaat tyypit opettajiksi, jotta aina uudet sukupolvet saavat huippukoulutuksen. Siksi ammatin hyviä puolia olisi joskus myös hyödyllistä tuoda esiin ja suojella.)

Harvoin ope pääsee tuntimäärää valitsemaan. Ei tarvitse kuin reksin räätälöidä sukulaiselle tuntiopen paikka ja viranhaltijaope saa viran tunnit täyteen enää lukiokertoimella. Voi olla tuntimäärä päätetty tällä toimenpiteellä eläkeikään asti.

Vierailija
129/138 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin ope pääsee tuntimäärää valitsemaan. Ei tarvitse kuin reksin räätälöidä sukulaiselle tuntiopen paikka ja viranhaltijaope saa viran tunnit täyteen enää lukiokertoimella. Voi olla tuntimäärä päätetty tällä toimenpiteellä eläkeikään asti.

Itse taas olen halunnut minimitunnit. Hoidan ne kunnolla.

Sitten katselen ihmeissäni niitä opettajia, jotka haalivat kaikki ylitunnit ja irtoavat sijaistunnitkin (jos niistä maksetaan). Ja sitten nämä valittavat, että ei jaksa. Pari on jo sairaslomalla uupumisen takia, yksi nyt jo jouluun asti. Helvetinkö takia piti ottaa liikaa töitä?

Vierailija
130/138 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa alalle. Tulot ei kerro kaikkea.

T. Ope, joka on aivan puhki

On varmasti tosi rankkaa... Maailman rankin duuni *tirsk* :D

Tuu kokeilemaan. Et pärjäisi päivääkään.

no eihän tossa oo mitään tulosvastuuta edes. Palkka juoksee vaikka kersat ei opi ja lopulta skidi potkaistaan seuraavalle luokalle jonkun muun riesaksi. Kyseessä vieläpä siisti sisätyö eli voin melkoisella varmuudella sanoa, että toi ei oo rankkaa nähnytkään.

Tein aikanaan sijaisuuksia opintojen ohella (aivan eri alalla) ja voin kertoa että opettajan työt ainakin olivat raskaampia kuin omat KTM-työt alalla, jossa siirtelen itsekin erittäin suuria summia ja käyn läpi yritysfuusioita yms. Että en tiedä millainen on sinun rankka työsi? Ennen opintoja työskentelin kotitilalla maatilalla ja sekin jäi kakkoseksi opettamiselle. 

Vierailija
131/138 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas olen halunnut minimitunnit. Hoidan ne kunnolla.

Sitten katselen ihmeissäni niitä opettajia, jotka haalivat kaikki ylitunnit ja irtoavat sijaistunnitkin (jos niistä maksetaan). Ja sitten nämä valittavat, että ei jaksa. Pari on jo sairaslomalla uupumisen takia, yksi nyt jo jouluun asti. Helvetinkö takia piti ottaa liikaa töitä?

Näitä on joka työyhteisössä. Kaikkeen lähtevät mukaan pää kolmantena jalkana ja sitten iskee väsy.

Vierailija
132/138 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysä duuni ja iso liksa. Lomaakin ihan vitust.

Eihän sole ku alkaa opettajaksi

Vierailija
133/138 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomalaiset kitisee toisten palkoista, menis sitten tekeen niitä töitä, niin ei tarttis valittaa, vai onko tässä kyse vaan siitä että kun ei itse tykännyt koulusta, niin pitää koko loppuiän mollata opettajia.

Vierailija
134/138 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun siskolla oli viime verotuksen mukaan 55 000e/v. lukion opettaja (äidinkieli ja psykologia). On ollut työssään jo yli 20 vuotta, eli paljon menee varmaan jo rutiinilla, mutta tietenkin yo-kirjoitukset teettää pitkiä päiviä. Ja kyllä tuo muutenkin tuntuu tekevän viikonloppuisin töitä. 

Yo-kirjoitusten korjaamisesta saa erillisen lisäpalkkion, joka sisältyy tuohon siskosi vuosiansioon. Mutta ei hän sitä joka tapauksessa ilmaiseksi tee.

Mitä alapeukuttamista siinä on, jos lisätyöstä maksetaan? Ystävä, joka on aineenopettaja, sanoi taannoin korjanneen koulunsa yo-kokeet, sen olleen rankka rupeama, mutta tonni tulee ylimääräistä.

Vierailija
135/138 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa maksettiin ennen vain koulunpidon ajalta, kesät siis palkatta. Nykyään kuukausipalkka pienempi, koska palkka jaetaan 12 kuukaudelle. Se, mitä luullaan pitkäksi lomaksi koostuu ihan normaalin pituisesta vuosilomasta ja kesäkeskeytyksestä, jolta opettaja voidaan periaatteessa kutsua töihin. Auttaa varmaan hahmottamaan, jos kutsutaan opetustyötä urakkatyöksi, jonka palkka tasataan ympärivuotiseksi. Sesonkiduuneissa esim. matkailualalla ihan tavallista, että kesät painetaan hommia ja lomaillaan loput vuodesta. Kuka soimaa näiden alojen ammattilaisia liian pitkistä lomista?

Tuon ennen maksettiin boisi nyt jo unohtaa!

Opettajien palkat on täysin ok ihan jokaikinen kuukausi.

Tässä aloituksessa kyse oli vuosipalkasta, joka on hyvä.

Vierailija
136/138 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä alapeukuttamista siinä on, jos lisätyöstä maksetaan? Ystävä, joka on aineenopettaja, sanoi taannoin korjanneen koulunsa yo-kokeet, sen olleen rankka rupeama, mutta tonni tulee ylimääräistä.

On alapeukutettu  varmaankin siksi, että kaikille opettajille ei makseta erikseen yo-kokeiden korjaamisesta.  Se, maksetaanko vai ei, riippuu sopimuksesta.

Vierailija
137/138 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienaan 3614 Euroa/kk, ei yhtään ikälisää, mutta työkokemusta jo 4,5 vuotta. Tervetuloa tähän hommaan, on muuten todella raskas työ. Olin aikaisemmin yksityisellä ja työ oli selvästi kevyempää, vaikka palkka oli parempi.

Opetan 27 tuntia viikossa, palaverit yms. Olen pelkästään pakollisten asioiden takia työpaikalla 31-32 h/vko. Sen päälle vielä kaikki Wilma-viestintä, suunnittelu, asiakirjojen tekeminen yms. Näitä töitä voi tehdä kotoakin käsin. Työ on niin intensiivistä välillä, että tuntuu kuin juoksisi satasen suoraa koko päivän. Joudun lennosta opettamaan niin biologian solurakennetta kuin englannin epäsuoraa kysymyslausetta. Joku oppilas tarvitsee "kympin opetusta", toinen yksilöllistetyssä mallissa alkeita. Kaikkea löytyy siitä väliltä. Opetuksen lisäksi joudun joka solullani panostamaan oppilaan kohtaamiseen henkilökohtaisesti, muistamaan jokaisen kissan ja koiran nimen, poikaystävädraamat, mopo-ongelmat yms. Tuen yli kolmeakymmentä pulmallista yläkouluikäistä viikossa. Osa on minulla paljonkin, osa vain muutaman tunnin. On syömishäiriötä, on mt-ongemaa, käytöshäiriötä, oppimisen pulmia ja monesti näiden yhdistelmiä. On kiusattuja, lastenkodeissa asuvia jne.  Olen erityisopettaja, jolla on joka tunti useampi oppilas eri aineista ja eri ikäisiäkin, jokainen pitää kohdata henk.koht. niin opillisesti kuin ihmisenä. Olen kuin hyrrä, joka pyörii luokassa.

Olen uupumuksen partaalla. Oppilaiden kanssa oleminen on parasta. Sen jaksaisin. Tämä jatkuva keskustelu opettajien laiskuudesta ja helposta työstä on loukkaavaa, koska oikeasti opettajan työ on todella raskasta. Lisäksi meitä pitää simputtaa istuttamalla turhissa palavereissa. Tämä kaikki kumpuaa järjettömästä kateudesta tätä meidän helppoa työtä kohtaan ja hurraavat porukat taputtavat karvaisia käsiään, mitä enemmän laiskoja opettajia "laitetaan kuriin".

Vierailija
138/138 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tienaan 3614 Euroa/kk, ei yhtään ikälisää, mutta työkokemusta jo 4,5 vuotta. Tervetuloa tähän hommaan, on muuten todella raskas työ. Olin aikaisemmin yksityisellä ja työ oli selvästi kevyempää, vaikka palkka oli parempi.

Opetan 27 tuntia viikossa, palaverit yms. Olen pelkästään pakollisten asioiden takia työpaikalla 31-32 h/vko. Sen päälle vielä kaikki Wilma-viestintä, suunnittelu, asiakirjojen tekeminen yms. Näitä töitä voi tehdä kotoakin käsin. Työ on niin intensiivistä välillä, että tuntuu kuin juoksisi satasen suoraa koko päivän. Joudun lennosta opettamaan niin biologian solurakennetta kuin englannin epäsuoraa kysymyslausetta. Joku oppilas tarvitsee "kympin opetusta", toinen yksilöllistetyssä mallissa alkeita. Kaikkea löytyy siitä väliltä. Opetuksen lisäksi joudun joka solullani panostamaan oppilaan kohtaamiseen henkilökohtaisesti, muistamaan jokaisen kissan ja koiran nimen, poikaystävädraamat, mopo-ongelmat yms. Tuen yli kolmeakymmentä pulmallista yläkouluikäistä viikossa. Osa on minulla paljonkin, osa vain muutaman tunnin. On syömishäiriötä, on mt-ongemaa, käytöshäiriötä, oppimisen pulmia ja monesti näiden yhdistelmiä. On kiusattuja, lastenkodeissa asuvia jne.  Olen erityisopettaja, jolla on joka tunti useampi oppilas eri aineista ja eri ikäisiäkin, jokainen pitää kohdata henk.koht. niin opillisesti kuin ihmisenä. Olen kuin hyrrä, joka pyörii luokassa.

Olen uupumuksen partaalla. Oppilaiden kanssa oleminen on parasta. Sen jaksaisin. Tämä jatkuva keskustelu opettajien laiskuudesta ja helposta työstä on loukkaavaa, koska oikeasti opettajan työ on todella raskasta. Lisäksi meitä pitää simputtaa istuttamalla turhissa palavereissa. Tämä kaikki kumpuaa järjettömästä kateudesta tätä meidän helppoa työtä kohtaan ja hurraavat porukat taputtavat karvaisia käsiään, mitä enemmän laiskoja opettajia "laitetaan kuriin".

Moni opettaja on loppuun palamisen partaalla, elleivät ole jo palaneet loppuun.  Opettajan työ on äärettömän raskasta ja jos siihen ei sovi, vieläkin raskaampaa. Maisterin papereilla saa muitakin töitä. Etsi itsellesi toinen työ, joka sopii paremmin omiin vahvuuksiisi. Älä mieti palkkaa vaan omaa jaksamistasi. Vaihda alaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän