Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulin aina, että opettajilla on huonot palkat, mutta tarkistin verohallinnosta uuden opettajanaapurin palkkatiedot ja

Vierailija
24.01.2020 |

hän ansaitsee yli 50 000 euroa vuodessa! Ja 12 viikkoa lomaa vuodessa.

Uskomatonta.

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on ihan keskiverto palkat, itseasiassa moneen akateemiseen ammattiin suhteutettuna hyvä palkkaus. Lomat ovat myös varsin anteliaita, vai monellako työpaikalla vedetään lonkkaa kaksi ja puoli kuukautta?

Vierailija
102/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on ihan keskiverto palkat, itseasiassa moneen akateemiseen ammattiin suhteutettuna hyvä palkkaus. Lomat ovat myös varsin anteliaita, vai monellako työpaikalla vedetään lonkkaa kaksi ja puoli kuukautta?

Aika monella. Mun tuttavapiirissä lähes kaikilla on pari kuukautta kesälomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No just sain palkan viime viikolla 2280 euroa, työkokemusta on 20 vuotta ja kaikki mahdolliset lisät. Tästähän ei palkka enää nouse. Tuntipalkkaa ei kannata laskea, jää alle kympin.

Ei jää tuntipalkka alle kympin. Yksikään ope ei tee jatkuvalla syötöllä niin pitkää päivää, että tuosta saisi alle kympin tuntipalkan, ja sekin nettona. Monella ei edes bruttopalkka ole noin hyvä pitkälläkään työpäivällä ja puolet lyhyemmillä lomilla.

Vierailija
104/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko jollain riittää intoa tarkistaa naapureiden verotietoja? :-D

Vierailija
105/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiäkö nämä on vai mitä?

Vierailija
106/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa, jos palkkoja vielä tästä laskettaisiin ja lomia lyhennettäisiin, niin katoaisi 80 prosenttia Suomen opettajista. Aika vähän etuja on tässä työssä ja haittoja sitäkin enemmän. Kaikkeen on aina myös syy opettajissa. Ihan sama mistä on kyse, niin se on opettajien vika. Minä en toisaalta ole vielä viiden vuodenkaan jälkeen päässyt nauttimaan näistä ihanista lomista, kun kesät olen työttömänä, niin kuin hyvin suuri osa opettajista. 

Ps. Puolet opiskelukavereistani on vaihtanut jo alaa. 

No just tämä. Omista opettajaopinnoista on jo aikaa, mutta tällä hetkellä kurssikavereistani vain muutama on tässä työssä, suurin osa on vaihtanut alaa ja siirtynyt erilaisten koulutusten kautta töihin yksityisiin firmoihin. Tästä opettajan ammatista on vaikka kuinka kaikenlaista omituista käsitystä.  Se, että olen itse käynyt kampaajalla tai hammaslääkärissä, ei tee minusta niiden alojen asiantuntijaa, mutta opettajan työstä kaikki ovat tietävinään kaiken. Ei ole kaukana nekään ajat, jolloin päiväkodissa minulle oltiin hyvin nyreänä ja jatkuvasti kyseltiin, enkö mitenkään voisi hakea lastani päiväkodista perjantaina aikaisemmin, kun kaikki muutkin voivat niin tehdä ja lapseni on siellä aina viimeisenä. Ja nuo lyhyet työpäivät, itselläni työviikko on aina keskimäärin 40-tuntinen. Haluaisiko joku tosiaan, että oman lapsen opetusta ei koskaan suunnitella, eikä yhteyttä koteihinkaan pidetä millään tavoin. Ei vanhempainiltoja, -vartteja, wilmaviestejä, kokeita, kokeiden korjauksia, minkäänlaista rakennetta tunneille, ei vaihtelevia oppimateriaaleja tai -työtapoja, ei mitään vierailuja, ei koulun yhteisiä tapahtumia, liikuntapäiviä, retkiä, juhlia, konsertteja, teemaviikkoja yms.yms. sillä niinhän se menisi, jos pelkät oppitunnit tekisi.

Vierailija
107/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

toimistotöissä, erilaisissa firmoissa, valtion töissä jne.

Vierailija
108/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskolla oli viime verotuksen mukaan 55 000e/v. lukion opettaja (äidinkieli ja psykologia). On ollut työssään jo yli 20 vuotta, eli paljon menee varmaan jo rutiinilla, mutta tietenkin yo-kirjoitukset teettää pitkiä päiviä. Ja kyllä tuo muutenkin tuntuu tekevän viikonloppuisin töitä. 

Vierailija
109/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on usein ihan hyvä palkka ja niin kuuluu ollakin. Se koulutus, joka pätevöittää opettajaksi, avaa ovia moniin muihinkin ammatteihin. Jos vielä kurjistetaan opettajien työoloja, seuraa joukkopako (joka osin on jo alkanutkin, kuten tässäkin ketjussa on moneen kertaan mainittu). Jos vain ne jäävät opettajiksi, joiden oin pakko, koko koululaitos on mennyttä.

Vierailija
110/138 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

toimistotöissä, erilaisissa firmoissa, valtion töissä jne.

Missä yksityisessä yrityksessä on kahden kuukauden palkalliset kesälomat?

Vierailija
111/138 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

V itut sä mitään tarkistit. 👀 Ketä kiinnostaa joku naapurin palkka, niin ku oikeesti?

Vierailija
112/138 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo duuni, kohtuuttoman pitkät lomat ja työn sisältöön nähden liian korkea palkka.

Oikeampi palkka bruttona opettajille olisi:

Ala-aste: 2700 kk

Ylä-aste: 3000 kk

Lukio: 3300 kk

Se on yläaste.

Vierailija
113/138 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajian palkoista on vaikea lausua mitään kovin yleistä, koska palkkaan vaikuttavat niin monet asiat: mitä opettaa ja missä, kuinka paljon tunteja on tarjolla, mikä on tietyn opettajaryhmän työtilanne. Aineenopettaja voi siis tienata todella hyvin tai tosi surkeasti. Pelkästään tittelistä ei voi päätellä palkkapussin kokoa. Luokanopettajilla on kyllä aina huono palkka.

Sanoisin, että tämä kommentti räjäytti pankin heti alkuunsa. En tiedä, miksi tämän jälkeen keskustelua on jatkettu. Hauska oli kyllä lukea ketjua! t. Open puoliso

Vierailija
114/138 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu niinpä, nimim. Open puoliso.

Just tuli palkka syyskuulta,aineenope täydet tunnit,2040 e, tadaa.

Saavun aamulla koululle klo 8 ja lähden klo 16-17. Nyt palkkapäivänä tuli taas mieleen että ehkäpä teen jatkossa vain opetustunnit samalla kaavalla ja käytän 1-2 h suunnitteluun plus ys-aika. Ei paljon tuolla palkalla kiinnostele sen enempää.

Vierailija
115/138 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 20 vuotta lukion opena täynnä ja vain ylitunneilla pääsen niukin naukin yli 50 000 euron vuosituloille.

Vierailija
116/138 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 20 vuotta lukion opena täynnä ja vain ylitunneilla pääsen niukin naukin yli 50 000 euron vuosituloille.

Minä taas olen opettanut lukiossa noin 10 vuotta ja tienaan yli 60 000 vuodessa. Pidän työstäni valtavasti, se vie mukaansa! Teen ilolla todella paljon töitä, ja saan vastaavasti vähän enemmän taloudellista kompensaatiota kuin ne kollegat, jotka nauttivat vapaa-ajasta ja valitsevat ennemmin sen.

Opettajan työn kaikista antoisin osa on autonomia, mutta iloitsen myös ammatin tuomasta valinnan vapaudesta. Voin valita työmäärän, ja rahallinen kompensaatio on sen mukainen. Olin aiemmin ns. asiantuntijatyössä (kuten palstalla on tapana sanoa), jossa aikaansaava työntekijä ja täydellinen laiskuri saattoivat saada saman palkan (ja uuttera tyyppi joutui vielä tekemään laiskamadon hommat loppuun).

Opettajan työssä palkitsee se, että tehokas työntekijä voi tehdä paljon opetushommia, kun leppoisampi henkilö saa nauttia laatuajasta lasten kanssa tai panostaa harrastuksiinsa. Tämä motivoi työssä jaksamisessakin, koska opettaminen on intensiivistä ja hyvä opetus vaatii suunnittelua ja panostusta. Yksi ei jaksa intensiivistä työtä ja suunnittelua, ja  hän voi sitten tehdä vähemmän ja lepuuttaa hermoja vapaalla. Toiselle työ tuo elämänsisältöä ja energiaa, ja hän saa tehdä enemmän. Palkka tulee sitten tehtyjen kurssien mukaan. Nykyään on tietysti opetuksen lisäksi vaikka mitä kokoustusta, neuvonpitoa, paperityötä ja muuta sälää, mutta ne eivät ole työn ytimessä. Panostan todella paljon siihen, että opetus ja työn kannalta tärkeä opetusta tukeva työ olisi laadukasta, aivan turhat sälähommat suoritan vähemmällä sydämellä (kunhan siitä ei kukaan kärsi).

(Tämä  palkka/vapaa-aika -valinta ei tietenkään päde alakoulussa tai päiväkodissa, joissa ollaan todella epäreilussa palkkakuopassa. Tiedän myös, ettei kaikissa kouluissa voi valita työmääräänsä, mikä vie työnkuvaa epämiellyttävämmäksi.  Käsittääkseni tätä vapautta on jatkuvasti kavennettu ja kavennetaan edelleen. Vapautta valita työmääränsä voisikin tuoda enemmän esiin ja liputtaa opettajan ammatin hyvänä puolena. Toivon myös, että vapautta ei kavennettaisi entisestään, vaan yritettäisiin palata siihen, että useammissa kouluissa työmääräänsä voisi vaikuttaa. Kaikki varmasti haluamme parhaat tyypit opettajiksi, jotta aina uudet sukupolvet saavat huippukoulutuksen. Siksi ammatin hyviä puolia olisi joskus myös hyödyllistä tuoda esiin ja suojella.)

Vierailija
117/138 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen opettanut lukiossa noin 10 vuotta ja tienaan yli 60 000 vuodessa. Pidän työstäni valtavasti, se vie mukaansa! Teen ilolla todella paljon töitä, ja saan vastaavasti vähän enemmän taloudellista kompensaatiota kuin ne kollegat, jotka nauttivat vapaa-ajasta ja valitsevat ennemmin sen.

Opettajan työn kaikista antoisin osa on autonomia, mutta iloitsen myös ammatin tuomasta valinnan vapaudesta. Voin valita työmäärän, ja rahallinen kompensaatio on sen mukainen. Olin aiemmin ns. asiantuntijatyössä (kuten palstalla on tapana sanoa), jossa aikaansaava työntekijä ja täydellinen laiskuri saattoivat saada saman palkan (ja uuttera tyyppi joutui vielä tekemään laiskamadon hommat loppuun).

Opettajan työssä palkitsee se, että tehokas työntekijä voi tehdä paljon opetushommia, kun leppoisampi henkilö saa nauttia laatuajasta lasten kanssa tai panostaa harrastuksiinsa. Tämä motivoi työssä jaksamisessakin, koska opettaminen on intensiivistä ja hyvä opetus vaatii suunnittelua ja panostusta. Yksi ei jaksa intensiivistä työtä ja suunnittelua, ja  hän voi sitten tehdä vähemmän ja lepuuttaa hermoja vapaalla. Toiselle työ tuo elämänsisältöä ja energiaa, ja hän saa tehdä enemmän. Palkka tulee sitten tehtyjen kurssien mukaan. Nykyään on tietysti opetuksen lisäksi vaikka mitä kokoustusta, neuvonpitoa, paperityötä ja muuta sälää, mutta ne eivät ole työn ytimessä. Panostan todella paljon siihen, että opetus ja työn kannalta tärkeä opetusta tukeva työ olisi laadukasta, aivan turhat sälähommat suoritan vähemmällä sydämellä (kunhan siitä ei kukaan kärsi).

(Tämä  palkka/vapaa-aika -valinta ei tietenkään päde alakoulussa tai päiväkodissa, joissa ollaan todella epäreilussa palkkakuopassa. Tiedän myös, ettei kaikissa kouluissa voi valita työmääräänsä, mikä vie työnkuvaa epämiellyttävämmäksi.  Käsittääkseni tätä vapautta on jatkuvasti kavennettu ja kavennetaan edelleen. Vapautta valita työmääränsä voisikin tuoda enemmän esiin ja liputtaa opettajan ammatin hyvänä puolena. Toivon myös, että vapautta ei kavennettaisi entisestään, vaan yritettäisiin palata siihen, että useammissa kouluissa työmääräänsä voisi vaikuttaa. Kaikki varmasti haluamme parhaat tyypit opettajiksi, jotta aina uudet sukupolvet saavat huippukoulutuksen. Siksi ammatin hyviä puolia olisi joskus myös hyödyllistä tuoda esiin ja suojella.)

Ja tarkennan vielä: teen todella pitkiä päiviä ja säännöllisesti töitä myös viikonloppuna (ja tietysti myös kesäkeskeytyksen aikana.) Kuten sanottu, se ei haittaa, koska saan työstä iloa ja virtaa.

Vierailija
118/138 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa, jos palkkoja vielä tästä laskettaisiin ja lomia lyhennettäisiin, niin katoaisi 80 prosenttia Suomen opettajista. Aika vähän etuja on tässä työssä ja haittoja sitäkin enemmän. Kaikkeen on aina myös syy opettajissa. Ihan sama mistä on kyse, niin se on opettajien vika. Minä en toisaalta ole vielä viiden vuodenkaan jälkeen päässyt nauttimaan näistä ihanista lomista, kun kesät olen työttömänä, niin kuin hyvin suuri osa opettajista. 

Ps. Puolet opiskelukavereistani on vaihtanut jo alaa. 

No just tämä. Omista opettajaopinnoista on jo aikaa, mutta tällä hetkellä kurssikavereistani vain muutama on tässä työssä, suurin osa on vaihtanut alaa ja siirtynyt erilaisten koulutusten kautta töihin yksityisiin firmoihin. Tästä opettajan ammatista on vaikka kuinka kaikenlaista omituista käsitystä.  Se, että olen itse käynyt kampaajalla tai hammaslääkärissä, ei tee minusta niiden alojen asiantuntijaa, mutta opettajan työstä kaikki ovat tietävinään kaiken. Ei ole kaukana nekään ajat, jolloin päiväkodissa minulle oltiin hyvin nyreänä ja jatkuvasti kyseltiin, enkö mitenkään voisi hakea lastani päiväkodista perjantaina aikaisemmin, kun kaikki muutkin voivat niin tehdä ja lapseni on siellä aina viimeisenä. Ja nuo lyhyet työpäivät, itselläni työviikko on aina keskimäärin 40-tuntinen. Haluaisiko joku tosiaan, että oman lapsen opetusta ei koskaan suunnitella, eikä yhteyttä koteihinkaan pidetä millään tavoin. Ei vanhempainiltoja, -vartteja, wilmaviestejä, kokeita, kokeiden korjauksia, minkäänlaista rakennetta tunneille, ei vaihtelevia oppimateriaaleja tai -työtapoja, ei mitään vierailuja, ei koulun yhteisiä tapahtumia, liikuntapäiviä, retkiä, juhlia, konsertteja, teemaviikkoja yms.yms. sillä niinhän se menisi, jos pelkät oppitunnit tekisi.

Ei työviikko ole lähellekään keskimäärin 40-tuntinen. Työssä on taukoja todellä hyvin. Opehuoneessa voi jutella usein aivan muista asioista kuin työstä. Oppitunnit täytyy hoitaa ajallaan, mutta muuten työ ei ole pakkotahtista. Syys- ja talvilomilla voi käydä matkoilla. En ymmärrä väitteitä, että opettajan työ olisi jotenkin erityisen raskasta ja vaativaa verrattuna muihin töihin.

Vierailija
119/138 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla palkka 2101 e/kk (brutto), lomat työttömänä. Luokanopettaja olen.

Vierailija
120/138 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletpa kateellinen ja ruikut vielä naapurissa kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan