Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulin aina, että opettajilla on huonot palkat, mutta tarkistin verohallinnosta uuden opettajanaapurin palkkatiedot ja

Vierailija
24.01.2020 |

hän ansaitsee yli 50 000 euroa vuodessa! Ja 12 viikkoa lomaa vuodessa.

Uskomatonta.

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tämän ketjun ja taidankin vaihtaa alaa.  Minkä aineen opena olisi todennäköisintä päästä kunnon liksoille? Onko jonkun aineen pätevyyden saaminen  helpompaa kuin jonkun muun? Siis vähiten opiskelua? Onko eri palkka, jos opettaa liikkaa, kässää tms.  ainetta tai sitten jotain lukuainetta?

Olen tällä hetkellä myyntihommissa, oisko siitä hyötyä johonkin aineeseen? Maisterin paperit alla  eli kaiketi riittää, että opiskelen sitä ainetta, jota tulisin opiskelemaan ja opettajan opinnot siihen päälle?

Jos lukioon tähtäät opettajaksi (kuten päättelen tästä ketjusta), opetettavassa aineessa pitää olla syventävät  opinnot suoritettu.  Joissain aineissa on myös määräyksiä, että pääaineen lisäksi pitää olla tiettyjä aineita opiskeltu tietty määrä.

Nykyisin ja lähitulevaisuudessa työllistävin saattaisi olla S2-opettana pätevyys. Juuri itsekin sitä selvittelin: pätevyyden saadaksesi opiskelet suomea syventäviin asti, yhtä kirjallisuusainetta aineopintoihin, vähän puheviestintää ja vielä ne opettajan pedagogiset. Tossa saattaa muutama vuosi vierähtää, mutta uskaltaisin lyödä vetoa, että työllistää lopulta. Kun keräät ensin työkokemusta ala- ja yläkoulusta, voit yrittää hakea töihin lukioon.

Vierailija
42/138 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin tämän ketjun ja taidankin vaihtaa alaa.  Minkä aineen opena olisi todennäköisintä päästä kunnon liksoille? Onko jonkun aineen pätevyyden saaminen  helpompaa kuin jonkun muun? Siis vähiten opiskelua? Onko eri palkka, jos opettaa liikkaa, kässää tms.  ainetta tai sitten jotain lukuainetta?

Olen tällä hetkellä myyntihommissa, oisko siitä hyötyä johonkin aineeseen? Maisterin paperit alla  eli kaiketi riittää, että opiskelen sitä ainetta, jota tulisin opiskelemaan ja opettajan opinnot siihen päälle?

Jos lukioon tähtäät opettajaksi (kuten päättelen tästä ketjusta), opetettavassa aineessa pitää olla syventävät  opinnot suoritettu.  Joissain aineissa on myös määräyksiä, että pääaineen lisäksi pitää olla tiettyjä aineita opiskeltu tietty määrä.

Nykyisin ja lähitulevaisuudessa työllistävin saattaisi olla S2-opettana pätevyys. Juuri itsekin sitä selvittelin: pätevyyden saadaksesi opiskelet suomea syventäviin asti, yhtä kirjallisuusainetta aineopintoihin, vähän puheviestintää ja vielä ne opettajan pedagogiset. Tossa saattaa muutama vuosi vierähtää, mutta uskaltaisin lyödä vetoa, että työllistää lopulta. Kun keräät ensin työkokemusta ala- ja yläkoulusta, voit yrittää hakea töihin lukioon.

Lisään omaan viestiini vielä.  S2-opena on siksikin hyvin työllistetty, että  jos opetushommiin haluaa, peruskoulun ja lukion lisäksi voi työllistyä kaikkiin muihinkin oppilaitoksiin, kotoutumiskouluksiin ja yksityisiin firmoihin. Eli jos haluaa opettaa, mahdollisuuksia on enemmän. Ala on uusi, joten opettajistakaan ei ehkä ole vielä ylitarjontaa ja jos opettajat vielä jakautuvat noin monelle asteelle, koulumuotoihin ja muualle, työllisyys siksikin hyvä.

Näin olen laskeskellut. Aion hypätä hommiin seuraavalla YT-kierroksella, jos saan opintoihin tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään omaan viestiini vielä.  S2-opena on siksikin hyvin työllistetty, että  jos opetushommiin haluaa, peruskoulun ja lukion lisäksi voi työllistyä kaikkiin muihinkin oppilaitoksiin, kotoutumiskouluksiin ja yksityisiin firmoihin. Eli jos haluaa opettaa, mahdollisuuksia on enemmän. Ala on uusi, joten opettajistakaan ei ehkä ole vielä ylitarjontaa ja jos opettajat vielä jakautuvat noin monelle asteelle, koulumuotoihin ja muualle, työllisyys siksikin hyvä.

Näin olen laskeskellut. Aion hypätä hommiin seuraavalla YT-kierroksella, jos saan opintoihin tukea.

Hullu oot!

Vierailija
44/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako opettajat muita etuja? Esim. asuntoetu?

Vierailija
45/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkojen kehitys - tilastotietoa: https://findikaattori.fi/fi/13

Vierailija
46/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa maksettiin ennen vain koulunpidon ajalta, kesät siis palkatta. Nykyään kuukausipalkka pienempi, koska palkka jaetaan 12 kuukaudelle. Se, mitä luullaan pitkäksi lomaksi koostuu ihan normaalin pituisesta vuosilomasta ja kesäkeskeytyksestä, jolta opettaja voidaan periaatteessa kutsua töihin. Auttaa varmaan hahmottamaan, jos kutsutaan opetustyötä urakkatyöksi, jonka palkka tasataan ympärivuotiseksi. Sesonkiduuneissa esim. matkailualalla ihan tavallista, että kesät painetaan hommia ja lomaillaan loput vuodesta. Kuka soimaa näiden alojen ammattilaisia liian pitkistä lomista?

Jos minä pitäisin 6 viikkoa palkatonta lomaa (10 - 4), laskisi kuukausipalkkani aikalailla alle opettajien tienestien. En ymmärrä miksi opettajat tulistuvat aina kun joku puhuu noista pitkistä kesälomista. Ketään ei kuitenkaan töihin kesällä kutsuta eli lomaa se on. Mielestäni opettajien on turha itkeä huonoa palkkaansa, koska heidän kuukausipalkka ei ole edes vertailukelpoinen.

Vierailija
47/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, olen n. 40-v luokanopettaja, tienaan n. 2900 brutto. Olen urallani tehnyt vain pätkätöitä. Viime kesän olin työtön, koska sain vain lukuvuoden kestävän sijaisuuden, kun virassa oleva opettaja tuli "töihin" kesä- ja heinäkuuksi. Silti tein täysillä palkatta töitä vielä kesäkuussa, kun valmistelin uutta luokkatilaa syksyä varten ja perehdyin tuleviin töihin. Ei ollut vaihtoehtoa, töihin piti mennä silloin kuin hallintokin oli vielä paikalla. Tänä kesänä saan palkan. Tarkistin juuri verokorttia varten tulorajani, ihan kepeästi alle 40 000/vuosi jää.

Tällä viikolla olen ollut koko viikon sairas, mutta ihan normaalisti töissä. Esim. ti työpäiväni kesti 8-17, koska käynnissä on arviointikeskustelut. En ole voinut olla pois, koska tilalle ei olisi saatu sijaista. Ekaluokka ei pärjää yksin tai ohjaajan kanssa viikkoa, eikä kukaan voi hoitaa arviointeja puolestani, joten olisin joutunut siirtämään 6 palaveria, mukaan lukien koulupsykologin kanssa jo marraskuussa sovitun palaverin. Niinpä venyin jälleen. Kotona olen jaksanut vain maata, tosin en yleensäkään jaksa töiden päälle ihmeitä. Kuormitus pikkuoppilaiden kanssa on niin valtava, että tarvitsen nollaustilaa iltaisin.

Vieläkö joku jaksaa kadehtia?

Miten tuo eroaa muiden töiden tekijöistä? Kyllä meilläkin päivät venyy, toisilla useammin, toisilla harvemmin.  Eikä se kipeänä töissä oleminenkaan ole varmaan vierasta. En siis ymmärrä, miksi pitäisi sääliä sen takia, koska olet opettaja. En tajua tuollaista marttyyri-asennetta.

Vierailija
48/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana tulee just ja just toimeen, mutta eihän se mikään rahakas ammatti ole, pitkät lomat kompensoi kivasti ja se on parasta kun on aina näitä kateellisia koulussa traumatisoituneita, jotka ei pystyisi opettajana jaksamaan vuottakaan.

Vierailija
49/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinainen työaika on kai keskimäärin 6 x 45 min. = 4,5 tuntia päivässä 5 päivää viikossa. Siihen jos laskee lisäksi vaikkapa kokeiden tarkastukset iltaisin (ne kai opettaja kuitenkin yleensä tekee jonkin toisen opetustunnin aikana, kun oppilaat tekevät "työkirjasta" tehtäviä) niin saattaa olla jopa 5,5 tuntia päivässä per arkipäivä. Ei kovin huono palkka työtuntia kohden.

Vierailija
50/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako opettajat muita etuja? Esim. asuntoetu?

Heh. Hehheh. En meinaa naurultani pystyä edes tätä vastausta kirjoittamaan. Suomessa opettaja saattaa saada "muina etuina" täytekynän kerran kolmessa vuodessa.

Mutta sinänsä mä en siitä valita. Huvitti vaan. Mä jopa tykkään työstäni ja onneksi mulle maksetaan siitä palkkaa, kuten työstä kuuluukin.

Vierailija
51/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa isolle yläkoululle opettamaan!! Sehän on niin helppoa ja lyhyet päivät.

Vierailija
52/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luokanopettaja. Vuosia sitten tämä oli vielä ihan mukava ja antoisa työ, mutta nyt valitsisin jonkun muun ammatin. Lomat ja palkka eivät enää korvaa työn henkistä ja fyysistäkin rasittavuutta. Viestiketjusta löydätte lisää syitä.

Vierailija
53/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko 50 tuhatta paljon?

On huomioon ottaen työmäärän ja vapaat.

Aikaa jää mainiosti vaikka lisätyölle.

Opettajat vain natisee äänekkäästi, jottei niiden poikkeuksellisia etuja huomattaisi.

Kokenut maikka vetää tunnit puoliunessa.

Vierailija
54/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa maksettiin ennen vain koulunpidon ajalta, kesät siis palkatta. Nykyään kuukausipalkka pienempi, koska palkka jaetaan 12 kuukaudelle. Se, mitä luullaan pitkäksi lomaksi koostuu ihan normaalin pituisesta vuosilomasta ja kesäkeskeytyksestä, jolta opettaja voidaan periaatteessa kutsua töihin. Auttaa varmaan hahmottamaan, jos kutsutaan opetustyötä urakkatyöksi, jonka palkka tasataan ympärivuotiseksi. Sesonkiduuneissa esim. matkailualalla ihan tavallista, että kesät painetaan hommia ja lomaillaan loput vuodesta. Kuka soimaa näiden alojen ammattilaisia liian pitkistä lomista?

Jos minä pitäisin 6 viikkoa palkatonta lomaa (10 - 4), laskisi kuukausipalkkani aikalailla alle opettajien tienestien. En ymmärrä miksi opettajat tulistuvat aina kun joku puhuu noista pitkistä kesälomista. Ketään ei kuitenkaan töihin kesällä kutsuta eli lomaa se on. Mielestäni opettajien on turha itkeä huonoa palkkaansa, koska heidän kuukausipalkka ei ole edes vertailukelpoinen.

Tässä ketjussa juuri ei nuristu.

Puolisoni on lukion opettaja, tienaa yhtä paljon kuin minä tienaan valtiolla erityisasiantuntijana. On sillä pidemmät päivät lukukauden aikana. Nyt ylioppilasaikana on ensin 12 tuntia koulussa, sitten tulee kotiin korjaamaan kokeita.

Eli  urakkatyö on hyvä ilmaus. Kesäloma on siipalla vähän pitempi kuin minulla. Ero on vain viikkoja.

Samaa alaa ollaan opiskeltu, työllistyttiin eri paikkoihin ja molemmat olemme tyytyväisiä työpaikoissamme.

Vierailija
55/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S2 open kuuluisi kyllä saada raskaantyönlisää ja hermolomaa tuplasti muita opettajia enemmän, sen verran epätoivoista hommaa näyttää olevan. Yritäpä opettaa heikkolahjaista ja ylimielistä öykkäriä, jonka koulupolku on alkanut vasta esim. 12 vuotiaana luku- ja kielitaidottomana ummikkona. Ja siihen sitten suoraan yläkoulun sisältöjä opiskelemaan. Jes!

Vierailija
56/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinainen työaika on kai keskimäärin 6 x 45 min. = 4,5 tuntia päivässä 5 päivää viikossa. Siihen jos laskee lisäksi vaikkapa kokeiden tarkastukset iltaisin (ne kai opettaja kuitenkin yleensä tekee jonkin toisen opetustunnin aikana, kun oppilaat tekevät "työkirjasta" tehtäviä) niin saattaa olla jopa 5,5 tuntia päivässä per arkipäivä. Ei kovin huono palkka työtuntia kohden.

Miksi arvailla, miten joku muun ammatin edustaja tekee työnsä? En usko tietäväni,. miten opettaja tekee työpäivänsä aikana (ja oliko tuon esimerkin opettaja siis luokanopettaja vai aineenopettaja, opettaako yläkoulussa vai kenties amiksessa?).

En usko, että kukaan  tiedät, mitä teen työpäiväni aikana enkä yritä arvuutella muiden rutiineja ja työntekoa.

Vierailija
57/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aineenope, 3 aineen pätevyys, työpäivät 8-17,palkka netto 2700kk,kesät työttömänä. Laske siitä.

Vierailija
58/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

l

Höpölöpö, ainakaan peruskoulussa oppilaat eivät te niin kiltisti ja itsenäisesti tehtäviään, että opettaja voisi siinä samalla jotain kokeita korjailla XD

Vierailija
59/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo duuni, kohtuuttoman pitkät lomat ja työn sisältöön nähden liian korkea palkka.

Oikeampi palkka bruttona opettajille olisi:

Ala-aste: 2700 kk

Ylä-aste: 3000 kk

Lukio: 3300 kk

Vierailija
60/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo duuni, kohtuuttoman pitkät lomat ja työn sisältöön nähden liian korkea palkka.

Oikeampi palkka bruttona opettajille olisi:

Ala-aste: 2700 kk

Ylä-aste: 3000 kk

Lukio: 3300 kk

Olen lukion opettaja. Peruspalkkani on n. 3100. Kiitän luottamuksesta.

Miten se muuten muilla aloilla menee, tehdäänkö muilla aloilla ylityöt ilman palkkaa? Oletan että ei, joten lienee ok että opettajillekin maksetaan ylitöistä? Ei?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan