Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulin aina, että opettajilla on huonot palkat, mutta tarkistin verohallinnosta uuden opettajanaapurin palkkatiedot ja

Vierailija
24.01.2020 |

hän ansaitsee yli 50 000 euroa vuodessa! Ja 12 viikkoa lomaa vuodessa.

Uskomatonta.

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulussa opetan kieliä, 22h/vko + lv, palkkaa saan n. 2300e/kk brutto. Ihan tarkkaan en tiedä kun saan ensimmäisen täyden palkan tälle lukuvuodelle vasta syyskuun lopussa. Mutta ei noilla tuloilla nyt varsinaisesti rikastumaan vuoroviikkoäitinä pääse, vähän saan laitettua sivuun pakollisten menojen jälkeen. En toki hirveästi pihistele esim. ruokamenoissa, vaikka pidänkin itseäni tarkkana rahankäyttäjänä.

Jotain jätit nyt kertomatta. Aineenopettajien keskipalkka on noin 4000 euroa kuussa eikä noin huonoa palkkaa kuin sinulla ole edes vastavalmistuneella. Oletko edes pätevä?

Hah, joo ja huomasin saman tien tuon viestini lähettämisen jälkeen että laitoin 2300e brutto eikä netto 😁 pahoittelut! Eli netto siis tuo n. 2300e. Olen pätevä. Viime vuonna tunteja oli 21h/vko + lv, bruttopalkka 3200e/kk. Peruspalkka ilman lisiä oli karvan verran alle 2900e brutto, ihan palkkakuitistani näitä lukuja katsoin.

Vierailija
82/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just sain palkan viime viikolla 2280 euroa, työkokemusta on 20 vuotta ja kaikki mahdolliset lisät. Tästähän ei palkka enää nouse. Tuntipalkkaa ei kannata laskea, jää alle kympin.

Tämähän on pötyä.

No eihän ole. Tämä on luokanopettajan bruttopalkka kaikkine ikilisineen 20 työvuoden kokemuksella. Luuletko, että en tiedä omaa palkkaani, kun siitä kaikki kuluni maksan joka kuukausi.

Jätit jotain kertomatta. Kuten tuo ope tuossa ylempänä valaisi.

No enhän jättänyt. Tämä on luokanopettajan palkka 20 työvuoden kokemuksella. Saan joka kuukausi suunnilleen saman summan. Mikä tässä nyt on mahdotonta uskoa? Palkka on tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa alalle. Tulot ei kerro kaikkea.

T. Ope, joka on aivan puhki

On varmasti tosi rankkaa... Maailman rankin duuni *tirsk* :D

Tuu kokeilemaan. Et pärjäisi päivääkään.

Niinpä, tervetuloa vaan yläkouluun kokeilemaan. Harva jaksaa ja pärjää.

Sama pätee mihin tahansa työhön tänä päivänä.

Vierailija
84/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastoinnit tykätään jostain syystä päivittää lokakuussa, jolloin opettajille maksetaan myös elo- ja syyskuun ylitunnit ja erityiskorvattavat tehtävät. Olen siis tehnyt nyt kaksi kuukautta luokanopettajan töitä pelkällä peruspalkalla ja osin ilmaiseksi, käteen on jäänyt alle 2000€. Seuraavassa palkassa sitten maksetaan takautuvasti ylitunnit ja tva:t. Toki kaikki mahdolliset työnantajamaksut on viety koko ajan.

Näin ollen ero syyskuun ja lokakuun netossa on helposti 500€. Marraskuusta eteenpäin maksetaan sitten kiinteästi se sama, ja minulla se tarkoittaa n. 2400€ netto. Olen kaksoiskelpoinen.

Vierailija
85/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa alalle. Tulot ei kerro kaikkea.

T. Ope, joka on aivan puhki

On varmasti tosi rankkaa... Maailman rankin duuni *tirsk* :D

Onks kivaa vähätellä kotisohvalta muiden töitä jota ei itse ole tehnyt päivääkään?

Vierailija
86/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja minä olen siis opettanut nyt vajaat 5 vuotta eli ikälisiä ei vielä tule. Ylitunteja on se 2, ja lisäksi 1,4 vvh luokanvalvojan hommista.

T. 65 (ja 81)

Vierailija
87/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just sain palkan viime viikolla 2280 euroa, työkokemusta on 20 vuotta ja kaikki mahdolliset lisät. Tästähän ei palkka enää nouse. Tuntipalkkaa ei kannata laskea, jää alle kympin.

Jos laskutaito on tuota luokkaa, suhtaudun myös tuohon 2280 europon epäilyksellä.

Laskennallinen tuntipalkka normiviikoilla olisi 14,25eur.

Laskepas kaikki työtunnit, matikkanero.

Vierailija
88/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko 50 tuhatta paljon?

Se on lähemmäs kolmasosan enemmän kuin keskipalkka.

Ja keskipalkkatilastossa on mukana vain se poirukka jolla on kokopäivätyö. Katsohan huviksesi miten suuri osa porukasta on osapäivätyössä, pätkätöissä, erilaisissa tukitöissä, harjoittelussa, kuntouttavassa työtoiminnassa, jne.

Ja toki keskipalkkatilastoa vääristävät harvat todella isotuloiset.

Sanoisin että 50t vuodessa on aika hyvin.

Pitäisikö osapäivätyötä tekevien saada kokopäiväisten palkka?

Vierailija
89/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastoinnit tykätään jostain syystä päivittää lokakuussa, jolloin opettajille maksetaan myös elo- ja syyskuun ylitunnit ja erityiskorvattavat tehtävät. Olen siis tehnyt nyt kaksi kuukautta luokanopettajan töitä pelkällä peruspalkalla ja osin ilmaiseksi, käteen on jäänyt alle 2000€. Seuraavassa palkassa sitten maksetaan takautuvasti ylitunnit ja tva:t. Toki kaikki mahdolliset työnantajamaksut on viety koko ajan.

Näin ollen ero syyskuun ja lokakuun netossa on helposti 500€. Marraskuusta eteenpäin maksetaan sitten kiinteästi se sama, ja minulla se tarkoittaa n. 2400€ netto. Olen kaksoiskelpoinen.

Kyllä ne tilastot lasketaan ihan koko vuoden tulojen perusteella eikä yksittäisen kuukauden. Ihme vänkäämistä kun totuutta ei haluta myöntää.

Vierailija
90/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkus hakemaan vaan yliopistoon sitten. Ei ole keltään kiellettyä Suomessa. 

Vierailija
91/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettajan työ kerta on niin helppoa, niin etteköhän ala tehdä sijaisuuksia - siihen ei tarvita mitään pätevyyttä.

Meillä Itä-Helsingissä on kova pula sijaisista. On vissiin niin kivaa ja leppoisaa hommaa, ettei moni halua tulla toiste, että muutkin pääsee :) Seurelle viestiä vaan!

Vierailija
92/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavia nämä kateelliset, jotka eivät ole yleensä mitään ammattia jaksaneet opiskelle. Eihän kukaan heitä estä opiskelemasta opettajaksi. Sitten näkee millaista herkkua se on. Hurjalla palkalla tosiaan. 

Vierailija
93/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa, jos palkkoja vielä tästä laskettaisiin ja lomia lyhennettäisiin, niin katoaisi 80 prosenttia Suomen opettajista. Aika vähän etuja on tässä työssä ja haittoja sitäkin enemmän. Kaikkeen on aina myös syy opettajissa. Ihan sama mistä on kyse, niin se on opettajien vika. Minä en toisaalta ole vielä viiden vuodenkaan jälkeen päässyt nauttimaan näistä ihanista lomista, kun kesät olen työttömänä, niin kuin hyvin suuri osa opettajista. 

Ps. Puolet opiskelukavereistani on vaihtanut jo alaa. 

Vierailija
94/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun ei koskaan esim. lääkärien, psykologien, kunnanjohtajien tms. palkois manguta. Ovat kuitenkin aika paljon suurempia kuin opettajien. Ulkopuolisten mielestä opettajilla on aina ihan h*lvetin moiset edut. Itse eivät kuitenkaan päivääkään suostuisi tätä työtä tekemään. Toisilta vain haluaisivat palkat pois ilman mitään käsitystä siitä, mitä työ todella on tai edes kuinka suuret palkat todellisuudessa ovat. Tosi kateellista sakkia.

Vierailija
95/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on loisia.     En olis menny kouluihin muutenkaan, jos ei olis tän kommarivaltion lait pakottanu.

Vierailija
96/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen AMK-opettaja ja kyllä mulla ja kollegoilla palkat pyörii 60 000 euron tuntumassa.

Vierailija
97/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulussa opetan kieliä, 22h/vko + lv, palkkaa saan n. 2300e/kk brutto. Ihan tarkkaan en tiedä kun saan ensimmäisen täyden palkan tälle lukuvuodelle vasta syyskuun lopussa. Mutta ei noilla tuloilla nyt varsinaisesti rikastumaan vuoroviikkoäitinä pääse, vähän saan laitettua sivuun pakollisten menojen jälkeen. En toki hirveästi pihistele esim. ruokamenoissa, vaikka pidänkin itseäni tarkkana rahankäyttäjänä.

Jotain jätit nyt kertomatta. Aineenopettajien keskipalkka on noin 4000 euroa kuussa eikä noin huonoa palkkaa kuin sinulla ole edes vastavalmistuneella. Oletko edes pätevä?

Hah, joo ja huomasin saman tien tuon viestini lähettämisen jälkeen että laitoin 2300e brutto eikä netto 😁 pahoittelut! Eli netto siis tuo n. 2300e. Olen pätevä. Viime vuonna tunteja oli 21h/vko + lv, bruttopalkka 3200e/kk. Peruspalkka ilman lisiä oli karvan verran alle 2900e brutto, ihan palkkakuitistani näitä lukuja katsoin.

Sinulla on todella pieni veroprosentti. Itsellä bruttopalkka 3900 euroa, josta käteen 2400.

Vierailija
98/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukion opet tienaa tuntimäärään nähden paljon, mutta kyllähän tietämys ja osaaminen ja materiaali pitää olla ihan eri tasolla ku alakoulussa. 

Näin sanoo ihminen, jolla ei ole kummastakaan kokemusta. Olen kolmen vieraan kielen opettaja ja päivitän nyt tutkintoa niin, että saan luokanopettajan pätevyyden.

Luokanopettajan pitää hallita kaikkien alakoulussa opetettavien aineiden sisältö. Sen lisäksi hänellä pitää olla pedagogista asiantuntijatietoa kustakin aineesta, jotta osaa soveltaa eri oppimismenetelmiä opetuksessa sekä ymmärtää, miten tukea erilaisia oppijoita. Lisäksi täytyy osata eheyttää eri oppiaineiden opetusta yhteen ja eriyttää sisältöjä eri tasoisille oppilaille.

Vähintään yhtä haastavaa kuin hallita sen oman opetettavan aineen sisältö ja didaktiikka aineen opettajana.

Hohhoijaa.. Kiitos vaan tästä kasvatustieteellisestä sumutuksesta. Mulle yksi tuttu opettaja kertoi tehneensä aineistaan jo aikoja sitten valmiit PowerPointit, joita pyörittää  vuodesta toiseen. Että siinä sulle pedagogista asiantuntijatietoa ja palkkaa se 50 000€

Kyllähän materiaalia pitää päivittää, tuoda uutta tutkimustietoa esille. Ja kuka enää nykyään pitää opetuksessa pelkkiä pp-dioja? Nykyään käytetään monipuolisia tehtäviä, ryhmätöitä, seminaareja, verkko-opintoja, keskustelupaneeleita ym. Niiden valmistelu vie aikaa, tehtävien tarkastaminen vie aikaa ja verkkokurssien suunnittelu vie aikaa. Terv. Ope, joka tekee 10-12h/päivä töitä (viikonloppuisinkin vähintään sunnuntaina).

Vierailija
99/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan ammattihan on psykopaatin unelma-ammatti! Nuoret eivät uskalla tai edes voi sanoa mielivaltaisuuksille vastaan, ja aina voi tarpeen tulle heilutella korkeakoulupapereita päättävien virkailijoiden nenän alla.

Mitään vastuuta ei lopulta tarvitse kantaa - onhan kaikki loppuviimein kiinni opiskelijasta, taikka kehnoista perheoloista.

Palkalliset lomat myös hulppeat, kyllä kelpaa lorvia kesät pitkät veronmaksajien piikkiin.

Että sellaiset kansankyntilät.

Vierailija
100/138 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajathan voisi ryhtyä tekemään 8 tuntia töitä päivässä. Kokeet korjataan 3-4 kk kuluessa, iltaisin ei vastata puhelimeen eikä kirjoitella meilejä jne.

Miksi vastaisin iltaisin puhelimeen? Työnantaja tarjoaa meille koulun opettajille yhden yhteisen työpuhelimen, sen käyttöä jonotetaan opehuoneessa välituntisin. Ei kai kukaan hoida työasioita omalla henkilökohtaisella puhelimellaan, ilman minkäänlaista korvausta?

T. Yläkoulun ope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi