Suosittu nettikauppa ei suostunut enää myymään Riikalle vaatteita
koska hän oli palauttanut liikaa tuotteita – jo tuhansia asiakkaita hyllytetty
.
-Aivan oiken näille kuljetuspalvelujen suurkuluttajille ja nettikauppojen palautusoikeuden väärinkäyttäjille.
https://yle.fi/uutiset/3-11174675?origin=rss
Kommentit (276)
Vierailija kirjoitti:
Jos samasta nettikaupasta tilailee muutaman viikon välein, niin ei kyllä varmasti mitenkään tarpeeseen. Tai voisi ainakin miettiä niitä tarpeitaan sitten hieman pitkäjänteisemmin. Ihan hyvä että tuli stoppi jos sai miettimään omia kulutustottumuksia.
Nyt ei ongelma ollut se TILAAMINEN vaan se, että 90% tuotteista PALAUTETTIIN.
Mutta toki tuollainen käytös perustuu muuhun kuin vaatteiden tarpeeseen. On jotain tunneperäistä ongelmaa, jota shoppailulla hoidetaan. Vertautuu täysin muihin riippuvuuksiin ja esim. tunnesyömiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin monet ympäristotietoiset nuoret toimivat. Uusi puhelin heti kun uusi malli tulee markkinoille, samoin kuulokkeet, untuvatakit, kahvit juodaan pahvimukista, lennellään jne.
Samaan aikaan demonisoidaan autolla töihin Savossa ajavaa levyseppä-raudoittajaa.
Sinulla ei voi olla mitään tietoa siitä millaiset ympäristömielipiteet palauttelijoilla on. Mutta sait toki nololla kommentillasi satoja peukkuja kaltaisiltasi.
Mitä itse teet ilmastonmuutoksen haittojen minimoimiseksi?
Tämä! En ymmärrä ketä nämä ovat, jotka aina väittävät ilmastotietoisten nuorten harrastavan tuota hallitsematonta kulutusta niin vaatteiden kuin elektroniikan suhteen. Kaikki nuoret eivät ole ilmastotietoisia, kuten eivät kaikki ole muissakaan ikäryhmissä, joten jos joku nuori noin toimii, ei tuota noloa argumenttia voi oikein käyttää. Ne ilmastotietoiset ovat jossain ihan muualla, kuin (tarpeettomasti) shoppailemassa ja palauttelemassa nettikaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin monet ympäristotietoiset nuoret toimivat. Uusi puhelin heti kun uusi malli tulee markkinoille, samoin kuulokkeet, untuvatakit, kahvit juodaan pahvimukista, lennellään jne.
Samaan aikaan demonisoidaan autolla töihin Savossa ajavaa levyseppä-raudoittajaa.
Sinulla ei voi olla mitään tietoa siitä millaiset ympäristömielipiteet palauttelijoilla on. Mutta sait toki nololla kommentillasi satoja peukkuja kaltaisiltasi.
Ei tietenkään mitään, kun hän on denialisti.
Tulee vain mieleen, että hänen elämässään ei taida olla kovin paljon muuta sisältöä, jos jatkuvasti jaksaa olla selailemassa nettikauppaa ja tilaamassa uusia vaatteita. Jos hän sanoo, että tilaa muutaman viikon välein, niin todellisuudessa se luultavasti tarkoittaa, että tilaa viikoittain - eiköhän ihmiset aina kaunistele näitä.
Ja kyllä tosiaan jonkinlaista harkintaa voisi nettiostoksissa käyttää - jos on epävarma koosta eikä mistään saa vaatteen mittoja, niin onko se todella niin ainutlaatuinen, että kannattaa tilata? Pienellä pohdinnalla ja itsensä tuntemisella (millaisia vaatteita todella käyttää ja minkälainen on, ei minkälainen haluaisi olla sekä omien mittojen tietämisellä) pystyy tekemään aika hyviä ostoksia nettikaupassakin. Kun itse käytän nettikauppoja, selaan tarjontaa ja avaan välilehtiin kiinnostavat tuotteet. Tutkin niitä tarkemmin, selvitän mittoja ja luen arvosteluja ja siirrän kiinnostavimmat ostoskoriin. Ostoskorissa teen vielä suurta karsintaa, ja pohdin, tarvitsenko tuotetta todella ja miksi haluan ostaa sen. Eli poistan sieltä vielä suuren määrän tuotteita, joskus voin jättää päiväksi tai kahdeksikin tuotteet sinne ja kun sen jälkeen käyn katsomassa niitä, sieltä on helpompi poistaa turhat tuotteet.
Verkkokauppa kannustaa impulsiivisuuteen. En todellakaan usko, että kaikki palautetut tuotteet ovat vääränkokoisia, useimmat tilaavat kaiken mikä miellyttää valmiiksi sillä ajatuksella, että valitsevat vasta sitten kun tuotteita on päässyt sovittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. En ymmärrä ihmisiä, jotka tilailee montaa kokoa ja tuotetta ihan jo siitä lähtökohdasta, että kokeilevat ja tulevat palauttamaan puolet. Ihmetyttänyt jo pitkään tällainen toimintatapa.
Miten sitten pitäisi toimia, jos saatavilla ei ole tuotteen mittoja ja on epävarma sopivasta koosta? Itse suosin verkkokauppoja, joissa jokaisesta tuotteesta on tarkat mitat, mutta noin on todella harvoissa kaupoissa.
Ostat kaupasta jossa voit sovittaa. Samalla tuet kotimaista yrittämistä ja työllisyyttä. Doh?
"– Laitoin heille äkäisen palautteen, että asiakassuhde päättyy nyt tähän ja poistin sovelluksen puhelimesta."
Melkoisen kova tarve saada kokea hallinnan tunnetta, että kyseessä on oma päätös. Yrityshän teki jo päätöksen, kun päätti olla toimittamatta tuotteita.
Toki olisi ollut asiakasystävällistä lähettää "ennakkovaroitus", mutta olisikohan se tehonnut.
Tuskin.
Vierailija kirjoitti:
"– Laitoin heille äkäisen palautteen, että asiakassuhde päättyy nyt tähän ja poistin sovelluksen puhelimesta."
Melkoisen kova tarve saada kokea hallinnan tunnetta, että kyseessä on oma päätös. Yrityshän teki jo päätöksen, kun päätti olla toimittamatta tuotteita.
Toki olisi ollut asiakasystävällistä lähettää "ennakkovaroitus", mutta olisikohan se tehonnut.
Tuskin.
Se ennakkovaroitus on jo kaupan sopimusehdoissa. Mutta näitähän Riikka ei ole lukenut, vaan nyt uhriutuu.
No eikös ne niin siinä sähköpostissa jo ilmoittaneetkin :D
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. En ymmärrä ihmisiä, jotka tilailee montaa kokoa ja tuotetta ihan jo siitä lähtökohdasta, että kokeilevat ja tulevat palauttamaan puolet. Ihmetyttänyt jo pitkään tällainen toimintatapa.
Minä taas en ymmärrä, mikä tässä on vikana. Miksi en tilaisi useaa kokoa, jos en ole varma mikä istuu parhaiten? Miksi en tilaisi useita kivoja vaatteita ja kokeilisi niitä sitten kotona, että sopivat varmasti ja vastaavat sitä miltä netissä näyttivät? Ethän sinä kauppaankaan mene ostamaan vaatteita sokkona sovittamatta niitä? Miksi asia olisi eri netistä tilatessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten pitäisi toimia, jos saatavilla ei ole tuotteen mittoja ja on epävarma sopivasta koosta? Itse suosin verkkokauppoja, joissa jokaisesta tuotteesta on tarkat mitat, mutta noin on todella harvoissa kaupoissa.
Minä olen jo vuosia tilannut alusvaatteita lukuun ottamatta kaikki vaatteeni netistä. Olen palauttanut ehkä 5%. Pari kertaa on tullut väärä tuote ja pari kertaa vaate ei ole sopinut.
Noin yleisesti ottaen kuitenkin tiedän kokoni ja tyylini, kuka aikuinen muka ei? Jos olen epävarma, en tilaa. Yksinkertaista.
Minä tiedän kokoni ja tyylini. Vaatekaupoissa kuitenkin eri merkkien kokojen mitat vaihtelevat huomattavasti. Myös vaatteiden kuvat ja materiaalikuvaukset ovat ristiriitaisia. Vaate ei välttämättä näytä ollenkaan samalta livenä kuin katalogissa. Itse olen vähentänyt tämän vuoksi nettishoppailun minimiin ja käytän ainoastaan kotimaisia verkkokauppoja, joiden tuotteet myös valmistetaan Suomessa. Palautuksiin olisi mielestäni hyvä puuttua. Luulen, että useimmilla ihmisillä ei ole tarkkaa käsitystä edes kuinka suuren osan tuotteista he palauttavat. Omilta asiakassivuilta voisi löytyä tilasto, josta näkisi asian.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tilaan paljonkin netistä, mutta pidän kaiken joka vastaa yhtään kuvia ja tietysti koko oikea. Boozt.comin kuvissakin on varmasti yksi syy miksi niitä palautuksia tulee. Tottakai ne otetaan näyttämään vielä vähän paremmilta, ja todellisuudessa voivat olla melkoisia rytkyjä. Nykyään ostan lähinnä vaatteita jotka ovat hinnaltaan kolminumeroisia, sillä todennäköisemmin sieltä ei tule niitä hutiostoja, koska laadussa tulee vähemmän yllätyksiä. Tuossa menee myös raja että ostaisi monta eri kokoa sovitettavaksi, ihan järjetöntä. Zalandolla on muuten tosi nerokas systeemi, kun nykyään palauttaessa ihan kehotetaan kaikkien eri tilausten tuotteet lähettämään samassa laatikkossa takaisin. Sitten aika helposti saatetaan viedä mahdollisuus laskulla tilaamiseen, niin varmasti sekin karsii "väärät ostajat".
En ymmärrä, mitä tämä tarkoittaa ja mikä nerokkuus tässä on. Minkä eri tilausten? Tilaako joku oikeasti niin, että niitä paketteja tulee parin päivän välein ja sitten ne voi palauttaa samassa paketissa? Vai mitkä eri tilaukset ja missä ihmeen samassa laatikossa?
Zalandolla on 100 päivän palautusaika. Tuleeko yllätyksenä että osa kerkeää siinä ajassa tilata useamman kuin yhden paketin? Ja jos palautat, taitaa olla huomattavasti ilmastoystävällisempää ja muutenkin järkevää lähettää kaikki takaisin yhdessä paketissa?
No kyllä itse asiassa tuli yllätyksenä. Itse en ole koskaan samasta firmasta noin tiuhaan tilannut. Juu, on tosiaan ilmastoystävällisempää palauttaa samassa, mutta eikö olisi vielä parempi tilatakin samassa ja vain tarpeeseen? Ja kuka niitä palautettavia muutenkaan säilyttää yli 3 kuukautta? En vain käsitä.
Jos ei tyyli ja vaatteet kiinnosta niin onko se ihme jos ei ymmärrä. Käytkö vaatekaupassa noin kerran vuodessa? Kaikkia (myös tarvitsemiaan) mieleisiä vaatteita ei välttämättä löydy yhdellä kerralla kun vierailet sivustolla, ainakin jos etsit jotain mitä suunnittelet käyttäväsi useammankin kerran. Ja aina ei ole kokoja mitä joutuu pistämään seurantaan. On se vaikeaa tuo asioiden tajuaminen...
Booztilla on todella surkeat kuvat tuotteista, usein vain 1 tai 2 kuvaa ja ei lainkaan kuvia mallin päällä. Ei myöskään mittoja ja usein puuttuu myös materiaalitieto. Kyllä vikaa on Booztissakin että palautuksia tulee paljon. Todella usein Boozt lähettää väärän tuotteen. Tilaukset tulevat nykyään myös todella hitaasti.
Boozt myös lähettää jatkuvasti mainossähköpostia, mistä ei edes pääse eroon kuin poistamalla tilin. Mainostavat myös että tilaa ja palauta ilmaiseksi. Koko ajan siis kehottavat asiakkaita oikein tilaamaan. Tanskassa oli myös isot mainoskampanjat, joissa erityisesti mainostettiin että tilaa ja palauta ne jotka eivät sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietitäänpä:
Tilanne A: Tilaan paidan kokoa M, jota olen normaalisti. Paita saapuu postissa, mutta se on minulle liian suuri. Palautan/vaihdan M-koon S-kokoiseen paitaan, joka toimitetaan minulle. Myös S-koko on liian suuri ja vaihdan sen taas XS-kokoiseen paitaan joka toimitetaan minulle ja on lopulta hyvä.
Tilanne B: Tilaan kerralla saman paidan koossa XS, S ja M. Ne toimitetaan minulle ja totean XS- koon sopivaksi. Pidän sen ja palautan muut.
Kumpi näistä tilanteista on esim. ympäristön kannalta huonompi? Minusta kyllä tuo, jossa paketit suhaavat viiteen kertaan edestakaisin. Ennemmin nyt paheksuisin tuota, että tilaa joka toinen viikko vaatteita, eikö voi miettiä kerralla minkälaista paitaa tarvitsisi muutaman viikon päästä?
Kumma että itselle käy aina se sama xs merkistä riippumatta, kun te kaikki muut ilmeisesti menette taulukon päästä päähän vaatteesta riippuen? Onkohan minulla jotenkin outo vartalo:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, mikä tässä on vikana. Miksi en tilaisi useaa kokoa, jos en ole varma mikä istuu parhaiten? Miksi en tilaisi useita kivoja vaatteita ja kokeilisi niitä sitten kotona, että sopivat varmasti ja vastaavat sitä miltä netissä näyttivät? Ethän sinä kauppaankaan mene ostamaan vaatteita sokkona sovittamatta niitä? Miksi asia olisi eri netistä tilatessa?
Täytyyhän sinun ymmärtä, jos vähän mietit, ihan oikeasti nyt!
Siinä Ylen jutussa asia selitetään sitä paitsi, miten ongelmallista palautusrumba on jopa silloin kun palautettua tuotetta ei tuhota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin.
Se ennakkovaroitus on jo kaupan sopimusehdoissa. Mutta näitähän Riikka ei ole lukenut, vaan nyt uhriutuu.
Se varoitus ja tuo reilun käytön ehdot on NYKYÄÄN sopimusehdoissa, mutta ei ollut aiemmin. Boozt otti tämän ihan yllättäen käyttöön viime vuoden lopussa ja tuli kaikilla ihan yllätyksenä.
Tässä moni on näköjään unohtanut että nettikauppa on perustettu vain siksi että ihmiset tilaisivat ja sitten tilaisivat vähän lisää.
Keskustelu liittyi palautuksiin. Minä tilaan netistä kaikki vaatteeni ja palauttaminen ei ole lähtökohtana toivottu. Kyllä mä osaan ajatella positiivisena senkin kun pistää rahan kiertämään. Mutta keskittykää te jeesusteluunne ja sädekehä on taas kiiltävämpi. Odotellessa ensimmäistä kommenttia jossa kehotetaan syytämään rahaa vaikka hyväntekeväisyyteen.
Minä sain tuon saman tilauskiellon minkä Riikkakin.
Olen tykännyt tilata Booztista, koska siellä on tosi laaja valikoima ja pidän siitä, että voin rauhassa sovittaa vaatteita kotona. Ostaisin vaatteet mielellään kaupoista, koska inhoan tilausten hakemista ja niiden palauttamista. En vaan jaksa sitä kaupoissa käyntiä, kun sopivia vaatteita löytyy niin harvoin.
Vaatteissa koot vaihtelevat tosi paljon, ihan saman merkinkin sisällä. Vaatteita olen tämän vuoksi tilannut samaa vaatetta välillä useamman koon, kun en ole ollut varma mikä koko sopisi. Minullakin on yksi takki kokoa XS, sitten on vaatteita koossa S, M, L ja XL . Yhtään vaatetta en ole tilannut mitään instagram-kuvia varten. Tottakai itsekin haluaisin, että asiat olisi niin, että tilaan takin, kaksi paitaa ja kahdet farkut ja kaikki on kivoja, se olisi minun unelmani, että voisin vaan valita tietyt vaatteet ja kaikki kävisi. Valitettavasti näin ei ole. En tiedä mikä ihme nykyään on, mutta ihan jo farkkujenkin tilaaminen on yhtä helvettiä. Mikään ei tunnu istuvan ja aina on jotenkin huonot päällä. Siksi olen nyt viimeiset pari vuotta tehnyt niin, että olen tilannut 5 täysin samanlaiset farkut, otan aina uudet käyttöön kun entiset kuluu puhki.
Booztista on myös sanottava, että siellä on tosi huonot kuvaukset vaatteista, ei esim. pituusmittoja, aina ei edes materiaalitietoa ja useimmiten yksi kuva. Juuri koskaan ei vaatteita ole mallin päällä, että saisi edes jotain kuvaa vaatteista.
Aivan oikein toimittu nettikaupalta. Sovitellut ja palautetut vaatteet ja jalkineet kelpaavat harvoin enää normaalimyyntiin, korkeintaan kirpparille. Eli siitä syntyy tappiota firmalle. Asiakas ei maksa palautuksesta postimaksua. Siis firma maksaa eli taas turha menoerä. Auttaisikohan, jos palautuksista olisi maksettava normaali postimaksu? Oppisivat ehkä himoshoppailijat hieman hillitsemään ostojaan ja ennen muuta oppisivat mittaamaan vartalonsa ja tutstumaan firman kokotaulukkoon ja sen avulla tilaamaan sopivan kokoiset rytkyt.
9 sivua juttua verkko-ostosten palautuksista. En kyllä enää kehtaisi tilata mitään tai ainakaan lähteä viemään takaisin noutopisteeseen.