Suosittu nettikauppa ei suostunut enää myymään Riikalle vaatteita
koska hän oli palauttanut liikaa tuotteita – jo tuhansia asiakkaita hyllytetty
.
-Aivan oiken näille kuljetuspalvelujen suurkuluttajille ja nettikauppojen palautusoikeuden väärinkäyttäjille.
https://yle.fi/uutiset/3-11174675?origin=rss
Kommentit (276)
Vierailija kirjoitti:
Täysin oikein. Mielestäni kaikista palautuksista pitäisi joutua jopa maksamaan sakkoa.
Itse en ole koskaan palauttanut mitään, mutta noilla ehdoilla en kyllä koskaan ostaisikaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuo oli silti väärin. Ja en tarkoita, että pitäisi saada palauttaa rajattomasti ja ilmaiseksi, vaan sitä että asia ei ollut etukäteen asiakkaalla tiedossa. Kaupan olisi pitänyt kertoa palautusoikeuden ehdot, rajoitus ja sen rikkomisen seuraukset etukäteen.
Toki, kaikki asiakkaat eivät ole kaupalle yhtä arvokkaita, mutta liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta, jokaisen asiakkaan tulisi pystyä kokemaan itsensä arvokkaaksi. Suuret volyymit ja hyvä maine tuo niitä tuottavia asiakkaita. Harvassa ovat oikeasti ne kaupat, joilla on varaa kohdella osaa asiakkaista törkeästi- ja miksi edes pitäisi? Jos säännöt ja ehdot sekä niiden seuraukset on selvillä etukäteen, ne jotka niitä yrittäisivät käyttää väärin menevät suosiolla muualle. Eikä tarvitse kaupan liata käsiään, saatika
mainettaan, tylyttämällä asiakkaita.
Tylyttävät liikkeet itse tekee määräaikaisia tarjouksia, jolloin tilaus ehkä tehdaan harkitsematta liian nopeasti ja palautus voi johtua siita. Hullua on, etta liikkeet jatkaa mainostamista, vaikka eivat enää toimittaisi tilauksia.
Ihan oikein.
Olin menossa yrityskurssille aikeena perustaa nettikauppa. Kun perehdyin tarkemmin ja huomasin tuon ilmaisen palautusmahdollisuuden velvoitteen, luovuin ajatuksesta. Ihan älytöntä ja kovat kulut sellaisista hyväksikäyttävistä adiakkaista. Yrittäjä joutuu hinnoittelemaan kaiken kalliimmaksi, jotta voi peittää palsuyuskulut. Tulisi enemmistölle asiakkaista halvemmaksi ostaa nettikaupasta, jos noi ahkerimmat palsuttajat saataisiin kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin oikein. Mielestäni kaikista palautuksista pitäisi joutua jopa maksamaan sakkoa.
Itse en ole koskaan palauttanut mitään, mutta noilla ehdoilla en kyllä koskaan ostaisikaan mitään.
Eikä se kyllä olisi kuluttajansuojan mukaistakaan....
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein.
Olin menossa yrityskurssille aikeena perustaa nettikauppa. Kun perehdyin tarkemmin ja huomasin tuon ilmaisen palautusmahdollisuuden velvoitteen, luovuin ajatuksesta. Ihan älytöntä ja kovat kulut sellaisista hyväksikäyttävistä adiakkaista. Yrittäjä joutuu hinnoittelemaan kaiken kalliimmaksi, jotta voi peittää palsuyuskulut. Tulisi enemmistölle asiakkaista halvemmaksi ostaa nettikaupasta, jos noi ahkerimmat palsuttajat saataisiin kuriin.
Ilmaisen palautusmahdollisuuden velvoitetta ei enää ole, FYI. Palautuksen voi ottaa vastaan niin, että ostaja joutuu maksamaan palautuspostikulut. Se karsii aika paljon palauttelijoita. (Karsii kyllä ostajiakin, ja siksi nämä isot verkkokaupat eivät yleensä sitä tee.)
Mutta etämyynnin palautusoikeus ei tule kenellekään yritystä perustavalle yllätyksenä, ja se kuuluu liiketoiminnan normaaleihin kuluihin. Mikään kauppa ei hilaa hintojaan ylemmäs ja ylemmäs vain siksi, että jotkut dillet palauttavat liikaa. Markkinat määräävät hinnat. Kukaan ei maksa villasukista satasta siksi, että käsityöyrittäjää kismittää palauttajat.
Vierailija kirjoitti:
No minulla on ollut verkkokauppa, jossa myin vaatteita ja asusteita. Totta kai se kismitti pienyrittäjänä, kun joku palautti kaikki tilaamansa tavarat - varsinkin silloin, kun niitä oli selvästi käytetty. Joskus puserot haisivat hajuvedeltä, eikä minun kannattanut ruveta asiasta vääntämään asiakkaan kanssa. Siitä olisi ollut enemmän vaivaa ja imagohaittaa kuin hyötyä.
Tällaisia asiakkaita oli kuitenkin prosentuaalisesti sen verran vähän, ettei se haitannut liiketoimintaani. Lopetin ihan muista syistä.
Palautusoikeus on kuluttajansuoja-asia etämyynnissä. Näin se nyt vaan on. Kuluttaja ei näe itse tavaraa, joten palautusoikeus on oltava, eikä asiaa muuta se, että jotkut käyttävät sitä väärin. Näin se oli jo vuonna keppi ja kivi, kun tilattiin postimyyntiluetteloista.
Minulla palauttelijoiden määrää vähensi se, että en tarjonnut ilmaisia palautuskuluja. Minulla ei tietenkään ollut siihen varaa. Mitkään Booztit ja Zalandot eivät myöskään tarjoa ilmaisia palautuskuluja hyvää hyvyyttään, vaan noiden palauttelijoiden (normaalien palauttelijoiden, ei ehkä Riikan kaltaisten, joilla menee överiksi) palautukset on laskettu liiketoiminnan kuluihin ja todettu sen olevan kannattavaa. Näiden kauppojen liiketoiminnan kannalta siis on kannattavaa alentaa ostokynnystä, jotta asiakkaat uskaltaisivat ostaa mahdollisimman paljon, koska on laskettu, että tarpeeksi suuri prosentti niistä tavaroista jää kuitenkin ostajille. Nämä verkkokaupat ovat niin isoja, että ne ajattelevat suurissa mittakaavoissa. Ja suuressa mittakaavassa tämä systeemi ilmeisesti tuottaa pätäkkää. Turha kauppojen puolesta siis on asiasta loukkaantua; ympäristön puolesta sen sijaan kannattaa miettiä kulutustottumuksiaan ylipäätään.
Samahan on kivijalkakauppojen antaman vapaaehtoisen 14 vrk:n palautusoikeuden kanssa. Se tekee ostamisesta helpompaa koska tuotteen voi palauttaa, niin ei tarvitse olla 100%:n varma siitä, etta sen pitää. Palauttamisesta aiheutuu asiakkaalle matkakuluja ja siihen menee aikaa, joten huvikseen ei silti yleensä osteta ja palauteta
Hukkukopn Riika rätteihinsä ellei tule järkiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä palautettuja vaatteita tuhota vaan ne menevät takaisin myyntiin. Eihän kivijalkakaupatkaan tuhoa vaatteita, joita asiakas sovitti mutta ei ostanut!
Lue tuo linkattu juttu. Tulee halvemmaksi heittää palautettu vaate pois kuin tehdä siitä uudelleen myyntikuntoinen.
mä voisin ostaa silittämättömiä jos se näkyisi hinnassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. En ymmärrä ihmisiä, jotka tilailee montaa kokoa ja tuotetta ihan jo siitä lähtökohdasta, että kokeilevat ja tulevat palauttamaan puolet. Ihmetyttänyt jo pitkään tällainen toimintatapa.
Mietitäänpä:
Tilanne A: Tilaan paidan kokoa M, jota olen normaalisti. Paita saapuu postissa, mutta se on minulle liian suuri. Palautan/vaihdan M-koon S-kokoiseen paitaan, joka toimitetaan minulle. Myös S-koko on liian suuri ja vaihdan sen taas XS-kokoiseen paitaan joka toimitetaan minulle ja on lopulta hyvä.
Tilanne B: Tilaan kerralla saman paidan koossa XS, S ja M. Ne toimitetaan minulle ja totean XS- koon sopivaksi. Pidän sen ja palautan muut.
Kumpi näistä tilanteista on esim. ympäristön kannalta huonompi? Minusta kyllä tuo, jossa paketit suhaavat viiteen kertaan edestakaisin. Ennemmin nyt paheksuisin tuota, että tilaa joka toinen viikko vaatteita, eikö voi miettiä kerralla minkälaista paitaa tarvitsisi muutaman viikon päästä?
Homma menee sulla pieleen jo siinä, että tilaat vain yhden paidan kerrallaan ja aina heti, kun saatat tarvita.
Nyt ymmärsit jotain väärin, ei minulla mene homma pieleen. Tilaan harkiten ja tarpeeseen ja juurikin niin, että yhdessä paketissa on haluamastani tuotteesta rinnakkaiskoot, jos sen näen tarpeelliseksi. Nettishoppailuni on sujuvaa ja melko harvassa.
Kyllä se menee ilmaston ja muiden tilaajien vahingoksi, jos jo tilatessasi päätät palauttaa toisen, eikö voisi ensin tilata sen todennäköisimmin sopivan, niin ei tarvitsi joka kerran palauttaa. Monet verkkokaupat vastaavat, jos kysyy vaikka vaatteen tietyn koon rinnan ympärystä ennen tilausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo jatkuva tilailu ja palauttelu on rasittavaa myös muille toimijoille, esim. kaupoille, joista tuotteet noudetaan.
Päinvastoin, niillehän maksetaan siitä! Taidat olla aika yksinkertainen.
Taidat itse olla aika tietämätön?
Palautetut vaatteet heitetään roskiin. Eli on hyvin epäekologsita tilata tuotetta eri kokoja ja palauttaa sopimaton tai jopa kaikki. Myös turha tavaroiden rahtaaminen saastuttaa ja kiihdyttää ilmastonmuutosta. Monelle pienelle kaupalle on mahdottomuus taloudelliselta kannalta aloittaa nettimyyntiä juuri tuon tilaaminen-palautus -rumban vuoksi. On todella itsekästä tilata eri koot kotiin sovittaakseen niitä.
kaupat voisi ilmoittaa sivuillaan siita jos palautetut myydaan uudelleen. Näin siita tulisi kilpailuetu ja tilauksen voisi tehda ekologisemmin toimivasta liikkeesta
Oikein toimittu, yritys saakoon valita asiakkaansa vapaasti.
Onneksi bannin saanut henkilö oli kantasuomalainen vaaleaihoinen nainen, muuten yritys olisi ilmiannettu vähemmistövaltuutetulle rasismista!
Pitäisi olla niin etta on pakollista ilmoittaa rinnanympärys- ja lantionympärysmitat senttimetreinä. Tämä helpottaisi kivijalasta asiointia myös.
Nykyään aika tavallista että yritysten pitää kasvattaa aikuisia (nais-)ihmisiä, miten käyttäydytään, miten ostetaan, miten maksetaan tai että ylipäätään jos tilaa se tarkoittaa että pitää myös maksaa. Ihmetyttää miten tuollaiset ihmiset on ylipäätään päässeet edes työelämään kun ei hallita omaa talouttakaan. Nauratti myös ko toimittajan vastaus yritykselle että asiakkuus loppui nyt tähän. Johan se yritys oli sen asiakkuuden irtisanonut. Ihan sama kuin työnantaja antaisi potkut ja työntekijä ilmoittaisi että hän sanoutuu nyt irti. Naiselle laitettiin rajat ja jo oli aikakin. Äiti ja isä eivät ilmeisesti koskaan ole laittaneet.
Harva tulee ehkä ajatelleeksi, että joillekin verkkokaupoista ostaminen on lähes pakollista, jos oma koko on sellainen, ettei tarjontaa ole kivijalkaliikkeissä. Esim. isojalkaisille ja pitkille naisille ei ole kivijalkakaupoissa vaatteita ja kenkiä. Jotkut kaupat panostavat asiakaspalveluun niin, ettei palautuksia tule. Esim. Speci Treella ilmoittaa jokaisen myymänsä tuotteen tarkat mitat. Sieltä tilatessa ei ole tarvinnut ikinä palauttaa. Zalando ei ilmoita tietoa niin hyvin, ja sieltä tilattuja kenkiä on jäänyt pyörimään epäsopivina nurkkiin. Olen kyllä yrittänyt myydä useaan otteeseen niitä, mutta ei mene puoli-ilmaisenakaan kaupaksi. Palauttaminen on siksikin myös ekoteko, että tavara päätyisi käyttöön.
vaatteiden luvattoman käytön (=tilataan vaate, käytetään kerran ja sitten palautetaan) voi estää helposti sijoittamalla vaatteen koko- ja muut tietolaput näkyvälle paikalle vaatteseen. Palautettavaa vaatetta ei hyvitettäisi, jos laput on poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. En ymmärrä ihmisiä, jotka tilailee montaa kokoa ja tuotetta ihan jo siitä lähtökohdasta, että kokeilevat ja tulevat palauttamaan puolet. Ihmetyttänyt jo pitkään tällainen toimintatapa.
Minä joudun lähestulkoon aina sovittamaan kahta kokoa riippumatta siitä, sovitanko vaatetta kivijalkakaupassa vai tilaanko netistä. Kokotaulukoiden mukaan olisin kokoa S, mutta todellisuudessa S-kokoiset ovat AINA liian isoja ja XS istuu päälle paremmin eikä lerpata. Ja vaatteiden materiaali ja väri voi netin kuvien ja kuvauksen perusteella olla ihan muuta kuin mitä sitten todellisuudessa on, joten ei huvittaisi edes sovittaa kun vaate on epämukava päällä. Ja vaatteiden mallikin voi olla todellisuudessa mitä vain, esim. monta kertaa jotain juhlamekkoa sovittaesani se on vyötäröltä hyvä, mutta kyljestä liian pieni, eli ei mene vetoketju kiinni. Kokoa isompi on sitten vyötäröltä aivan liian iso ja rintojen kohdalla on tyhjää, joten ei paljon auta että kylkiluiden kohdalta vetoketju menee kiinni. Sama minkä tahansa vaatteen kanssa, malli ja mitoitus on todella typerä. Ja netin kuvathan ovat AINA muokattuja, joten todellisuudessa kukaan ei välttämättä ole edes vaatetta päälleen sovittanut, se on vain photoshopattu kuvaan.
Olen aika nakkisuora, vyötärötön, pienirintainen, kapeaharteinen mutta muuten suht sopusuhtainen. 163 cm 50 kg. Mutta vaatteiden malli, mitoitus ja materiaali ei todellakaan ole aina sitä mitä netissä sanotaan, joten mielelläni en tilaa netistä mtään. Ja jos tilaan, joudun usein pettymään ja palauttamaan vaatteet.
Toki tuollainen on typerää että huvikseen tilailee vaatteita ja palauttaa niitä ilmaiseksi, mutta jos nettikapuan kuvat ja tiedot ovat päin pyllyä, niin miksi ostajan pitäisi pitää itsellään epäsopivat vaatteet?
Riikka ilmoitti että päättää asiakas suhteensa Booz.comiin.
Nauroin niin että tuli pissa housuun.
Vierailija kirjoitti:
Asun itse aika pienellä paikkakunnalla ja ainoat liikkeet lähellä ovat suunnilleen hm, veromoda ja cubus, joten valitettavasti jatkan netistä tilaamista edelleen, vaikka monet sitä tässä ketjussa halveksuu. Samoin tilaan suurimman osan kosmetiikasta netistä, koska on edullisempaa. Toki mietin oikeasti mitä tarvitsen ja tilaan sen mukaan, en useita vaatteita kuukaudessa.
Kai testaat voiteet ja värikosmetiikan esim sokoksella+
Näin työpaikat säilyy ja myyjillä on tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Riikka varmaan palauttanut enemmän mitä ostanut.. Että ei tuo firmalle tarpeeksi rahaa siihen nähden mitä oikeasti palautellut.
Riikka on instababe..
Ottanut pyllistyskuvia vaatteissa ja palauttanut ne sitten:)
Jos tilaa kaikki omat vaatteensa ja lastensa vaatteet netistä, niin tottakai sitä tilattavaa kertyy. Lapset kun kasvaa ja on eri vuoden ajat (vielä), niin aika usein saa olla tilaamassa jotain. En silti pidä meitä minään överikuluttajina. Aina pyritään ostamaan laadukkaita merkkivaatteita, jotka kelpaa vielä kierrätettäväksi eteenpäin. Aika maltillinen määrä meillä on vaatteita verrattuna moniin hupi-shoppailijoihin, jotka ostavat isot kasat kertakäyttömuotia halpisketjuista, mutta täällä alapeukuttelevat sädekehä pään päällä. Jos joku netistä tilattu tuote ei vastaa odotuksia, niin sitten se lähtee palautukseen. Piste. Ei sitä ole velvollisuutta pitää.