Suosittu nettikauppa ei suostunut enää myymään Riikalle vaatteita
koska hän oli palauttanut liikaa tuotteita – jo tuhansia asiakkaita hyllytetty
.
-Aivan oiken näille kuljetuspalvelujen suurkuluttajille ja nettikauppojen palautusoikeuden väärinkäyttäjille.
https://yle.fi/uutiset/3-11174675?origin=rss
Kommentit (276)
Luulin, että tää ois joku valivaliyhyy-tarina, mutta lopustahan selvisi, että Riika oli ihan ok tuon kanssa ja koki että oli oikein että häntä "näpäytettiin" ja asia sai hänet miettimään ostokäyttäytymistään.
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että tää ois joku valivaliyhyy-tarina, mutta lopustahan selvisi, että Riika oli ihan ok tuon kanssa ja koki että oli oikein että häntä "näpäytettiin" ja asia sai hänet miettimään ostokäyttäytymistään.
On kyllä syytäkin vähän miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Näin monet ympäristotietoiset nuoret toimivat. Uusi puhelin heti kun uusi malli tulee markkinoille, samoin kuulokkeet, untuvatakit, kahvit juodaan pahvimukista, lennellään jne.
Samaan aikaan demonisoidaan autolla töihin Savossa ajavaa levyseppä-raudoittajaa.
Ai jaa, lähdettä tälle? Tuntemani tilaavat lähinnä nettikirppiksiltä, lentävät jos työnantaja pakottaa ja juovat mukista yrttiteetä.
Vierailija kirjoitti:
Yleläinen vielä! Nyt olen pöyristynyt! Miten maailman käy kun vihervasemmiston eturivikin toimii noin. Greta on varmasti nyt hyvin hyvin vihainen!
Mikä ihmeen eturiviläinen? Entä miten Greta tähän kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. En ymmärrä ihmisiä, jotka tilailee montaa kokoa ja tuotetta ihan jo siitä lähtökohdasta, että kokeilevat ja tulevat palauttamaan puolet. Ihmetyttänyt jo pitkään tällainen toimintatapa.
Minun on ainakin pakko toimia farkkuja ja housuja etsiessä tuolla tavalla, koska kokoni vaihtelee jopa saman valmistajan valikoimassa kokojen 40-46 eli M-XL välillä, mallista ja materiaalista riippuen. Mikäli on mahdollista, niin käyn sovittamassa vaatteita liikkeessä, mutta sekään ei aina onnistu. Nykyään nettiostamista helpottaa muiden ostajien antamat arviot kuten "koko on keskimääräistä suurempi/pienempi", mutta näitä arvioitakaan ei ole aina saatavilla. Omat tilaamiset ovat tosin melko maltillisia tähän uutisen naiseen verrattuna. Esimerkiksi farkkuja tulee tilattua kerran tai kaksi vuodessa.
Toi nyt on kaikkein törkeintä, että käyt sovittamassa vaatteita myymälässä ja sitten tilaat netistä. Mikset osta siitä liikkeestä. Hävytöntä.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä, että näitä asioita otetaan esille. Moni ei vaan tule ajatelleeksi, että oikeasti ei ilmaista palautustakaan ole, vaan joku sen aina maksaa, tai vähintään sitten ilmasto.
Muutenkin noihin verkkokauppojen ostoihin voi jäädä koukkuun ja saattavat niiden luottomahdollisuuksien takia joutua velkaloukkuun. Jos on luottovelkaa useisiin verkkokauppoihin, niin voi olla, että ei todellista velkatilannetta tiedäkään.
Voi kuule, kyllä ne palautushinnat on leivottu tuotteitten hintoihin ole ihan huoletta.
Vierailija kirjoitti:
Tulee vain mieleen, että hänen elämässään ei taida olla kovin paljon muuta sisältöä, jos jatkuvasti jaksaa olla selailemassa nettikauppaa ja tilaamassa uusia vaatteita. Jos hän sanoo, että tilaa muutaman viikon välein, niin todellisuudessa se luultavasti tarkoittaa, että tilaa viikoittain - eiköhän ihmiset aina kaunistele näitä.
Ja kyllä tosiaan jonkinlaista harkintaa voisi nettiostoksissa käyttää - jos on epävarma koosta eikä mistään saa vaatteen mittoja, niin onko se todella niin ainutlaatuinen, että kannattaa tilata? Pienellä pohdinnalla ja itsensä tuntemisella (millaisia vaatteita todella käyttää ja minkälainen on, ei minkälainen haluaisi olla sekä omien mittojen tietämisellä) pystyy tekemään aika hyviä ostoksia nettikaupassakin. Kun itse käytän nettikauppoja, selaan tarjontaa ja avaan välilehtiin kiinnostavat tuotteet. Tutkin niitä tarkemmin, selvitän mittoja ja luen arvosteluja ja siirrän kiinnostavimmat ostoskoriin. Ostoskorissa teen vielä suurta karsintaa, ja pohdin, tarvitsenko tuotetta todella ja miksi haluan ostaa sen. Eli poistan sieltä vielä suuren määrän tuotteita, joskus voin jättää päiväksi tai kahdeksikin tuotteet sinne ja kun sen jälkeen käyn katsomassa niitä, sieltä on helpompi poistaa turhat tuotteet.
Verkkokauppa kannustaa impulsiivisuuteen. En todellakaan usko, että kaikki palautetut tuotteet ovat vääränkokoisia, useimmat tilaavat kaiken mikä miellyttää valmiiksi sillä ajatuksella, että valitsevat vasta sitten kun tuotteita on päässyt sovittamaan.
No vttu että olet uniikki lumihiutale. Kyllä minäkin heitän ostoskoriin kaiken silmää miellyttävän, mutta ennen tilauksen tekoa karsin aika paljonkin pois. Ihan vain siksi, etten jaksa pakata kymmentä vaatetta ja palauttaa. Vtunmoinen show tästäkin. Antakaa nyt jo olla 😴😴😴
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. En ymmärrä ihmisiä, jotka tilailee montaa kokoa ja tuotetta ihan jo siitä lähtökohdasta, että kokeilevat ja tulevat palauttamaan puolet. Ihmetyttänyt jo pitkään tällainen toimintatapa.
Mietitäänpä:
Tilanne A: Tilaan paidan kokoa M, jota olen normaalisti. Paita saapuu postissa, mutta se on minulle liian suuri. Palautan/vaihdan M-koon S-kokoiseen paitaan, joka toimitetaan minulle. Myös S-koko on liian suuri ja vaihdan sen taas XS-kokoiseen paitaan joka toimitetaan minulle ja on lopulta hyvä.
Tilanne B: Tilaan kerralla saman paidan koossa XS, S ja M. Ne toimitetaan minulle ja totean XS- koon sopivaksi. Pidän sen ja palautan muut.
Kumpi näistä tilanteista on esim. ympäristön kannalta huonompi? Minusta kyllä tuo, jossa paketit suhaavat viiteen kertaan edestakaisin. Ennemmin nyt paheksuisin tuota, että tilaa joka toinen viikko vaatteita, eikö voi miettiä kerralla minkälaista paitaa tarvitsisi muutaman viikon päästä?
Katsoitko kokotaulukosta vaatteen kohdalta oletko ko. verkkokaupassa M-kokoa? Vai oletatko kaikkien maailman M-kokoisten vaatteiden olevan aina saman kokoisia
Tämä ketju on aika tylsä. Vaikea varsinaisesti keskustella asiasta, kun suurin osa viesteistä on toteamista tyyliin ”ihan oikein”. Jos ei ole mitään sanottavaa niin peukku edellisen näin sanoneen viestiin varmaan riittäisi.
Työkseni käsittelen paketteja pienellä pakettipisteellä ja kyllä siellä samat naamat saa viikottain paketteja. Ei mitään kunnioitusta niitä kohtaan jotka niitä paketteja lajittelee työkseen. Kova työ pakettikuskeilla kantaa ne paketit edes takaisin paskalla liksalla. Törkeimmät avaa tiskillä saadakseen palautustarran ja antaa takasin.
Vierailija kirjoitti:
Työkseni käsittelen paketteja pienellä pakettipisteellä ja kyllä siellä samat naamat saa viikottain paketteja. Ei mitään kunnioitusta niitä kohtaan jotka niitä paketteja lajittelee työkseen. Kova työ pakettikuskeilla kantaa ne paketit edes takaisin paskalla liksalla. Törkeimmät avaa tiskillä saadakseen palautustarran ja antaa takasin.
Varmaan aika raskasta jos noin ajattelee. Eikö olisi parempi ajatella että onpa kiva että jotkut tilailee paketteja, niin on edes tämä työ?
Tiedän yhden pienen muotivaatekaupan johon tuli palautuskielto, eivät anna ainakaan rahaa enää takaisin ja kuulin siihen syyn ystävältä: kaupassa käynyt tiettyjä henkilöitä jotka ostavat bilevaatteita ja tuovat ne takaisin ennen kuin palautusaika menee umpeen. Niitä on sitten ollut kiva uusien asiakkaiden ostaa täysin käytettyinä. Nyt olen huomannut saman ilmiön myös joissain ketjukaupoissa: vaatteita myydään uusina mutta niissä voi näkyä käytön jälkiä ja eläinten karvoja. Jotkut ostajat eivät piittaa muusta kuin siitä että saavat juhliin/instaan kuvan uudesta vaatteesta. Tuon takia palautusaika saisi ola lyhyempi, kuka edes tarvitsee 7-14 päivää aikaa miettiä sopiiko vaate vai ei, yleensä sen tietää päivässä parissa.
En ole koskaan ostanut nettikaupoista kenkiä tai vaatteita. Varsinkin kenkiä joudun sovittelemaan kymmeniä pareja löytääkseni sopivat. Myös vaatteissa mitoitukset vaihtelevat paljon ja monet paidat ovat mallia tynnyri. Nettikaupat voisi kiinnostaa, mikäli voisin skannata mittani sinne ja valita materiaalit. Sitä odotellessa... n38
Tämä ilmiö koskee ilmeisesti vain naisten nettiostoskäyttäytymistä, en ole kuullut koskaan että miehet käyttäytyisivät näin. Tai ehkä nuoremmat ikäluokat eroaa vanhemmista ikäluokista tältäkin osin.
Vierailija kirjoitti:
Tulee vain mieleen, että hänen elämässään ei taida olla kovin paljon muuta sisältöä, jos jatkuvasti jaksaa olla selailemassa nettikauppaa ja tilaamassa uusia vaatteita. Jos hän sanoo, että tilaa muutaman viikon välein, niin todellisuudessa se luultavasti tarkoittaa, että tilaa viikoittain - eiköhän ihmiset aina kaunistele näitä.
Ja kyllä tosiaan jonkinlaista harkintaa voisi nettiostoksissa käyttää - jos on epävarma koosta eikä mistään saa vaatteen mittoja, niin onko se todella niin ainutlaatuinen, että kannattaa tilata? Pienellä pohdinnalla ja itsensä tuntemisella (millaisia vaatteita todella käyttää ja minkälainen on, ei minkälainen haluaisi olla sekä omien mittojen tietämisellä) pystyy tekemään aika hyviä ostoksia nettikaupassakin. Kun itse käytän nettikauppoja, selaan tarjontaa ja avaan välilehtiin kiinnostavat tuotteet. Tutkin niitä tarkemmin, selvitän mittoja ja luen arvosteluja ja siirrän kiinnostavimmat ostoskoriin. Ostoskorissa teen vielä suurta karsintaa, ja pohdin, tarvitsenko tuotetta todella ja miksi haluan ostaa sen. Eli poistan sieltä vielä suuren määrän tuotteita, joskus voin jättää päiväksi tai kahdeksikin tuotteet sinne ja kun sen jälkeen käyn katsomassa niitä, sieltä on helpompi poistaa turhat tuotteet.
Verkkokauppa kannustaa impulsiivisuuteen. En todellakaan usko, että kaikki palautetut tuotteet ovat vääränkokoisia, useimmat tilaavat kaiken mikä miellyttää valmiiksi sillä ajatuksella, että valitsevat vasta sitten kun tuotteita on päässyt sovittamaan.
Ei tietenkään kaikki palautetut tuotteet ole vääränkokoisia. Mielestäni "hyväksyttäviä" syitä palauttaa on paljon muitakin, esimerkiksi tuote voi olla oikean kokoinen mutta istua silti huonosti jostain kohtaa, erivärinen kuin miltä se näytti kuvassa, materiaali ei tunnu laadukkaalta, hinta-laatusuhde vaikuttaa kehnommalta kuin piti, tai tuote on ylipäätään tavalla tai toisella pettymys. Kyllähän tavara aina luonnossa on erilainen kuin kuvassa. Jos ero on liian suuri, tuote ei välttämättä olekaan sellainen, mitä olisi halunnut - vaikka tuotteessa ei edes olisi välttämättä mitään varsinaista "vikaa".
Minä en ainakaan aio pitää mitään mitä en oikeasti halua pitää. En kyllä tilailekaan paljon mitään, joten ketjun aihe ei sinänsä koske minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietitäänpä:
Tilanne A: Tilaan paidan kokoa M, jota olen normaalisti. Paita saapuu postissa, mutta se on minulle liian suuri. Palautan/vaihdan M-koon S-kokoiseen paitaan, joka toimitetaan minulle. Myös S-koko on liian suuri ja vaihdan sen taas XS-kokoiseen paitaan joka toimitetaan minulle ja on lopulta hyvä.
Tilanne B: Tilaan kerralla saman paidan koossa XS, S ja M. Ne toimitetaan minulle ja totean XS- koon sopivaksi. Pidän sen ja palautan muut.
Kumpi näistä tilanteista on esim. ympäristön kannalta huonompi? Minusta kyllä tuo, jossa paketit suhaavat viiteen kertaan edestakaisin. Ennemmin nyt paheksuisin tuota, että tilaa joka toinen viikko vaatteita, eikö voi miettiä kerralla minkälaista paitaa tarvitsisi muutaman viikon päästä?
Katsoitko kokotaulukosta vaatteen kohdalta oletko ko. verkkokaupassa M-kokoa? Vai oletatko kaikkien maailman M-kokoisten vaatteiden olevan aina saman kokoisia
Kirjoitin lainaamasi ja korostan nyt että nuo ovat siis hypoteettisia tilanteita. Mutta vastauksena kysymykseesi, saman merkinkin vaatteissa koko ja istuvuus voi vaihdella paljonkin, eikä se mistä lie repäisty kokotaulukko ole aina mitenkään absoluuttinen totuus. Vaatteen istuvuuteen (ainakin minun ja ilmeisesti joidenkin muidenkin ihmisten kohdalla) liittyy paljon muutakin mittoja kuin rinnanympärys ja hihan pituus.
Ymmärrän kyllä nettikauppaa, ei heidän ole pakko pitää kannattamatonta asiakasta.
Tosin itse tiedän syyllistyväni vaatteiden palautteluun. En kyllä tilaa vaatteita kauhean usein, mutta silloin kun tilaan, saatan joutua palauttamaan ison osan vaatteista. Kroppani on hieman hankalan mallinen ja siksi en löydä helpolla istuvia vaatteita kivijalkakaupoista. Ostan vaatteeni suurimmaksi osaksi netistä, ja joskus sieltä tilatut vaatteet eivät vain istu hyvin.
Yritän aina tilata hyväksi todetuilta merkeiltä sekä merkeiltä, joiden koot tunnen. Silti noita istuvuusongelmia tulee.
Olisin kyllä valmis maksamaan palautuksesta tai käymään jollakin showroomilla sovittelemassa vaatteita etukäteen, mutta sellaista ei vielä ole ollut eikä esimerkiksi Zalando voi sellaista varmasti järjestääkään.
Yleläinen vielä! Nyt olen pöyristynyt! Miten maailman käy kun vihervasemmiston eturivikin toimii noin. Greta on varmasti nyt hyvin hyvin vihainen!