Suosittu nettikauppa ei suostunut enää myymään Riikalle vaatteita
koska hän oli palauttanut liikaa tuotteita – jo tuhansia asiakkaita hyllytetty
.
-Aivan oiken näille kuljetuspalvelujen suurkuluttajille ja nettikauppojen palautusoikeuden väärinkäyttäjille.
https://yle.fi/uutiset/3-11174675?origin=rss
Kommentit (276)
Hyvä. En ymmärrä ihmisiä, jotka tilailee montaa kokoa ja tuotetta ihan jo siitä lähtökohdasta, että kokeilevat ja tulevat palauttamaan puolet. Ihmetyttänyt jo pitkään tällainen toimintatapa.
Siis tilaa muutaman viikon välein? Huh, mitä kulutusta. Kukaan tarvitse uusia vaatteita noin usein.
Tämä käytösmalli vituttaa yli kaiken. Jos joku asia on sallittua niin sitä pitää venyttää oikein kunnolla. Toinen esimerkki on matkatavarat koneeseen. Otetaan matkustamoon niin paljon kuin ikinä kehtaa.
Tuo Riika taitaa olla ainkin nimestä päätellen toimittajana Ylellä. Lukee mm. alueellisia uutisia telkkarissa, silloin viiden ja kuuden iltauutisten jälkeen. Tämä ot.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Riika taitaa olla ainkin nimestä päätellen toimittajana Ylellä. Lukee mm. alueellisia uutisia telkkarissa, silloin viiden ja kuuden iltauutisten jälkeen. Tämä ot.
Näköjään tulikin jutussa ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. En ymmärrä ihmisiä, jotka tilailee montaa kokoa ja tuotetta ihan jo siitä lähtökohdasta, että kokeilevat ja tulevat palauttamaan puolet. Ihmetyttänyt jo pitkään tällainen toimintatapa.
Miten sitten pitäisi toimia, jos saatavilla ei ole tuotteen mittoja ja on epävarma sopivasta koosta? Itse suosin verkkokauppoja, joissa jokaisesta tuotteesta on tarkat mitat, mutta noin on todella harvoissa kaupoissa.
Minä, minä, minä ja minun oikeus tilata ja palauttaa niin paljon, kun lystää.
Näin monet ympäristotietoiset nuoret toimivat. Uusi puhelin heti kun uusi malli tulee markkinoille, samoin kuulokkeet, untuvatakit, kahvit juodaan pahvimukista, lennellään jne.
Samaan aikaan demonisoidaan autolla töihin Savossa ajavaa levyseppä-raudoittajaa.
Kehuihan tilaaja lopussa nettikauppaa herätyksestä. Oudolta kyllä omaan korvaan kuulostaa, että ihmiset tilaa tuotteita vaan hypisteltäväksi, ja sitten palautetaan ja tilataan uudet. Eikö kivijalkakaupat olis tuossa vaiheessa se parempi vaihtoehto ostosten tekoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten pitäisi toimia, jos saatavilla ei ole tuotteen mittoja ja on epävarma sopivasta koosta? Itse suosin verkkokauppoja, joissa jokaisesta tuotteesta on tarkat mitat, mutta noin on todella harvoissa kaupoissa.
Olla ostamatta verkkokaupasta, tietysti.
Tilasin nettikaupasta kengät. Heidän omilla sivuillaan oli ohje, että jos et ole varma minkä koon ottaisit, tilaa molemmat ja palauta toiset! En tilannut kahta paria ja onneksi tuli sopivan kokoiset. Mutta osittain syytä on näissä nettikaupoissakin.
En yhtään ihmettele. Oikein toimittu. Yritys saa valita aiakkaansa.Tuollainen meninki tulee liikkeenharjoittajalle pitemmän päälle kalliiksi. On parasta laittaa asiakkaalle porttikielto. Oppiipahan olemaan. Niin!
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä niin kummallista on?
Itse ainakin teen usein juuri noin, tilaan muutamaa eri kokoa. Kun vaatteiden mallit vaihtelevat, ei voi olla mitään vakiota omaa kokoa, jota voisi tilata. Pakkohan vaatteita on sovittaa, ja palauttaa jos eivät olekaan hyvät. En tosin tee tilauksia kahden viikon välein vaan harvemmin ja enemmän kerralla.
Ainakaan vielä kaupat eivät ole kieltäytyneet palvelemasta.
Vierailija kirjoitti:
Mietitäänpä:
Tilanne A: Tilaan paidan kokoa M, jota olen normaalisti. Paita saapuu postissa, mutta se on minulle liian suuri. Palautan/vaihdan M-koon S-kokoiseen paitaan, joka toimitetaan minulle. Myös S-koko on liian suuri ja vaihdan sen taas XS-kokoiseen paitaan joka toimitetaan minulle ja on lopulta hyvä.
Tilanne B: Tilaan kerralla saman paidan koossa XS, S ja M. Ne toimitetaan minulle ja totean XS- koon sopivaksi. Pidän sen ja palautan muut.
Kumpi näistä tilanteista on esim. ympäristön kannalta huonompi? Minusta kyllä tuo, jossa paketit suhaavat viiteen kertaan edestakaisin. Ennemmin nyt paheksuisin tuota, että tilaa joka toinen viikko vaatteita, eikö voi miettiä kerralla minkälaista paitaa tarvitsisi muutaman viikon päästä?
Ihan oikein toimittu. Me muut tilaajat maksetaan tuotteitten hinnoissa näitten palauttelijoiden aiheuttamat kustannukset. Banni vain kaikille niin oppivat käyttäytymään.
Toimittajalla on henkilökohtainen ongelma.
Täysin oikein. Mielestäni kaikista palautuksista pitäisi joutua jopa maksamaan sakkoa.
Ihan oikein. Kaikki verkkokaupat voisivat toimia noin. Täysin järjetöntä kuluttamista.
Kauppojenkin pitäisi panostaa esim vaatteiden mittaamiseen niin ei tarvitsisi tilata vääriä kokoja. Varusteleka on hyvä esimerkki kaikille vaatekaupoille. Paljon hyviä kuvia ja vaatteiden mitat. Osittain palautusralli on ihan kauppojen oma syy kun kuvauksiin ei panosteta.
Jos samasta nettikaupasta tilailee muutaman viikon välein, niin ei kyllä varmasti mitenkään tarpeeseen. Tai voisi ainakin miettiä niitä tarpeitaan sitten hieman pitkäjänteisemmin. Ihan hyvä että tuli stoppi jos sai miettimään omia kulutustottumuksia.