Suosittu nettikauppa ei suostunut enää myymään Riikalle vaatteita
koska hän oli palauttanut liikaa tuotteita – jo tuhansia asiakkaita hyllytetty
.
-Aivan oiken näille kuljetuspalvelujen suurkuluttajille ja nettikauppojen palautusoikeuden väärinkäyttäjille.
https://yle.fi/uutiset/3-11174675?origin=rss
Kommentit (276)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. En ymmärrä ihmisiä, jotka tilailee montaa kokoa ja tuotetta ihan jo siitä lähtökohdasta, että kokeilevat ja tulevat palauttamaan puolet. Ihmetyttänyt jo pitkään tällainen toimintatapa.
Mietitäänpä:
Tilanne A: Tilaan paidan kokoa M, jota olen normaalisti. Paita saapuu postissa, mutta se on minulle liian suuri. Palautan/vaihdan M-koon S-kokoiseen paitaan, joka toimitetaan minulle. Myös S-koko on liian suuri ja vaihdan sen taas XS-kokoiseen paitaan joka toimitetaan minulle ja on lopulta hyvä.
Tilanne B: Tilaan kerralla saman paidan koossa XS, S ja M. Ne toimitetaan minulle ja totean XS- koon sopivaksi. Pidän sen ja palautan muut.
Kumpi näistä tilanteista on esim. ympäristön kannalta huonompi? Minusta kyllä tuo, jossa paketit suhaavat viiteen kertaan edestakaisin. Ennemmin nyt paheksuisin tuota, että tilaa joka toinen viikko vaatteita, eikö voi miettiä kerralla minkälaista paitaa tarvitsisi muutaman viikon päästä?
Katsoitko kokotaulukosta vaatteen kohdalta oletko ko. verkkokaupassa M-kokoa? Vai oletatko kaikkien maailman M-kokoisten vaatteiden olevan aina saman kokoisia
Et kai luule kaikkien myytävien brändien valmistavan juuri tietynkokoista Mmää Booztille?
Pakkohan vaatteita on sovittaa. Minun puolestani nettikaupat voi laatia omia sääntöjään. Ei minulle mikään noista puljuista niin tärkeä ole, ettenkö löytäisi heti kahtakymmentä vastaavaa kauppaa jos joku ei minua halua asiakkaakseen. En kuitenkaan pidä itselläni vaatteita jotka istuvat huonosti, joiden materiaali on huonoa, jotka eivät ole sopivia, jotka toimitetaan liian myöhään tai jotka jostain muusta syystä ovat sellaisia etten niitä ostaisi oikeastakaan kaupasta. Tämä on asiakkaana minun oikeuteni ja kaupalla on oikeus kieltäytyä lähettämästä minulle vaatteita. Nämä säännöt sopivat minulle ihan hyvin.
En ymmärrä miksi nettikauppojen tuotteita ei voi olla esillä ketjukaupoissa esim. Vero Moda ja H&M tekevät niin että paremmat vaatteet on netissä ja esillä kaupoissa jotain jämäkuoseja. Jos ei saa kokeilla, voi joutua palauttamaan tosin itse jätän sitten kokonaan tilaamatta ja ostamatta. Moni kauppa teetättää vaatteet Kambodzassa ja Vietnamissa joissa jopa Xl koot on pieniä länsimaissa.
Ihan hyvä että palautteluun on puututtu. Kukaan ei tarvitse uusia vaatteita viikon välein.
Mutta toisaalta, Bootz voisi myös itse panostaa tuotteiden esittelyteksteihin. Vasta katsoin takkia sieltä enkä kaikista edes tiennyt ovatko ne talvi- vai syystakkeja. Jätin tilaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden pienen muotivaatekaupan johon tuli palautuskielto, eivät anna ainakaan rahaa enää takaisin ja kuulin siihen syyn ystävältä: kaupassa käynyt tiettyjä henkilöitä jotka ostavat bilevaatteita ja tuovat ne takaisin ennen kuin palautusaika menee umpeen. Niitä on sitten ollut kiva uusien asiakkaiden ostaa täysin käytettyinä. Nyt olen huomannut saman ilmiön myös joissain ketjukaupoissa: vaatteita myydään uusina mutta niissä voi näkyä käytön jälkiä ja eläinten karvoja. Jotkut ostajat eivät piittaa muusta kuin siitä että saavat juhliin/instaan kuvan uudesta vaatteesta. Tuon takia palautusaika saisi ola lyhyempi, kuka edes tarvitsee 7-14 päivää aikaa miettiä sopiiko vaate vai ei, yleensä sen tietää päivässä parissa.
Lyhyempi palautusaika taas tietää se, että moni ei halua sen jälkeen tilata enää ja kauppa menettää siinäkin asiakkaita. Nettikaupoista tilaa paljon mm. syrjäseudulla asuvat, jotka eivät joka päivä pääse postiin. Moni varmaan ajoittaa ne kauppareissut niin, että käy esim. kerran viikossa ruokaostoksilla ja samalla hoitaa postiasiat.
Voisiko joku vannoutunut nettiostaja selittää, miksi ei osta kivijalkakaupasta niitä tuotteita, joiden istuvuus on tärkeää? Minulle tällaisia ovat ainakin farkut ja kengät. En vaan tajua miten näitä voi ostaa sovittamatta. Eihän se kengännumero kerro läheskään kaikkea, lestin leveydelläkin on merkitystä. Ja miltä ne tuntuvat jalassa. Farkuissa sama juttu. Jotkut voivat olla muuten sopivat mutta selästä jää löysälle. Pitäähän ne sovittaa! Miksei sitten saman tien mene kivijalkamyymälään?
Saatan itsekin tilata netistä jotain trikoopaitoja ja vastaavia, jos valmistaja ja kokomitoitus on tuttu. Farkutkin voisi tilata netistä, jos ostaa entisten tilalle uudet samanlaiset. Mutta yhtä helppoa se on kivijalkamyymälässäkin. Viimeksi kun ostin farkut (minulla oli vain yhdet ja olin huomannut että on vähän hankalaa kun pyykkäys piti suunnitella sen mukaan ettei ole farkkuja vaativia menoja) niin menin sovituskoppiin katsomaan, mikä koko tämä on, kävelin saman valmistajan hyllylle ja otin sieltä saman koon farkut. Takaisin sovituskoppiin kokeilemaan ja kassan kautta ulos. Todella helppoa eikä aikaa mennyt kuin viitisen minuuttia! Paljon vähemmällä vaivalla pääsin kuin jos olisin netistä ostanut.
Ehkä joku nyt sanoo että netistä saa halvemmalla? Minä esitän vastakysymyksen: pitääkö niitä vaatteita ostaa niin paljon, että sillä on väliä maksaako ne farkut 50€ vai 100€?
Vierailija kirjoitti:
Asun 100 km päästä lähimmistä vaatekaupoista. Enemmän tulisi päästöjä jos lähtisin ajamaan vaatekaupoille kuin että paketti tulee muiden pakettien kanssa postitse.
Kuinka monta kertaa vuodessa niitä vaateostoksia tarvitsee tehdä? 3-4 kertaa on ihan maksimi. Eikö sillä samalla reissulla voi hoitaa muitakin asioita? Käydä kampaajalla, hammaslääkärissä, optikolla, vähän paremmassa ravintolassa syömässä jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. En ymmärrä ihmisiä, jotka tilailee montaa kokoa ja tuotetta ihan jo siitä lähtökohdasta, että kokeilevat ja tulevat palauttamaan puolet. Ihmetyttänyt jo pitkään tällainen toimintatapa.
Miten sitten pitäisi toimia, jos saatavilla ei ole tuotteen mittoja ja on epävarma sopivasta koosta? Itse suosin verkkokauppoja, joissa jokaisesta tuotteesta on tarkat mitat, mutta noin on todella harvoissa kaupoissa.
Olla ostamatta verkkokaupasta, tietysti.
Miten tämä toimii esim pikkukaupungeissa/kylissä? Kun vaatekauppoja ei ole mailla eikä halmeilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee vain mieleen, että hänen elämässään ei taida olla kovin paljon muuta sisältöä, jos jatkuvasti jaksaa olla selailemassa nettikauppaa ja tilaamassa uusia vaatteita. Jos hän sanoo, että tilaa muutaman viikon välein, niin todellisuudessa se luultavasti tarkoittaa, että tilaa viikoittain - eiköhän ihmiset aina kaunistele näitä.
Ja kyllä tosiaan jonkinlaista harkintaa voisi nettiostoksissa käyttää - jos on epävarma koosta eikä mistään saa vaatteen mittoja, niin onko se todella niin ainutlaatuinen, että kannattaa tilata? Pienellä pohdinnalla ja itsensä tuntemisella (millaisia vaatteita todella käyttää ja minkälainen on, ei minkälainen haluaisi olla sekä omien mittojen tietämisellä) pystyy tekemään aika hyviä ostoksia nettikaupassakin. Kun itse käytän nettikauppoja, selaan tarjontaa ja avaan välilehtiin kiinnostavat tuotteet. Tutkin niitä tarkemmin, selvitän mittoja ja luen arvosteluja ja siirrän kiinnostavimmat ostoskoriin. Ostoskorissa teen vielä suurta karsintaa, ja pohdin, tarvitsenko tuotetta todella ja miksi haluan ostaa sen. Eli poistan sieltä vielä suuren määrän tuotteita, joskus voin jättää päiväksi tai kahdeksikin tuotteet sinne ja kun sen jälkeen käyn katsomassa niitä, sieltä on helpompi poistaa turhat tuotteet.
Verkkokauppa kannustaa impulsiivisuuteen. En todellakaan usko, että kaikki palautetut tuotteet ovat vääränkokoisia, useimmat tilaavat kaiken mikä miellyttää valmiiksi sillä ajatuksella, että valitsevat vasta sitten kun tuotteita on päässyt sovittamaan.
No vttu että olet uniikki lumihiutale. Kyllä minäkin heitän ostoskoriin kaiken silmää miellyttävän, mutta ennen tilauksen tekoa karsin aika paljonkin pois. Ihan vain siksi, etten jaksa pakata kymmentä vaatetta ja palauttaa. Vtunmoinen show tästäkin. Antakaa nyt jo olla 😴😴😴
Oliko sulla joku pointti tässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten pitäisi toimia, jos saatavilla ei ole tuotteen mittoja ja on epävarma sopivasta koosta? Itse suosin verkkokauppoja, joissa jokaisesta tuotteesta on tarkat mitat, mutta noin on todella harvoissa kaupoissa.
Miten tämä toimii esim pikkukaupungeissa/kylissä? Kun vaatekauppoja ei ole mailla eikä halmeilla?
Teettämällä vaatteet ompelijalla, ostamalla kerralla enemmän? Ihminen ei loppujen lopuksi tarvitse vuosittain ihan kovin paljon vaatteita, joten voisi myös opetella hankkimaan vain välttämättömän.
Ymmärrän, että on aivan älytöntä tilailla koko ajan hirveästi tuotteita. Ei mitään järkeä. MUTTA voi hyvää päivää mitä jeesustelua taas tässä keskustelussa! Että ei saisi tilata kahta eri kokoa ja pitäisi kuvasta nähdä, istuuko vaate? Ja verkkokaupasta ei saisi tilata ollenkaan, jos ei 100% varmuudella osaa valita itselle täydellisesti sopivaa tuotetta? Hohhoijaa.
Totta hitossa tilaan rinnakkaiskoot jos tuotteen tarkkoja mittoja ei ole annettu, palautan sitten toisen. Tai molemmat, jos tuote osoittautuu esim. huonompilaatuiseksi mitä tuotekuvaus ja materiaalitiedot antoivat ymmärtää.
Nettikaupan oma moka, jos tarjoavat ilmaisen palautuksen, jos eivät ollenkaan palautuksia halua.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vannoutunut nettiostaja selittää, miksi ei osta kivijalkakaupasta niitä tuotteita, joiden istuvuus on tärkeää? Minulle tällaisia ovat ainakin farkut ja kengät. En vaan tajua miten näitä voi ostaa sovittamatta. Eihän se kengännumero kerro läheskään kaikkea, lestin leveydelläkin on merkitystä. Ja miltä ne tuntuvat jalassa. Farkuissa sama juttu. Jotkut voivat olla muuten sopivat mutta selästä jää löysälle. Pitäähän ne sovittaa! Miksei sitten saman tien mene kivijalkamyymälään?
Saatan itsekin tilata netistä jotain trikoopaitoja ja vastaavia, jos valmistaja ja kokomitoitus on tuttu. Farkutkin voisi tilata netistä, jos ostaa entisten tilalle uudet samanlaiset. Mutta yhtä helppoa se on kivijalkamyymälässäkin. Viimeksi kun ostin farkut (minulla oli vain yhdet ja olin huomannut että on vähän hankalaa kun pyykkäys piti suunnitella sen mukaan ettei ole farkkuja vaativia menoja) niin menin sovituskoppiin katsomaan, mikä koko tämä on, kävelin saman valmistajan hyllylle ja otin sieltä saman koon farkut. Takaisin sovituskoppiin kokeilemaan ja kassan kautta ulos. Todella helppoa eikä aikaa mennyt kuin viitisen minuuttia! Paljon vähemmällä vaivalla pääsin kuin jos olisin netistä ostanut.
Ehkä joku nyt sanoo että netistä saa halvemmalla? Minä esitän vastakysymyksen: pitääkö niitä vaatteita ostaa niin paljon, että sillä on väliä maksaako ne farkut 50€ vai 100€?
Asun Joensuussa, eikä täältä todellakaan saa sellaisia kenkiä ja vaatteita, joita haluan. Valikoima on yksinkertaisesti huono. En halua ostaa vaatteitani H&M:ltä, Cubuksesta, Vero modalta tms. rättikaupoista. Kekäleestä ja Sokokselta voi joskus löytää jotain laadukasta, mutta niissäkin loppujenlopuksi aika vähän hyviä tuotteita roskan seassa. Ja siinäpä ne vaihtoehdot.
Kenkävalikoima vielä huonompi, Sokos tai K-kenkä vaihtoehdot ja ei muuten ole kummoinen valikoimaa kunnon nahkakenkiä kummassakaan.
En näe järkeä matkustaa vuorokaudeksi Helsinkiin vain etsiäkseni päällepantavaa, mitään takeitakaan kun ei ole että juuri sillä reissulla löytyisi. Siksi nettikauppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Jos asut tarkoituksella jossain missä ei ole muita ja siten ei kaikkia niitä palvelujakaan kuin suuremmissa kaupungeissa niin sopeutat toimintasi sen mukaan etkä vingu että valtiovallan pitää järkätä suurkaupungin palvelut sinne korpeen sinua varten.
Eli siis ei se toimikaan mutta se on sinun valintasi jos asut paikassa jossa ei ole palveluja.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten hyvät tulot sinulla on, mutta kyllä ainakin minulla tuntuu kukkarossa tuollainen 50 euron erotus, vaikka ostaisikin vain yhdet farkut tai kengät.
Olen ollut töissä pienessä firmassa jossa oli myös nettikauppaa ja kyllä siellä bannattiin sellaiset jotka tilasivat ja palauttivat kaiken tai lähes kaiken toistuvasti.
Jos tuotteen hinta oli 50 e ja siitä puolet katetta, eli 25 e. Tuotteen lähetys postitse 5 e ja palautus 5 e. Jos tuotteessa ei ollut mitään vikaa, se laitettiin uudestaan myyntiin. Taas maksetaan 5 e lähettämisestä asiakkaalle. Ainakaan pienellä firmalla ei ole varaa tällaiseen pitemmän päälle.
Isommassa yrityksessä tuollainen hukkuu volyymin. Mutta onhan se valtava summa jos 20 % suuren firman asiakkaista ovat tällaisia shoppailija-palauttelijoita. Silloin puhutaan vuositasolla jo varmasti miljoonista.
Toisaalta palautukset ohjaavat myös yrityksen tuotetarjontaa. Jos huonolaatuiset tuotteet aina palautettaisiin, ehkä pääsisimme joskus eroon nyppyyntyvistä, hiostavista ja muotonsa menettävistä vaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Jos asut tarkoituksella jossain missä ei ole muita ja siten ei kaikkia niitä palvelujakaan kuin suuremmissa kaupungeissa niin sopeutat toimintasi sen mukaan etkä vingu että valtiovallan pitää järkätä suurkaupungin palvelut sinne korpeen sinua varten.
Eli siis ei se toimikaan mutta se on sinun valintasi jos asut paikassa jossa ei ole palveluja.
No voi herran pieksut sentään. Eihän tässä keskustelussa kukaan ole vinkunut suurkaupungin palveluita korpeen, vaan yksinkertaisesti tilannut verkkokaupoista vaatteita sinne korpeen. :D
Tilasin pitkästä aikaa Reimalta, kahdet välikausihousut ja yhdet vk-takin lapselle. Oli yllätys että tavarat lähetettiin Saksasta.
Tekisi mieli palauttaa kaikki:
-toisissa housuissa ylikireä vyötärö, laiha lapseni sanoi että kiristää.
- takissa ei ole taskuja, 8 v tarvii taskut avaimille ja nenäliinoille
-toisissa housuissa niin tiukka nappi että lapsi vaivoin saa sen kiinni ja auki.
Pidän kuitenkin nuo viimeiset varahousuina, ja koska ikävä palauttaa ihan kaikkea. Mutta en enää tilaa Reimalta, jo senkin takia että varasto on Saksassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun 100 km päästä lähimmistä vaatekaupoista. Enemmän tulisi päästöjä jos lähtisin ajamaan vaatekaupoille kuin että paketti tulee muiden pakettien kanssa postitse.
Kuinka monta kertaa vuodessa niitä vaateostoksia tarvitsee tehdä? 3-4 kertaa on ihan maksimi. Eikö sillä samalla reissulla voi hoitaa muitakin asioita? Käydä kampaajalla, hammaslääkärissä, optikolla, vähän paremmassa ravintolassa syömässä jne?
Näinhän se ennen tehtiin mutta nykyään ihmiset on niin uniikkeja lumihiutaleita vaatimuksineen että joku muu saa nähdä vaivaa ja maksaa heidän valitsemansa elämäntyylin seuraukset. Tässä tapauksessa siis nettikaupan pitää sekä myydä rätit halvemmalla että maksaa suuren osan tilauksista kuljetukset ees taas kun mamma testailee värejä ja kokoja kotonaan ja ostaa yhden kymmenestä tilaamastaan mekosta. EI tuommoinen toimi sen enempää verkkokaupan kuin "ekologian" kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teettämällä vaatteet ompelijalla, ostamalla kerralla enemmän? Ihminen ei loppujen lopuksi tarvitse vuosittain ihan kovin paljon vaatteita, joten voisi myös opetella hankkimaan vain välttämättömän.
Mistä sen ompelijan tänne korpeen taikoo? Kenellä on vara teetättää kaikki vaatteensa? Minä hommaan vain välttämättömän, mistä päättelit että tilailen turhaa?
Ja Zalandolla kaikissa (mekkoja nyt viime aikana etsinyt) kuvissa "malli on 178cm ja 52kg ja käyttää kuvassa kokoa XS" - ei kyllä kerro yhtikäs mitään sen vaatteen mitoituksesta 'oikeille ihmisille'.