Suosittu nettikauppa ei suostunut enää myymään Riikalle vaatteita
koska hän oli palauttanut liikaa tuotteita – jo tuhansia asiakkaita hyllytetty
.
-Aivan oiken näille kuljetuspalvelujen suurkuluttajille ja nettikauppojen palautusoikeuden väärinkäyttäjille.
https://yle.fi/uutiset/3-11174675?origin=rss
Kommentit (276)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tuo oli silti väärin. Ja en tarkoita, että pitäisi saada palauttaa rajattomasti ja ilmaiseksi, vaan sitä että asia ei ollut etukäteen asiakkaalla tiedossa. Kaupan olisi pitänyt kertoa palautusoikeuden ehdot, rajoitus ja sen rikkomisen seuraukset etukäteen.
Toki, kaikki asiakkaat eivät ole kaupalle yhtä arvokkaita, mutta liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta, jokaisen asiakkaan tulisi pystyä kokemaan itsensä arvokkaaksi. Suuret volyymit ja hyvä maine tuo niitä tuottavia asiakkaita. Harvassa ovat oikeasti ne kaupat, joilla on varaa kohdella osaa asiakkaista törkeästi- ja miksi edes pitäisi? Jos säännöt ja ehdot sekä niiden seuraukset on selvillä etukäteen, ne jotka niitä yrittäisivät käyttää väärin menevät suosiolla muualle. Eikä tarvitse kaupan liata käsiään, saatika mainettaan, tylyttämällä asiakkaita.
Ymmärsin uutisesta että tuo nimenomaan on mainittu verkkokaupan käyttöehdoissa. Siinä siis jonka jokainen rastittaa lukematta hyväksytyksi. Joskus voisi olla hyvä tutustua niihinkin.
Niinpä. Ja maalaisjärjellä nämä voi ymmärtää lukemattakin. Itse olen työni puolesta joutunut perehtymään erilaisiin sopimusehtoihin ja kyllä ne enimmäkseen ovat ihan sellaista perusasiaa, jotka normaali ihminen ymmärtää olevan kohtuullista molempia osapuolia kohtaan. Esimerkiksi on selvää, ettei verkkokaupan myyjä voi olla vastuussa tilanteesta, jossa joku randomhäiskä on avannut paketin tilaajan valtuuttamana ja vasta joskus kuukauden päästä tulee ilmi, että paketista muka puuttui jotain. Ei myyjä voi olla vastuussa randomhäiskien huolimattomuudesta, vaikka ostaja miten selittäisi, ettei itse avannut pakettia. No älä sitten anna sitä pakettia sille randomhäiskälle. Näitä nillittäjiä varten niitä pikkupränttejä pitää kuitenkin kirjoittaa järkyttävän paljon, kun joidenkin maalaisjärki ei vain riitä.
Yle kirjoittaa paljon ilmastonmuutoksesta. Ylen omat toimittajat voisi ryhdistäytyä.
Vaikka netissä on paljon eri kauppoja/merkkejä, voi jokainen omalta osaltaan vähentää ympäristövaikutuksia suosimalla TIETTYJÄ vaatteita.
Itse esim. tilaan suurimman osan yhden tietyn merkin omasta kaupasta, koska:
-Tunnen heidän vaatteet (pitkään käyttänyt), joten jos lukee että koko on esim. M tai L, ja "tyköistuva" tai "oversize" tai vastaavaa, niin tiedän millainen vaate on.
-Sivuilla on merkattu selän/lahkeen/hihan pituus, eli jos mietin vaikka onko takki liian lyhyt/pitkä, voin mitata esim. vanhan takin ja saa osviittaa siitä onko itta hyvä.
Tilaan joskus (harvoin) myös muualta, esim. Zalandolta, ja silloin merkkaan ne merkit hakuun joiden mitoutuksen tiedän.
Esimerkinluontoisesti, jos vaikka hakee urheiluvaatteita merkkaisi vain "Nike" "Adidas" tmv. ja hakee vain niistä joiden mitoitukset tietää.
Jos ostaa "ties minkä" merkin vaatteita, niin esim. M-koko voi vastata S- tai L-kokoa, myös monesti merkin kotimaa vaikuttaa, tuntuu että esim. italialaiset vaatteet ovat paljon pienempiä mitä esim. suomalaisten merkkien vaatteet.
No minulla on ollut verkkokauppa, jossa myin vaatteita ja asusteita. Totta kai se kismitti pienyrittäjänä, kun joku palautti kaikki tilaamansa tavarat - varsinkin silloin, kun niitä oli selvästi käytetty. Joskus puserot haisivat hajuvedeltä, eikä minun kannattanut ruveta asiasta vääntämään asiakkaan kanssa. Siitä olisi ollut enemmän vaivaa ja imagohaittaa kuin hyötyä.
Tällaisia asiakkaita oli kuitenkin prosentuaalisesti sen verran vähän, ettei se haitannut liiketoimintaani. Lopetin ihan muista syistä.
Palautusoikeus on kuluttajansuoja-asia etämyynnissä. Näin se nyt vaan on. Kuluttaja ei näe itse tavaraa, joten palautusoikeus on oltava, eikä asiaa muuta se, että jotkut käyttävät sitä väärin. Näin se oli jo vuonna keppi ja kivi, kun tilattiin postimyyntiluetteloista.
Minulla palauttelijoiden määrää vähensi se, että en tarjonnut ilmaisia palautuskuluja. Minulla ei tietenkään ollut siihen varaa. Mitkään Booztit ja Zalandot eivät myöskään tarjoa ilmaisia palautuskuluja hyvää hyvyyttään, vaan noiden palauttelijoiden (normaalien palauttelijoiden, ei ehkä Riikan kaltaisten, joilla menee överiksi) palautukset on laskettu liiketoiminnan kuluihin ja todettu sen olevan kannattavaa. Näiden kauppojen liiketoiminnan kannalta siis on kannattavaa alentaa ostokynnystä, jotta asiakkaat uskaltaisivat ostaa mahdollisimman paljon, koska on laskettu, että tarpeeksi suuri prosentti niistä tavaroista jää kuitenkin ostajille. Nämä verkkokaupat ovat niin isoja, että ne ajattelevat suurissa mittakaavoissa. Ja suuressa mittakaavassa tämä systeemi ilmeisesti tuottaa pätäkkää. Turha kauppojen puolesta siis on asiasta loukkaantua; ympäristön puolesta sen sijaan kannattaa miettiä kulutustottumuksiaan ylipäätään.
tuollaisen käytöksen kanssa tulisi kääntyä psykiatrin puoleen ja lähteä miettimään miksi on pakkomielle shoppailla (tai vaikka hamstrata) tavaraa, ehkä aloittaa terapia tai sopiva lääkitys.
En jaksa lukea ketjua mutta onko niin että palautetut vaatteet menee roskiin?
Vierailija kirjoitti:
No minulla on ollut verkkokauppa, jossa myin vaatteita ja asusteita. Totta kai se kismitti pienyrittäjänä, kun joku palautti kaikki tilaamansa tavarat - varsinkin silloin, kun niitä oli selvästi käytetty. Joskus puserot haisivat hajuvedeltä, eikä minun kannattanut ruveta asiasta vääntämään asiakkaan kanssa. Siitä olisi ollut enemmän vaivaa ja imagohaittaa kuin hyötyä.
Tällaisia asiakkaita oli kuitenkin prosentuaalisesti sen verran vähän, ettei se haitannut liiketoimintaani. Lopetin ihan muista syistä.
Palautusoikeus on kuluttajansuoja-asia etämyynnissä. Näin se nyt vaan on. Kuluttaja ei näe itse tavaraa, joten palautusoikeus on oltava, eikä asiaa muuta se, että jotkut käyttävät sitä väärin. Näin se oli jo vuonna keppi ja kivi, kun tilattiin postimyyntiluetteloista.
Minulla palauttelijoiden määrää vähensi se, että en tarjonnut ilmaisia palautuskuluja. Minulla ei tietenkään ollut siihen varaa. Mitkään Booztit ja Zalandot eivät myöskään tarjoa ilmaisia palautuskuluja hyvää hyvyyttään, vaan noiden palauttelijoiden (normaalien palauttelijoiden, ei ehkä Riikan kaltaisten, joilla menee överiksi) palautukset on laskettu liiketoiminnan kuluihin ja todettu sen olevan kannattavaa. Näiden kauppojen liiketoiminnan kannalta siis on kannattavaa alentaa ostokynnystä, jotta asiakkaat uskaltaisivat ostaa mahdollisimman paljon, koska on laskettu, että tarpeeksi suuri prosentti niistä tavaroista jää kuitenkin ostajille. Nämä verkkokaupat ovat niin isoja, että ne ajattelevat suurissa mittakaavoissa. Ja suuressa mittakaavassa tämä systeemi ilmeisesti tuottaa pätäkkää. Turha kauppojen puolesta siis on asiasta loukkaantua; ympäristön puolesta sen sijaan kannattaa miettiä kulutustottumuksiaan ylipäätään.
En minä kauppojen puolesta ainakaan ole loukkaantunut. Ihan kunnollisena kuluttajana vain riepoo, että toiset käyttävät surutta omaksi ilokseen ilmaispalvelua, jota itse yritän välttää, että kaikki pääsisivät vähemmällä. Palautusoikeus on minusta vain sellainen välttämätön paha, jota joskus joutuu valitettavasti käyttämään. Käsittämätöntä, että jotkut ovat ottaneet tämän oikeuden omaksi keinokseen huvitella.
Vierailija kirjoitti:
Ei se vastaus tässä ketjussa ole, vaan tuolla linkissä. Eivät mene tuolla Booztilla, mutta esim Amazonilla menee. Ja jos tämä perseily lisääntyy, se voi olla edessä Booztillakin, kun ei vain ole "asiakkaiden" perseilyyn varaa.
Shoppailu ja tuhlailu. Eikö ihmiset koskaan ajattele kuin itseään?
Päästöt teollisuudesta, pitkän matkan rahdit, halpatyövoima jne.
Sitten ihmetellään kun ilmasto on tämmöinen.
ihmiset tilaavat vaatteita paljon, koska ovat niin epävarmoja itsestään ja ympäristön arvostelusta. Itse tilaan vaatteita kaksi kertaa vuodessa: kesäkauden ja talvikauden. Kuljen sitten niissä ja korjaan itse, jos tulee korjattavaa.
Teen näin kestävän kehityksen takia, me asumme planeetalla, joka ei yksikertaisesti kestä liiallista kuluttamista ja minusta jokaisen ihmisen tulisi alkaa tosissaan miettiä näitä asioita ihan jokaisissa arkipäivän teoissaan.
Olen tietoinen siitä, että jotkut kylän juoruämmät keskustelevat "tilanteestani", eli siitä, että olen syrjäytynyt, köyhä, väliinputoaja, jahe tekevät sen vain vaatetuksen perusteella: koska kuljen niin usein samoissa vaatteissa.
En vain välitä siitä, enemmänkin olen iloinen, että tiedän ketkä kannattaa pitää käsivarren mitan päässä itsestään.
Varallisuutta minulla on kuitenkin tarpeeksi, en vain välitä näyttää sitä vieraille. Kel onni on, se onnen käteköön...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vastaus tässä ketjussa ole, vaan tuolla linkissä. Eivät mene tuolla Booztilla, mutta esim Amazonilla menee. Ja jos tämä perseily lisääntyy, se voi olla edessä Booztillakin, kun ei vain ole "asiakkaiden" perseilyyn varaa.
Ei Amazonilla enää pitäisi mennä. Niillä on käytössä esim. "Warehouse Deals", missä myydään halvemmalla tuotetta jossa on vaikkapa pakkaus vahingoittunut tai jotain kosmeettista haittaa. Ja suurin osa palautettavasta tavarastahan tulee takaisin uutta vastaavassa kunnossa, joten sen saaminen takaisin myyntikuntoon ei ole temppu eikä mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tilaan paljonkin netistä, mutta pidän kaiken joka vastaa yhtään kuvia ja tietysti koko oikea. Boozt.comin kuvissakin on varmasti yksi syy miksi niitä palautuksia tulee. Tottakai ne otetaan näyttämään vielä vähän paremmilta, ja todellisuudessa voivat olla melkoisia rytkyjä. Nykyään ostan lähinnä vaatteita jotka ovat hinnaltaan kolminumeroisia, sillä todennäköisemmin sieltä ei tule niitä hutiostoja, koska laadussa tulee vähemmän yllätyksiä. Tuossa menee myös raja että ostaisi monta eri kokoa sovitettavaksi, ihan järjetöntä. Zalandolla on muuten tosi nerokas systeemi, kun nykyään palauttaessa ihan kehotetaan kaikkien eri tilausten tuotteet lähettämään samassa laatikkossa takaisin. Sitten aika helposti saatetaan viedä mahdollisuus laskulla tilaamiseen, niin varmasti sekin karsii "väärät ostajat".
Jos kyseisen puljun vaatteiden huonous olisi syy palautuksille, miksi ihmeessä sieltä sitten kuitenkin tilaa muutaman viikon välein?
Onko se joku ylläri että halvat vaatteet voivat olla laadultaan ihan tuuripeliä? On hyviä ja (enimmäkseen) huonoja. Joskus punnitsee kuvien perusteella että tämä saattaa olla hyvä, mutta kun saat sen eteesi huomaat olleesi väärässä. Kun aina ei edes riitä että katsoo materiaaliluetteloa. Eikä ongelma ole pelkästään tämän verkkokaupan kohdalla, ihan samat merkit siellä pyörii mitä muillakin toimijoilla. Juuri siksi sanoin että tilaan nykyään lähinnä kalliimpia vaatteita. Huomattavasti vähemmän niitä ylläreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tilaan paljonkin netistä, mutta pidän kaiken joka vastaa yhtään kuvia ja tietysti koko oikea. Boozt.comin kuvissakin on varmasti yksi syy miksi niitä palautuksia tulee. Tottakai ne otetaan näyttämään vielä vähän paremmilta, ja todellisuudessa voivat olla melkoisia rytkyjä. Nykyään ostan lähinnä vaatteita jotka ovat hinnaltaan kolminumeroisia, sillä todennäköisemmin sieltä ei tule niitä hutiostoja, koska laadussa tulee vähemmän yllätyksiä. Tuossa menee myös raja että ostaisi monta eri kokoa sovitettavaksi, ihan järjetöntä. Zalandolla on muuten tosi nerokas systeemi, kun nykyään palauttaessa ihan kehotetaan kaikkien eri tilausten tuotteet lähettämään samassa laatikkossa takaisin. Sitten aika helposti saatetaan viedä mahdollisuus laskulla tilaamiseen, niin varmasti sekin karsii "väärät ostajat".
En ymmärrä, mitä tämä tarkoittaa ja mikä nerokkuus tässä on. Minkä eri tilausten? Tilaako joku oikeasti niin, että niitä paketteja tulee parin päivän välein ja sitten ne voi palauttaa samassa paketissa? Vai mitkä eri tilaukset ja missä ihmeen samassa laatikossa?
Zalandolla on 100 päivän palautusaika. Tuleeko yllätyksenä että osa kerkeää siinä ajassa tilata useamman kuin yhden paketin? Ja jos palautat, taitaa olla huomattavasti ilmastoystävällisempää ja muutenkin järkevää lähettää kaikki takaisin yhdessä paketissa?
Vierailija kirjoitti:
Yle kirjoittaa paljon ilmastonmuutoksesta. Ylen omat toimittajat voisi ryhdistäytyä.
Ylen toimittajien jalanjälki on sitä parempaa hiilidioksidia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. En ymmärrä ihmisiä, jotka tilailee montaa kokoa ja tuotetta ihan jo siitä lähtökohdasta, että kokeilevat ja tulevat palauttamaan puolet. Ihmetyttänyt jo pitkään tällainen toimintatapa.
Miten sitten pitäisi toimia, jos saatavilla ei ole tuotteen mittoja ja on epävarma sopivasta koosta? Itse suosin verkkokauppoja, joissa jokaisesta tuotteesta on tarkat mitat, mutta noin on todella harvoissa kaupoissa.
Minä olen jo vuosia tilannut alusvaatteita lukuun ottamatta kaikki vaatteeni netistä. Olen palauttanut ehkä 5%. Pari kertaa on tullut väärä tuote ja pari kertaa vaate ei ole sopinut.
Noin yleisesti ottaen kuitenkin tiedän kokoni ja tyylini, kuka aikuinen muka ei? Jos olen epävarma, en tilaa. Yksinkertaista.Minäkin olen aikuinen ihminen, joka tietää kokonsa ja tyylinsä. Nettitilauksissa ei ainakaan omalla kohdallani olekaan kyse siitä, etteivätkö ne olisi tyylisiäni vaan se, etteivät vaatteen ja vartaloni mittasuhteet vaan kohtaa. Vaikka koko olisi oikea ja mitatkin tarkistettu mittataulukosta, jostain syystä vaate ei vaan tavalla tai toisella istu ja näitä sattuu aina silloin tällöin. Ei siellä mittataulukossakaan yleensä ihan kaikkia ulottuvuuksia kerrota.
Olisipa ihana olla vartalomalliltaan sellainen, että kaikki valmisvaatteet sopisivat päälle tuosta vaan, tarvitsisi tosiaan huolehtia vaan siitä omaan silmään sopivasta tyylistä.
Minulla sama. Osaan kyllä valita tyyliini sopivia vaatteita, mutta istuvuus on useimmiten ongelma kun hartiat ovat kokoa 38, rinta 40, vyötärö 34 ja lantio 36. Ja usein myös vaatteiden laatu ei ole sitä mitä on odottanut, joten palautukseen lähtee.
Ehkä ilmastovouhotus pelastaa nyt kivijalkajaupat kuolemalta?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. En ymmärrä ihmisiä, jotka tilailee montaa kokoa ja tuotetta ihan jo siitä lähtökohdasta, että kokeilevat ja tulevat palauttamaan puolet. Ihmetyttänyt jo pitkään tällainen toimintatapa.
Samaa mieltä. Ainoa kerta kun itse tilasin montaa kokoa oli, kun piti ostaa valmistujaismekko ja en ollut varma kumpi koko on sopiva, ku olin just kahden koon välissä mittanauhan mukaan. Tilasin 2 kokoa ajatuksella että palautan sen väärän, mutta päädyin pitämään molemmat, kun se mulle liian iso olikin sopiva mun siskolle, joten hän osti sen sit multa.
Toivottavasti tämä Ylen toimittaja hakee apua riippuvuuteensa, hänellä on selkeä addiktio,. Nyt kun ylenmääräinen maapallon tuhoaminen ei enää onnistukaan, siirtyy riippuvuus muualle. Ei ole millään mittapuulla normaalia tilata nettikaupasta kahden viikon välein tavaraa ja sitten palautella, kukaan ei tarvitse tuollaista määrää vaatteita eikä mitään muutakaan. Pitäisi lailla kieltää sairas kuluttaminen.
Toivottavasti tämä Ylen sekopää ei ainakaan kirjoittele ilmastonmuutoksesta, olisi nääs melkoisen kaksinaamaista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä kauppojen puolesta ainakaan ole loukkaantunut. Ihan kunnollisena kuluttajana vain riepoo, että toiset käyttävät surutta omaksi ilokseen ilmaispalvelua, jota itse yritän välttää, että kaikki pääsisivät vähemmällä. Palautusoikeus on minusta vain sellainen välttämätön paha, jota joskus joutuu valitettavasti käyttämään. Käsittämätöntä, että jotkut ovat ottaneet tämän oikeuden omaksi keinokseen huvitella.
En vain ymmärrä, miksi se niin paljon riepoo, että joku käyttää sallittua palautusoikeutta, jos se ei verkkokauppaa haittaa. Ja jos menee niin överiksi että haittaa, niin sitten käy kuten Riikalle. Kuten sanottua, nämä verkkokaupat ovat laskeneet, että tämä "surutta omaksi ilokseen" tilailu on heille suuressa mittakaavassa kannattavaa. Mikään kauppa ei sitä muuten sallisi.
Ei oikeasti kenenkään kunnollisenkaan kuluttajan kannata hammasta purren kärvistellä sellaisen tuotteen kanssa, joka ei oikein miellytä, mutta pakko pitää kun kerran tuli tilattua. Käytä sitä palautusoikeutta, ihan oikeasti.
(Ympäristönäkökulman asiaan ymmärrän, mutta ympäristönäkökulma tuomitsee kyllä nykyisen kaltaisen vaateteollisuuden ja -kaupan kokonaisuudessaan. Siksi ostan itse vaatteeni kirppiksiltä. Verkkokaupoista tilaan lähinnä kirjoja, joita olen kyllä palauttanutkin, jos ne eivät ole ollenkaan vastanneet odotuksia eikä netissä ole ollut mahdollisuutta niitä "selata".)
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva shoppailu on kyllä hölmöä, tapahtuu se sitten netissä tai läheisessä ostoskeskuksessa. Mutta toimiva palautussysteemi on kaikkien etu. Jos ostajalle sopimaton tuote palautuu takaisin myyntiin ja päätyy lopulta sellaiselle joka sen ottaa hyötykäyttöön, on se ympäristönkin kannalta parempi kuin se, että tuote pyörii käyttämättömänä virheostoksena ostajansa kaapissa.
Tietysti ympäristön todellinen etu olisi se, ettei kukaan osta mitään uutta vaatetta moneen vuoteen vaan käyttää ensin sitä tekstiilivuorta mikä maapallolla on jo olemassa, mutta oletan, ettei näin tule ihan hetkessä käymään.
Palautusoikeuden antavat kivijalkaliikkeet on olevinaan ekologisia kun eivät pakkaa muovipussiin tuotteita joilla on palautusoikeus. Jos tuotteeseen tulee tahra pussittomuuden takia, palautusoikeus on menetetty. Väärän kokousta tuotetta ei voi käyttää. Palautettavaan tuotteeseen oli tarttunut valkoista tekstiilipölyä, koska olin laittanut sen samaan pussiin, missa oli valkoinen vaate ja myyja ensin väitti tuotetta käytetyksi. Vaikka muoviroskan vähentäminen on sinänsa hyva asia, ei oo ekologista, jos nurkkiin jää pussittomuuden takia pyörimään tuote, jota ei voi käyttää.
No tämmöinen mahdollisuus heti pois! Jos rahat lähtee kortilta heti tilatessa, karsii se varmasti turhia ostoksia.