Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistien "huvittavimmat" tempaukset

Vierailija
24.01.2020 |

Meillä eksä kantoi pesukoneen pihalle lumisateeseen,kun sitä ketutti etten idiootti ollut sitä tyhjentänyt. Päätti ettei tarvita pesukonetta sitten laikaan.

Jälkeenpäin naurattaa,että voi ihminen olla niin pimeä.

Kommentit (1968)

Vierailija
501/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut on koulutettu analysoimaan mielenterveysongelmia, johtamaan mielenterveys osaston psykologeja heidän työssään sekä korjaamaan ja poistamaan virheelliset tulkinnat asiakkaita koskien.

Vierailija kirjoitti:

T:Psykiatrinne. Laitan laskun sitten postissa tulemaan. kirjoitti:

Viestien perusteella suurin osa tapauksista ei liity millään tavoin narsistisuuteen vaan normaaleihin parisuhderiitoihin ja mustasukkaisuuteen. Vastakkaista osapuolta lyödään narsistin leimakirveellä jottei hänen mielipidettään asiasta edes tarvitse yrittää ymmärtää. 

Joo ei ehkä yhden jutun perusteella ole narsisteja mutta ei kyllä mitään tavallisia parisuhderiitojakaan. Herran jestas mitä sinulle on tehty jos pidät näitä normaaleina?

Älä puolustele sekopäistä käyttäytymistä täällä.

Ihan sama, oliko tekijä narsisti vai mikä, mutta tämä ketju käsitteli heidän tekemisiään eikä tekojensa ymmärtämistä. Etkö tajua, että näillä kertojilla on ollut traumatisoivaa kesktettävää, joista he kertovat tässä vain osan?

Taidat olla todella huono ammatissasi, jos tällaista käyttäytymistä pidät normaalina.

Eri, mutta kyllä narsismiin tarvitaan laajempi mittari kuin mitä nämä ovat. Ei sillä että olisi normaaleja tekosia mutta onko aikuinen ihminen normaali oikeastaan koskaan kun on niinkin isosta asiasta kyse kuin vaikkapa rakkaus, se ihan tutkitusti saa mielen hulluksi.

Monella se parisuhde ja erot saavat ihmisen lapsen tasolle jolloin kumpainenkin ruokkii toisensa lapsellista käytöstä, josta voidaan päätellä että nämä henkilöt tuovat toisistaan ne huonot puolet esille. En tarkoita että kukaan olisi vastuussa toisen tekemisistä, mutta siitä kyllä ruokkiiko sitä ja miten itse käyttäytyy.

Narsisti leiman antaminen ilman pätevyyttä on lapsellista. Joku voi olla vaikkapa väkivaltainen ja kontrolloiva ilman narsistista persoonallisuushäiriötä. Narsismi ei ole synonyymi pahalle, eikä narsismilla voi selittää ihmisen toimia ja pahuutta, vaikka se kutkuttavan helppoa olisikin.

On tiettyjä piirteitä joista tuon kyllä näkee, kun on kerran kohdannut on herkempi aistimaan muissa noita vallitsevia piirteitä ja niitä piirteitä on kaikissa, mutta se että onko kyseessä narsistinen persoonallisuushäiriö niin pitäisi kyllä jättää ihan ammattilaiselle päätettäväksi.

Meneekö täällä taas sekaisin narsismi ja narsistinen persoonallisuushäiriö?

Kannattaa muistaa, että täällä kerrotut jutut ovat yksittäisiä ja niitä edes jollain lailla huvittavia tapauksia, ei suinkaan kattava kuvaus kyseisen narsistin toiminnasta.

Kyllä muistan, mutta otsikko on hieman raflaava.

Ihminen voi olla hyvin lapsellinen käyttäytyä kuin mikäkin itserakas idiootti ei se silti tee automaattisesti narsistia tai näistä kyökkipsykologeista psykologia.

Koko narsisti sana on jo niin puhki kulutettu, että ihan hauskastakin ketjusta menee pohja ja se hauskuus.

Miksi tuo narsisti piti tuohon edes ujuttaa, kun suurinosa kertomuksista ei edes viittaa narsismin vaan muuhun lapsellisen käytökseen?

Ymmärrän jos täällä käsiteltäisiin vaikka vainoamista tai manipulointia jne. mutta nämä kertomukset menevät osioon aikuisen ihmisen lapsellinen käytös.

Jos et tiedä narsistiksi sanotusta henkilöstä mitään muuta kuin että hän on heittänyt mikron ikkunasta pihalle kun vaimo on viipynyt liian kauan vessassa, niin millä ihmeen perusteella voit väittää että kyseinen henkilö ei olisi narsisti?

Tarkoitatko, että narsisteista keskusteltaessa ei saisi kertoa mistään muusta kuin vainoamisesta ja manipuloinnista? Vai tarkoitatko, ettei narsistin käytöksessä voi tai saa olla myös huvittavia piirteitä? Ketjun pitäisi mielestäsi olla hauska, mutta se ei ole hauska kun tekijät ovat narsisteja?

Minä olen kyllä vähän samaa mieltä tuon ’asiantuntijan’ kanssa, ainakaan tuohon omaan (diagnosoituun) kotinarsistiini ja hänen käytökseensä verrattuna suuri osa ketjun jutuista ei sopisi häneen ollenkaan. Esim. hän ei missään tapauksessa heittäisi mikroa pihalle, koska:

- se olisi tyhmää rahan tuhlausta, pitäisi ostaa uusi

- naapuri voisi nähdä ja pitää häntä outona

Tietty narsistit ovat yksilöitä, mutta tiettyjä piirteitä kuitenkin ovat mitkä yhdistävät. Lapsellinen raivari ei kuitenkaan ole sellainen.

"Narsistinen raivo" on osa alan vakiintunutta termistöä.

Mutta kiva mielipide kuitenkin!

Kyllä, mutta raivota voivat muutkin kuin narsistit. Ja ihan narsististakin raivoa voivat osoittaa muut kuin narsistit.

Juuri näin.

Täälläkin särähtää silmään tuo kuinka tärkeä on saada muut tietämään tästä narsistista, miksi, eikö tärkeintä ole että saa elettyä rauhassa ilman ikävyyksiä kenenkään taholta.

Mitä jos asetelma onkin toinen ja narsisti provosoi raivonpuuskille kun tietää miten provosoida ja haalii näin uhriutuen itselleen tämän kuuluisan hovin saaden itselle hyväksyntää ja näin sitä mielihyvää?

Mistä tiedätte että se kertoja itseasiassa ei olisikaan itse juuri se narsisti joka manipuloi, provosoi ja sen jälkeen uhriutuu?

Tarinassa on aina kaksi puolta. Hyväksynnän tarve on toki normaalia, mutta itse miettisin mikä tarve ihan normaalilla tunnelämällä omaavalla ihmisellä on musertaa syyttä muita, näkemättä omaa osuuttaan tai yrittämättä ymmärtää että miksi joku toimii kuin toimii, narsismista syyttäminen on toki se oikopolku jolla sinetöidä asia, mutta ei elämä ja ihminen ja sen käytös ole noin yksinkertaisesti selitettävissä.

Vierailija
502/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut on koulutettu analysoimaan mielenterveysongelmia, johtamaan mielenterveys osaston psykologeja heidän työssään sekä korjaamaan ja poistamaan virheelliset tulkinnat asiakkaita koskien.

Vierailija kirjoitti:

Viestien perusteella suurin osa tapauksista ei liity millään tavoin narsistisuuteen vaan normaaleihin parisuhderiitoihin ja mustasukkaisuuteen. Vastakkaista osapuolta lyödään narsistin leimakirveellä jottei hänen mielipidettään asiasta edes tarvitse yrittää ymmärtää. 

Joo ei ehkä yhden jutun perusteella ole narsisteja mutta ei kyllä mitään tavallisia parisuhderiitojakaan. Herran jestas mitä sinulle on tehty jos pidät näitä normaaleina?

Taidat olla todella huono ammatissasi, jos tällaista käyttäytymistä pidät normaalina.

Eri, mutta kyllä narsismiin tarvitaan laajempi mittari kuin mitä nämä ovat. Ei sillä että olisi normaaleja tekosia mutta onko aikuinen ihminen normaali oikeastaan koskaan kun on niinkin isosta asiasta kyse kuin vaikkapa rakkaus, se ihan tutkitusti saa mielen hulluksi.

Monella se parisuhde ja erot saavat ihmisen lapsen tasolle jolloin kumpainenkin ruokkii toisensa lapsellista käytöstä, josta voidaan päätellä että nämä henkilöt tuovat toisistaan ne huonot puolet esille. En tarkoita että kukaan olisi vastuussa toisen tekemisistä, mutta siitä kyllä ruokkiiko sitä ja miten itse käyttäytyy.

Narsisti leiman antaminen ilman pätevyyttä on lapsellista. Joku voi olla vaikkapa väkivaltainen ja kontrolloiva ilman narsistista persoonallisuushäiriötä. Narsismi ei ole synonyymi pahalle, eikä narsismilla voi selittää ihmisen toimia ja pahuutta, vaikka se kutkuttavan helppoa olisikin.

On tiettyjä piirteitä joista tuon kyllä näkee, kun on kerran kohdannut on herkempi aistimaan muissa noita vallitsevia piirteitä ja niitä piirteitä on kaikissa, mutta se että onko kyseessä narsistinen persoonallisuushäiriö niin pitäisi kyllä jättää ihan ammattilaiselle päätettäväksi.

Kannattaa muistaa, että täällä kerrotut jutut ovat yksittäisiä ja niitä edes jollain lailla huvittavia tapauksia, ei suinkaan kattava kuvaus kyseisen narsistin toiminnasta.

Ihminen voi olla hyvin lapsellinen käyttäytyä kuin mikäkin itserakas idiootti ei se silti tee automaattisesti narsistia tai näistä kyökkipsykologeista psykologia.

Koko narsisti sana on jo niin puhki kulutettu, että ihan hauskastakin ketjusta menee pohja ja se hauskuus.

Miksi tuo narsisti piti tuohon edes ujuttaa, kun suurinosa kertomuksista ei edes viittaa narsismin vaan muuhun lapsellisen käytökseen?

Ymmärrän jos täällä käsiteltäisiin vaikka vainoamista tai manipulointia jne. mutta nämä kertomukset menevät osioon aikuisen ihmisen lapsellinen käytös.

Jos et tiedä narsistiksi sanotusta henkilöstä mitään muuta kuin että hän on heittänyt mikron ikkunasta pihalle kun vaimo on viipynyt liian kauan vessassa, niin millä ihmeen perusteella voit väittää että kyseinen henkilö ei olisi narsisti?

Tarkoitatko, että narsisteista keskusteltaessa ei saisi kertoa mistään muusta kuin vainoamisesta ja manipuloinnista? Vai tarkoitatko, ettei narsistin käytöksessä voi tai saa olla myös huvittavia piirteitä? Ketjun pitäisi mielestäsi olla hauska, mutta se ei ole hauska kun tekijät ovat narsisteja?

Minä olen kyllä vähän samaa mieltä tuon ’asiantuntijan’ kanssa, ainakaan tuohon omaan (diagnosoituun) kotinarsistiini ja hänen käytökseensä verrattuna suuri osa ketjun jutuista ei sopisi häneen ollenkaan. Esim. hän ei missään tapauksessa heittäisi mikroa pihalle, koska:

Tietty narsistit ovat yksilöitä, mutta tiettyjä piirteitä kuitenkin ovat mitkä yhdistävät. Lapsellinen raivari ei kuitenkaan ole sellainen.

Kyllä, mutta raivota voivat muutkin kuin narsistit. Ja ihan narsististakin raivoa voivat osoittaa muut kuin narsistit.

Nyt vähättelet narsismin vaikutusta persoonallisuushäiriöisen tunne-elämään. Narsisti nimenomaan purkaa huonon olonsa muihin aina ja joustamattomasti - projektio on diagnostinen kriteeri. Narsistien uhrien tuki ry jopa nimeää riitelyn tarpeen narsistisen suhteen tunnuspiirteeksi. Raivoamiselle ei ole syytä, vaan se on tarve.

Esimerkiksi stressireaktiot heikentävät mielen normaalia joustavuutta ja nostavat ihmisessä esiin persoonallisuushäiriön vahvuisia piirteitä. Narsistille onkin herkullinen paikka ahdistaa uhrinsa niin vakavalle väkivallalle ja kaltoinkohtelulle, että uhri alkaa stressireaktioidensa vuoksi käyttäytyä kuin persoonallisuushäiriöinen. Kuitenkin vahingollisen ihmissuhteen päättyessä bipo-lääkkeistä tai säännöllisestä terapiasta voidaan luopua.

Mieli on jännittävä juttu.

Etkö juuri alleviivannut edellisen. Mistä sitä tietää onko tuo raivoaa se narsisti vai sen uhri, onko tarinan kertoja narsisti vai sille altistunut ihminen.

Olen eri ja täysin samaa mieltä kuitenkin siitä mitä yllä kirjoitit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esimerkiksi stressireaktiot heikentävät mielen normaalia joustavuutta ja nostavat ihmisessä esiin persoonallisuushäiriön vahvuisia piirteitä. Narsistille onkin herkullinen paikka ahdistaa uhrinsa niin vakavalle väkivallalle ja kaltoinkohtelulle, että uhri alkaa stressireaktioidensa vuoksi käyttäytyä kuin persoonallisuushäiriöinen. Kuitenkin vahingollisen ihmissuhteen päättyessä bipo-lääkkeistä tai säännöllisestä terapiasta voidaan luopua."

Olen lukenut Redditin puolella paljon tarinoita naisista, joiden "persoonallisuushäiriö" korjaantui miehen nakittaessa uuden naisen. Jos mieli alkaa oireilla kahden-kolmen vuoden kuluessa uuden ihmissuhteen alkamisesta, niin suhdetta kannattaisi tarkastella lähemmin. Ja mahdollisesti erota, oli "sairas" kumpi tahansa. Narsistien puolisot luulevat usein olevansa itse suhteen narskuja, epävakaita jne. kaiken sen gaslightingin ja manipuloinnin jälkeen.

Vierailija
504/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti valvottamisesta. Olin unohtanut sen. Narsisti oli työtön, nukkui minun ollessa töissä ja yöt valvotti minua huudattamalla telkkaria. Kun naapuri tuli sanomaan, että mitä täällä huutaa telkkari läpi yön, narsisti keksi, että minulla ja naapurilla on salasuhde.

Mulla on ollut kans tuo, että olin vessassa narsistin mielestä liian kauan ja hän sitten keksi, että olen ollut siellä koskettelemassa itseäni ajatellen tyyliin jotain päivällä ohi ajaneessa paloautossa mahdollisesti istunutta palomiestä tai aiemmin päivällä paperinkeräykseen viedyn mainoslehtisen miesmallia.

Minulla ei ollut mitään turvaverkkoa tuolloin. Kukaan ei uskonut. Onneksi olen vielä elossa ja voin lukea täältä vastaavanlaisia kokemuksia. Kiitos kirjoittajille.

Aivan vastaavia kokemuksia minullakin. Lisäksi seksiä halusi aina varmasti juuri silloin, kun tiesi, että minun pitäisi olla menossa johonkin ja aikaa oli tyyliin 5 minuuttia. Jos kieltäydyin, niin siitä sai aiheen suuttua. Joskus saatoinkin suostua, niin eipä siitä tullutkaan mitään. No siitäkin sai aiheen suuttua. Sama homma tuon valvottamisen kanssa. Keksin laittaa tuulettimen humisemaan, niin en kuullut ääniä. Yksi yö sitten tuli ja viskasi sen lattialle. Mutta tänne kun piti laittaa huvittavia juttuja, niin nää ei hirveesti huvittanu. Mutta se huvitti, kun soitti kerran töihin ja huusi kurkku suorana, että olin uunia lämmittäessä käyttänyt puita väärässä järjestyksessä. Kun hän oli niitä mielestään asetellut jotenkin ja minun olisi pitänyt älytä sitten niitä lappaa uuniin oikeassa järjestyksessä. Mutta sen yhden laulun sanoin, että muut pitäisi mielipuolena, kun oon vapaaehtoisesti tässä. No enää en onneksi ole. Voimia kaikille asian kanssa vielä kamppaileville.

Vierailija
505/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa olisi kiva kuulla sen toisen osapuolen versio.

Olisi, mutta ihan huumorin vuoksi. Narsistien tarinat on yleensä niin käsittämättömän paksua potaskaa, ettei uskoisi aikuisen ihmisen sellaisia vakavissaan selostavan.

Vierailija
506/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä muuten. Tässä kun on tullut luettua tätä palstaa niin kummallisesti kilttis-/ulikka haluaa näemmä saada narskunaisen. Aina jotain piikittelyä alkaa ilmenemään mikäli naiset ovat kokeneet mustasukkaisen miehen puolelta jotakin. On se merkillistä miten netin välityksellä onnistutaan muodostamaan tietyn miesryhmän naisihanne mikä vaikuttaisi olevan psyko/narsku :O

Ei kelpaa kiltihkö naapuri, ehei halutaan löytää jännäri nainen :D

Vierailija
507/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää löydä sitä kirjoitusta, jossa kritisoidaan kirjoittajien määrää ja sitä, että monissa tapauksissa temppuilijana ei ole narsisti vaan ihan muuten vain hankala ihminen. Kirjoitan siis tämän kommenttini irralleen kaikesta.

Minun kynästäni ovat kirjoitukset 43 ja 56 – puolen tusinan muun lisäksi. Ketjussa on viisisataa kirjoitusta, mutta selvästi vähemmän kirjoittajia. Seassa on myös paljon pelkkiä kommentteja, joten viisisataa kirjoitusta ei tarkoita viittäsataa narsistia.

Olen aina kokemuksiani kuvaillessani tarkoituksella vältellyt käyttämästä sanaa "narsisti", koska minusta ei ole tekemään kenestäkään diagnoosia. Ketju, jossa kirjoitettaisiin vain ammattilaisen diagnosoimista narsisteista, olisi hyvin lyhyt. Toisaalta on totta, että narsisti on helppo sana käyttää kuvaamaan kurjaa puolisoa tai työkaveria. Ja soppaa sotkee vielä sekin, että vaikka narsisteja on harvassa, niitä koskevaan keskusteluun tulevat niitä tunteneet, ja saadaan kokoon ensi silmäyksellä suhteettoman suurelta näyttävä määrä ihmisiä. Ken härjistä tietää, se härjistä puhuu ja hankkiutuu härkäkeskusteluun.

Omista kokemuksistani sen verran, että vaikken nimitäkään erittäin omituista ex-miesystävääni narsistiksi, suhteeni kehittymistä seurannut kaverini totesi, että ei tainnut olla pelkkä narsisti, vaan ihka oikea psykopaatti. Kaverini sanoi tämän siviilihenkilönä ja vain minun juttujeni perusteella. Luotan hänen arvionsa olevan oikean suuntainen sen vuoksi, että jo tuolloin hän oli toiminut psykologina ja sen lisäksi psykoanalyytikkona yli kaksikymmentä vuotta. Hänellekään en kertonut hulluimpia kokemuksiani, koska ei kaverienkaan tarvitse kaikkea tietää. Makuukamarissa ja sukupuoliasioissa makuukamarin ulkopuolella tuosta miehestä nimittäin paljastui vähitellen olio, jonka tuntemisen jälkeen öisen Frii-kanavan sairaat sadistiseksuaalimurhat eivät yllätä eivätkä tunnu missään. Tämä mies ei tietääkseni ottanut keneltäkään henkeä, ja koska minä painoin jarrua jo puheiden tasolla, en päässyt näkemään sitä, mitä hän äärimmillään toivoi ja mistä uneksi.

Yhteenvetona siis: annetaan kaikkien kirjoittaa. Emme pysty määrittelemään kenenkään mieltä ja sen häiriöitä parikymmenen rivin perusteella, eikä ole tarpeenkaan. Ajatustenvaihto on hyödyllistä ja monelle tarpeellista, vaikkei kokemus olisikaan "oikeasta narsistista".

Vierailija
508/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exä "sairastui" aina, kun olin lähdössä ilman häntä viihteelle. Alkuun vain vähän flunssaa tai kuumetta, lupailee kovasti että mene vaan, vaikka kamalaa se on yksin sairastaa, voi voi kun on kamalaa, mutta mene vaan. Vähitellen sitten "sairaudet" pahenivat, kun se pikku flunssa ei enää saanutkaan minua jäämään kotiin. Kaiken huipentuma oli, kun olin lähdössä kavereiden kanssa laivalle ja kotona vielä pakkasin tavaroita, mies ilmestyi kainalosauvojen kanssa linkuttaen nilkka murtuneena kotiin ja taas nähtiin se sama mene nyt, mutta törkeä olet jos jätä mut yksin kotiin sairaana -marttyyrikohtaus. Lähdin kuitenkin ja reissun jälkeen näin miehen kaverin fb-kuvia siltä samalta illalta, mies meni baarissa iloisesti ilman keppejään eikä murtuneesta nilkasta ollut tietoakaan. Edelleenkään en ymmärrä, miten äijä kuvitteli, etten saisi selville totuutta, mutta ehkä sillä ei ollut väliäkään, ehkä hän uskotteli itselleen ettei koskaan ollut mitään murtumaa teeskennellytkään.

Vierailija
509/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko olemassa narsistia, joka kohtelee perhettään hyvin? Kyse naispuolisesta siis. Perhe on kuin joku kiiltokuvaperhe.

Siis kun aina puhutaan, että narsisti on joku väkivaltainen. Voihan se ottaa ne uhrit muualta.

Yleensä erilaiset pershäröt ilmenevät nimenomaan "intiimeissä" suhteissa, eli siis perheen sisällä, kumppaniin, lapseen, vanhempiin, sisaruksiin. Ne aktivoivat ihan lapsuudesta ja varhaisista kiintymyssuhteista peräisin olevia rikkeymiä ihmisen tunnemaailmassa.

Vierailija
510/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En enää löydä sitä kirjoitusta, jossa kritisoidaan kirjoittajien määrää ja sitä, että monissa tapauksissa temppuilijana ei ole narsisti vaan ihan muuten vain hankala ihminen. Kirjoitan siis tämän kommenttini irralleen kaikesta.

Minun kynästäni ovat kirjoitukset 43 ja 56 – puolen tusinan muun lisäksi. Ketjussa on viisisataa kirjoitusta, mutta selvästi vähemmän kirjoittajia. Seassa on myös paljon pelkkiä kommentteja, joten viisisataa kirjoitusta ei tarkoita viittäsataa narsistia.

Olen aina kokemuksiani kuvaillessani tarkoituksella vältellyt käyttämästä sanaa "narsisti", koska minusta ei ole tekemään kenestäkään diagnoosia. Ketju, jossa kirjoitettaisiin vain ammattilaisen diagnosoimista narsisteista, olisi hyvin lyhyt. Toisaalta on totta, että narsisti on helppo sana käyttää kuvaamaan kurjaa puolisoa tai työkaveria. Ja soppaa sotkee vielä sekin, että vaikka narsisteja on harvassa, niitä koskevaan keskusteluun tulevat niitä tunteneet, ja saadaan kokoon ensi silmäyksellä suhteettoman suurelta näyttävä määrä ihmisiä. Ken härjistä tietää, se härjistä puhuu ja hankkiutuu härkäkeskusteluun.

Omista kokemuksistani sen verran, että vaikken nimitäkään erittäin omituista ex-miesystävääni narsistiksi, suhteeni kehittymistä seurannut kaverini totesi, että ei tainnut olla pelkkä narsisti, vaan ihka oikea psykopaatti. Kaverini sanoi tämän siviilihenkilönä ja vain minun juttujeni perusteella. Luotan hänen arvionsa olevan oikean suuntainen sen vuoksi, että jo tuolloin hän oli toiminut psykologina ja sen lisäksi psykoanalyytikkona yli kaksikymmentä vuotta. Hänellekään en kertonut hulluimpia kokemuksiani, koska ei kaverienkaan tarvitse kaikkea tietää. Makuukamarissa ja sukupuoliasioissa makuukamarin ulkopuolella tuosta miehestä nimittäin paljastui vähitellen olio, jonka tuntemisen jälkeen öisen Frii-kanavan sairaat sadistiseksuaalimurhat eivät yllätä eivätkä tunnu missään. Tämä mies ei tietääkseni ottanut keneltäkään henkeä, ja koska minä painoin jarrua jo puheiden tasolla, en päässyt näkemään sitä, mitä hän äärimmillään toivoi ja mistä uneksi.

Yhteenvetona siis: annetaan kaikkien kirjoittaa. Emme pysty määrittelemään kenenkään mieltä ja sen häiriöitä parikymmenen rivin perusteella, eikä ole tarpeenkaan. Ajatustenvaihto on hyödyllistä ja monelle tarpeellista, vaikkei kokemus olisikaan "oikeasta narsistista".

Pitää kuitenkin muistaa että yllyttäminen diagnooseihin mihin ei ole pätevyyttä voi olla myös yhtä haitallista ja antaa virheellistä tietoa uhkien tunnistamiseen. Psykopaatti siellä, sosiopaatti tuolla ja narsisti täällä. Ei ymmärrärretä ihmisen monimuotoisuutta omaa tai muiden.

Ylipäätänsä vaikka mainitsemasi seksua aliset fantasiat ja teot ei ole yhtä. Esim. Naisten yksi yleisin fantasia taitaa olla juuri pakottaminen, yksikään nainen tuskin kuitenkaan haluaisi oikeasti tulla pakotetuksi. Joku nainen joka on tullut pakotetuksi saattaa fantasioita tekijän teloittam isesta, varmasti monikin, harvempi kuitenkaan päätyy taisi pystyisi tätä tarkoitusella tekemään.

Vierailija
511/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtui vuosia sitten sukulaiselleni. Paikka saari Ahvenanmaalla ja narsisti päätti juhannuksena alkaa heilua kirveen kanssa ja piiritti sukulaiseni lapsineen pieneen huoneeseen ja riehui oven takana. Olipa ikävä tilanne, saareen on vaikea saada virkavaltaa paikalle. Onneksi säilyivät hengissä. Tuo kusi-pää ei ollut milläänkään sai kyllä myöhemmin isosti turpiinsa. Koko naama oli teipattuna. Silloin nauratti, oli se mukava näky. 

Vierailija
512/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko olemassa narsistia, joka kohtelee perhettään hyvin? Kyse naispuolisesta siis. Perhe on kuin joku kiiltokuvaperhe.

Siis kun aina puhutaan, että narsisti on joku väkivaltainen. Voihan se ottaa ne uhrit muualta.

Yleensä erilaiset pershäröt ilmenevät nimenomaan "intiimeissä" suhteissa, eli siis perheen sisällä, kumppaniin, lapseen, vanhempiin, sisaruksiin. Ne aktivoivat ihan lapsuudesta ja varhaisista kiintymyssuhteista peräisin olevia rikkeymiä ihmisen tunnemaailmassa.

Olet väärässä, esimerkiksi psykopaatiksi synnyttävän sosiopaatiksi kasvetaan.

Onhan meillä historiassa montakin vaikkapa sarjamurhaajaa joiden teot eivät kohdistuneet lähipiiriin eikä sitä ulkoa olisi osannut kukaan aavistaa millainen ihminen sen koti ja työ maskin

takaa paljastuu.

Puhumattakaan fanaattisista johtajista. Omalle kansalle ollaan hyviä empaattisia ja muut saatetaan jopa joukkoteloittaa.

Vierailija
513/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa olisi kiva kuulla sen toisen osapuolen versio.

Olisi, mutta ihan huumorin vuoksi. Narsistien tarinat on yleensä niin käsittämättömän paksua potaskaa, ettei uskoisi aikuisen ihmisen sellaisia vakavissaan selostavan.

Narsistin versio tapahtuneesta olisi, että sitä ei ole tapahtunut. Kertoja on ihan itse kuvitellut kaiken omassa päässään. Ihan pöpö, eikö vaan. Te, jotka ette usko, että narsisteja on oikeasti olemassa, olkaa vaan tyytyväisiä, että ette ole sellaiseen koskaan törmänneet.

Vierailija
514/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Täälläkin särähtää silmään tuo kuinka tärkeä on saada muut tietämään tästä narsistista, miksi, eikö tärkeintä ole että saa elettyä rauhassa ilman ikävyyksiä kenenkään taholta.

Mitä jos asetelma onkin toinen ja narsisti provosoi raivonpuuskille kun tietää miten provosoida ja haalii näin uhriutuen itselleen tämän kuuluisan hovin saaden itselle hyväksyntää ja näin sitä mielihyvää?

Mistä tiedätte että se kertoja itseasiassa ei olisikaan itse juuri se narsisti joka manipuloi, provosoi ja sen jälkeen uhriutuu?

Tarinassa on aina kaksi puolta. Hyväksynnän tarve on toki normaalia, mutta itse miettisin mikä tarve ihan normaalilla tunnelämällä omaavalla ihmisellä on musertaa syyttä muita, näkemättä omaa osuuttaan tai yrittämättä ymmärtää että miksi joku toimii kuin toimii, narsismista syyttäminen on toki se oikopolku jolla sinetöidä asia, mutta ei elämä ja ihminen ja sen käytös ole noin yksinkertaisesti selitettävissä.

Ah, klassinen tarinalla on aina kaksi puolta-väite.

Kerron nyt tähän kaksi tarinan puolta mennesyydestäni, joiden pohjalta voi sitten miettiä mikä se todellisuus näiden tarinoiden välillä onkaan.

Ensimmäinen näkökulma:

Puolisoni houkutteli minut mukaansa toiselle puolelle suomea ystäviään tapaamaan lupaamalla, että tällä kertaa hän ei jättäisi minua yksin viihdyttämään itselleni lähes tuntemattomia ihmisiä ja että osallistuisimme hauskan pitoon. Aiemmilla reissuilla puolisolla oli tapana lykätä minut ystäviensä vaivoiksi ja linnoittautua kaverinsa nurkkiin sipsipussin kanssa selaamaan nettiä päiviksi, tämän lisäksi puolisolleni tuli aina jokin este viimehetkillä kun oli tarkoitus lähteä juhlimaan tai osallistua johonkin muuhun yhteiseen aktiviteettiin. Toisin sanoen itselleni reissut tiesivät turhaa rahan ja ajan menoa.

Saavuimme sateisena päivänä puolison kaverin luokse ja suunnittelimme baariin lähtöä yhdessä. Puolisoni tyytyi kuitenkin vain hymähtelemään kun kaverit yrittivät varmistella koska puolisoni olisi valmis lähtemään. Kun alamme tekemään lähtöä puolisoni sanookin yhtäkkiä, että ensin käydään puolisolleni lähes tuntemattomalla- hänen kaverinsa exällä poikkeamassa. Kaverit eivät sattuneesta syystä ole kovin innostuneita, mutta suostuvat. Saavumme naapuriin ja puoliso päättää kiskoa alkoholin lisäksi muitakin päihteitä. Haluaisimme hänen kavereidensa kanssa siirtyä baariin, mutta tämä ei sovi. Puolisoni sen sijaan "viihdyttää" kiusaantunutta yleisöään helvetin typerällä ja junnaavalla tarinalla. Kaikille alkaa valkenemaan, että puolisoni ei ole lähdössä mihinkään, eikä myöskään "salli" minun lähtöäni muiden mukana pitämään hauskaa. Tässä vaiheessa suutun ja lähden ovet paukkuen paikalta. Käytöstäni kavereilleen pahoitteleva puoliso seuraa kavereinensa tämän kaverin kotiin asti. Kaveri lähtee jatkamaan iltaa ja jäämme puolison kanssa tämän asuntoon. Olen hel*etin vihainen ja lukitsen itseni vessaan purkamaan pettymystäni. Turpatäynnä oleva puolisoni ei kuitenkaan anna olla rauhassa, vaan hakkaa ovea ja vaatii selitystä miksi nolaan hänet muiden edessä. Lopulta puoliso pääsee tunkeutumaan vessaan ja koska en suostu sieltä poistumaan uhkailee soittavansa kaverilleen, että olen tapp*massa itseäni. Toteuttaa soiton, jolloin joudun taipumaan puolison tahtoon, jotten pilaisi kaverinsakin iltaa.

(uhri) näkökulma 1.

Siis kai sä tiedät, että mä olin silloin tosi huolissani kun ihan yhtäkkiä yritit itse*urhaa. Se oli oikeesti mulle tosi traumaattista.

(siksi myös vessan oven pitää olla aina auki).

Toinen näkökulma 2. Sankaritarina

Kerroinko muuten siitä aurinkoisesta päivästä kun olin x:llä? En tidä mistä se tuli, mutta keksittiin tosi hauska ja älykäs juttu (selittää päihdehöyryistä tarinaansa). Kaikilla oli kyllä tosi kivaa ja kemiat pelas ihan täydellisesti. Pitää kyl ottaa uusiks.

Vierailija
515/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailin jonkin aikaa miestä/poikaa jolla oli jokin persoonallisuushäiriö diagnosoituna. Muistaakseni epävakaa, mutta en nyt oo ihan varma. Mä olin tällöin 17 ja hän 19.

Tämä mies oli vanhempiensa luona käymässä silloin kun viestillä ilmoitin, että en halua enää jatkaa tapailua. (asui siis itse helsingissä ja vanhempansa muistaakseni turussa). Hän sit ei hyväksynyt tätä mun päätöstä, ja alkoi soittelemaan mulle puheluita kuinka aikoo tappaa itsensä ja se on mun vika, ottaa yliannostuksen. Mä huolestuin tietenkin, ja soitin häkeen. Jonkin ajan päästä tuli sit aivan TODELLA vihaisia viestejä, et oliko mun pakko soittaa häkeen kun nyt vanhemmat on ihan ihmeissään miksi heidän luona on ambulanssi!! Ei tällä idiootilla siis oikeesti mitään hätää ollut 🙄

Toinen juttu mikä samasta henkilöstä tulee mieleen, ei oo kyllä lainkaan huvittava mut kerron silti.

Yritettiin vähän aikaa pysyä kuitenkin kavereina. Sitten eräissä bileissä, kun olin sammunut, yksi suht tuntematon mies pani mua ollessani tajuton. Olin sit tietenkin ihan paskana tästä ja todella ahdistunut, ja kun taas juttelin viesteillä tän ex-tapailukumppanin kanssa, jostain syystä kerroin hänelle mitä oli mulle tehty. Hän vastasi "hehe, muakin kyllä vähän panettaa, voisin tulla rapeen sut ;))".

Ton jälkeen meni kyllä sit välit ihan kokonaan. Thank god jätti mut suht helposti rauhaan.

Vierailija
516/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapailin jonkin aikaa miestä/poikaa jolla oli jokin persoonallisuushäiriö diagnosoituna. Muistaakseni epävakaa, mutta en nyt oo ihan varma. Mä olin tällöin 17 ja hän 19.

Tämä mies oli vanhempiensa luona käymässä silloin kun viestillä ilmoitin, että en halua enää jatkaa tapailua. (asui siis itse helsingissä ja vanhempansa muistaakseni turussa). Hän sit ei hyväksynyt tätä mun päätöstä, ja alkoi soittelemaan mulle puheluita kuinka aikoo tappaa itsensä ja se on mun vika, ottaa yliannostuksen. Mä huolestuin tietenkin, ja soitin häkeen. Jonkin ajan päästä tuli sit aivan TODELLA vihaisia viestejä, et oliko mun pakko soittaa häkeen kun nyt vanhemmat on ihan ihmeissään miksi heidän luona on ambulanssi!! Ei tällä idiootilla siis oikeesti mitään hätää ollut 🙄

Toinen juttu mikä samasta henkilöstä tulee mieleen, ei oo kyllä lainkaan huvittava mut kerron silti.

Yritettiin vähän aikaa pysyä kuitenkin kavereina. Sitten eräissä bileissä, kun olin sammunut, yksi suht tuntematon mies pani mua ollessani tajuton. Olin sit tietenkin ihan paskana tästä ja todella ahdistunut, ja kun taas juttelin viesteillä tän ex-tapailukumppanin kanssa, jostain syystä kerroin hänelle mitä oli mulle tehty. Hän vastasi "hehe, muakin kyllä vähän panettaa, voisin tulla rapeen sut ;))".

Ton jälkeen meni kyllä sit välit ihan kokonaan. Thank god jätti mut suht helposti rauhaan.

Itsarilla uhkailu on tyypillistä epävakaille.

Vierailija
517/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin viestin 511 ja en sano, että ex olisi narsisti, mutta omaa joukon narsistista piirteitä ja tunteiden säätelyssä on häiriöitä. Itsemurhalla uhkailu erotilanteessa on myös henkistä väkivaltaa.

Vierailija
518/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena sanon vaan, että syntyvyyden laskua ei kannata ihmetellä kun näitä lukee.

Ohiksena kyynisenä myös tuumaan täältä, että lisää omituisia seurustelukumppania on kasvamassa kokonainen uusi sukupolvi tuolla päiväkotien "haastavien" ja ketään tottelemattomien , väkivaltaisten pikkupilttien touhuista lukiessa.

Vierailija
519/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää kuitenkin muistaa että yllyttäminen diagnooseihin mihin ei ole pätevyyttä voi olla myös yhtä haitallista ja antaa virheellistä tietoa uhkien tunnistamiseen. Psykopaatti siellä, sosiopaatti tuolla ja narsisti täällä. Ei ymmärrärretä ihmisen monimuotoisuutta omaa tai muiden.

Ylipäätänsä vaikka mainitsemasi seksua aliset fantasiat ja teot ei ole yhtä. Esim. Naisten yksi yleisin fantasia taitaa olla juuri pakottaminen, yksikään nainen tuskin kuitenkaan haluaisi oikeasti tulla pakotetuksi. Joku nainen joka on tullut pakotetuksi saattaa fantasioita tekijän teloittam isesta, varmasti monikin, harvempi kuitenkaan päätyy taisi pystyisi tätä tarkoitusella tekemään.

Nyt en oikein saa kiinni siitä, mistä minua kritisoit. Mistä yllyttämisestä puhut?

Mainitsin ex-miesystäväni sukupuoliasioihin liittyvät toiveet ja unelmat, mutta kerroin, että olen niistä kaikkein pahimmat jättänyt vain omaan tietooni. Ne, jotka minun tietooni asti ovat tulleet, ovat jo aivan äärimmäistä lajia. Hänen uhrinsa ovat käsittääkseni hengissä (työnsä vuoksi hän kyllä matkusteli maissa, joissa naisten henki on halpaa), mutta lääkärit ovat esimerkiksi paikkailleet hänen ex-vaimojensa saamia erilaisia kudosvaurioita aikoinaan paljonkin. Ihan tavallisen mätkimisen seurauksethan he kärsivät niistä kertomatta. Mistäkö muuten kaiken tämän tiedän? Viranomaisten laatimista asiakirjoista, jotka sattumalta sain käsiini. En jäänyt odottelemaan, milloin puheet muuttuisivat minun kohdallani teoiksi.

Se, että ihmisillä on kaikenlaisia fantasioita, ei sulje pois sitä, etteikö näissä keskusteluissa olisi myös ihmisiä, joiden kokemukset ovat aivan konkreettisia.

Vierailija
520/1968 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena sanon vaan, että syntyvyyden laskua ei kannata ihmetellä kun näitä lukee.

Ohiksena kyynisenä myös tuumaan täältä, että lisää omituisia seurustelukumppania on kasvamassa kokonainen uusi sukupolvi tuolla päiväkotien "haastavien" ja ketään tottelemattomien , väkivaltaisten pikkupilttien touhuista lukiessa.

Toivon mukaan uuden sukupolven kasvattamiseen yritetään panostaa vanhempien ja lasujen avustuksella. En kestä katsella 20-30v. päästä uutta sarjaa ulikoita jotka naputtelee pöytään ''minulla on oikeus!''

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi