Narsistien "huvittavimmat" tempaukset
Meillä eksä kantoi pesukoneen pihalle lumisateeseen,kun sitä ketutti etten idiootti ollut sitä tyhjentänyt. Päätti ettei tarvita pesukonetta sitten laikaan.
Jälkeenpäin naurattaa,että voi ihminen olla niin pimeä.
Kommentit (1968)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ihmettelette, miksi joku roikkuu niin pitkään suhteessa narsistin kanssa, miettikää nyt vähän. Se muutos hurmurista sekopääksi tapahtuu niin vähitellen, ettei sitä tajua siinä tilanteessa. On ihan eri asia elää päivä kerrallaan kuin kelata jopa vuosia muutamassa lauseessa. Syytökset ja syyllistämiset ovat alkuun niin hienovaraisia, että uhri uskoo hyvin helposti olevansa itse syyllinen, kun juttua pyöritetään riittävästi ees taas. Ei narsisti ensimmäisessä riidassa heitä pesukonetta pihalle, se tulee vasta monen vähäpätöisemmän tilanteen jälkeen. Narsisti ikään kuin ottaa kierroksia, totuttaa uhrin tietynlaiseen käytökseen ennen kuin siirtyy seuraavalle tasolle.
Tämä on ihan totta. Toisaalta on ihan tutkittu fakta, ettei ne narsistin uhrit ole usein itsekään sieltä tasapainoisimmasta päästä, joten kysymys ei ole täysin aiheeton. Kuitenkaan tällainen herkkyys tai alttius joutua ja jäädä alistavaan suhteeseen ei ole ihmisen omaa syytä eikä oikeuta häneen kohdistettua henkistä väkivaltaa. Ja, ennen kaikkea, toisin kuin nämä ihmettelijät tuntuvat luulevan, tämän alttiuden puuttuminen ei ole millään tavoin ihmisen omaa ansiota.
Jep, moni narsistin uhri on esimerkiksi lapsuudessaan elänyt narsistisen ihmisen vaikutuspiirissä. Hakee tietämättään samoja piirteitä puolisoltaan. Eivät sisi kaikki, mutta suuri osa. Itse vasta narsisti-eksästä päästyäni, asiasta paljon lukeneena ymmärsin, että myös isälläni ja isosiskollani on paljon narsistisia piirteitä. Lapsuudessani olin usein heidän alistamansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T:Psykiatrinne. Laitan laskun sitten postissa tulemaan. kirjoitti:
Viestien perusteella suurin osa tapauksista ei liity millään tavoin narsistisuuteen vaan normaaleihin parisuhderiitoihin ja mustasukkaisuuteen. Vastakkaista osapuolta lyödään narsistin leimakirveellä jottei hänen mielipidettään asiasta edes tarvitse yrittää ymmärtää.
Niin miten sänä yrität ymmärtää pesukoneen tai mikroaaltouunin pihalleheiton normaalina riitelynä? Nimitit itsesi vielä psykiatriksi. Kumma kun et paaviksi niin voisit julistaa pannaan.
Juuri näin. Taivas varjele näiltä psykiatreilta.
Ei ole ihan yksi eikä kaksi psykiatriakaan jotka olisivat enemmän hoidon tarpeessa kuin asiakas itse..
News flash: kaikki eivät ole netissä sitä mitä väittävät olevansa. Esimerkiksi tuon kovasti närkästyttäneen viestin kirjoittaja tuskin oli psykiatri.
Minun kertomuksena näköjään skipattiin. Oli varmaan joku väärä sana.
Kerroin että ihastuin miehen kohteliaisuuteen, tanssitaitoni ym. Yhteenmuuttaminen oli yhteinen päätös, josta kuulin sitten muutettuna, että muutin kysymättä hänen asuntoonsa, josta hän maksaa lainaa. Oli sen kyllä ostanut jo ennen tapaamistamme.
Kesä teki töitä kotona ja kun naapurin koira haukkui tarhassa, eksä syytti minua, ettei voinut tehdä töitä. Minun oli kuulemma helppoa, kun tein töitä muualla. Samoin minä pääsin helpolla, kun hän oli remontoinut asuntonsa ja joutui asumaan remontin keskellä, kun minä olin saanut asua eri paikkakunnalla remontoidussa asunnossa ennen tapaamistamme.
Entisiä tyttöystäviä kehui koko ajan, kuinka he ovat kuumana häneen. Kun olin pois kotoa, oli entinen hoito nukkunut minun paikallani, eikä mitään ollut tapahtunut. Kun tästä yritin keskustella, suuttui ja lähti yksin tanssimaan ja oli pois koko yön. En kysynyt, missä oli, että välttyisn riidalta, eikä kertonut. Pyykkiä koneeseen laittaessani löysin taskusta kondomipaketin. Raivostui siitä ja syytti minua kyttäämisestä ja sanoi, että joutui siksi käymään vieraissa. Se riitti ja muutin pois. Ei ehkä narsisti, mutta niin suuri simapää, että vaikuttaa mielenvikaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te olette jääneet tuollaisten kanssa yhteen pitkiksi ajoiksi? Oletteko itse läheisriippuvaisia, vai mitä?
Mulle on sattunut pari sellaista josta ajan kanssa olisi tullut aineistoa tähän ketjuun. Mutta ei tullut, kun se suhde loppui siihen ekaan outouteen, enkä aneluista huolimatta ottanut takaisin.
Olen autistinen enkä ole koskaan päässyt olemaan niin paljon tekemisissä ikätovereideni kanssa, että olisin kehittänyt normaalin sosiaalisen pelisilmän. Siksi minulta menee moni kummallisuus ohi.
Monissa perheissä tytöt opetetaan edelleen nöyriksi ja ymmärtäväisiksi miesten itsekkyyttä ja vihaisuutta kohtaan.
Onnistuneet narsistit osaavat vedota siihen aivojen osaan, joka ei ajattele tietoisesti. Ihminen on hypersosiaalinen (1) ja erittäin sopeutumiskykyinen (2) laumaeläin (3). Oikeita näppäimiä painelemalla kenet tahansa saa "uudelleenohjelmoitua", mikä on epäeettisillä tutkimuksilla useaan kertaan todistettu fakta. Tee ihmisestä kärsivä hylkiö (eristäminen + fyys. tai psyk. kipu), ala tarjota hänelle armopaloja ainoana maailmassa (lahjat) ja varmista, ettei hän kykene hankkimaan kuin yhden sosiaalisen suhteen -sinut - niin käsissäsi on sulaa vahaa oleva ja seuraasi epätoivoisesti havitteleva nöyrä palvelija.
Tästä mekanismista on kirjoitettu oppikirjojakin, koska sille ei ole olemassa mitään puolustusmekanismia. Vain mielen murtumiseen tarvittava aika vaihtelee.
Semmoinenkin tulee tässä mieleen, että oikeestaan kaikki asiat, mitä narsisti vakuutti mulle silloin, kun tapailtiin, paljastuivat juuri päinvastaiseksi. Hän vakuutti mm.
-Olevansa rauhallinen kuin viilipytty (oikeasti agressiivinen ja arvaamaton)
-Yhden naisen mies (yritti vongata exäänsä takaisin selkäni takana, myös tinder yms käytössä)
-Lupasi, että minä saan täysin päättää lastenhankinnasta (alkoi painostaa olemaan ilman ehkäisyä ja hankkimaan lapsia)
Ex halusi että korvaan sen, kun oli joutunut minun takia lähtemään lasten kanssa kauppaan ja toinen lapsista kolhi jonkun autoa. Oli jäämässä yhdessä omistettuun asuntoon asumaan siksi aikaa että saadaan myydyksi ja alkoi vaatimaan että minun täytyy maksaa puolet hänen sähkölaskustaan. Nyt on asunto tyhjillään kun en suostunut, ei voinut jäädä siihen asumaan, van lähti vuokralle. Nyt ollaan laittamassa asunto vuokralle, kun ei ole mennyt kaupaksi. Tekisi mieli kysyä että maksetaanko vuokralaisen sähkölaskusta puolet, koska hänen ylläpitämänsä sähkö pitää asuntokin kunnossa. Mutta en halua aiheuttaa uutta sotaa, joten olen ihan hiljaa.
Minulla on ollut epäonni olla oikean 100% narsistin sukulainen. Mieleen ei ole jäänyt mitään yksittäistä huvittavaa tapausta. Enemmänkin on ollut tragikoomista seurata miten jonkun koko elämä voi olla yhtä kulissia, valetta ja oman edun tavoittelemista ilman mitään moraalia tai väliö siitä, miten omat toimintatavat vaikuttavat muihin ihmisiin. Kaikki kyseisen henkilön ihmissuhteet ovat menneet sen mukaan, mistä milloinkin saa eniten hyötyä. Joku täällä mainitsi jo että kunnon narsisti on kuin väriä vaihteleva kamelontti. Juuri näillä sanoilla ollaan kuvailtu tätä henkilöä.
Te joilla on varaa valita, pysykää erossa tällaisista ihmisistä hinnalla millä hyvänsä. Tiedän että on vaikeaa, koska ovat mestareita manipuloimaan ja antamaan hyvän esivaikutelman. Kaikki on kuitenkin vain pinnallista. Pinnan alla on lähes aina tyhmä, huomiohakuinen ja kateellinen parka.
Vierailija kirjoitti:
Tapailin jonkin aikaa miestä jonka exvaimo oli ollut psykiatrisessa hoidossa ja mies kertoi miten joutui aina tekemään kaiken, pidin ensin miestä huipputyyppinä joka auttaa sairasta puolisoa asioiden hoidossa kunnes totuus paljastui. Mies käytti minuun henkistä väkivaltaa, mitätöintiä ja arvostelua jotka käänsi vitsailuksi tai liialliseksi herkkyydeksi. Koetti selvästi rikkoa itsetuntoni ja tehdä minusta hermoraunion, olin aika varma että juuri niin oli exälleen käynyt. Mutta minä en mennyt rikki, en alistunut ja pistin suhteen poikki todettuani touhun järjettömäksi, mies kuitenkin piinasi pitkään "et ole mitään ilman minua, et pärjää yksin "-tyylisillä tekstareilla. Juu en pärjää, muuten vain olin asunut yksin 12 vuotta :D
Kuulostaa niiiiin tutulta :D
Kun aloin seurustelemaan, miehen eksä oli hänen sanojensa mukaan lihava, laiska, tyhmä, älypuhelinriippuvainen, ei pystynyt saamaan lapsia, ei pystynyt juoksemaan, alempiarvoinen ammattinsa takia jne jne jne. Mies oli ottanut vastuun kaikesta sen 10 vuden suhteen aikana ja ollut naisen tukena. Voi että olisinpa tajunnut jutun juonen jo kuullessani tämän.
Ajan kanssa mies muutti luokseni ja samalla alkoi minun mollaus. Olin kuulemma lihava, laiska, istuin liikaa sohvalla, pandakarhu, valas, älypuhelinriippuvainen, enkä tietänyt mitään yhtä hyvin kuin mies, en osannut siivota tai pitää kotia yllä (hei haloo, mies muutti entiseen sinkkukämppääni jossa minä ja kissa pysyivät elossa monen monta vuotta ennen kuin tuo sankari seilasi elämäämme). Mies kantoi kaksin käsin lempiherkkujani taloon ja nauroi jos söin niitä. Lisäsi öljyä ruokaani ja itse jätti omat annoksensa puoliksi syömättä.
Ennen eroa oli alkanut mustamaalata minua kaikille jotka vain suostuivat kuuntelemaan. Se oli adios ihan kertaheitolla kun sain selville! Miehen jutuissa minusta oli tullut se sama lihava, laiska ja tyhmä lehmä kuin oli eksäänsä kuvaillut minulle. Kaupan päälle levitteli huhuja siitä että petän, en osaa hoitaa kotia, olen vain rahan perään, ja että olisin mielenterveysongelmainen. Huvittavinta oli, että väitteet/huhut olivat aina miehen omia tekoja tai vikoja.
Mies tekee vieläkin aika ajoin valeprofiileita facebookiin ja viestittelee minulle etten tule ikinä löytämään ketään ja olen loppuelämäni yksin. Mieluummin yksin kuin jakamassa elämäni tuollaisen hullun kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Semmoinenkin tulee tässä mieleen, että oikeestaan kaikki asiat, mitä narsisti vakuutti mulle silloin, kun tapailtiin, paljastuivat juuri päinvastaiseksi. Hän vakuutti mm.
-Olevansa rauhallinen kuin viilipytty (oikeasti agressiivinen ja arvaamaton)
-Yhden naisen mies (yritti vongata exäänsä takaisin selkäni takana, myös tinder yms käytössä)
-Lupasi, että minä saan täysin päättää lastenhankinnasta (alkoi painostaa olemaan ilman ehkäisyä ja hankkimaan lapsia)
Tuo lastenhankintaan painostaminen tuntuu myös olevan yleistä narskuille. Siten saa uhrin kiinnitettyä itseensä vuosiksi. Munkin eksä sanoin asioita kuten "Suhun pitäisi vaan pistää vauva niin olisit onnellinen" ym. muuta ällöä. Hassuinta oli, että olen aina halunnut lapsia (ja tämän varmana exällekin suhteen alussa kertonut). Hänen kanssan mulle tuli stoppi lapsihaluille, eli alitajuisesti tajusin, että tuon tyypin kanssa ei kannata lapsia hankkia. Kyselin myös häneltä konkretiaa, esim. rahojen jaosta, kun olisin äitiys- ja vanhempainvapaalla. Exä oli pihi rahoistaan alun anteliaisuuden jälkeen ja hänestä olisi ollut reilua, että hoidan kotona lapsia täysin yhteiskunnan tukien varassa ja samalla hankkisin niillä rahoilla kaikki lasten tarvikkeet. Herra saisi pitää palkkansa kokonaan ilman tarvetta kontribointia lasten elatukseen. Kumma kun en halunnut lisääntyä tuollaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin tulossa baarista ja narsisti olisi halunnut kebabia yöpizzeriasta. Sanoin, että minulla ei ole nälkä, mutta minulle kyllä sopii, että haetaan hänelle. Tästä seurasikin hillitön raivonpurkaus, jonka päätteksi narsku heittäytyi istumaan keskelle tietä, niin kuin joku uhmaikäinen. Jätin hänet siihen ja suuntasin kotiin. Parin tunnin päästä tuli kotiin ja sitten syytteli minua, kuinka olin taas saanut riidan aikaiseksi.
Tämä. Mulla on ollu yksi narsistiseksi luokiteltava ihminen elämässäni, ja suurin ihmetyksen aihe itselleni oli aina että miksi musta tuntuu että yritän keskustella ja järkeillä 3-vuotiaan kanssa kun kysymyksessä on aikuinen ihminen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te olette ikinä olleet noin sairaiden ihmisten kanssa?
En vaan käsitä.
Mikäli tän ketjun jutut nyt on totta.
Nuohan kuulostaa selkeästi vakavasti mielisairailta. En mä edes uskaltaisi elää noin pimeiden tyyppien kanssa.Oot varmaan aika nuori, ja se on sun onni. Vielä 10-15 vuotta sitten narsismitietoutta ei ollut niinkuin nyt. Eikä ollut nettiäkään. Ennen oli vielä ihanne että käyttäydytään hyvin. Ja pitää vaan ymmärtää. Hoettiin ettei kukaan ole paha vaan ne on ressukoita joita pitää ymmärtää.
Arvaa moniko meistä vähän vanhemmista olisi voinut välttää virheet jos vaan olisi jostain voinut lukea kuten täältä nyt. Että sen toisen pahuus ei ole kuviteltua, vaan todellista. Turhaan moni kärsi.
Tämä on aivan totta. Samaten varsinkin naisia syyllistettiin oloistaan kaiken aikaa, ja kaikki puheet käännettiin uhrien syyksi tai haluttiin kuulla se toinenkin puoli, eli toisin sanoen vesitettiin kaikki tuki tai tuen saanti uhrille. Samaten uhria syyllistettiin hirveästi muillakin puheilla, kuten ihmiset eroavat liian herkästi. Eiväliä, vaikka kyseessä oli tapailusuhde tai muu sellainen, vaan yhdessä piti pysyä hampaat irvessä. Pitääkö teidän riidellä niin paljon aina oli myös yksi heitto. "Mistä tiedät, että mies on narsistinen?" Pahinta oli myös käytösohjeiden jakeleminen tällaisessa suhteissa kärvisteleville. Siinä kohtaa kun uhkana on fyysinen väkivalta henkisen lisäksi, niin sellaisen uhrille ei mennä kertomaan miten pitää jättää kasvokkain, muistuttaa jostain toisen kunnioittamisesta tai mistään, vaan nk likaisena pidettyjä temppuja saa ja pitää tehdä, että pääsee eroon sairaasta ihmisestä. Itse muistan millaisen myrskyn sain aikaiseksi, kun erehdyin jättämään väkivaltaisen miehen sähköpostilla! Seuraavat viikot sitten riideltiinkin siitä koko perheen voimin, että sainko jättää exäni maililla vai en. Äitini lammastelu oli kaikkein hauskinta "olisit sinä sen voinut muullakin tavoin tehdä." No en olisi, ja sitä paitsi mies itse kirjoitti mulle mitä runomuotoisimman kyselyn "suhteemme epävakaasta tilanteesta" (se oli parisuhteen irvikuva, eikä edes parisuhde enää siinä vaiheessa, mutta miehellä oli vaikeuksia hyväksyä asiaa), mutta hän on valmis antamaan virheeni anteeksi ja halusi tietää mitä voisimme tehdä asioiden korjaamiseksi - vai voisimmeko tehdä mitään. Vastasin aivan kylmänlyhyesti että turha enää yrittää, homma on ollut koossa jo pidemmän aikaa, heippa ja hänenhän vuokseen oltiin jatkuvasti ongelmissa. Jossei herra vetänyt herneitä nekkuunsa puoliavusta, niin siitä että ulkona sataa lunta, ja mä en ole siihen syyllinen. Lisäsin myös, etten ole hänen anteeksiantoaan vailla, vaan minulle täysin yhdentekevää.
Se kiukku mikä tosta seurasi oli ihan käsittämätön!
Vierailija kirjoitti:
Ex halusi että korvaan sen, kun oli joutunut minun takia lähtemään lasten kanssa kauppaan ja toinen lapsista kolhi jonkun autoa. Oli jäämässä yhdessä omistettuun asuntoon asumaan siksi aikaa että saadaan myydyksi ja alkoi vaatimaan että minun täytyy maksaa puolet hänen sähkölaskustaan. Nyt on asunto tyhjillään kun en suostunut, ei voinut jäädä siihen asumaan, van lähti vuokralle. Nyt ollaan laittamassa asunto vuokralle, kun ei ole mennyt kaupaksi. Tekisi mieli kysyä että maksetaanko vuokralaisen sähkölaskusta puolet, koska hänen ylläpitämänsä sähkö pitää asuntokin kunnossa. Mutta en halua aiheuttaa uutta sotaa, joten olen ihan hiljaa.
Tällä exällä oli myös hullu ex, joka oli tehnyt vaikka sitä sun mitä temppuja eron jälkeen. Silloin säälin miestä kovasti että on tuollaisen naisen uhriksi joutunut. Kun minua syytti kyttäämisestä eron jälkeen, vaikka sellaista en todellakaan ollut tehnyt, alkoi herätä epäilys että liekö se edellinen exäkään niin hullu kun mies väitti.
Välit olisin katkaissut aikoja sitten mutta yhteiset lapset vaikuttaa pitkälti siihen ettei voi. En siis sano että ex olisi varmasti narsisti, mutta käytös ollut vähintäänkin mielenkiintoista. Minuakin kiristi eron jälkeen ja se oli ihan omaa syytäni. Koskaan hänhän ei ollut tehnyt mitään väärin ja jos oli, se oli minun syytäni.
Ristiriitaisuudet puheessa. Saman keskustelun aikana voi laukoa hyvin voimakkaita mustavalkoisia mielipiteitä yhteen suuntaan ja hetken päästä toiseen suuntaan. Tai ainakin päivästä toiseen mielipiteet ja arvot näyttävät vaihtuvan laidasta toiseen. Yleensä arvot ovat kovat, mutta joskus heittäytyy muka ymmärtäväiseksi ja pehmeäksi ihmiseksi. Kaikki on teeskenneltyä, opeteltua ja epäaitoa. Lisäksi puheet ja teot eivät ole yhtään linjassa. Hyvin arvaamaton ja epäluotettava tuuliviiri. Ja voi joku olla tällainen ilman narsismiakin, mutta tässä tapauksessa kyse on siitä (suuruskuvitelmat itsestä, muiden lyttääminen, jatkuva sotiminen, kyvyttömyys yhteistyöhön ja tasa-arvoisiin arvostaviin ihmissuhteisiin).
Vierailija kirjoitti:
Narsistin työnhaku: ikää 30 ja koulutus pelkkä ylioppilas, ei työkokemusta. Silti se haki asiantuntijatöihin ja johtajan hommiin, koska katsoi olevansa niihin kyvykäs. Valehteli työkokemustaan cv:hen ja jäi tietysti kiinni haastatteluissa, kun ei tiennytkään mistään mitään. Sitten humalassa tilitti minulle kuinka kostaa kaikille, kun v*ttuilevat hänelle, kun hän hakee töitä. Koulutusta ei voinut hankkia, koska oli laiska ja liian ylpeä ottamaan opetusta vastaan - eihän kukaan tiennyt mitään kuin hän.
Tuli vähän Trump mieleen.
Äidilläni on tapana vetää raivareita ihan tyhjästä. Esimerkiksi kun yöllä muut ovat jo kauan sitten hiljentyneet peteihinsä nukkumaan, hän saattaa tulla oikeasti naama punaisena raivoamaan jostain äänestä minkä on kuullut ja mikä pitää häntä hereillä.
Hän myös silminnähden nauttii siitä jos saa ärsytettyä muut suuttumaan. Kasvoille tulee häijy iloinen virne kun on provosoinut riidan alkamaan.
Hän myös manipuloi paljon muita provoavilla mielipiteillään.
Ei ole kovin älykäs ihminen, käyttäytyy monessa tilanteessa kuin 3-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin työnhaku: ikää 30 ja koulutus pelkkä ylioppilas, ei työkokemusta. Silti se haki asiantuntijatöihin ja johtajan hommiin, koska katsoi olevansa niihin kyvykäs. Valehteli työkokemustaan cv:hen ja jäi tietysti kiinni haastatteluissa, kun ei tiennytkään mistään mitään. Sitten humalassa tilitti minulle kuinka kostaa kaikille, kun v*ttuilevat hänelle, kun hän hakee töitä. Koulutusta ei voinut hankkia, koska oli laiska ja liian ylpeä ottamaan opetusta vastaan - eihän kukaan tiennyt mitään kuin hän.
Tuli vähän Trump mieleen.
Kaikista narsismikuvauksista tulee Trump mieleen...
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ihmettelette, miksi joku roikkuu niin pitkään suhteessa narsistin kanssa, miettikää nyt vähän. Se muutos hurmurista sekopääksi tapahtuu niin vähitellen, ettei sitä tajua siinä tilanteessa. On ihan eri asia elää päivä kerrallaan kuin kelata jopa vuosia muutamassa lauseessa. Syytökset ja syyllistämiset ovat alkuun niin hienovaraisia, että uhri uskoo hyvin helposti olevansa itse syyllinen, kun juttua pyöritetään riittävästi ees taas. Ei narsisti ensimmäisessä riidassa heitä pesukonetta pihalle, se tulee vasta monen vähäpätöisemmän tilanteen jälkeen. Narsisti ikään kuin ottaa kierroksia, totuttaa uhrin tietynlaiseen käytökseen ennen kuin siirtyy seuraavalle tasolle.
Just näin. Tätini oli vuosia minulle läheinen, pidettiin aktiivisesti netin kautta yhteyttä, kävin hänen luonaan lomilla ja hän tuki & rohkaisi minua päätöksissäni. Muuttoa hänen luokseen suunniteltiin yhdessä n. vuoden verran, idea oli alunperin hänen ja kertoi kuinka niin haluaa auttaa minua saavoittamaan haaveeni. Sitten kun vihdoin olin saman katon alla niin se virheideni osoittelu alkoi samantien. Korjasi sanomisiani, alkuun ohjeisti tekemään kotityöt erilailla ("Teillä on varmaan tehty noin mutta meillä tehdään aina näin") ja kuitenkin löysi aina jotain vikaa siitä mitä tein. Hienovaraista syyllistämistä siitä miten hänen ja hänen miehensä aikaa menee minun auttamiseeni (jos pyysin esim. lukemaan CV'n läpi/antamaan vinkkejä työhakemuksen tekemiseen), miten paljon he hyväkseni tekevät ja millainen kuluerä olen heille ruokaostoksissa (olimme ennen muuttoa sopineet tietyn summan mitä heille viikottain asumisesta maksoin). Yhdessä lauseessa yhtä aikaa kehui minua ja miten uskoo minuun ja samaan hengenvetoon kuitenkin lyttäsi ja vakuutteli olevansa ainoa ihminen joka minusta oikeasti välittää. Yritti alkaa eristämään yhteydenpitoa ystäviin ja sukulaisiin, vahti puheluitani ja yritti nähdä sähköpostiviestini, sai raivokohtauksia kun kuvitteli minun puhuneen hänestä pahaa kaikille. Sanoi, että lasten kuullen saan puhua vain suomea etteivät he hämmenny, mikä käytännössä olisi tarkoittanut etten olisi saanut kommunikoida hänen miehensä ja tuttaviensa kanssa.
Jossain vaiheessa se huutaminen, minun arvosteluni ja imitointini ja muista eristäminen oli sitten jatkuvaa, kertoi kuinka kaikki haukkuvat minua selän takana ja hän joutuu käytöstäni heille selittelemään, yritti provosoida minua huutamaan sillä että seurasi minua pitkin taloa ja sättimällä, ja suuttui kahta kauheammin kun en lähtenyt siihen mukaan. Kauhistuttaa että teki tämän kaiken lastensa nähden, ja sitten syytti minua (tietenkin) siitä että lapset traumatisoituvat ja heidän läsnäollessa ei saa huutaa. Ja siihen alkoi kaikkeen sitten kuitenkin uskomaan, että täti on vihainen koska minä olen tehnyt asiat huonosti, olen häntä loukannut, en ole osannut ottaa asioita huomioon, että oikeasti olen vain riippa kaikille ja miten ihmeessä kukaan ystävistäni on jaksanut vuosia teeskennellä viihtyvänsä seurassani. Kun lopulta sain lähdettyä ja tultua takaisin Suomeen hän soitteli vielä pitkään perään ja haukkui, oli niin pettynyt siihen miten heikko olin ja kuinka läheisriippuvainen kun halusin palata takaisin ystävieni luokse. En olisi ikinä uskonut että se myrkkyä syytävä ihminen oli sama jonka kanssa olin aikaisemmin kokenut niin syvää yhteenkuuluvuuden tunnetta.
t: 139
Eksäni tuli käymään opiskelupaikassani. Se oli aikuisten sisäoppilaitos, ja vierailijat olivat tietyin piirtein sallittuja, ja eksäni tuli sinne into piukeana - vain tajutakseni, että hän tuli sinne iskemään kavereitani. Häespin mieheni pukeutumista, en tajunnut ollenkaan mistä hän oli kiskonut keltaisen kauluspaidan seuraksi vaaleansinisen farkunsuikaleista tehdyn liian pienen liivin, se ei missään tapauksessa näyttänyt hyvältä kenenkään päällä.
Ex pyysi, että kävisin ostamassa jotain kalliita juustoja, mutta kieltäydyin kunniasta, koska opiskelijatuloilla ei kauheasti hankita mitään ylihintaisia homejuustosettejä ja keksejä. Ihmettelin kaupassa miten hänellä oli niin paljon rahaa, koska hän oli oikein avokätisellä tuulella. Vasta kuukauden kuluttua kun eksänsä jätti puhelinvastaajaansa viestin "koska maksat sen satasen takaisin", tajusin hänen lainanneen rahaa. Mies toi viikonlopuksi punaviiniä, vaikka tiesi etten juonut sitä päänsäryn takia ja katselin kun hän kittasi sitä suurieleisesti.
Illalla opiskelukaverini halusivat lähteä baariin, niin mies kieltäytyi kutsusta ja löytyi takkahuoneesta parhaan kaverini kanssa, joka ei nähnyt tilanteessa mitään ongelmallista. Itselleni ei tulisi mieleen mennä mukaan kaverin miehen iskemisyrityksiin. Jossain vaiheessa yöllä heräsin siihen, että mies oli kadonnut vierestäni, eli hän oli mennyt jatkamaan iltaa kaverini kanssa.
Seuraavana aamuna hän selitti, miten oli ihastunut kaveriini. Hän otti sormuksen pois multa ja laittoi sen omaan keskisormeensa, alkoi riehua kaupungilla "niin söpön poikamaisesti", rusautti sormensa eikä saanut sormusta pois enää. Karma. Illalla nukkumaanmennessä ex meni pokkana kämppäkaverini sänkyyn nukkumaan ja selitti, että meni
Poislähtiessä mies ei ollut huomaavinaankaan minua, alkoi kiukutella ettei ala kantamaan kaikkea pikkutavaraa pois luotani (koulun päätökseen oli n. 3 viikkoa, ja aloin pakata poislähtöä) ja hänen kiukutellessaan kaikesta koitin niellä kiukunkyyneleitä. Se viikonloppu oli todellinen kaastrofi
Kaverini oli tuon viikonlopun jälkeen aivan ymmyrkäisenä miksi halusin jättää miehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Sekoitatte monessa tarinassa mustasukkaisuuden ja narsismin.
Luuletko, ettei narsisti voi olla mustasukkainen tai väkivaltainen?
Todellakin voi olla mutta kaikki mustikset ja väkivaltaiset eivät ole narskuja.
Kaveri oli narsistin uhri, mutta ei halunnut erota, kun pelkäsi enemmän yksinoloa. Läheisriippuvainen.Lopulta mies jätti hänet löydettyään nuoremman naisen.