Ei-valkoisille kirjoittajille perustetaan koulutusohjelma
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006382731.html
”Ruskeat ihmiset ovat yhä aliedustettuja suomalaisella kirjallisuuskentällä, vaikka olemme olleet täällä aina. ”
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä idea. Olenkin odottanut, milloin tulee suomenkielistä kirjallisuutta esim maahanmuuttajatausten ihmisten silmin.
Tervolla oli se Layla, mutta ei se ole ihan sama asia.
Kirjallisuuden avulla voi tutustua toisenlaiseen Suomeen.
Yhtä suurella mielenkiinnolla voisin lukea romaanin äärinationalistisesta ihmisestä.
Oletko jo lukenut Pajtim Statovcin "Kissani Jugoslavia"?
Mulla odottaa aanikirjana lukemista, samoin kuin saman kirjailijan "Bolla". Mutta jalkimmainen kai kertoo vain Jugoslaviasta, eka myos pa kola isuudesta Suomessa.
Itsekin odotan mielenkiinnolla, minkalaisia tarinoita ruskeilla ihmisilla on Suomesta! Toivon etta ne jossain tapauksissa ehka myos pistavat tietynlaiset ihmiset ajattelemaan ennakkoluulojaan uusiksi.
Elan itse ns. monikulttuurisessa liitossa ja ei kylla aina ole ollut elaman helpoin valinta - ei siis ihmissuhteen sisalla, vaan ulkoisen paineen ansiosta/kautta.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä idea. Olenkin odottanut, milloin tulee suomenkielistä kirjallisuutta esim maahanmuuttajatausten ihmisten silmin.
Yhtä suurella mielenkiinnolla voisin lukea romaanin äärinationalistisesta ihmisestä.
Mulla odottaa aanikirjana lukemista, samoin kuin saman kirjailijan "Bolla". Mutta jalkimmainen kai kertoo vain Jugoslaviasta, eka myos pa kola isuudesta Suomessa.
Itsekin odotan mielenkiinnolla, minkalaisia tarinoita ruskeilla ihmisilla on Suomesta! Toivon etta ne jossain tapauksissa ehka myos pistavat tietynlaiset ihmiset ajattelemaan ennakkoluulojaan uusiksi.
Elan itse ns. monikulttuurisessa liitossa ja ei kylla aina ole ollut elaman helpoin valinta - ei siis ihmissuhteen sisalla, vaan ulkoisen paineen ansiosta/kautta.
On luettu Kissani Jugoslavia, ja kävin myös katsomassa teatterissa.
Aika vähäistä on silti kirjallisuuden määrä, joka kertoisi moniäänisestä yhteiskunnasta erilaisilla kertojaäänillä.
Jos tuo kirjoittajakoulutus jotakin haittaa tai häiritsee, niin tuskin on silloin kovinkaan kova lukija.
Vierailija kirjoitti:
Myös persuöyhöille oma kirjoittajakoulu, todistettvasti ymmärrettävän tekstin tuottaminen on heille hankalaa.
Persueliittiin kuuluva Huhtasaari kopsasi, eli varasti gradunsa tummaihoiselta.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On luettu Kissani Jugoslavia, ja kävin myös katsomassa teatterissa.
Aika vähäistä on silti kirjallisuuden määrä, joka kertoisi moniäänisestä yhteiskunnasta erilaisilla kertojaäänillä.
Jos tuo kirjoittajakoulutus jotakin haittaa tai häiritsee, niin tuskin on silloin kovinkaan kova lukija.
Eli oli ilmeisesti hyva kirjana, kun kavit teatterissakin viela katsomassa? :)
Joo, sun viimeisesta lauseesta samaa mielta. Diversiteetti myos kirjallisuudessahan on pelkastaan hyva asia!
Esim. jos lukee jotain Khaled Hosseinin kirjoja niin onhan ne ihan eri tavalla ja tyylilla kirjoitettu kuin esim. Kjell Weston kirjat. Kylla se oma kulttuuri ja tausta varittaa sita kerrontaa aina kiinnostavalla ja ennen kaikkea (tyyliltaan) erilaisella tavalla.
Ai täältä poistettiin viestini, jossa kerroin vankilakundeille pidettävästä kirjoitusohjelmasta?
Jollakulla ottaa nyt todella koville.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos on valkoihoinen maaha nmuuttaja?
Olen itse tammoinen ja olen kylla ajatellut, etta omistakin kokemuksista voisi saada kiinnostavan kirjan paikallisille markkinoille.
Tosin paikallinen kieli ei ole mun tunnekieli, etta tieda sitten onnistuisiko kirjoittaminen. (Tai onnistuisiko ylipaataan muutenkaan.)
Vierailija kirjoitti:
Niiden kertomukset eivät ole jänniä.
Naurettavaa ja räsis tistä vielä tänä päivänä erotella ihonvärin mukaan.
Suurin osa maapallon väestä on värillisiä joka tapauksessa, joten täysin keinotekoisia rajoja nyt rakennetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden kertomukset eivät ole jänniä.
Voisi olla vähän ihan mielenkiintoinen vähän erilaisempi näkökulma. Toki kirjoittaminen muulla kuin alkuperäisellä äidinkielellä on haasteellista. Varsinkin näin vaikealla kielellä kuin suomi.
Ruskea kirjailija?
Aletaanko nyt positiivisesti syrjimään kirjallisuuttakin?
Kirjasi julkaistaan jos olet vähemmistöä, vaikka kirjallinen anti olisi mitä tahansa.
Olisinpa muunsukupuolinen, tumma jo heimoltani, lesbohomo runoilijapoika ja 20 vuotias.
Nousisin suomalaisen kirjallisuuden kärkikaartiin alle vuodessa.
Eli Kalle Päätaloa ei kelpuutettaisi enää kirjailijaksi, koska on väärän värinen?
Vierailija kirjoitti:
Ruskea kirjailija?
Kirjasi julkaistaan jos olet vähemmistöä, vaikka kirjallinen anti olisi mitä tahansa.
Olisinpa muunsukupuolinen, tumma jo heimoltani, lesbohomo runoilijapoika ja 20 vuotias.
Rauhoitu. Kyllä sinullekin on jo olemassa kirjailijapiirejä. Ei muuta kuin kirjoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ruskea kirjailija?
Sinulle on annettu kaikki kultalautasella, mutta silti olet moniongelmainen syrjäytynyt joka on päättynyt Vauva-lehden palstalle solvaamaan. Et mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruskea kirjailija?
Rauhoitu. Kyllä sinullekin on jo olemassa kirjailijapiirejä. Ei muuta kuin kirjoittamaan.
Ei taidot riitä.
Juuri sitähän minä tässä ajattelin, että elleivät taidot riitä, täytyisi yrittää ruskeaksi kirjailijaksi positiivisen syrjinnän kautta.
Mitä pienempi heimo, mitä pervompi asenne, sitä helpompaa on saada tuotoksensa julkaistua ja nousta niin suvaitsevaisen eliitin ruskeaksi kultapökäleeksi, jolla tehdään massia.