Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milleniaalien ja suurten ikäluokkien näkemyserot

Vierailija
24.01.2020 |

Esimerkiksi äitini on ollut aina sitä mieltä, että pääasia kunhan jotenkin pärjää taloudellisesti eikä raha tai ura ole tärkeä. Milleniaalina olen aivan eri mieltä. Me milleniaalit olemme rutkasti kunnianhimoisempia, kuin suuret ikäluokat. Kukaan sukupolveni edustaja ei pystyisi olemaan yhdessä ja samassa työpaikassa vuosikausia.
Toinen asia; nainen hoitaa kotia ja mies tuo leivän pöytään. Tästäkin olemme eri mieltä. Ei minun sukupolvessani kukaan koulutettu mies huoli siivojanaista, kun voi saada koulutetunkin naisen. Naisten parantunut koulutustaso takaa sen, että kouluja käyneellä miehellä on vara valita. Tyypillistä onkin, että naiset ja miehet pariutuvat omantasoistensa kanssa.
Meille myös raha on tärkeä. Diplomi-inssinä palkka on hyvä kilpailuttaa esim. viiden vuoden välein.
Tuleeko muilla mieleen muita näkemyksiä?
M34

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanonpa vaan että NIINPÄ VISSIIN!!

Ehkäisyä ei käytetty niin paljoa silloin kuin suuret ikäluokat tekivät lapsensa, eikä työttömyys vaaninut äitiysloman takana. 

..

Suuret ikäluokat ovat tehneet enemmän abortteja kuin mikään muu ikäluokka. 1973 aborttien määrä oli 50 % syntyneiden määrästä! Myös uudet ehkäisykeinot tuli markkinoille juuri heille, siksi suurten ikäluokkien lapsilukumäärä oli hyvin pieni.

Eipä ole heillä syytä ulista kun uusia veronmaksajia ei synny. Omat lapsensa noudattavat vain samoja oppeja kuin vanhempansa.

Nyt synnytysikäiset ei juurikaan ole suurten ikäluokkien lapsia vaan nuorempin ikäluokkien.

Minä olen suurten ikäluokkien ainoa lapsi. Itse tein yhden lapsen ja ainokaiseni aikoo olla lapseton.

Vierailija
22/30 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitähän on tutkittukin. Suurilla ikäluokilla -47-50 on sosiaaliset aspektit työssä olleet tärkeimpiä ei niinkään palkka. Se, että työpaikalla on kollektiivisuutta, on ihmissuhteita, arvostusta, se on ratkaissut. Maaseudulla on muuten edelleen vanhemmat arvomaailmat kuin kauoungeissa. Siellä ne siivoojanaisetkin ovat ihan arvossaan. 

Suurilla ikäluokilla tarkoitetaan Suomessa vuosina 1945-1950 sodan jälkeen syntyneitä sukupolvia. Maailmalla , lähinnä USA:ssa missä käytetään yleensä baby boomers termiä (ok boomer sukupolvi) tarkoitetaan vuosina 1946 - 1964 syntyneitä sukupolvia.  X ja Y sukupolvien syntymävuosista ei edes eri maiden wikipediat ole samaa mieltä. Riippuen lähteestä X-sukupolvi on syntynyt välillä alkaen 1961 tai 1964 vuoteen 1979 tai 1981. Y-sukupolvi syntynyt jossain välillä 1980 - 1995. Nämä sukupolvitermit on jokseenkin hämääviä etenkin noi suuret ikäluokat jotka eroaa suomen ja muun maailman välillä. 50-luvulla syntyneille suomalaisille ei edes taida mitään muuta vakiintunutta termiä olla kuin pullamössö-sukupolvi. Mua on häirinnyt esimerkiksi ton milleniaalisukupolven ja sitä nuorempien suomalaistenkin viljelemän ok boomer meemin käyttö siinä mielessä että harva sen heittelijä osuu naljailullaan edes oikeeseen kohderyhmään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien ei tarvinnut stressata työn pysyvyydestä tai palkastakaan. 

Mitä nuorempi sukupolvi, sitä avarakatseisempia ollaan ihmisten suhteen ja tasa-arvon.

Oon kyllä eri mieltä, en muista mitään aikakautta missä ollaan ja eletään niin tiukasti omissa blokeissaan omassa kuplassa kuin nyt, a se on kyllä täysin milleniaalien ja nuorempien tuomaa juttua, Joo ollaan kyllä suvaitsevaisia ja vapaamielisiä, mutta ainoastaan jos olet samalla tavalla suvaitsevainen ja vapaamielinen kuin minä.  Ei tällaista kieltolakien aikaa ole milloinkaan eletty. Herkkähipiäisyys ja kaiken kieltäminen., julkiset häpeä- ja lynkkauskampanjat ja kunnianloukkaussyytteet. Piereskely omassa asunnossa sallittu ainoastaan arkisin klo 12-13 naapurien allekirjoittamalla luvalla.

Vierailija
24/30 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MilleNNiaali.

Vierailija
25/30 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurilla ikäluokilla urakehitys ja omaisuuden kartuttaminen on ollut ensisijaista. Ylipäänsä töissä on oltava vaikka hampaat irvessä, kun sinne kerran on päästy. Khusiphäisesti käyttäytyvää esimiestä on nöyristeltävä, koska auktoriteetti ja alaiset ovat kuin alamaisia.

Milleniaalit haluavat menestyä, mutta yhtä tärkeää on menestyminen vapaa-ajalla. Harrastukset, kaverit, elämykset ovat aidosti tärkeitä. Palveluyhteiskunnassa laadulla on merkitystä. Myös työelämässä pomoa kunnioitetaan, JOS pomo kunnioittaa työntekijää. Omaisuuden kartuttamista tärkeämpää on hyvä ja mukava elämä.

Vierailija
26/30 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka alkuun opettelisit kirjoittamaan sen termin: milenniaali, siis kaksi n-kirjainta. Luulisi edes kaikkien vuoden 2000 eläneiden muistavan tämän.

Vierailija
27/30 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitääkin tienata, että pystyt elättään perhees.

Ja mitä iloa on rahasta, jos sitä ei voi tuhlata rakkainpiinsa? Ja mitä iloa on ajasta, jos ei sitä voi käyttää siihen mitä rakastaa?

Vierailija
28/30 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka alkuun opettelisit kirjoittamaan sen termin: milenniaali, siis kaksi n-kirjainta. Luulisi edes kaikkien vuoden 2000 eläneiden muistavan tämän.

Ja kaksi l-kirjainta... millenniaali, vrt. millennium

Vierailija
29/30 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanonpa vaan että NIINPÄ VISSIIN!!

Ehkäisyä ei käytetty niin paljoa silloin kuin suuret ikäluokat tekivät lapsensa, eikä työttömyys vaaninut äitiysloman takana. 

Testataanpa tätä asennetta kysymällä, kuinka moni suuren ikäluokan edustaja on valmis leikkaamaan vaikka 5 % eläkkeestään sen eteen, että Suomi on jatkossakin vielä olemassa. Se siitä "riittää että jotenkuten pärjää"-asenteesta...

No 70-luvulla syntyivät hyvin pienet ikäluokat vaikka tekijöitä oli paljon eli ne suurteen ikäluokkien vanhemmat. Vuonna 1973 kokonaissyntyvyys oli kaikkien aikojen alhaisin eli 1.5 vaikka silloin suuret ikäluokat olivat hyvässä lapsentekoiässä eli noin 25 vuotiaita. Eli kyllä silloin ehkäistä osattiin...

Kaikkien aikojen alhaisin kokonaishedelmällisyys 1,35 oli kyllä viime vuonna eikä 70-luvulla.

Olet oikeassa. Viime vuonna mentiin ensimmäistä kertaa tuon edellisen ennätyksen alle. Mutta pointti on edelleen se että suuret ikäluokat eivät saaneet paljon lapsia vaan itse asiassa erittäin vähän.

Vierailija
30/30 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani edustavat suurta ikäluokkaa, itse kuulun X-sukupolveen ja lapsi on milleniaali. Vanhemmille tärkeintä on ollut raha ja omaisuus. Selittyy ehkä lapsuudessa ja nuoruudessa koetulla köyhyydellä. Pääsivät vakiduuneihin ilman kummempia koulunkäyntejä ja tutkintoja.

Oman ikäiseni tuttavapiiri on puolestaan kouluttautunutta, mutta on käyttänyt rahojaan mieluiten matkusteluun ja erilaiseen viihteilyyn. 90-luvun ankeus löi leimansa tulevaisuuden odotuksiin.

Lapseni on konservatiivisempi kuin vanhempansa. Yhden sukupolven yli näyttää hypänneen rahan ja tavaran arvostus, joskin myös matkustella pitäisi voida. Elintavat ovat terveellisemmät kuin meillä.

Mutta tämä nyt on vain yksi kokemus. Jos omilla vanhemmilla oli kotoaan lähtiessään mukana vain tuulen huuhtoma perse, niin mun ei ihan tyhjin käsin pitänyt opiskelupaikkakunnalle muuttaa. Poikaa on sitten sponssanneet niin isovanhemmat kuin vanhemmatkin.