"Syntyvyys laskee, mutta sateenkaariperheissä lapsia toivotaan heteropareja hartaammin" - Ylen uusin valeuutinen
https://yle.fi/uutiset/3-10910429
Jutussa ei anneta minkäänlaista perustelua tai lähdettä väitteelle, että "sateenkaariperheissä" lisäännyttäisiin heteroperheitä innokkaammin. Tämä ei todellakaan ole ensimmäinen kerta, kun Yle jää kiinni täysin keksitystä otsikosta. Faktoilla ei ole niin väliä, jos jokin väite kuulostaa ideologisesti oikealta.
Toivottavasti jokainen on jo huomannut, että se ei vielä tee mediasta luotettavaa, että se itse sanoo olevansa.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Lessusuvun jäsenenä voin sanoa, että lähipiirissä lapsia toivotaan +5 eikä kymmenenkään lasta ole poissuljettua.
Missä on Ylen uutinen otsikolla "Syntyvyys laskee, mutta lestadiolaisuusperheissä lapsia toivotaan sateenkaaripareja hartaammin"?
Lähipiirissä miehet ja anopit toivovat lapsia, eikä vaimolla ole lupaa kieltäytyä, vaan on pakko antaa vaikkei olisi edellisestä synnytyksestä toipunut. Mies hinkkaa verisiä repeämiä kivasti sitten.
Jos se on harrasta, pitäkää hartautenne.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hetero ja lapseton. Tuntemillani naispareilla on lapsia yksi tai kaksi.
Minä en ole tavannut 20v aikana miestä, joka olisi halunnut seurustella. Todennäköisesti jään lapsettomaksi.
Voit halutessasi saada lapsen ihan samalla tavalla kuin naisparitkin - hedelmöityshoidoilla spermapankista.
Varmaan tuotakin asiaa voisi yrittää selvittää joillain kyselyillä. Kyseltäisiin pariskunnilta lapsitoiveita. Otettaisiin mukaan tarpeeksi paljon, ehkä joitain satoja, niitä "sateenkaaritapauksia". Kysely voitaisiin tehdä erikseen molemmille parin osapuolelle. Jos otokset ovat kunnolla edustavia (esim satunnaisotantaa), ja jos jotenkin onnistutaan ainakin vähentämään riskiä, että jotkut vastaavat tahallaan väärin vedättääkseen tuloksia, ja jos löydös on oikeasti se, että "sateenkaareilijat" haluavat muita enemmän lapsia, varmaan tuollaisen uutisen voisi julkaista ihan hyvän journalistisen käytännön mukaisesti.
Mutta onko tuollainen kysely tehty, vai onko toimittaja kirjoitellut omia keksintöjään ja hihasta ravistamiaan juttuja? Ainakaan mitään lähdettä ei ollut.
Ainahan sitä voi yhdestä tapauksesta yleistämällä saada vetäviä otsikoita: "Pähkinäallergia riivaa tamperelaisia!" Todisteena jutulle haastatellaan jotain tamperelaista pähkinäallergikkoa. Jotenkin luulen, että sille naurettaisiin enemmän.