Joku kävi viime yönä kurkkimassa postiluukustani sisälle asuntoon
Eli siis joku kävi viime yönä kurkkimassa postiluukustani sisälle asuntoon. Heräsin yöllä enkä saanut enää unta, niin päätin lukea kirjaa. Yhtäkkiä aloin kuulla rapinaa ovelta, sitten postiluukun metalliläppä kolahti pari kertaa ja sen jälkeen kuului askelia. Ajattelin ensin, että joku on käynyt jakamassa lehtiä/mainoksia tms, mutta kello oli n. yksi yöllä eikä lattialla näkynyt mitään. Sitten huomasin, että postiluukku on apposen auki. Kuka tällaista tekee ja miksi?
Kommentit (459)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni oli herännyt kerran samanlaiseen kolinaan ja katsomaan mennessä laiha narkkarin käsi tavoitteli ovenkahvaa luukun kautta :(
Tän takia kannattaa pitää vasaraa siinä hattuhyllyllä.
Tai asentaa oveen turvalukko. Itse en uskaltaisi nukkua ilman sitä.
Turvalukko on hyödyllinen, turvaketjun saa poikki putkipihdeillä. Jos palotikkaat tai parveke ikkunan vieressä, ei ikkunaa välttämättä kannata jättää auki. Älkää myöskään laittako niitä " Olemme lomalla, kämppä tyhjänä, tervetuloa "- postauksia someen.
Jep, lomalta otetut kuvat laitetaan someihin vasta sitten kun ollaan jo kotona ja samalla oikeastaan jopa esitetään että nyt ollaan lomalla. Täydellistä hämäystä ryöväreille.
Seuraako teitä potentiaaliset murtomiehet somessa vai mitä häh?
Tieto voi joskus levitä yllättävänkin laajalle, vaikka luulisi asioita jakavan ihan niiden omien kavereiden kesken. Johan sen huomaa ihan muissakin kuin lomiin liittyvissä asioissa. Siksipä somessa ei kannata koko elämää kertoa.
No ei varmasti tee mitään merkkejä. Älä ole sairas ja kuvittele tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Jehovantodistajat kiertäessään asuntoja/taloja tekevät ovenpieliin merkkejä.
Ei voi kieltää sillä meidän uudessa asunnossamme on väliovi. Rakennuttaja maan suurin joka varmasti tietää määräykset.
Meillä on vuokra-asunnossa ovisilmä, väliovi ja ovenkahvan lisäksi se vääntölukko, josta pitää vääntää samaan aikaan, kun painaa kahvaa alas, jos mielii avata oven.
Sitä ei pysty sillä rautalankaväkkärällä tekemään, eikä narkkarin ohuet kädet kyllä yllä siihen. Siinä tarvittaisiin kaksi kättä samaan aikaan.
talo on rakennettu 1997.
Mitä täältä kyselet, ei sitä täällä palstalla kukaan voi tietää. Ota itse asia selville.
Eräs tuttu joutu narkkien kaa kahnauksiin,ne tuli kirveellä asuntoon myöhemmin.Niin ohuet ovet.Miksei niitä alaovii laiteta lukituksi 24/7nyt talvi.Myytävää pitää löytää niiden
Mä en kurki niistä mut niistä on kyllä kätevä kännissä kusta sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä siinä ole väliovea? Laita siihen joku verho, jos arveluttaa. Ja turvaketju päälle.
En ole ap mutta asunut useammassa kerrostalossa ja huomannut sen, että osaketaloissa on väliovija vuokrataloissa sitä ei ole.
En tiedä missä asut, mutta mulla on vuokra-asunnoissa ollut aina väliovet. Tällä kertaa myös ovisummeri ja ala-ovi lukossa. Turvaketju kannattaa laittaa ylemmäs kahvaa, jos tuollainen toistuu, mutta siihen pitää ainakin vuokra-asunnossa pyytää vuokranantajan lupa. Jotkut vuokranantajat tekee sen myös itse maksua vastaan ( noin 100 eur)
Olisiko ap:lla käynyt niin, että joku myöskin yöllä herännyt naapuri kuuli sinun asunnosta ääntä ja kävi kurkkimassa mitä tapahtuu, tai mistä asunnosta ääni tulee (mahdollisen valituksen vuoksi).
Yöllä äänet kuuluvat paremmin kuin päivällä. Itsekin heräilen pieniinkin kolahduksiin.
Joissakin vanhoissa kerrostaloissa on postiluukku alhaalla tuskin polven korkeudella. Ei pääse murtautumaan sitä kautta asuntoon mutta on väsyttävää hommaa postinkantajalle. Olen itse nuorena jakanut paikallislehteä ja oli väsyttävä hommaa kykkiä niillä luukuilla.
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti tee mitään merkkejä. Älä ole sairas ja kuvittele tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Jehovantodistajat kiertäessään asuntoja/taloja tekevät ovenpieliin merkkejä.
Ennen he tekivät merkkejä ovien pieliin, joskus 1960-luvulla. Nyt tekevät omiin vihkoihinsa merkkejä nimien ja osoitteiden kera. Mm. kuka on päästänyt sisälle, kuka on jutellut ovella, kuka ei ole avannut, kuka on ollut vihainen, jne. Menevät toistuvasti uudestaan sen luo, joka on ollut potentiaalinen ottamaan vastaan käännytyksen.
Siitä oli lehtijuttu pari vuotta sitten, mutta tietysti jehovalaiset kielsi sen paikkansapitävyyden, koska mitään tietorekisteriä ei ole laillista pitää, jos sitä ei ole virallisesti ilmoitettu.
Eivät he kuitenkaan yöllä kierrä, eikä nyt korona-aikana ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli mieleen yksi tapaus mikä sattui kun itse jaoin Aamulehteä. Olin tiputtamassa lehteä postiluukusta aamuyöllä, kun joku vetäisi sen tiukasti kädestäni postiluukun sisäpuolella. Säikähdin niin että aloin kiljumaan rappukäytävässä, on siinäkin varmasti ollut asukkailla mukavaa. Syytin tuosta pitkään jotain läpivetoa tai muuta, mutta kyllä siellä taisi joku lehteä innokkaana odottaa. Ei siinä ajatuksissa lehteä jakaessa kaikessa hiljaisuudessa tule mieleen, että joku alkaa sitä kädestä kiskomaan postiluukun toisella puolella...
Koira kiskoi lehden. Meidän koira teki samaa. Täytyi alkaa pitämään väliovea suljettuna.
Karkea ja yleinen kielivirhe: "Mutta joo, ei liene kuulu tähän ketjuun."
Paremmin: Ei kuulune tähän ketjuun. TAI Ei liene tämän ketjun aihe.
Kerrostalojen alaeteisessä oli postilaatikot Saksassa ja Ruotsissa niissä taloissa, joissa asuin.
Vierailija kirjoitti:
Mun kissa juoksee aina ovelle kun postia tulee ja ihmettelee sitä ääntä ja joskus ehtii käydä putoavan postin kimppuun. Jos sieltä käsi tulis niin varmasti alkais leikkimään sillä heti.
Saatikka koira tarraisi heti hampailla kiinni. Ei kannata tunkeutua toisten koteihin, monilla on koira joka puolustaa kotiaan.
Tarkoittaako postiluukku tässä tapauksessa metaforisesti aunusta, josta on väkisin kurkittu takaluukkuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä, jos väliovea ei enää edes saa rakentaa. Sitten pitäisi uusissa taloissa kieltää myös postiluukut, ala-aulaan vain lukitut metallilokerot. Uusissa kerrostaloissa ns. olohuone on suoraan osa eteistä, postiluukusta suora näkymä sohvalle.
Jos perustelu on paloturvallisuus, niin entäs asunnon polttaminen postiluukun kautta?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ihastus-ei-saapunutkaan-treffeille-…
Ja entä äänieristys? Joka talossa jossa olen asunut on kuulunut ihan kaikki rapun äänet asuntoon jos väliovi ei ole ollut kiinni. Ja samoin varmasti kaikki äänet asunnosta rappuun.
Olisi kiva tietää pitääkö tämä edes paikkansa, koska aika monessa uudessa asunnossa jota olen käynyt katsomassa on ollut väliovi.
Katso uusia asuntoja esim. etuovi.com:ista, ei näytä olevan väliovia niissä.
Meillä yksi naapurin lapsi alkoi aina rämpyttää postiluukkua jos ei tultu avaamaan kun hän tuli pyytämään lastani leikkimään. Rämpytti, kurkki sisään ja huuteli. Sanoin hänelle että soittaa kelloa kerran ja jos kukaan ei tule avaamaan niin ei kannata meluta. Mutta rämpytys senkun jatkui. Tämä oli rasittavaa kun olin vessassa, kylvyssä tai vaikka kuumeessa sängyssä. Aina oli pakko jossain välissä mennä avaamaan ovi ja lähettää lapsi pois. Lopulta laitoin salvan postiluukun sisäpuolelle. Pidin salvan auki postinjakelun aikana, muutoin kiinni. Tämä toimi kun meille ei jaettu lehteä aamuyöllä.
Sori, vähän aiheen ohi.
Ulko-ovi kannattaa pitää turvalukittuna + se ketjulukko myös paikalleen. Jos siellä joku utelias kyyläilee, voisi viritellä automaattisesti syttyvän valon joka osoittaa suoraan postiluukkuun. Kun luukku liikahtaa, valo syttyy kohti postiluukkua.
Valitettavasti Suomessa on kiellettyjä ovisilmäkamerat kerrostaloissa. Omakotitalossa sellainen saa olla ja talon ulko-oven edustaa saa kuvata, mutta kerrostalon käytävätila ei ole yksityistä tilaa eikä sitä saa kuvata..
Onneksi on ns. väliovi. Kyllä sinne taloyhtiöön "hörjöjä".
Meillä sähköinen lukitus ulko-ovessa. Talon porukka sanon minä.
Tämä on Paras!