Joku kävi viime yönä kurkkimassa postiluukustani sisälle asuntoon
Eli siis joku kävi viime yönä kurkkimassa postiluukustani sisälle asuntoon. Heräsin yöllä enkä saanut enää unta, niin päätin lukea kirjaa. Yhtäkkiä aloin kuulla rapinaa ovelta, sitten postiluukun metalliläppä kolahti pari kertaa ja sen jälkeen kuului askelia. Ajattelin ensin, että joku on käynyt jakamassa lehtiä/mainoksia tms, mutta kello oli n. yksi yöllä eikä lattialla näkynyt mitään. Sitten huomasin, että postiluukku on apposen auki. Kuka tällaista tekee ja miksi?
Kommentit (459)
Tai asioida rautakaupassa. Tältä varaltahan on olemassa suojautumiskonsteja.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä. Itse olin muutama yö sitten sattumoisin valveilla aamuyöstä, niin kuulin kun naapurin ovi avautui etäällä, askeleet lähestyivät pitkin rappukäytävää, sitten tuli hiljaista. Rappunaapuri seisoi hiljaa oveni takana noin minuutin. Sitten askeleet poistuivat.
Meillä on puulattiainen rappukäytävä, niin kuulee tosin hyvin jo kauempaa jos joku kävelee siitä narinasta.
Voihan olla, että hänen asuntoonsa kuului jostain meteliä, ja kävi kuuntelemassa että kuuluuko se sinun asunnostasi. Kerrostalossa ei aina tiedä, että mistä se melu tulee, joten on parempi varmistaa ettei syytä väärää asukasta.
Aina kun joku käyttää jotain sitä kyttääjääkin käyttää joku jostain. Onneksi.
Jos se kurkistelija näki muutakin kuin metallia tai kynnysmaton, kannattaa äkkiä vaihtaa postiluukun malli.
Pääset rauhaan pienellä liikulla.
Kukaan ei oikeasti nykytaloissa kurkista postiluukusta.
Tiedän tapauksen, että talossa oli tuntunut savun hajua ja sitten yksi asukas meni haistelemaan kaikkien postiluukuista.
Hänen vaimonsa kertoi. Ei kukan ollut pitänyt epäilyttävänä. Tiedän tästä siksi, että tuo vaimo päivitteli että miehensä ei haistanut mitään eräässä asunnossa, jossa tuttavani oli viikkoja kuolleena. (en tiedä, oliko kylppärin ovi tai ulko-oven väliovi sitten kiinni. Löytyi kylppäristä. Hänen luultiin olevan sairaalassa edelleen ja siksi suku ei kaivannut.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oviin pitää edes tehdä tuollaisia luukkuja? Ne tekevät ilkivallan ja murtautumisen helpoksi. Miksei laiteta aulaan lokeroita postia varten?
Lokerot aulaan, jotta postin näpistäminen olisi helpompaa?
Joo. Olen kuullut, että Postinen ja paperilaskut ovat kuumaa kamaa katukaupassa.
Osoitteelliset postilähetykset, kuten lpaperilaskut sisältävät aina identiteettivarkaita kinnostavaa tietoa.
Niinpä, tästä on jo aikaa varmaan parikymmentä vuotta kun ok-alueen kaikki roskapöntöt oli kollattu ja roskapussit avattu ja levitelty.
Meillä oli jo ennen tuota tapana repiä kaikki nimet pois posteista, niin lehdistä kuin muistakin ja revin vieläkin esim. aikakauslehdistä, jotka keräys laatikoihin viedään. Tärkeämmät paperit poltetaan eikä mihinkään keräyslaatikoihin mene mitään.
Nykyään ei paljoa laskuja edes tule kun e-lasku automaattimaksatuksella on niin kätsä. Mutta jotain satunnaislaskuja tulee,kun on maksettu, niin säilytän muutaman ajan ja sitten polttamalla takassa hävitän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni oli herännyt kerran samanlaiseen kolinaan ja katsomaan mennessä laiha narkkarin käsi tavoitteli ovenkahvaa luukun kautta :(
Olen aivan saman kuullut. Jossain on vielä melko isot postiluukut, voi saada käden ulottumaan pitkälle.
Noin 40 vuotta sitten kun asuimme vuoden verran kerrostalossa niin siellä naapuri usein unohti avaimensa milloin minnekin. Pyysi minua aina avaamaan oven, kun käteni mahtui postiluukusta ja yletin lukkoon.
Meillä oli laitettuna sellainen metalli este, ettei lukkoon päässyt käsiksi, jos joku olisi yrittänyt samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oviin pitää edes tehdä tuollaisia luukkuja? Ne tekevät ilkivallan ja murtautumisen helpoksi. Miksei laiteta aulaan lokeroita postia varten?
Lokerot aulaan, jotta postin näpistäminen olisi helpompaa?
Joo. Olen kuullut, että Postinen ja paperilaskut ovat kuumaa kamaa katukaupassa.
Osoitteelliset postilähetykset, kuten lpaperilaskut sisältävät aina identiteettivarkaita kinnostavaa tietoa.
Niinpä, tästä on jo aikaa varmaan parikymmentä vuotta kun ok-alueen kaikki roskapöntöt oli kollattu ja roskapussit avattu ja levitelty.
Meillä oli jo ennen tuota tapana repiä kaikki nimet pois posteista, niin lehdistä kuin muistakin ja revin vieläkin esim. aikakauslehdistä, jotka keräys laatikoihin viedään. Tärkeämmät paperit poltetaan eikä mihinkään keräyslaatikoihin mene mitään.
Nykyään ei paljoa laskuja edes tule kun e-lasku automaattimaksatuksella on niin kätsä. Mutta jotain satunnaislaskuja tulee,kun on maksettu, niin säilytän muutaman ajan ja sitten polttamalla takassa hävitän.
Noin minäkin teen, paitsi että ei ole tulisijaa. Joten tuhoan hetu-, tiliote- ja osoitetietoja sisältävät paperini tehokkaalla silppurilla tai hiertämällä ne paperimassaksi. Silppu tai paperimössö päätyy sekajätteeseen. Yks tuttu sanoi hävittävänsä paperit repimällä ne silpuksi ja laittamalla pilaantuneiden ruokien sekaan biojätteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan se totta että oven saisi auki postiluukun kautta? Kenen käsi siitä muka mahtuu :D
Joissakin tapauksissa oven saa avattua postiluukkuun kautta vaikkapa henkarin avulla. Appiukkoni auttoi aikanaan sillä tavalla naapurinrouvaa pääsemään takaisin kotiinsa, kun avaimet olivat jääneet sisälle. Kannattaa laittaa ovi oikeasti lukkoon, eikä vain painaa kiinni. Riippuu tietysti siitäkin, minkälainen systeemi on.
Postiluukkua ei oo, mutta ikkunasta on yritetty tulla. Kakskerroksinen talo. Sälli oli ottanu saunalta mun tikkaat, joilla kiipes. Oli kesäkuumalla iso ikkuna reilusti auki. Sälli laitto kädet siihen ikkunalaudalle kömpiäkseen sisään. Löin kirveen pystyyn siihen käsien väliin ikkunalautaan ja totesin "SAATANA.... OHI MENI". Sälli pääsi aika nopeesti tikkaat alas ja sen jälkeen hävis metsään. Jenkeissähän ois saanu losauttaa kasvoon - eikä ois tarvinnu ees hamarapuolella lyödä.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin asut? Jos tollainen jatkusi, laittaisin jonkun väliverhon siihen.
verhoa saa raotettua vaikka pitkällä tikulla eli ei estä.
Itse laittaisin tälläisen tarpeeksi kauas niin ei pääse siirtämään:
Sermi https://www.kodin1.com/sisustustuotteet/pienet-kalusteet/tilanjakaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin asut? Jos tollainen jatkusi, laittaisin jonkun väliverhon siihen.
verhoa saa raotettua vaikka pitkällä tikulla eli ei estä.
Itse laittaisin tälläisen tarpeeksi kauas niin ei pääse siirtämään:
Sermi https://www.kodin1.com/sisustustuotteet/pienet-kalusteet/tilanjakaja
Siis yöksi.
Sama
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että nykyaikana kun mielenterveyspotilaiden määrä on nousussa niin hyvinkin voi olla lisääntymäänkin päin sellainen käytös. Minun postiluukulla kävi muutamana yönä joku mt-tapaus kuiskimassa jotain uskonnollista jaaraa. En tiedä kuinka monella ovella se kävi mutta todellakin ainakin minun ovella kävi. Ihmettelen kommenttiasi. Ai koska sinulle ei ole tätä sattunut niin ei ole voinut kenellekään muullekaan sattua? Käsittämätöntä. Minun tapauksessa kyseessä oli luhtikäytävällinen kerrostalo, alaovi vaihtelevasti lukossa, joten en tiedä oliko talon asukas vai joku ulkopuolinen. Ekalla kerralla säikäytti mutta jälkimmäiset kerrat lähinnä ärsytti kun häiritsee yöunia. En usko että olisi kättä saanut luukusta ovenkahvaan ja tuskin oli sisälle yrittämässäkään. Kuten sanoinkin, epäilen mielenterveyspotilaaksi.
Mutta jos sinulla on se käsitys että mielenterveyspotilaiden määrä on laskuun päin, ja että varsinkin korona-aika olisi tätä trendiä vähentänyt, niin kysäisepä alalla työskenteleviltä. Saatat yllättyä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yhdessä asunnossa oven lukon päällä (asunnon sisäpuolella) sellainen metallinen "kupu" sitä varten, että postiluukusta ei pystyisi ujuttamaan mitään kättä/rautalankaviritelmää tms. avaamaan ovea sitä kautta. Kannattaisiko hankkia myös sellainen?
Omg meidän ovessa on tämmönen kupu enkä tajunnut miksi ihmeessä sellanen on laitettu. ajattelin että ehkä lapsia varten etteivät ovea avaa itekseen. Mutta selvisipä tämäkin. Tiedän talossa käyneen varkaita useamman kerran varastotiloissa mutta tällainen ei tullut mieleenkään :O
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni oli herännyt kerran samanlaiseen kolinaan ja katsomaan mennessä laiha narkkarin käsi tavoitteli ovenkahvaa luukun kautta :(
Mulle kävi myös noin kun naapurin narkkari työnsi kätensä minun postiluukustani , löin käteen niin kovaa kuin jaksoin . Tämän jälkeen teippasin luukkuni pariksi päiväksi jeesusteipillä kiinni ja pidin turvalukkoa ja ketjua sen jälkeen öisin kiinni. Nykyjään huolehdin aina kotiin tullessani oven takalukkoon.
Käsittämätön oletus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että nykyaikana kun mielenterveyspotilaiden määrä on nousussa niin hyvinkin voi olla lisääntymäänkin päin sellainen käytös. Minun postiluukulla kävi muutamana yönä joku mt-tapaus kuiskimassa jotain uskonnollista jaaraa. En tiedä kuinka monella ovella se kävi mutta todellakin ainakin minun ovella kävi. Ihmettelen kommenttiasi. Ai koska sinulle ei ole tätä sattunut niin ei ole voinut kenellekään muullekaan sattua? Käsittämätöntä. Minun tapauksessa kyseessä oli luhtikäytävällinen kerrostalo, alaovi vaihtelevasti lukossa, joten en tiedä oliko talon asukas vai joku ulkopuolinen. Ekalla kerralla säikäytti mutta jälkimmäiset kerrat lähinnä ärsytti kun häiritsee yöunia. En usko että olisi kättä saanut luukusta ovenkahvaan ja tuskin oli sisälle yrittämässäkään. Kuten sanoinkin, epäilen mielenterveyspotilaaksi.
Mutta jos sinulla on se käsitys että mielenterveyspotilaiden määrä on laskuun päin, ja että varsinkin korona-aika olisi tätä trendiä vähentänyt, niin kysäisepä alalla työskenteleviltä. Saatat yllättyä.
Aivan, koska suurin osa mielenterveyspotilaista onkin juuri kuvailemasi kaltaisia psykoottisia häiriköitä...
Mulle kävi aikoinaan niin että postilaatikosta kurkittiin kämppään sisälle. Asuin pienessä kerrostalossa sisäpihalla. Isompien kerrostalojen ympäröimänä. Olen herkkäuninen ja yksi yö heräsin siihen että postiluukku kolisi. Muutaman kerran luulin että lehden kantajalle oli käynyt vahinko. Kun se postiluukun avaaminen ja rapistelu vaan jatkui joka yö tuli mieleen että se lehden jakaja kyttää mua. Pelotti ihan sikana. Yhtenä yönä heräsin ennenkuin hän tuli taloon ja jäin kurkkimaan lattia tasolle oven karmin takaa.
Ja kyllä se todellakin tuijotti mun kämppään sisälle.
Eniten kauhistutti se, että siitä viereisestä kerrostalosta näki suoraan mun asuntoon jos meni tuuletusparvekkeelle.
Eikä mulla ollut kaihtimia kämpässä. Mietin että onko se kyttinyt mun asuntoon sieltäkin.
Aamulla soitin lehden varhaisjakeluun ja kerroin asiasta. Sen jälkeen sitä lehdenjakajaa ei enää näkynyt. Jälkeenpäin mietin että postilaatikko oli niin iso ja sen sai kokonaan auki et asuntoon olisi päässyt kun olisi saanut kahvan painettua alas. Sitähän ei koskaan tiedä olisko hän yrittänyt kämppään sisälle vai muuten vaan hekumoi ja kurkki asuntoon.
kun tasapainoinen ihminen törmää mainitun kaltaisiin häiriköihin, nämä aloittavat selittelyrumban. silloin kulutetaan aikaa kunne asia menee perille korvien väliin!