Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pankkitili on nollakorkoinen, mutta velalla on kunnon korot?

Vierailija
22.01.2020 |

Olis se sääntö, että kristityt ei saa ottaa korkoa.

Pankit tekee bisnestä koroilla ja niillä toki maksetaan pankin kuluja, mutta tilin koron ja velan koron ero on kohtuuton.

Linkki kansanedustajaan, joka menee 30 vuotta velanmaksuun, kun yritys meni konkkaan.

https://www.iltalehti.fi/raha-nyt/a/13adeef0-870a-4aec-9cb2-9bc112236acc

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antolainauskorko on oltava ottalainauskorkoa suurempi. Muuten tulee tappiota.

Kyllä, mutt ero on aivan liian suuri.

Sitä paitsi pankki kattaa kulujaan palvelumaksuilla.

Miten se ero voi olla liian suuri, kun suurin osa lainakannasta on 1-2 prosentin korolla? Sekoitatko asiaan nyt jotkut pikavippifirmat ja muut vastaavat toimijat?

Itse olen ihmetellyt pikemminkin sitä, miten pankit voivat maksaa palkat ja kiinteistöjen ylläpidon noin pienellä katteella, kun luottotappioitakin kuitenkin tulee.

Esimerkiksi minulla on remonttilainaa jäljellä noin 7100 euroa ja korko 1,7 prosenttia. Puskuritililläni on 13900 ja korko 0,1 prosenttia. Erotus on niin pieni, että en halua pienentää puskuritiliä maksamalla remonttilainan kerralla pois.

Korkeampi korko on lähinnä vakuudettomilla kulutusluotoilla, eikä sekään kovin korkea ole. Esim vakuudettoman autolainan saa pankista alle 5 prosentin korolla, vaikka vakuudeton luotto on pankille aika suuri riski.

Vierailija
22/24 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksittäiset pankit korkotasoja päätä, se on kiinni maailman suhdanteista. Ne ei saa eikä voi laittaa mitä sattuu korkoja lainoille ja luotoille, koska korkolaki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyy, miksi ja vastaus on, että koska kyse on sopimusasiasta. Kun otat itsellesi pankkitilin, sinä sovit pankin kanssa sen korosta ja kun otat lainan, sinä sovit pankin kanssa sen korosta. Sun ei ole pakko ottaa lainaa tai tiliä korolla, johon et ole tyytyväinen, eikä pankin ole pakko antaa sitä korolla, johon se ei ole tyytyväinen. Markkinataloudessa korkotasot asettuvat sitten täsmälleen siihen, missä sun ja pankin vähimmäisvaatimukset kohtaavat. Tasapuolista, vai mitä - ja edelleenkään jos se ei ole sun vähimmäisvaatimuksen mukaista, niin älä ota sitä lainaa!

Vierailija
24/24 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasit itse: pankki tekee bisnestä.

Mieti itsestäsi: maksaisitko kaverille siitä, että säilytät hänen tavaraansa (pankkitilin korko) vai ottaisitko mielummin maksua säilytyksestä ja tilan lainaamisesta (lainan korko)?