Omituisimmat kokemukset kauppareissuilla
Kävin tänään Prismassa ja huomasin, että yksi hyllystä ottamani maitopurkki vuosi. Löysin myyjän, jolle kerroin, että tämä maitopurkki vuotaa, kun en tietenkään halunnut viedä sitä takaisin hyllyyn, josta joku muu olisi sen ottanut.
Tuollainen tilannehan yleensä jatkuu niin, että myyjä ottaa tuotteen ja kiittää vaivannäöstä/pahoittelee tapahtunuttu ja vie tuotteen pois, mutta ei tänään. Myyjä tuijotti koko ajan järkyttyneenä maitopurkkia, eikä sanonut mitään. Ajattelin, että ymmärtääkö hän edes mitä sanoin, ja näytin, että tästä sinetistä tämä vuotaa, tämä on rikki. Myyjä tuijotti vieläkin järkyttynyt ilme kasvoillaan purkkia ja sitten tooooodella hitaasti ojensi kätensä kohti purkkia, aivan kuin ne laiskiaiset siinä lasten Zootropolis-elokuvassa. Hän otti purkin, katse koko ajan tiukasti siinä purkissa ja mutisi, että "no mä voin ottaa sen" ja jäi seisomaan siihen se purkki kädessä ja tuijotti edelleen järkyttyneenä sitä purkkia.
Tuo oli todella hämmentävää, koskaan ei ole vielä käynyt noin. Luultavasti hän kärsi sosiaaliste tilanteiden pelosta, ainakin käytös viittasi siihen, mutta onkohan silloin kaupan ala hyvä idea työpaikaksi? Meni ainakin loppu kauppareissu naureskellen, koska tuo oli oikeasti aika koomista ja se myyjän ilme, en saa sitä pois päästäni.
Mikä on oudointa, mitä teille on sattunut kauppareissuilla?
Kommentit (1640)
Tämä palsta ei ole mikään suomenkielen oikeinkirjoituksen opinnäytetyö. Ei ole tarpeen olla noin negatiivinen. Laitahan pipo löysemmälle, varmasti ymmärsit kuitenkin kirjoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Parikin hassua tapausta: minulla oli isot ostokset ennen jotain pyhää ja ostoskärry oli aika täynnä ja jonot kassoilla olivat pitkät. Kun tuli minun vuoroni alkaa laittaa ostoksia hihnalle niin takanani olleen tuntemattoman pariskunnan mies alkoi nostelemaan minun ostoksiani kärrystäni hihnalle ilman että olin pyytänyt mitään apua tai muutenkaan puhunut mitään. Aloin vain hämmentyneenä sanomaan hänelle, että älä koske niihin. Ne on mun ostoksia! Pariskunnan nainenkin vain katseli touhua kommentoimatta mitään.
Toisella kertaa olin nuorena tyttönä ostamassa työmatkalla töihin eväitä: jonkun sämpylän, jogurtin ja banaanin, niin joku maistissa ollut 50-kymppinen nainen alkoi kassajonossa kovaa kommentoimaan ja vihjailemaan kuinka hän tietää mihin tarkoitukseen tarvitsen banaania. Silloin nolotti enkä osannut sanoa mitään.
Minkä h....tin takia kirjoitatte aina "50-kymppinen"???????
Vierailija kirjoitti:
Kerran joku yritti ostaa olutta vaikka oli kello yli yhdeksän. Suuttu, ja piruiluksi avasi ne kaikki siihen paikkaan ja jätti hihnalle.
Just, ihan kun ei suomalainen tietäisi että sitä ei voi myydä vaikka olisi minuutin yli.Vituttaa tuommoinen ihmisten urpous. Toki vituttaa Suomen alkoholilaki joka ei moista salli mutta se onkin jo toinen juttu.
Kyllä alkoholilaki sen myymisen 21 jälkeen sallii, jos sen on ennen 21 saanut käsiinsä. Se on kaupan (ketjun) oma politiikka jos ei tämmöistä myy. Tosin jos alkot eivät ole suljetussa tilassa, niin eihän sitä sitten voi tietää että milloin sen on hyppysiinsä ottanut.
Olin parikymppisenä töissä erään tavaratalon kassalla. Mieleen on jäänyt tapaus, jossa eräs +50v. täysin siniseen asuun ja meikkiin sonnustautunut nainen tuli kassalleni. Hänellä oli muutamia ostoksia, kaikki sattumoisin sinisiä väriltään. Maksun hän hoiti sinisestä rahapussista 50€:n setelillä. Mielessäni hiukan huvittuneena keskityin palvelemaan hänet loppuun asti kunnes käänsin katseeni seuraavaan asiakkaaseen. Vastassa oli edellisen asiakkaan identtinen kaksoissisko, samoissa pukimissa, meikeissä ja mikä uskomattominta, tismalleen samoilla ostoksilla!!! Maksun koittaessa pidätin hengitystäni, ja kyllä vain! Hänkin maksoi 50€:n setelillä. Hetken aikaa mietin jo että olenko tullut hulluksi ja mielikuvitukseni on lähtenyt aivan laukalle.. Laitoin kassan kiinni ja lähdin sulattelemaan tilannetta kahvitauolle =)
Olin noin 10v kun kassajonossa nojasin kärryyn ja tutkin ostoksia, heittelin niitä kärryssä puolelta toiselle niin kuin ei turhempia ostoksia voisi olla. Sitten katsoin ylöspäin ja huomasin, että sitähän lykkää joku ihan tuntematon ukko.
Vierailija kirjoitti:
Olin parikymppisenä töissä erään tavaratalon kassalla. Mieleen on jäänyt tapaus, jossa eräs +50v. täysin siniseen asuun ja meikkiin sonnustautunut nainen tuli kassalleni. Hänellä oli muutamia ostoksia, kaikki sattumoisin sinisiä väriltään. Maksun hän hoiti sinisestä rahapussista 50€:n setelillä. Mielessäni hiukan huvittuneena keskityin palvelemaan hänet loppuun asti kunnes käänsin katseeni seuraavaan asiakkaaseen. Vastassa oli edellisen asiakkaan identtinen kaksoissisko, samoissa pukimissa, meikeissä ja mikä uskomattominta, tismalleen samoilla ostoksilla!!! Maksun koittaessa pidätin hengitystäni, ja kyllä vain! Hänkin maksoi 50€:n setelillä. Hetken aikaa mietin jo että olenko tullut hulluksi ja mielikuvitukseni on lähtenyt aivan laukalle.. Laitoin kassan kiinni ja lähdin sulattelemaan tilannetta kahvitauolle =)
Jos olisi kolmas tullut, niin olisin alkanut kyselemään piilokamerasta.
Minua luullaan usein myyjäksi vaikka ihan omat vaatteet päällä ja selkeästi kärryn/korin kanssa asiakkaana kaupassa.
Ei siinä mitään, mutta olen ollut itse myyjänä jo vuosikymmeniä ja huomaan, että alan palvella näitä ihmisiä eli joku aspamoodi menee päälle ja punitsen heviä, etsin tuotteita ym muille asiakkaille😄.
Mies kun on mukana niin ihmettelee aina, että mitä täällä tapahtuu, kuka toi oli siis mitä?
Kaupan kassa alkoi vittuilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta kirjoitan tähän, koska tuolla on näemmä aiemmin ollut puhetta noista Prismojen skannereista. Mulle kanssa on pari kertaa osunut "satunnaistarkastus", mutta toisin kun tuolla aiemmin mainitussa tapauksessa, multa ne on neljä päälimmäistä tuotetta skannanneet ja siinä se. Tää sana "satunnainen" vaan naurattaa, koska ei se kovin satunnaiselta ole vaikuttanut. Kummallakin kerralla kun näin on käynyt, päätin poistaa ostoksistani tuotteen ja poistin, ja valitsin halvemman tilalle. Tänään olin kerennyt ottamaan suippopaprikapussin, huomasin toisessa laarissa halvemman, poistin ja vaihdoin siihen halvempaan. Edellisellä kerralla tarkastukseen joutuessani muistaakseni vaihdoin mandariinipussin kalliimmasta halvempaan. Niin että, hyvin satunnaista kyllä juu...
Muutaman kerran huomannut kun vartija seurailee kaupassa ja sitten itsepavelukassalla ollessa sen jälkeen satunnaistarkastus. :D
Siellä on pakko olla joku vartijoiden kauko-ohjaama tarkastuskäskynappulakin.
Joo, minullakin on joskus ollut varsinkin, jos käytän aurinkolaseja sisällä. En esimerkiksi kesällä edes ota tavallisia laseja kauppareissulle mukaan, koska en vain jaksa sitä vaihtoon liittyvää sähläystä. Nostan toki lasit välillä otsalle. Joskus on tullut vartija valmiiksi kassan "ulkopuolelle" odottamaan satunnaistarkastuksien yhteydessä.
Samapa tuo minulle, tarkastavatko ja missä seisovat. Se on heidän työtään, kuka tahansa voi varastaa ja on aivan oikein että sitä yritetään ehkäistä. En itse varasta mitään, joten on puhtaat jauhot pussissa, tarjoudun aina näyttämään kassinikin, johon ei ole koskaan ollut tarvetta. Olen myös ystävällinen ja kohtelias henkilökunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran näin kun mies söi keksejä paketista hyllyjen välissä ja lopetti pikaisesti kun huomasi, että joku tuli samalle hyllyvälille.
Nainen ja lapsi söivät kaupan heviosastolla iloisesti viinirypäleitä suoraan laatikosta. Huomautin asiaata, niin nainen lähti lapsineen nokka pystyssä marssimaan poispäin. Vissiin harmitti kun joku keskeytti varastamisen.
Minkä v##uttaa tuo iänikuinen klisee: nokka pystyssä, niskojaan nAkElLeN (ihan v:n ärsyttävä sana), tuhahdellen jne. Miksi ei voi vain sanoa, että lähti pois, ilman noita kliseelisäyksiä😑 Nyt joku itseään nokkelaksi luuleva tulee mussuttamaan tähän, että olen itse varas ja siksi reagoin tähän kommenttiin. No en ole ikinä edes näpistänyt yhtään mitään, kirjaimellisesti MITÄÄN ikinä.
Kielemme on rikas ja ilmaisuvoimainen, toistaiseksi vielä. On suuri ero tarinan kannalta poistuuko joku paikalta "niskoja nakellen ja tuhahdellen käveli pois" vaiko vaan "käveli pois". Siihen jälkimmäiseen versioon voisi jopa lisätä vaikka "tyynen rauhallisesti ja ilmeettömästi käveli pois". Näin ero mielenosoituksellisesti niskoja nakellen poistuvaan olisi vielä selvempi. Mutta se varmaan ärsyttäisi sinua? Liian elävää ja kuvaavaa? Pitäisi tylsästi vain sanoa "käveli pois". Ikävä jos kielen käyttö köyhtyy ja lyhenee näin. Ja sanastomme vaihtuu myöskin vähitellen englannin sanastoon ja lyhenteisiin, jotka nekin yleensä juontuvat englannin kielisistä ilmaisuista. Kiukkuisesti tuhahdellen ja rakkaan äidinkieleni köyhtymisen ja huonompaan suuntaan muuttumisen takia synkeänä mutisten, päätän kommenttini tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parikin hassua tapausta: minulla oli isot ostokset ennen jotain pyhää ja ostoskärry oli aika täynnä ja jonot kassoilla olivat pitkät. Kun tuli minun vuoroni alkaa laittaa ostoksia hihnalle niin takanani olleen tuntemattoman pariskunnan mies alkoi nostelemaan minun ostoksiani kärrystäni hihnalle ilman että olin pyytänyt mitään apua tai muutenkaan puhunut mitään. Aloin vain hämmentyneenä sanomaan hänelle, että älä koske niihin. Ne on mun ostoksia! Pariskunnan nainenkin vain katseli touhua kommentoimatta mitään.
Toisella kertaa olin nuorena tyttönä ostamassa työmatkalla töihin eväitä: jonkun sämpylän, jogurtin ja banaanin, niin joku maistissa ollut 50-kymppinen nainen alkoi kassajonossa kovaa kommentoimaan ja vihjailemaan kuinka hän tietää mihin tarkoitukseen tarvitsen banaania. Silloin nolotti enkä osannut sanoa mitään.
Aivan 👊 eikö päänuppi kerro yhtään miten väärin kirjoitettu. Äly hoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia huomautat turhanpäiväisistä pikkuasioista. Ei ole kyse virallisista asiakirjoista. Huomautatko tutuillesi jos kirjoitusasu on "väärin" sähköpostissa tahi tekstiviestissä. 🤪
Sitä tavallista. Ulkonäköni ja pukeutumiseni perusteella ain myymäläetsivö perässä ja kameravalvonta kåynnissä. Pitää pitää etäisyyttä hyllyihin, ei auta hypistelllä mitään, näyttää selkeästi mitä ottaa ja laittaa se yhtä selvästi kärryyn. Lapsille opetettu samat.
Ulkomailla on helpompaa.
Olin menossa metron liukuportaissa ylös kauppaan, kun liukuportaissa nainen tuli siihen väliin. Siis portaissa seistään: tyhjä porras, ihminen, tyhjä, ihminen, tyhjä. Tää nainen tuli olan ohi siihen tyhjä kohtaan eli ihan iholle ja naama minuun päin. Hymyili vaan. Olen siis nainen. Tilanne oli uskomattoman kiusallinen, huvittava ja kummallinen. Kysyin voinko auttaa niin vastasi englanniksi että no thanks! Im good tai muuta vastaavaa. Sillä tavalla valittiin ylöspäin koko matka, naamat vastakkain.
Oli lapsi sellaisessa leikkiautokärryssä äitinsä kanssa. Äiti nalkutti, narisi ja motkotti pahantuulisena lapselleen ihan koko ajan tyyliin, et ikinä pääse kauppaan, kun ei sun kanssa voi lähteä mihinkään kun sä olet tuommoinen ja tuommoinen ja nariset ja mariset koko ajan, eihän kukaan voi sietää tuollaista ihmistä jne loputtomasti. Lapsi istui kärryssään ihan hiiren hiljaa. Minun särki sydäntä katsoa ja kuunnella vieressä. Ajattelin, että lapsesta kasvaa aikanaan samanlainen ihminen kuin minä. On aina hiljaa taustalla tapetin näköisenä tietäen, että on niin paha ja huono ihminen, ettei hänellä oikeastaan ole oikeutta mihinkään ja jos ei osaa poistua tästä maailmasta oman käden kautta, niin saa ainakin tuntea koko ikänsä olevansa täällä maan päällä oikeudetta ja varkain. Se tuntui todella pahalta, semmoiselta fyysiseltä kivulta sydämen kohdalla. Olisi tehnyt mieli sanoa äidille, että onko tullut ajatelleeksi asiaa ja olisi tehnyt mieli halata lasta ja sanoa, että oikeasti sä olet ihan ok ja ihana, mutten sanonut äidille mitään enkä tehnyt mitään. Tämä vaivaa minua vieläkin.
Toinen vähän iloisempi kauppareissutarina. Olen itäsuomalainen ja tottunut siihen, että vieraidenkin kanssa voi heitellä hyvän mielen kommentteja vaikkapa kaupassa tai missä vaan. Olin Turussa Prismassa. Siellä joku noin 3v poika taapersi isänsä perässä ja huuteli koko ajan: ruisleipää! Ruisleipää! Minusta poika mielitekoineen oli suloinen ja töräytin isälleen, että onpa pojalla terveelliset mieliteot! Kotipaikkakunnallani isä olisi sinkauttanut takaisin jotain nasevaa, ja sitten me oltaisiin nauraa hörähdetty iloisina ja erkaannuttu ilahdutetuin mielin. No Turku on eri maailma kuin Itä-Suomi ja siellä ei sovi puhutella vieraita ihmisiä. Sen sain tuntea isän läpitunkevasta tuijotuksesta. Luultavasti tulin luokitelluksi kategoriaan hullut. Tässä olin siis itse se outo ja sivistymätön, joka ei osaa käyttäytyä ihmisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia huomautat turhanpäiväisistä pikkuasioista. Ei ole kyse virallisista asiakirjoista. Huomautatko tutuillesi jos kirjoitusasu on "väärin" sähköpostissa tahi tekstiviestissä. 🤪
Korjaan aina myös minulle tulevan postin kirjoitusvirheet.
- eri
Käyn aina samassa isossa kaupassa ostoksilla. Siellä on leipäosastolla myyjä, jolta olen kerran kysynyt tiettyä leipää. Sen jälkeen hän on aina tervehtinyt minua hyvin iloisesti, ihan kuin ystäväänsä. Enkä näe hänen tervehtivän ketään muuta koskaan.
Monella omituisin kokemus vaikuttaa liittyvän siihen että heidän kanssaan on kommunikoitu kauppareissulla, joku on siis vain puhunut heille.
Olen itse kaupassa töissä ja myös kassalla. Joskus saadakseni vaihtelua päivään, heitän jotain small talkia. Kuinkahan monen mieli on järkkynyt tästä pitemmäksikin aikaa. Pitäisikö minun sanoa vain ne tietyt protokollaan kuuluvat fraasit vai onko ok sanoa joskus muutakin ?
Auwjuw kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skjsjs kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran lähikaupassa ihan siisitin näköinen nuorehko nainen (ehkä n. 25 - 32-v.) tuli hedelmäosastolla sanomaan minulle että jumalalla on minulle erikoistehtävä. Olen itse siis 40-vuotias nainen. Hämmästyneenä sain vain sanottua että jaahas, kiitos ilmoituksesta. Varmaan oli hänellä jotain mt-ongelmaa, mutta tämä on oudointa mitä mulle on kaupassa tapahtunut.
Voi tulispa joku uskova mullekin sanomaan noin, haluan löytää jeesuksen/Jumalan
Kysymys ei ole mt ongelmasta, ihmiset jotka ei usko Jumalaan on itsellään mt ongelmia, olet typerä yhtä typerä kuin muutkin jotka ei tajua ett raamatun ennustukset toteutuu niinkuin raamattu sanoo sen näkee jo maailmasta joka on tuhoutumassa ihmisten syntien tähden
Itse uskon Jumalaan ja se ei oo typeryyttä, jos joku mulle niin sanoo niin tervemenoa helvettiin vain siellä ne tuskat ja kivut on minä tahdon ainakin pelastua ja päästä taivaaseen
Se että joku sanoo kaupassa että Jumalalla on sinulle erityistehtävä, periaatteessa ok koska jo syntyessämme ollaan jokainen erityisiä. Tehtävä sen mukaan.
Tietty jos tuollainen "sanoma" kerrottiin tilanteessa, jossa elämäsi oli liukumassa johonkin mihin ei pitäisi, saattaisi olla tärkeä. Nämä sanomat voivat olla monenlaisista lähteistä, jos linjassa Raamatun kanssa, voit pitää vahvistuksena.
Asut siis katutasossa liikehuoneistojen vieressä ja tuuletatte pizzerian kanssa yhtä aikaa? Erikoinen asumisratkaisu, varmaan tulee nälkä aina kun tuulettelee.
Et varmaan ole mikään menestyjä - ja eihän teikäläiset yleensäkään.