Minä vuonna kotiinne hankittiin tietokone nettiyhteydellä?
Meille hankittiin lapsuudenkotiini vuonna 1997 syksyllä.
Olin silloin parikymppinen.
Kun muutin pois kotoa, hommasin itselleni tietokoneen ja nettiyhteyden vasta vuonna 2005. Asuin siis omassa kämpässäni ilman nettiyhteyttä, mulla oli vain Nokian näppäinkännykkä ja telkkari.
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
1987. Sillä otettiin akustisen modeemin avulla yhteys tiettyyn toiseen tietokoneeseen. Ei ollut mitään nettiä vielä.
Akustinen modeemi oli siihen aikaan jo todella vaha laite, jos sitä todella käytit. Minä kokeilin sellaista vain lyhyesti töissä -80 alussa ja puhuin pomon ympäri, että sain ostaa paremman suoraan puhelinliittymään liitettävän modeemin.
Askustinen modeemi on siis sellainen, jossa on puhelimen luurille vastakappale.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Akustinen_liitäntä
Analoginen modeemi, joka kytkettiin pistokkeella puhelinliittymään. Toki se oli digitaalinen laite, mutta käytti analogista puhelinlinjaa yhteydellä, siitä nimi analoginen modeemi.
1984 tuli eka tietokone, sitä en tiedä koska siihen tuli nettiyhteys, en asunut tuolloin enää kotona. Avomiehen kanssa hommattiin kone 1989, käytettynä, maksoi silti 30tmk. Ja nettiyhteys siihen heti tietty.
Eka oma tietokone 1994, nettiyhteys puhelinmodeemin kautta 1997.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävän myöhään ihmisille on tullut netti. Tai edes tietokone kotiin. Itselläni muistikuva, että tietokone oli jokaisessa kodissa viimeistään 80-luvun lopulla. Ja netti oli aivan peruskauraa arjessa viimeistään 1995.
Sinulla on vääristynyt muistikuva. Tai sitten tuttavapiirisi on ollut poikkeuksellisen varhain liikkeellä koneiden suhteen. Meille tuli kouluunkin ensimmäinen tietokone vasta vuonna 1996. Ja olen kuitenkin käynyt kouluni ihan suuressa kaupungissa enkä missään pikkukylällä. Tietääkseni vain yhdellä luokkakaverillani oli tietokone ala-asteella. Ei todellakaan 90-luvun alun lama-Suomessa ollut tietokoneita jokaisessa kodissa.
Kai tuttavapiirini, sekä vanhempieni, on ollut sitten aika teknisesti orientoitunutta. Meillä tehtiin koulutehtävätkin tietokoneella jo 90-luvun alusta, eli se oli oikeastaan pakko olla kotonakin. Opiskeluissa samoin käytettiin nettiä heti vuodesta 1994. S-postia tarvittiin heti tuosta lähtien myös. Tosin tämä ei kaikki ollut Suomessa ...
Ei ole erityisen järkevää puhua, että tietokoneet olivat yleisiä mainitsematta, että asui muualla kuin Suomessa. Jokainen tietää, että tietokoneet ja netti olivat jo vuosikausia käytössä ennen kuin niitä oli kenelläkään Suomessa. Ja jokaisen ainakin pitäisi tietää, että Suomi on aika kaukana niistä maista, joissa tietokoneet olivat "joka kodin perusjuttu" 90-luvun alussa.
Tosin 90-luvulta lähtien puhuttiin, että Suomi oli yksi johtavista maista maailmassa tietotekniikan käytössä. Nettiliittymät per capita taisi olla yksi tiheimmistä. Täällähän kehitettiin Linuxkin, sekä TKK oli aika huipputason osaamiskeskittymä IT-asioissa vaikka kuinka aikaisin.
Mutta ehkä tuo sitten keskittyi enemmän noihin TKK-piireihin.
Suuri murros tapahtuikin juuri 1990'luvun puolivälissä. V:sta 1996 eteenpäin alkoi olla useita vaihtoehtoisia operaattoreita välittämään dataliikennettä. Internetin sisältö lisääntyi huimasti. IBM ym pöytätietokoneiden hinnat alkoivat halventua ja Nokia alkoi suoltaa kansanmallin kännyjä.
1998 ja maksoi markan vuorokausi.
Kones joskus 1991, netti 1998 tai -99
Vierailija kirjoitti:
Mä menin Espoossa lukioon vuonna 1992 ja kirjoitin ylioppilaaksi keväällä 1995. Suoritin koko lukion avaamatta tietokonetta kertaakaan. Lukiossa ei ollut yhtäkään oppituntia, jossa olisi tarvinnut tietokonetta. Yhdessäkään luokassa ei ollut tietokonetta. Meillä ei ollut edes kotona tietokonetta. Kaikki esitelmät ja aineet tehtiin käsin kaunolla paperille. Kenelläkään kaverillanikaan ei ollut kotona tietokonetta.
Kielten oppitunnilla opettajilla oli jotkut 60-luvun isot kelat, joissa oli nauhat. Siis niistä kuunneltiin kappaleet.
Kännykät yleistyi "kaikille" noin 1997, kun alkoi tulla tosi hyviä kännykkätarjouksia. Sitä ennen juuri kenelläkään ei ollu kännykkää.
Tästä hieman perspektiiviä amerikkalaiselle, jos vielä on linjoilla. Tuollainen oli 90-luvun Suomi suurimman osan kohdalla.
Itse menin Lahdessa lukioon vuonna 2000. Meillä kyllä oli tietokoneet ja netit ja tietotekniikantunnit, mutta koulutehtävistä suurin osa tehtiin silti paperille. Äidinkielen aineet luonnollisesti kaunokirjoituksella (vai tyyppikirjoitusko sen virallinen nimi oli).
Ensimmäisen kerran käytin tietokonetta vuonna 1996 ollessani kuudennella luokalla. Silloin meidän ala-asteelle tuli ensimmäinen tietokone, jossa oli muutama yksinkertainen peli, kuten Onnenpyörä ja kirjoitusharjoituspeli, joka toimi tetris-tyyliin. Ne olivat iso juttu meille 12-vuotiaille, joista suurin osa ei ollut koskaan käyttänyt tai välttämättä edes nähnyt tietokonetta. Kotiin meille ostettiin tietokone vuonna 1999. Nettiyhteys oli tuolloin puhelinmodeemin kautta ja sitä sai käyttää vain tarkkoin harkittuihin tarkoituksiin, koska käyttö oli kallista.
Meille tuli tietokoneeseen modeemiyhteys muistaakseni vuonna 1986. Olin 14-vuotias ja hengasin "tietokonekerhon poikien" kanssa. Silloin soittelin illalla modeemilla eri purkkeihin = boxeihin, ja jouduin vääntämään vanhempien kanssa puhelinajasta. Se kun varasi puhelinlinjan.
Sieltä piireistä löysin poikaystävänkin ja ensimmäisen aviomiehen :) .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1994 keväällä. Nettiyhteys oli Tele iNet Pro hintaan 99 mk/kk.
Miten voit muistaa tuollaista nippelitietoa?!
Kyllä sinäkin varmaan muistat milloin sinulta meni neitsyys, sama asia
90-luvun puolivälissä taisi tulla iso murros.
Mä olen se, joka kirjoitti ylioppilaaksi keväällä 1995 avaamatta tietokonetta kertaakaan siitä yksinkertaisesta syystä, että lukiossa ei ollut yhden yhtä konetta eikä kotonakaan.
Mennessäni 1997 kauppikseen oli meno jo ihan toinen. Sinä syksynä tuli ensinnäkin Nokian halvat kännykät markkinoille ja suurin osa nuorista osti silloin ekan kännykän itselleen, kun oli vihdoin kännykkä kohtuuhintainen. Muistankohan väärin, vai maksoiko ne 995 markkaa vai 1995 markkaa?
No, siellä kauppiksessa tuli ekaa kertaa minulle syksyllä 1997 aineena atk ja atk-luokkia taisi olla parikin täynnä koneita ja kaksi ihmistä pääsi aina samalle koneelle. Tutustuin ekaa kertaa tietokoneisiin kunnolla, lähtien siitä, miten ne avataan ja suljetaan. Opeteltiin wordit, excelit jne.
Sitten oli sellainen luokkahuone, joka oli ns. vapaa-ajan hengailupaikka, aina auki. Sen seinustat oli täynnä isoja möhkäletietokoneita, joille oli vapaa pääsy, mikäli sattuivat olemaan vapaina. Omilla tunnuksilla pääsi nettiin ja tekemään myös koulutehtäviä. Sillon alettiin tehdä koulutehtäviä konellaakin.
Muutos oli todella suuri verrattuna lukioon, se teknologinen murros tapahtui ihan vuosissa.
Lapsuudenkotiin kun olin lukiossa, ehkä 1995-6? Muutin pois 1999, ja omaan kotiin netti tuli 2005. Siinä välissä käytin nettiä yliopistolla.
Olisin halunnut netin kotiin jo 90-luvun lopussa tai 2000-luvun alussa, mutta vanhemmat eivät suostuneet. Eivät ymmärtäneet sitä ja ajattelivat, että tulisin nettiriippuvaiseksi. Nykyäänhän ei paljon muuta tehdäkään kuin roikutaan koneella/puhelimella netissä, joten kovasti ovat ajat muuttuneet :)
Käytin nettiä sitten koulussa ja kirjastossa, muistaakseni jossain nettikahvilassa ja työvoimatoimistossa ja vaikka missä, koska omaa konetta tai nettiä ei suostuttu meille ostamaan. Kunnes sitten 2004 sain oman läppärin (käytetyn) ulkomailla opiskeluun ja opiskelijakämpässä oli langaton netti. Oli aika hienoa saada hakea tietoa koulujuttuihin ja muutenkin ihan omalla koneella.
Vanhempien kodissa on nykyään netti, koska veljeni hankki sen sinne joskus vasta 5-7 vuotta sitten. Äidin kanssa Skypetetään, mutta muuten he eivät nettiä käytä.
Sähköpostin sain 1989 kun menin opiskelijana laitokselle harjoitteluun, piti erikseen perustella hallintoon että opiskelijanplanttu tarvitsisi meiliä (avustin proffaa joka kirjoitti artikkelinsa käsin, minä kirjoittelin ne tietokoneella ja meilailin amerikkalaisen tutkijakollegan kanssa). Oman tietokoneen ostin muistaakseni 1992, opiskelijakaverin poikaystävä rakensi niitä joten sain halvalla, mutta meni siihen silti koko opintolaina. Mutta sillä tuli kirjoitettua gradu ja paljon muutakin + opittua monta tietokoneisiin liittyvää asiaa joista oli myöhemmin apua työnsaannissa. Netti kotiin tuli joskus 1993 kun muutettiin poikakaverin kanssa yhteen, nettiin mentiin niin että otettiin puhelimella yhteys yliopiston koneeseen. Jotain ruokalistoja tuli katsottua ja jonkun verran meilailtua, mutta aika vähäistä oli mun netin käyttö kotoa silloin. Poikaystävä opiskeli tietojenkäsittelyä ja roikkui siellä enemmän. Ensimmäinen kännykkä hankittiin 1995 ja oli ihan luksusmalli kun sillä pystyi lähettämään tekstiviestejä.
-98 tai -99. En muista tarkkaan. Vuoteen 2012 asti työnantaja maksoi sen yhteyden.
Tietokoneet kehittyi tosi nopsaan. Sain töistä kotiini noin vuoden vanhan tietokoneen, jota kaikki kaverit kadehti vuonna 1991. Sen hinta oli enemmän kuin mun bruttopalkka kuukaudessa. Muutin keväällä 1994, ja vein koneen töihin takaisin, eikä se enää kelvannut kellekään.
Vuonna 2002. Muistan sen siitä kun muutin ulkomailta takaisin Suomeen tammikuun alussa ja markat oli muuttunut euroiksi ja nettiliittymän sai kotiin, toisin kuin siellä mistä muutin.
2001 tuli eka tietokone, jolla käytännössä siis vain pelattiin, netti tuli vasta 2003. Yhden kuvan latautuminen kesti vartin. Muistan elävästi, koska selasin paikallisen discojärjestöjän kuvia, josko löytyisi ihastuksia kuvista.
Oman tietokoneen ja netin sain hommattua vasta parikymppisenä. Se tietokone oli joku koulun ylijäämäkone, näyttö varmaan puolen metrin paksuinen. Netti sentään vähän nopeampi, mutta ei mitään huipputasoa.
Kymmenen vuotta tästä eteenpäin en voi kuin ihmetellä, miten nopeasti tekniikka kehittynyt todella lyhyessä ajassa.
Mä menin Espoossa lukioon vuonna 1992 ja kirjoitin ylioppilaaksi keväällä 1995. Suoritin koko lukion avaamatta tietokonetta kertaakaan. Lukiossa ei ollut yhtäkään oppituntia, jossa olisi tarvinnut tietokonetta. Yhdessäkään luokassa ei ollut tietokonetta. Meillä ei ollut edes kotona tietokonetta. Kaikki esitelmät ja aineet tehtiin käsin kaunolla paperille. Kenelläkään kaverillanikaan ei ollut kotona tietokonetta.
Kielten oppitunnilla opettajilla oli jotkut 60-luvun isot kelat, joissa oli nauhat. Siis niistä kuunneltiin kappaleet.
Kännykät yleistyi "kaikille" noin 1997, kun alkoi tulla tosi hyviä kännykkätarjouksia. Sitä ennen juuri kenelläkään ei ollu kännykkää.