Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä vuonna kotiinne hankittiin tietokone nettiyhteydellä?

Vierailija
22.01.2020 |

Meille hankittiin lapsuudenkotiini vuonna 1997 syksyllä.
Olin silloin parikymppinen.
Kun muutin pois kotoa, hommasin itselleni tietokoneen ja nettiyhteyden vasta vuonna 2005. Asuin siis omassa kämpässäni ilman nettiyhteyttä, mulla oli vain Nokian näppäinkännykkä ja telkkari.

Kommentit (236)

Vierailija
101/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissani ei ollut nettiä silloin kun asuin vielä kotona.

Hommasin ekan pöytäkoneen vuonna 2000 kun asuin jo yksin. Hommasin netin ja kallis olikin.

Kaverini lapsuudenkodissa oli nettiyhteys joskus vuonna 1997--  ja silloin nettiin tutustuinkin.

Isänsä oli insinööri niin siksi hommasivat.

Vierailija
102/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä tietokone 1992 ja tietokone nettiyhteydellä alkusyksystä 1999.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyttävän myöhään ihmisille on tullut netti. Tai edes tietokone kotiin. Itselläni muistikuva, että tietokone oli jokaisessa kodissa viimeistään 80-luvun lopulla. Ja netti oli aivan peruskauraa arjessa viimeistään 1995.

Ei se kyllä mitään peruskauraa yleisesti ollut eikä ns. oikeita tietokoneita vielä tuolloinkaan ollut juuri kellään. Ja se netti oli helvetin hitaan modeemiyhteyden takana.

Okei, ehkä Suomessa oli erilaista. USA:ssa nuo yleistyivät tuolloin. Ilman ei tosiaan olisi voinut edes hoitaa koulua tai opiskelua. Meille yliopiston aloittaessa 1994 suositeltiin kaikkia ostamaan MacBook, saatiin alennuksella yliopiston kautta.  Siihen nettiyhteys tuli myös yliopiston kautta. Meidän piti käyttää näitä opintoihin. 

Hah, vertaatko tosissasi Suomea ja USA:ta ja hämmästyt kun ne eivät olleetkaan 90-luvulla samalla tasolla tietokoneasioissa (jos ovat vieläkään)? Kaikkea sitä kuuleekin. Suomessa ei varmasti kovin moni ollut kuullutkaan MacBookista vuonna 1994. Saati että olisi omistanut sellaisen. Pöytätietokoneita jo joillain oli, mutta nekään eivät todellakaan olleet mikään joka kodin perusvarustus. 

Mahtaako sinulla olla kristallipallo? Macbook tuli markkinoille 2006.

Vierailija
104/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kone joskus 1994 muistaakseni. Nettiä en ottanut, vaan kävin Ihan vieressä yliopistolla, kun tarvin nettiä. Säästi tosi paljon.

Oma nettiyhteys vuonna 2000.

Vierailija
105/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2016

Vierailija
106/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

PC -93, netti taisi olla vuonna 97 tai 98. Itselleni siis hankin opiskeluja ja sittemmin työtä varten....

Vierailija
107/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä 1997.

Vierailija
108/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietokone 90. netti 95.

Vierailija
109/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2001. Ei ollut halpaa.

Vierailija
110/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ensin joku telkkari näyttönä toimiva netti, modeemilla. Joku "huippuhyvä" systeemi, jolla ei päässyt lukemaan edes hotmailin sähköpostia. Vuosi taisi olla joku 98-99 tms.

V. 2000 tai 2001 saatiin pöytätietokone. Se oli ensin olohuoneen nurkassa ja sitten silloinen poikaystäväni kävi siirtämässä sen yhteen huoneeseen ja liitti siihen kaikki tulostimet ym.

2001 jouluna sain joululahjaksi Nero -polttavan cd -aseman. Ja 20 tyhjää levyä :D

Vierailija
111/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1996 tais olla vuosi. Oi sitä modeemi aikaa.. linjat varattuna ja porukat hermoili kun kaikki valitti että puhelut tuuttaa varattua.

Vierailija
112/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kone tuli kun olin alle kouluikäinen, oisko ollu v.-95. Netti saattaa olla otettu hetikin, mutten mene takuuseen. Viimeistään kouluun mennessäni -98 on nettikin jo ollut. 

Vierailija
113/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2010. Teen töitä muutenkin tietokoneella niin en halunnut sitä kotiin. Vitkutin viimeiseen saakka. Piti hommata kun lapsi meni kouluun, se wilma ja laskunmaksut nääs. Läppärin ostin.

Nykyään mulla on firman läppäri, ei omaa konetta.

Lapsilla on omat koneet. Varsinkin lukiolaisilla pakko olla, tabletkirjat ja tehtävien palautus netissä.

Vierailija
114/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissani oli netti joskus 90-luvun lopulla, jota sai käyttää tosi harvoin. Kun muutin omilleni, ei minulla ollut nettiä pitkään aikaan. Muistan kun muutimme silloisen poikaystävän kanssa yhteen 2004, silloin vielä vastustin nettiyhteyttä ja motkotin hänelle, että jos meille tulee netti, hän istuu kaiket vapaa-ajat sen edessä. No, onhan siitä jo 15 vuotta, mutta nyt jälkeenpäin tuntuu tyhmältä, kun olen ollut tuollainen kehityksen jarru.  

Vierailija
115/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin hankittiin tietokone. Taisi olla 1990 tai 1991. -nettiyhteys tuli myöhemmin, kun ostin modeemin. Veikkaan 1995 tai 1996.

Vierailija
116/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuussa 2000. Ostin tietokoneen Jumbon Prismasta, maksoi n. 7000 mk. Käytin kaverini S-etukorttia, hän sai bonuksia monta sataa markkaa  kiitokseksi kyydistä Jumboon. Taloyhtiön laajakaista. 

Vierailija
117/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-99 tai 2000 hankin ekan yhteyteni, mutta luovuin siitä parin kk:n jälkeen jatkaen netittömänä, kun yhteyden nopeus oli hintaan nähden surkea, varmaan joku 0,1 megabitin yhteys tai jotain, ja hintaa varmaan 100 mk kuussa.

Vierailija
118/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokone tuli lapsuudenkotiini muistaakseni 91, netti 96. Äitini oli kovin innoissaan verkosta ja hehkutti, että tämä on tulevaisuuden juttu. Itse en ollut yhtään vakuuttunut. Muistan Netscape-selaimen, Yahoon ja Altavistan noilta ajoilta. Ja sen, että netti oli hidas ja epäkäytännöllinen, sillä piti viritellä tietokonehuoneesta (vanhempien makuuhuone) monen metrin modeemijohto olohuoneen puhelinpistokkeeseen. Isoveljeni kirjoitti ylioppilaaksi vuonna 1997 ja hän luki kaikki jatko-opiskeluoppaat paperiversioina. Sen sijaan kun itse kirjoitin kahta vuotta myöhemmin 99, oli netti jo niin edistynyt, että minä en tarvinnut paperisia yhteishaluoppaita, yliopistojen esitteitä yms. ollenkaan vaan katsoin kaikki tiedot kuten pääsykoekirjat ja -päivät netistä. Silloin ensimmäistä kertaa alkoi tuntua siltä, että netti on itseasiassa varsin hyödyllinen keksintö. 

Sain oman koneen , tosin ilman nettiä, opiskeluni alussa vuonna 1999, sillä konetta tarvittiin erilaisiin yliopiston kurssitehtäviin. Tehtävät tietenkin tallennettiin levykkeille eli disketeille. Muutama SPSS  tai PDF tiedosto saattoi saada levykkeen tallennuskapasiteetin ylittymään.  Vietin paljon aikaa yliopiston kirjaston koneilla netissä. Muistan, että silloin oli tapana ainakin omassa kaveripiirissäni ja sukulaistenkin kanssa kirjoitella pitkiä sähköpostiviestejä. Samoin kiersi kaveriporukassa kaikenlaiset mukamas hauskat ketjuviestit, tyyliin "vastaa näihin kymmeneen kysymykseen itsestäsi ja lähetä kavereille, jotka vastaavat myös ja lähettävät sinulle". Koko opiskeluaikana en tarvinnut omaa nettiä, koska yliopiston koneille pääsi aina ja elin varsin niukalla opiskelijabudjetilla. Vasta valmistuttuani vuonna 2006 hankin oman nettiliittymän. 

Vierailija
119/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marraskuussa vuonna 2005

Vierailija
120/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikone tuli 1993, Win 3.11.

Modeemiyhteys tuli pari vuotta myöhemmin, jonkin ajan päästä ISDN ja varmaan vuosituhannen vaihteen jälkeen ADSL.