Minä vuonna kotiinne hankittiin tietokone nettiyhteydellä?
Meille hankittiin lapsuudenkotiini vuonna 1997 syksyllä.
Olin silloin parikymppinen.
Kun muutin pois kotoa, hommasin itselleni tietokoneen ja nettiyhteyden vasta vuonna 2005. Asuin siis omassa kämpässäni ilman nettiyhteyttä, mulla oli vain Nokian näppäinkännykkä ja telkkari.
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävän myöhään ihmisille on tullut netti. Tai edes tietokone kotiin. Itselläni muistikuva, että tietokone oli jokaisessa kodissa viimeistään 80-luvun lopulla. Ja netti oli aivan peruskauraa arjessa viimeistään 1995.
Sinulla on vääristynyt muistikuva. Tai sitten tuttavapiirisi on ollut poikkeuksellisen varhain liikkeellä koneiden suhteen. Meille tuli kouluunkin ensimmäinen tietokone vasta vuonna 1996. Ja olen kuitenkin käynyt kouluni ihan suuressa kaupungissa enkä missään pikkukylällä. Tietääkseni vain yhdellä luokkakaverillani oli tietokone ala-asteella. Ei todellakaan 90-luvun alun lama-Suomessa ollut tietokoneita jokaisessa kodissa.
Kai tuttavapiirini, sekä vanhempieni, on ollut sitten aika teknisesti orientoitunutta. Meillä tehtiin koulutehtävätkin tietokoneella jo 90-luvun alusta, eli se oli oikeastaan pakko olla kotonakin. Opiskeluissa samoin käytettiin nettiä heti vuodesta 1994. S-postia tarvittiin heti tuosta lähtien myös. Tosin tämä ei kaikki ollut Suomessa ...
No sieltähän se selitys tuli: Tietenkin tietokoneet olivat 90-luvulla yleisiä. Mutta näin oli ihan muualla kuin Suomessa. Kun olemme suomalaisella keskustelupalstalla, me luonnollisesti puhumme suomalaisista kodeista, koska sellaisissa kasvoimme. Niissä hyvin harvalla oli tietokonetta 90-luvun alussa, koska harvalla oli varaa ostaa monen tonnin konetta. Nettikin oli tolkuttoman kallis, koska sitä käytettiin modeemin avulla puhelinverkossa. Väitän, että yhdessäkään suomalaisessa koulussa ei tehty koulutehtäviä tietokoneella 90-luvun alussa. Kun siis puhutaan peruskouluista. Korkeakouluissakaan tuskin kaikkia tehtäviä tehtiin tietokoneella vielä tuolloin.
Noin vuonna 1996. Silloin mieheni sai jonkun ammattiyhdistyksen kautta jonkun alennuksen, jostain tietystä paketista. Joku rakennusliitto tms.
2010 ostin oman läppärin. Siihen asti olin surffaillut netissä ensin työpaikalla, sitten opiskelupaikoissa. Yliopistolla pystyi roikkumaan netissä tunteja työskentelytilassa, kun samalla muka siellä teki jotain järkevääkin.
Sen vuoksi itseasiassa lykkäsin netin hankkimista itselleni kotiin, koska ymmärsin, että tulisin addiktoitumaan ja roikkumaan päivässä tunteja kaikenlaisilla hömppäsivuilla. Tämän olin jo testannut muissa paikoissa, missä nettiä käytin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävän myöhään ihmisille on tullut netti. Tai edes tietokone kotiin. Itselläni muistikuva, että tietokone oli jokaisessa kodissa viimeistään 80-luvun lopulla. Ja netti oli aivan peruskauraa arjessa viimeistään 1995.
Ei se kyllä mitään peruskauraa yleisesti ollut eikä ns. oikeita tietokoneita vielä tuolloinkaan ollut juuri kellään. Ja se netti oli helvetin hitaan modeemiyhteyden takana.
Okei, ehkä Suomessa oli erilaista. USA:ssa nuo yleistyivät tuolloin. Ilman ei tosiaan olisi voinut edes hoitaa koulua tai opiskelua. Meille yliopiston aloittaessa 1994 suositeltiin kaikkia ostamaan MacBook, saatiin alennuksella yliopiston kautta. Siihen nettiyhteys tuli myös yliopiston kautta. Meidän piti käyttää näitä opintoihin.
Ehkä Suomessa oli erilaista kuin USA:ssa :D:D:D No shit Sherlock! Ei voi oikeasti tulla yllätyksenä, että Suomi oli täysin eri tasolla tekniikan suhteen kuin USA. Jopa tällainen teknologiauuno kuin minä ymmärtää sen ihan maalaisjärkeä käyttämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on vääristynyt muistikuva. Tai sitten tuttavapiirisi on ollut poikkeuksellisen varhain liikkeellä koneiden suhteen. Meille tuli kouluunkin ensimmäinen tietokone vasta vuonna 1996. Ja olen kuitenkin käynyt kouluni ihan suuressa kaupungissa enkä missään pikkukylällä. Tietääkseni vain yhdellä luokkakaverillani oli tietokone ala-asteella. Ei todellakaan 90-luvun alun lama-Suomessa ollut tietokoneita jokaisessa kodissa.
Kai tuttavapiirini, sekä vanhempieni, on ollut sitten aika teknisesti orientoitunutta. Meillä tehtiin koulutehtävätkin tietokoneella jo 90-luvun alusta, eli se oli oikeastaan pakko olla kotonakin. Opiskeluissa samoin käytettiin nettiä heti vuodesta 1994. S-postia tarvittiin heti tuosta lähtien myös. Tosin tämä ei kaikki ollut Suomessa ...
Ei ole erityisen järkevää puhua, että tietokoneet olivat yleisiä mainitsematta, että asui muualla kuin Suomessa. Jokainen tietää, että tietokoneet ja netti olivat jo vuosikausia käytössä ennen kuin niitä oli kenelläkään Suomessa. Ja jokaisen ainakin pitäisi tietää, että Suomi on aika kaukana niistä maista, joissa tietokoneet olivat "joka kodin perusjuttu" 90-luvun alussa.
Tosin 90-luvulta lähtien puhuttiin, että Suomi oli yksi johtavista maista maailmassa tietotekniikan käytössä. Nettiliittymät per capita taisi olla yksi tiheimmistä. Täällähän kehitettiin Linuxkin, sekä TKK oli aika huipputason osaamiskeskittymä IT-asioissa vaikka kuinka aikaisin.
Mutta ehkä tuo sitten keskittyi enemmän noihin TKK-piireihin.
Eka tietokone tuli 1993 ja eka nettiyhteys (siis modeemilla) 1994.
Muutettiin miehen kanssa yhteen 1993, että silloin tuli nettiyhteys. Hänellä se oli ollut jo aiemmin, armoton nörtti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä mitään peruskauraa yleisesti ollut eikä ns. oikeita tietokoneita vielä tuolloinkaan ollut juuri kellään. Ja se netti oli helvetin hitaan modeemiyhteyden takana.
Okei, ehkä Suomessa oli erilaista. USA:ssa nuo yleistyivät tuolloin. Ilman ei tosiaan olisi voinut edes hoitaa koulua tai opiskelua. Meille yliopiston aloittaessa 1994 suositeltiin kaikkia ostamaan MacBook, saatiin alennuksella yliopiston kautta. Siihen nettiyhteys tuli myös yliopiston kautta. Meidän piti käyttää näitä opintoihin.
Hah, vertaatko tosissasi Suomea ja USA:ta ja hämmästyt kun ne eivät olleetkaan 90-luvulla samalla tasolla tietokoneasioissa (jos ovat vieläkään)? Kaikkea sitä kuuleekin. Suomessa ei varmasti kovin moni ollut kuullutkaan MacBookista vuonna 1994. Saati että olisi omistanut sellaisen. Pöytätietokoneita jo joillain oli, mutta nekään eivät todellakaan olleet mikään joka kodin perusvarustus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Suomessa oli erilaista kuin USA:ssa :D:D:D No shit Sherlock! Ei voi oikeasti tulla yllätyksenä, että Suomi oli täysin eri tasolla tekniikan suhteen kuin USA. Jopa tällainen teknologiauuno kuin minä ymmärtää sen ihan maalaisjärkeä käyttämällä.
Suomea kyllä pidettiin IT-alan kärkimaana ihan numeroiden valossakin tuolloin, tunnettiin myös maailmalla edelläkävijänä näissä. Mutta kai se ei sitten ollut kaikille levinnyttä. Omilla tutuillani Suomessakin on kyllä ollut koneet viimeistään 80-luvulta ja netti 90-luvulta. Siis kotona, tietokoneita monet käyttivät työssään tietysti jo 70-luvulla, vaikka silloin ne olivat paljolti vielä keskustietokoneita, ei henkilökohtaisia. Suomeenhan tuli nettipankitkin 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli ensimmäinen tietokone 1993. Intellin 486. Maksoi silloin 23 000 markkaa. Mun bruttopalkkani sairaanhoitajana siihen aikaan oli noin 8000 mk/kk. Ei ihan eka ostos, mihin olisi tullut mieleen käyttää lähes neljän kuukauden bruttopalkka. Saatiin kuitenkin mun vanhemmiltani joululahjaksi. Ja siitä se nörtteily sitten alkoi. Muuttui vuosituhannen vaihteessa mun ammatiksikin. Nyt yhden kuukauden bruttopalkalla voisi ostaa 10 läppäriä.
Minulla oli tietokone ja puhelinmodeemin kautta nettiyhteys jo vuonna 1991. Kävin työpaikkani järjestämällä mikrotukihenkiö koulutuksessa. Olin jo edellisenä vuonna osallistunut verkon tiedon haku kurssille Tampereen yliopistossa. Silloin puhuttiin verkosta, ei netistä. Jo vuonna 1985 tein teksti käsittelyä Applen tietokoneella. Silloin muuten Yhdysvaltoihin lähetettiin Telex nauhalla tietoja, siis yliopistoihin, Suomessa oli jo faksit
Yhteys modemilla oli 1980-luvulla oli poskettoman halpaa, paikallispuheluista meni vaan perusmaksu (jotain 20penniä per puhelu) vaikka itsella "puhelut" modemilla kesti enimmillään 12 tuntia (latasin unixin (11 megaa) koneellleni, lataukseen meni yli 12 tuntia, otin yhteyn suomalaiseen yliopistoon ja sieltä amerikkalaisen yliopiston kautta latasin sen, oisko ollut unix 25-30 meganen. Oman koneen kovalevyt oli 80 ja 20 megaset. Hyvin toimi jataidoillani tienasin hyvät rahat.
Taisi olla joko loppuvuodesta 1994 tai alkuvuodesta 1995. Oli kyllä kivuliaan hidasta, mutta eipä ollut paljon sisältöäkään tarjolla.
1987 eka PC ja 1200 bps modeemi, 1989 käyttäjötunnus paikallisen korkeakoulun Unixiin, kun lukion extralaajan tietotekniikan luennot pidettiin tietotekniikan laitoksella ja sen jälkeen ollut aina jotain kautta netti.
Eli päälle 30 vuotta aktiivinen netin käyttäjä, olisikohan ollut alkuvuodesta 1994 kun tuli tähän webbistelyyn törmättyä ekan kerran ja viritettyä se kotikoneelle (piti asentaa erikseen socket-kirjastot etc)
tietokone 1988, modeeemiyhteys 1990
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tietokone ja puhelinmodeemin kautta nettiyhteys jo vuonna 1991. Kävin työpaikkani järjestämällä mikrotukihenkiö koulutuksessa. Olin jo edellisenä vuonna osallistunut verkon tiedon haku kurssille Tampereen yliopistossa. Silloin puhuttiin verkosta, ei netistä. Jo vuonna 1985 tein teksti käsittelyä Applen tietokoneella. Silloin muuten Yhdysvaltoihin lähetettiin Telex nauhalla tietoja, siis yliopistoihin, Suomessa oli jo faksit
Tätä tarkoitin ! Tuo on se Suomi minkä minä olen aina tuntenut, sekä todellisuus missä kaikki tuntemani ihmiset ovat täällä aina eläneet ja työskennelleet. Ihmisillähän oli täällä kännyköitäkin jo 80-luvulta. Samoin ATK:n opetus kouluissa, yliopistoissa ja työpaikoilla oli ihan tavallista 80-luvulla, vaikka kaikilla ei tietysti ollut kotona omaa tietokonetta.
Esimerkiksi Linux kehitettiin Suomessa vuonna 1991.
- Se amerikkalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomea kyllä pidettiin IT-alan kärkimaana ihan numeroiden valossakin tuolloin, tunnettiin myös maailmalla edelläkävijänä näissä. Mutta kai se ei sitten ollut kaikille levinnyttä. Omilla tutuillani Suomessakin on kyllä ollut koneet viimeistään 80-luvulta ja netti 90-luvulta. Siis kotona, tietokoneita monet käyttivät työssään tietysti jo 70-luvulla, vaikka silloin ne olivat paljolti vielä keskustietokoneita, ei henkilökohtaisia. Suomeenhan tuli nettipankitkin 90-luvulla.
Se, että täällä harjoitettiin tuotekehittelyä menestyksekkäästi, ei tarkoita, että kaikella kansalla olisi ollut tietokoneet ja netit. Varakkailla saattoi olla, jos olivat kiinnostuneita tekniikasta. Suurimmalla osalla ei ollut, koska a) ei ollut varaa ostaa monen kuukauden palkan verran maksaneita laitteita, b) teknologia oli vain pienten piirien juttu, ei todellakaan laajalle levinnyt juttu. Vasta 90-luvun lopulla koneet ja netit alkoivat levitä laajemmin muuallekin kuin varakkaiden tekniikkaharrastajien koteihin. Osalla ei ole vieläkään tietokonetta ja nettiä kotona, vaikka somet ja kaikki on keksitty ajat sitten. Toki he ovat nykyisin todella pienessä vähemmistössä.
tietokone tuli 92. 386 SX, 33MHz
Modeemiyhteys ammattikoulun soittosarjan kautta 1996, 28 800 bps oli ihmeellistä.. toki ei siihen aikaan nettisivutkaan kummoisia olleet.
Warcraftin peluu kaveria vastaan oli hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä tarkoitin ! Tuo on se Suomi minkä minä olen aina tuntenut, sekä todellisuus missä kaikki tuntemani ihmiset ovat täällä aina eläneet ja työskennelleet. Ihmisillähän oli täällä kännyköitäkin jo 80-luvulta. Samoin ATK:n opetus kouluissa, yliopistoissa ja työpaikoilla oli ihan tavallista 80-luvulla, vaikka kaikilla ei tietysti ollut kotona omaa tietokonetta.
Esimerkiksi Linux kehitettiin Suomessa vuonna 1991.
- Se amerikkalainen
Olet siis elänyt kuplassa ja kuvitellut, että kaikki Suomessa elävät samoin kuin ne muutamat tuttavasi. Tervetuloa todellisuuteen! Suomessa elettiin 90-luvun alussa lama-aikaa, jolloin yrityksiä kaatui kuin sieniä sateella (joo pientä värikynää, mutta se ei nyt ole olennaista) ja työttömyys rehotti. Ei niissä olosuhteissa suurimmalla osalla ollut mitään mahdollisuuksia ostaa tietokoneetta, joka maksoi perusduunarin kuukausien palkan verran. Vaikka olisikin ollut niin onnekas, ettei olisi menettänyt työtään laman myllerryksessä, palkkataso verrattuna tietokoneiden hintatasoon oli niin pieni, että koneita ei tuosta vaan osteltu. Oli joo keksitty Linuxit ja muut, mutta ne eivät hintansa vuoksi olleet ihan joka tyypin saatavilla.