Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä vuonna kotiinne hankittiin tietokone nettiyhteydellä?

Vierailija
22.01.2020 |

Meille hankittiin lapsuudenkotiini vuonna 1997 syksyllä.
Olin silloin parikymppinen.
Kun muutin pois kotoa, hommasin itselleni tietokoneen ja nettiyhteyden vasta vuonna 2005. Asuin siis omassa kämpässäni ilman nettiyhteyttä, mulla oli vain Nokian näppäinkännykkä ja telkkari.

Kommentit (236)

Vierailija
221/236 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin 2003 pintaan.

Eka kone oli jo 1988 pintaan.

Syntyny oon 1962.

Pintaan.

Vierailija
222/236 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1994 keväällä. Nettiyhteys oli Tele iNet Pro hintaan 99 mk/kk.

Miten voit muistaa tuollaista nippelitietoa?!

Samaan aikaan hankin minäkin, joku iNet se oli. Hintaa en tosin muista mutta oli kalliimpi ja hitaampi kuin nämä nykyiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/236 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2001 taisi olla jokin jippii puhelin liittymä, ei paljoa tullut käytettyä. pari vuotta myöhemmin saatiin Soneran laajakaista.

Tuntuu jotenkin oudolta ettei tuosta ole edes 20 vuotta vielä.

Vierailija
224/236 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1992.

Jep..

Tuolloin nettiä ollut edes vielä.

Ainakaa kuluttajille.

Vierailija
225/236 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2001. Menin sinä vuonna lukioon ja koulutöissä alkoi olla sen verran koneella tehtäviä hommia, että äiti ja isä totesivat minulle helpommaksi hankkia kotiin tietokone. Samaisen koneen otin mukaani, kun 2004 muutin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Äiti ja isä hankkivat itselleen tietokoneen vasta 2010. 

Aloittaja kysyi nettiyhteydestä - jos nyt satut osaa lukea...

Vierailija
226/236 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
227/236 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2007 hankin itse nettiyhteyden. Muuttaessani pois lapsuudenkodista vuonna 2001 meillä ei sellaista ollut.

Tuskin teille sinne torppaan tuli edes sähköt - mitäpä olisit netilläkään tehnyt...

Vierailija
228/236 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1994 keväällä. Nettiyhteys oli Tele iNet Pro hintaan 99 mk/kk.

Miten voit muistaa tuollaista nippelitietoa?!

Me konmaritettiin syksyllä vanhempien ullakko ja kesämökin kaapit. Nuo nettijutut löytyivät sieltä kuittien kera :)

Vain hullu säilyttää vanhoja kuitteja.

Vierailija
229/236 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan niin elävästi, kun menin aina paperilaskujen kanssa noin 18-20-vuotiaana pankkien tuulikaappeihin maksamaan automaattiin laskuja. Piti näpytellä siellä niitä. Sitten taakse kerääntyi jonoa, ihmisillä oli paperilaskuja kädessään.

Tuo oli aikaa, ennenkuin lapsuudenkotiimme hommattiin vuonna 1997 siis sellainen iso harmaa tietokone hienolla tietokonepöydällä ja vielä pyörivä tuoli.

Sitten hommattiin verkkopankkitunnukset. Menin vielä vuosikausia vanhempien tietokoneelle maksamaan paperilaskujani (kaikki laskut tulivat paperilla postilaatikosta sisään), koska en hommannut ensikotiini tietokonetta.

Maksuautomaatteja on vieläkin. Joskin aika harvassa. Minun lapsuudessani ja nuoruudessani niitäkään ei vielä ollut. Pankkiasiat hoidettiin konttorissa ja virkailija kirjoitti kynällä paperiseen pankkikirjaan otot ja panot. Laskut saatettiin käydä maksamassa myös suoraan laskuttajalle esim. sähköyhtiön konttorissa. Minulle tulee osa laskuista edelleen paperilaskuina. Mutta en sentään käy niitä pankkikonttorissa maksamassa. Saattaisin käydäkin, jos eivät ottaisi siitä niin suolaista palvelumaksua. Niin ne vaan perspektiivit asioihin ovat erilaisia eri ikäisillä. Nykynuorista moni ei ole pankkikonttorissa koskaan edes käynyt. 

Putosit hei Vauva-palstalle - menehän takaisin sinne ET-lehtes palstalle mistä tulitkin.

Ja muistele siellä vuosisata sitten tapahtuneita...

Vierailija
230/236 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1995 tuli oma kone ja siihen 14.4kbs modeemi. Sitten olikin 2000-2002 ilman kunnes opiskelija-asuntolaan tuli 10/10 meganen netti. Sieltä pois muutettua sitten Soneralta 8/1 meganen joka sitten päivittyi asunnon vaihdon myötä 100 megaseen 7v sitten.

Vierailija
231/236 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisenkaltainen netti joskus -94, jonkunlainen nettiyhteys jo ennen sitä.

Vierailija
232/236 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko se sit ollut jo 95 vuonna. Isäni oli nörtti aikoinaan :D tietää edelleen enemmän tietokoneista kuin minä.

Vierailija
233/236 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla 2001 tai 2002. Puhelin oli liitetty tietokoneeseen ja piti sellaista särisevää ääntä, kunnes netti aukesi. Ensin meillä ei ollut laajakaistaa, mutta hankittiin pian, kun muuten tuli käyttö turhan kalliiksi. Myöhemmin uuteen koneeseen hankittiin modeemi. Sain läppärin kun muutin pois kotoa ja siinä oli nettitikku. Nykyään vanhemmillani on yhä modeemi. Minulla on reititin omassa kämpässä. Muualla käydessäni jaan kännykästä nettiä läppäriin ja tablettiin.

Vierailija
234/236 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme netin suunnilleen 90-luvun puolivälissä, jolloin olin teini-ikäinen. Kuuntelin paljon musiikkia ja muistan, että yhden kappaleen lataaminen kesti lähemmäs puoli tuntia... Silloin oli 3,5kb/s ja nyt 350Mb/s

Vierailija
235/236 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan hankkinut tietokonetta nettiyhteydellä, mutta olen tehnyt koneeseen säätöjä, jotka ovat mahdollistaneet nettiyhteyden muodostamisen. :)

No, se taisi olla vuonna 1996, kun hommasin Scifi Communicationsin yhteyden. Käytin sitä DOSista soittamalla Telixillä Scifin soittosarjoihin. Olikohan se hinnaltaan 35 mk/kk. Puhelinlaskut olivatkin sitten kauheita niihin aikoihin. Silloin oli vielä BBS-touhuja, Fidonettiä ja muuta ja Internet teki tuloaan tavallisten kuluttajien saataville.

Vierailija
236/236 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1995, muutin -97 kotoa ja oman hankin -98. Eka läppäri sitten v. 2002.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän