Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä vuonna kotiinne hankittiin tietokone nettiyhteydellä?

Vierailija
22.01.2020 |

Meille hankittiin lapsuudenkotiini vuonna 1997 syksyllä.
Olin silloin parikymppinen.
Kun muutin pois kotoa, hommasin itselleni tietokoneen ja nettiyhteyden vasta vuonna 2005. Asuin siis omassa kämpässäni ilman nettiyhteyttä, mulla oli vain Nokian näppäinkännykkä ja telkkari.

Kommentit (236)

Vierailija
41/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiga500 hankin 90-luvun alussa, joskus 92-94 sitten modeemiyhteys johonkin "netin" edeltäjään. Käytti lankapuhelimen verkkoa eli tosiaan silloin puhelinlinja oli varattu.

En ole mikään nörtti, joten osannut paljonkaan hyödyntää konetta. Muistan laatineeni sillä kumminkin mm. ohjelmalehtisiä. Hankin väriprintterin, joka tosin tulosti vain tekstiä ja yksinkertaisia piirroskuvia.

Vierailija
42/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman tietokoneen sain kun muutin pois kotoa 2004. Jonkin aikaa olin ilman nettiä ja käytin konetta vain kirjoituskoneen tapaan koulutehtävien tekemiseen. Kopioin tiedostot disketille ja kävin tulostamassa yliopistolla. Tuntuu kuin tuosta olisi merkittävästi enemmän aikaa kuin vain 16 vuotta. Niin hurjaa tahtia on teknologia kehittynyt. Toki minä olin jälkijunassa sen suhteen, sillä olihan 2004 jo Facebook perustettu. Olen edelleen jälkijunassa, sillä en ole hankkinut älypuhelinta, vaan käytän 15 vuotta vanhaa nokialaistani vieläkin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttävän myöhään ihmisille on tullut netti. Tai edes tietokone kotiin. Itselläni muistikuva, että tietokone oli jokaisessa kodissa viimeistään 80-luvun lopulla. Ja netti oli aivan peruskauraa arjessa viimeistään 1995.

Vierailija
44/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli silloin DOS ja WordPerfect. Printteri on HP DeskJet 500.

Muuta ei tarvittu 😃

Vierailija
45/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyttävän myöhään ihmisille on tullut netti. Tai edes tietokone kotiin. Itselläni muistikuva, että tietokone oli jokaisessa kodissa viimeistään 80-luvun lopulla. Ja netti oli aivan peruskauraa arjessa viimeistään 1995.

Jep. Mun vanhemmat mietti pitkään tietokoneen ostoa.

Kännykät ne osti vasta vuonna 2000.

Vierailija
46/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samis. Muistaakseni tuo tulostin oli järkyttävän kallis.

Vierailija
47/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli 2006, kauaa se ei ehjänä ehtinyt olla isä sai sen jotenkin ihan sekaisin ja hajalle. Oltiin vähän aikaa ilman konetta ja hankittiin uusi joskus 2007 loppupuoliskolla.

Vierailija
48/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on vääristynyt muistikuva. Tai sitten tuttavapiirisi on ollut poikkeuksellisen varhain liikkeellä koneiden suhteen. Meille tuli kouluunkin ensimmäinen tietokone vasta vuonna 1996. Ja olen kuitenkin käynyt kouluni ihan suuressa kaupungissa enkä missään pikkukylällä. Tietääkseni vain yhdellä luokkakaverillani oli tietokone ala-asteella. Ei todellakaan 90-luvun alun lama-Suomessa ollut tietokoneita jokaisessa kodissa. 

Vierailija
49/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Mun vanhemmat mietti pitkään tietokoneen ostoa.

Kännykät ne osti vasta vuonna 2000.

Aika jännää, miten isoja eroja tuossa on ollut.

Vierailija
50/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietokoneet oli kalliita. Itse hankin tietokoneen ammattiliiton kautta 1998 ja se maksoi noin 14000 markkaa. Se oli minun kahden kuukauden bruttopalkka. Samoin netin käyttö maksoi puhelinmaksujen verran. Tuttu perhe hankki 2000-luvun alussa nettiliittymän, jolla sai surffailla kiinteällä maksulla, mutta se oli 50 euroa kuukaudessa. Ihan tolkuttoman kallista, kun vertaa sen ajan rahan arvoon.

Vierailija
51/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on näköjään olleet aika varhaisia omaksujia kun 91-vuodelta on valokuva Acerin 286sta olemassa. Pelattiin jotain lerpulla olevia pelejä, oisko ollut Ishido ja Leisure suit Larry ainakin. WP:llä kirjoitin gradua. Nettiin tutustuin jotain 93 muistaakseni.

Vierailija
52/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on vääristynyt muistikuva. Tai sitten tuttavapiirisi on ollut poikkeuksellisen varhain liikkeellä koneiden suhteen. Meille tuli kouluunkin ensimmäinen tietokone vasta vuonna 1996. Ja olen kuitenkin käynyt kouluni ihan suuressa kaupungissa enkä missään pikkukylällä. Tietääkseni vain yhdellä luokkakaverillani oli tietokone ala-asteella. Ei todellakaan 90-luvun alun lama-Suomessa ollut tietokoneita jokaisessa kodissa. 

Minä olin lukiossa 80-luvun alussa ja jo silloin valinnaisaineena oli atk:ta. Koko luokalle oli käytössä yksi tietokone. Itse opiskelin atk:ta 1984-85, silloin yksi tietokone oli jo kahta käyttäjää kohden.

Vierailija
53/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain työkaverilta vuonna 1994 Civilisation pelin. Sitä vois pelata vieläkin ;)

Vierailija
54/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tuttavapiirini, sekä vanhempieni, on ollut sitten aika teknisesti orientoitunutta. Meillä tehtiin koulutehtävätkin tietokoneella  jo 90-luvun alusta, eli se oli oikeastaan pakko olla kotonakin. Opiskeluissa samoin käytettiin nettiä heti vuodesta 1994. S-postia tarvittiin heti tuosta lähtien myös. Tosin tämä ei kaikki ollut Suomessa ... 

Vierailija
55/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kyllä mitään peruskauraa yleisesti ollut eikä ns. oikeita tietokoneita vielä tuolloinkaan ollut juuri kellään. Ja se netti oli helvetin hitaan modeemiyhteyden takana.

Vierailija
56/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1988 , en muista mihi sillä modeemilla soitettiin

Samaa luokkaa, jotain bbs-purkkeja silloin oli. 

Vierailija
57/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tuttavapiirini, sekä vanhempieni, on ollut sitten aika teknisesti orientoitunutta. Meillä tehtiin koulutehtävätkin tietokoneella  jo 90-luvun alusta, eli se oli oikeastaan pakko olla kotonakin. Opiskeluissa samoin käytettiin nettiä heti vuodesta 1994. S-postia tarvittiin heti tuosta lähtien myös. Tosin tämä ei kaikki ollut Suomessa ... 

Ei ole erityisen järkevää puhua, että tietokoneet olivat yleisiä mainitsematta, että asui muualla kuin Suomessa. Jokainen tietää, että tietokoneet ja netti olivat jo vuosikausia käytössä ennen kuin niitä oli kenelläkään Suomessa. Ja jokaisen ainakin pitäisi tietää, että Suomi on aika kaukana niistä maista, joissa tietokoneet olivat "joka kodin perusjuttu" 90-luvun alussa. 

Vierailija
58/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2003 oi niitä aikoja. Netissä ei ollut tällaista vihaa ja naisseuraa löytyi helposti netissä. Kaikki muuttui kun dna:lta tuli mokkula ja hörhöt löysi netin.

Vierailija
59/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin 80286-prossun Windows-koneen (Windows versio 1.0!!!) 1987 (työn takia) ja heti 1988 alussa siihen modemin 9600-baudia (sen ajan lankapuhelinlinjan bittiä/sekunti). BBS:istä latailin kaikenlaista. ARPA/Net,sittemmin Interneton ollut olemassa jo1960-luvulta asti. IBM tarjosi suomalaisille yliopistoille internetin 1986 tai jotain,sitä kutsuttiin BITNET-nimellä, ip-osoitteidenkin mukaan se oli internet, ftp, telnet, mail oli käytössä, webbisivut tulivat 1990-luvulla.

Vierailija
60/236 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1987. Sillä otettiin akustisen modeemin avulla yhteys tiettyyn toiseen tietokoneeseen. Ei ollut mitään nettiä vielä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan