Minä vuonna kotiinne hankittiin tietokone nettiyhteydellä?
Meille hankittiin lapsuudenkotiini vuonna 1997 syksyllä.
Olin silloin parikymppinen.
Kun muutin pois kotoa, hommasin itselleni tietokoneen ja nettiyhteyden vasta vuonna 2005. Asuin siis omassa kämpässäni ilman nettiyhteyttä, mulla oli vain Nokian näppäinkännykkä ja telkkari.
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli yhteydet yliopiston modeemisoittosarjoihin jo 1992/1993 varmaan... Eka web-yhteys kotoa meni jotenkin sen modeemiyhteyden kautta siten että ensin telnet-yhteys yliopistoon ja sitten yliopiston jollain koneella piti antaa jotain komentoja, ei muista enää..... Sen jälkeen pystyi käyttämään nettiselainta.
Se nettiselaimen käyttö ennen hakukoneita oli yhtä tuskaa. Sivulta sivulle linkkien perässä ja sitten kun sattui tällaisella retkellä törmäämään johonkin mielenkiintoiseen, piti kirjoittaa se URL ylös että löytää sinne toistekin :-)
Joskus 97 ainakin oli jo. Mieheni on insinööri ja hänelle tuollaiset asiat olivat selkeitä. Itse muistan kun menin 1996 työhaastatteluun ja siellä kysyttiin olenko tutustunut internetiin ja sain vastata, että kyllä olen.
Ostin tietokoneen ja nettiyhteyden 2006. Olin asunut jo kolme vuotta pois kotoa tuossa vaiheessa. Lapsuudenkodissani ei vieläkään ole tietokonetta tai nettiä. Äidillä on kyllä älypuhelin, jonka hankki viime vuonna. Isällä edelleen perusnäppäinpuhelin.
2001 ostettiin iso vaalean harmaa pöytätietokone. Ja toki sille sellainen atk-pöytä sille piti ostaa.
En tiedä kuinka olemme selvinneet ilman sitä ennen.
Ensimmäisen asuntomme hain internethakumuksella vvo:lta 1996. Oli ihmeellistä kun päätös asunnon saamisesta tuli viikossa.
Varmaan 1997 tai 1998, olin silloin ysillä. Siihen mennessä en osannut tehdä koneella juuri mitään, mutta nopeasti opin käyttämään tietokonetta monipuolisesti, kun kotikoneella uskalsi kokeillakin jotain, koulussa piti olla varovaisemmin, olis ollut niin noloa sekoittaa koko rakkine :D
Muistan kun roikun netissä nuorena 1997-1998. Äiti kävi vähän väliä ovella sanomassa, että lopeta netti, kun jokainen minuutti maksaa.
Niinhän se maksoikin.
Meille oli kaksi lankalinjaa kotiin, joten äiti pystyi puhuu puheluitansa, vaikka olin netissä.
1995 tuli ensimmäinen ns. pc, sitä ennen oli kaikenlaista ollut jo. Netti tuli 2002.
Muistan niin elävästi, kun menin aina paperilaskujen kanssa noin 18-20-vuotiaana pankkien tuulikaappeihin maksamaan automaattiin laskuja. Piti näpytellä siellä niitä. Sitten taakse kerääntyi jonoa, ihmisillä oli paperilaskuja kädessään.
Tuo oli aikaa, ennenkuin lapsuudenkotiimme hommattiin vuonna 1997 siis sellainen iso harmaa tietokone hienolla tietokonepöydällä ja vielä pyörivä tuoli.
Sitten hommattiin verkkopankkitunnukset. Menin vielä vuosikausia vanhempien tietokoneelle maksamaan paperilaskujani (kaikki laskut tulivat paperilla postilaatikosta sisään), koska en hommannut ensikotiini tietokonetta.
Sen täytyi olla 1997 - vuotta en oikeastaan muista, mutta ensimmäisen chattailykertani kyllä. Puhuin jonkun ranskalaisen pojan kanssa ja kerroin hänelle olevani 14 (siitä tiedän tuon vuoden), ja muistaakseni puhuttiin myös ystävästäni joka oli 180cm pitkä jo silloin. Tämä oli pojalle suuri hämmästys, miten voi olla niin pitkä tyttö :D! Varmaan luulee vieläkin suomalaisten olevan jättiläisiä.
Isä pitikin sitten kauhean saarnan kuinka kenellekään ei saa puhua eikä mitään tietoja antaa. Toki en ollut mitään kertonutkaan, sen verran pelkäsin tuntemattomia jo silloin.
Tietokone hankittiin 1989. Nettiyhteys 1994. Samoin sain ensimmäisen kannettavan tietokoneeni 1994.
.87 eka oma Mikro-Mikko. Modeemi nettiyhteys 1994. Esikoinen on syntynyt 1993 ja äitiysloman jälkeen tein graduni valmiiksi Nettiyhteyden avulla.
Vierailija kirjoitti:
Tietokone hankittiin 1989. Nettiyhteys 1994. Samoin sain ensimmäisen kannettavan tietokoneeni 1994.
Ja tuossa kannettavassa tietokoneessa siis nettiyhteys myös, ei tietysti mobiili mutta kytkettävissä kiinteään verkkoon. Tuolloin aloitin myös s-postin käytön.
Eli vuodesta 1994 netti on ollut aivan keskeinen osa arkea.
Joskus 2000 alussa. Laajakaista joskus 2001-2002.
Vierailija kirjoitti:
Muistan niin elävästi, kun menin aina paperilaskujen kanssa noin 18-20-vuotiaana pankkien tuulikaappeihin maksamaan automaattiin laskuja. Piti näpytellä siellä niitä. Sitten taakse kerääntyi jonoa, ihmisillä oli paperilaskuja kädessään.
Tuo oli aikaa, ennenkuin lapsuudenkotiimme hommattiin vuonna 1997 siis sellainen iso harmaa tietokone hienolla tietokonepöydällä ja vielä pyörivä tuoli.
Sitten hommattiin verkkopankkitunnukset. Menin vielä vuosikausia vanhempien tietokoneelle maksamaan paperilaskujani (kaikki laskut tulivat paperilla postilaatikosta sisään), koska en hommannut ensikotiini tietokonetta.
Maksuautomaatteja on vieläkin. Joskin aika harvassa. Minun lapsuudessani ja nuoruudessani niitäkään ei vielä ollut. Pankkiasiat hoidettiin konttorissa ja virkailija kirjoitti kynällä paperiseen pankkikirjaan otot ja panot. Laskut saatettiin käydä maksamassa myös suoraan laskuttajalle esim. sähköyhtiön konttorissa. Minulle tulee osa laskuista edelleen paperilaskuina. Mutta en sentään käy niitä pankkikonttorissa maksamassa. Saattaisin käydäkin, jos eivät ottaisi siitä niin suolaista palvelumaksua. Niin ne vaan perspektiivit asioihin ovat erilaisia eri ikäisillä. Nykynuorista moni ei ole pankkikonttorissa koskaan edes käynyt.
Vierailija kirjoitti:
.87 eka oma Mikro-Mikko. Modeemi nettiyhteys 1994. Esikoinen on syntynyt 1993 ja äitiysloman jälkeen tein graduni valmiiksi Nettiyhteyden avulla.
WWW taisi tulla tuolloin 1994. Sitä ennen nettiyhteys taisi olla vain suurissa erikoistietokoneissa.
1992 hankittiin sellainen 386-tietokone ja puhelinmodeemi. Isä hommasi URSAn kautta itselleen sähköpostin.
Ei vaan ollut ketään tuttua jolla olisi silloin ollut meiliosoite :)
Joskus 90-luvun taitteessa tuli ensimmäinen PC modeemilla. Ensimmäinen tietokone oli C-64 joskus 80-luvun alkupuolella.
Mä otin nettiyhteyden - ja tietokoneen ylipäätään (läppärin) kotiin vasta vuonna 2006. Älykännykkääkään ei mulla ollut. Töissä oli tietenkin nettiyhteydet ja siellä hoidin laskujen maksamisen. Ajattelin, että pulaan tietokoneiden kanssa töissä kaiken aikaa enkä kotiini sitä halua :D On mieli muuttunut. Niin, ja se älyluurikin on tullut hankittua. Ihan paras.