Mua ärsyttää itsessäni piirre, kun löydän kaikista ihmisistä jotain vikaa
Otsikossa se tulikin. Haluaisin muuttua ja kehittyä tässä. Kaikki ihmiset, läheisetkin alkavat ärsyttää. Kaikki muut ärsyttävät, paitsi oma mies.
Esimerkkejä: hyvä ystävä ärsyttää kun ei ole korkeakoulututkintoa, eikä mielestäni tajua jotain asioita. Joudun selittämään, ja selittämään. Aikaa menee. Hän hukkaa aikaansa mielestäni ei tieteellisten höpö-🤥höpö-perusteluiden parissa - oli kyse mistä tahansa asiasta ja päätyy kuitenkin siihen mitä olen päiviä sitten asiasta jo sanonut. Ärsyttävää!! Erilainen maailmankatsomus/ koulutustaso ärsyttää.
Käly ärsyttää kun ystävyys ei ole molemminpuolista. Muistamme heidän lapsiaan puheluin, lahjoin, tykkäämme somessa yms olemme lämpimiä, teemme, huomioimme. Hän/he ottavat kaiken annettuina, ja ärsyttää ihan hirveästi, kun eivät voi edes jostain typerästä päivityksestäni tykätä - vastavuoroisesti. Tämä ystävyyden epätasapaino ärsyttää ihan hirveästi. Suren sitä ja ajattelen että miksi eivät tajua, ovatpa huonokäytöksisiä ym ym ym. Ärsyttää heidän käytös, sekä oma ärsyyntyminen.
Toinen käly ärsyttää kun ei osaa mm. kirjoittaa juhlapyhiä pienellä alkukirjaimella. Lisäksi käytös on miesmäistä, ei osaa pitää yhteyttä ja kommentit mihin tahansa asiaan on todella töksähteleviä. Ei koskaan ehdota mitään yhteistä tekemistä, silti lähellä asuu. Joskus jopa jättää ulkopuolelle. Tämä myös mielestäni häneltä tosi huonoa käytöstä, ja yllätys yllätys ärsyttää ihan hirveästi.
Itse muistan hyvät käytöstavat, ystävälliset sanat ja teot.
Painin mielessäni tämän ongelman kanssa, ja kysyn onko kenelläkään samanlaisia tunteita? Vai ovatko sittenkin tunteiden sijasta kokemuksia?
Miten kehittää heidän käytöstään ja omaa ärsyyntymistä tai vuorovaikutusta?
Suositelkaa mielellään apua ja vaikka kirjoja. Haluan kehittyä ja saada apua tähän. Toisaalta vaikeaa, jos vika ei olekaan itsessä. Tuntuu, että teemme kaikkien muiden puolesta aina enemmän ☹️ Ja he ”kaikki” käyttäytyvät jotenkin yliolkaisesti 🙁
Kommentit (82)
Ap tuo on opittu tapa. Siitä voi oppia pois.
Olet opettanut aivosi erottelukyvyltään yksipuoliseksi. Aivot ovat harjaantuneet huomaamaan negatiivisuudet ja epäkohdat.
Mutta, aivot voi opettaa hyomaamaan positiiviset ja hyvät asiat. Jopa niin että huonokäytöksinen töksäyttelevä kaveri näyttääkin ihanalta ja rakastettavalta.
Lisäksi, ärsytyksen syy on SINUSSA ITSESSÄSI. Vaikka toinen tekisi mitä, se on vain sinun oma sisäinen prosessisi se ärsyyntyminen.
Lue kirja Joe Vitale : ei rajoja.
Kun muutat oman reagointitapasi niin maailma ja ihmisetkin muuttuvat ympärilläsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen oo mitään yleispätevää ratkaisua.
Tämä maailma todellakin on idioottien maailma, emmekä voi sille mitään.
Mut kyllä sinäkin varmasti vielä kohtaat ihmisiä, jotka ovat tietoisia ja elävät tietoista elämää ja ovat oikeasti todella fiksuja, empaattisia ja hyväkäytöksisiä; inspirioivia ihmisiä.Tee itsestäsi sellainen ihminen, kun mielessäsi oleva fiksu ihanneihminen on ja ala itse tuottamaan itsellesi sitä hyvää oloa, niin ei enää niin ärsytä se, ettei suurin osa muista ihmisistä kykene vastaamaan sinulle kaipaamallasi tavalla. :)
Kiitos tosi inspiroiva vastaus!
Näin olen toiminutkin!
Ystävissäni on tälläisiä empaattisia ja hyväkäytöksisiä ihmisiä. Silti heissäkin saattaa olla joku ihmeellinen juttu/ piirre, jota todella ihmettelen. Esim yksi empaattisimmista ja valoisimmista ystävistäni mm. tapailee muita miehiä ollessaan avoliitossa. Itselleni ihan outoa käytöstä, jota paheksun.
Ap
Heippa Ap!
Oon kanssasi samaa mieltä, osin samoja tuntemuksia kuin sulla. Tuntuu että moni ihminen ei kovastikaan mieti sitä, miten kohtelee muita ihmisiä. Tai sitten kohtelevat niitä ihmisiä hyvin, joita haluavat mielistellä. Ja jättävät ne ihmiset huomiotta, joihin heillä on antipatioita. Mielestäni esim työkaverilta on aika iso äänetön kannanotto, jos aina tervehtii jotain työkaveria, mutta ei koskaan jotain muuta. Jos siis samassa tilassa istutaan.
Kaikkihan eivät ole niin toisia paapovia, esim hektinen elämäntilanne saattaa estää jatkuvat soittelut, jatkuvat lahjojenostot. Joku insta/FB käyttäytyminen on oma osa-alueensa. Miksi joku tykkäilee/kommailee jatkuvasti jonkun saman kaveripiirin kaverin juttuja, muttei koskaan toisen samaan kamupiirin kuuluvan? Kyllä se minusta jostain kertoo. Yleensä siitä, että joko se ihminen on tälle tykkäilijälle/kommailijalle ihan nobody, johon ei haluta panostaa yhtään mitään tai sitten tilanne on se, että tää ihminen on jollain tapaa piikki lihassa sille tykkäämättömälle. Yleisimmin tällöin on syynä esim. parempi koulutus, hieno auto, what ever.
Oon koittanu muuttaa itseäni hieman vähemmän muita paapoviksi, niin jos ei tarvitsisi jatkuvasti ärsyyntyä kaikesta siitä mitä muut jättää mua paapomatta.
Tuossa on nyt monta asiaa. Sukulaisia ei voi valita ja niiden kanssa pitää vain jotenkin yrittää tulla toimeen, kaikki eivät halua olla kälyjen kanssa ystäviä jos ollaan kovin erilaisia. Miksi sinä haluat jos muut eivät halua olla sinun kanssasi?
Toinen asia ärsyyntyminen aika mitättömistä asioista, sanoisin että tässä kohtaa on sinussa vikaa. Onko elämässä muuten sisältöä? Oletko töissä vai lasten kanssa kotona? Kotona ollessa voi olla liikaa aikaa pohtia turhia asioita.
Ulkopuolelle jättämisestä tulee mieleen, että eivät nyt vaan tykkää olla niin läheisissä tekemisissä. Mutta miksi otat sen niin raskaasti? Tee tunnelukko testi netissä ja katso löytyykö sieltä jokin vastaus omaan reagointiisi.
Muiden ihmisten käytöstä et voi muuttaa, jos jokin kovasti häiritsee siis on ihan ilkeyttä niin asiasta kannattaa puhua. Toinen ei välttämättä näe asiaa niin. Niin ja miten elämäsi muuten sujuu? Tuletko toimeen työkavereiden kanssa? Stressaatko yleensäkin ns. turhista asioista? Oletko aina ollut samanlainen vai onko asia muuttunut nyt hiljattain? Puuttuuko itseltäsi se empatiakyky jos et osaa ajatella asioita muiden ihmisten näkökulmasta? Sitä voi kyllä harjoitella esim. ihan kyselemällä ja juttelemalla niiden kälyjen kanssa.
Ja kirjastosta haet vuorovaikutukseen liittyviä kirjoja. Vaikka se idiootit ympärilläni, vaikka sitä juuri haukuttiin epätieteelliseksi. Mutta voi silti avata silmät siihen, että ihmiset on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kuullostaa todella ärsyttävältä ihmiseltä. Et voi toisia ihmisiä kasvattaa tai määrätä miten he käyttäytyvät. Jos toiset noin tavattomasti ärsyttää niin jätä sika, sillähän siitä pääset. Eli älä ole ärsyttävien ihmisten kanssa missään tekemisissä. Tämä on kokonaan sinun vallassasi.
Kuullostaa? Opettele sinä Suomea niin enään ei tarvitse lukea kirjoitus virheitäsi.
Paraskin sanoja . Enään??? LOL
Etkö löytänyt niitä muita tekstiin piilotettuja virheitä? 😆
Niin siis tuo oli aivan selkeästi kirjoitettu matkien sitä kuullostaa-kirjoittajaa, jos et hoksannut 😉 Suomea, kirjoitus virheitäsi, nekö olivat oikein???? 😃
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kuullostaa todella ärsyttävältä ihmiseltä. Et voi toisia ihmisiä kasvattaa tai määrätä miten he käyttäytyvät. Jos toiset noin tavattomasti ärsyttää niin jätä sika, sillähän siitä pääset. Eli älä ole ärsyttävien ihmisten kanssa missään tekemisissä. Tämä on kokonaan sinun vallassasi.
Kuullostaa? Opettele sinä Suomea niin enään ei tarvitse lukea kirjoitus virheitäsi.
Niin siis tuo oli aivan selkeästi kirjoitettu matkien sitä kuullostaa-kirjoittajaa, jos et hoksannut 😉 Suomea, kirjoitus virheitäsi, nekö olivat oikein???? 😃
-eri
LOL
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut kyllä sinäkin varmasti vielä kohtaat ihmisiä, jotka ovat tietoisia ja elävät tietoista elämää ja ovat oikeasti todella fiksuja, empaattisia ja hyväkäytöksisiä; inspirioivia ihmisiä.Tee itsestäsi sellainen ihminen, kun mielessäsi oleva fiksu ihanneihminen on ja ala itse tuottamaan itsellesi sitä hyvää oloa, niin ei enää niin ärsytä se, ettei suurin osa muista ihmisistä kykene vastaamaan sinulle kaipaamallasi tavalla. :)
Näin olen toiminutkin!
Ystävissäni on tälläisiä empaattisia ja hyväkäytöksisiä ihmisiä. Silti heissäkin saattaa olla joku ihmeellinen juttu/ piirre, jota todella ihmettelen. Esim yksi empaattisimmista ja valoisimmista ystävistäni mm. tapailee muita miehiä ollessaan avoliitossa. Itselleni ihan outoa käytöstä, jota paheksun.
Ap
Heippa Ap!
Oon kanssasi samaa mieltä, osin samoja tuntemuksia kuin sulla. Tuntuu että moni ihminen ei kovastikaan mieti sitä, miten kohtelee muita ihmisiä. Tai sitten kohtelevat niitä ihmisiä hyvin, joita haluavat mielistellä. Ja jättävät ne ihmiset huomiotta, joihin heillä on antipatioita. Mielestäni esim työkaverilta on aika iso äänetön kannanotto, jos aina tervehtii jotain työkaveria, mutta ei koskaan jotain muuta. Jos siis samassa tilassa istutaan.
Kaikkihan eivät ole niin toisia paapovia, esim hektinen elämäntilanne saattaa estää jatkuvat soittelut, jatkuvat lahjojenostot. Joku insta/FB käyttäytyminen on oma osa-alueensa. Miksi joku tykkäilee/kommailee jatkuvasti jonkun saman kaveripiirin kaverin juttuja, muttei koskaan toisen samaan kamupiirin kuuluvan? Kyllä se minusta jostain kertoo. Yleensä siitä, että joko se ihminen on tälle tykkäilijälle/kommailijalle ihan nobody, johon ei haluta panostaa yhtään mitään tai sitten tilanne on se, että tää ihminen on jollain tapaa piikki lihassa sille tykkäämättömälle. Yleisimmin tällöin on syynä esim. parempi koulutus, hieno auto, what ever.
Oon koittanu muuttaa itseäni hieman vähemmän muita paapoviksi, niin jos ei tarvitsisi jatkuvasti ärsyyntyä kaikesta siitä mitä muut jättää mua paapomatta.
Tuo työkaverien tervehtimättömyys johtuu lähinnä huonosta itsetunnosta, ei pidä olla niin itsekeskeinen, että ottaa aina kaikesta itseensä. Tai luulee kaiken olevan itseä vastaan suunnattu harkittu valinta.
Susta näkyy vain huono itsetunto mailien päähän ja koitat paikkailla kelpaavuuttasi miettien, miten kohtelet toisia olematta sydämellinen vilpittömästi. Sen näkee siitä, että pahastut, jos sinua ei tervehditä. Et ole itse sen sydämellisempi ihminen, kuvittelet vain olevasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eriLOL
Näin se nyt kuitenkin oli asianlaita 🙂 Heikkoitsetuntoisten kokoontumisajot selkeästi meneillään, itseni mukaan lukien! Itsekään en voi olla kommentoimatta ei-ymmärtäjää pilkallisesti 🙂
Tekstisi perusteella olet akateeminen narsisti. Suosittelen terapiaa ja omasta pussista.
Vierailija kirjoitti:
Ap tuo on opittu tapa. Siitä voi oppia pois.
Olet opettanut aivosi erottelukyvyltään yksipuoliseksi. Aivot ovat harjaantuneet huomaamaan negatiivisuudet ja epäkohdat.
Mutta, aivot voi opettaa hyomaamaan positiiviset ja hyvät asiat. Jopa niin että huonokäytöksinen töksäyttelevä kaveri näyttääkin ihanalta ja rakastettavalta.Lisäksi, ärsytyksen syy on SINUSSA ITSESSÄSI. Vaikka toinen tekisi mitä, se on vain sinun oma sisäinen prosessisi se ärsyyntyminen.
Lue kirja Joe Vitale : ei rajoja.
Kun muutat oman reagointitapasi niin maailma ja ihmisetkin muuttuvat ympärilläsi.
Hyviä neuvoja! Pitää etsiä ja lukea tuo!
Kiitos!
Tunnistan ap:n kirjoituksesta itseni, ainakin osaksi. Minulla ärsyyntyminen johtuu uupumuksesta, joka taas suurimmaksi osaksi johtuu miellyttämisen halusta. Työstän nyt sitä terapiassa ja toivon, että kunhan olen toipunut, näen maailmassa myös jotain positiivista.
Mitä tulee näihin käly-esimerkkeihin, niin mikään niistä ei todista heidän ajatuksistaan ap:ta kohtaan suuntaan tai toiseen. Ihmisillä on erilaisia somen käyttötapoja, yhdet eivät ostele lahjoja ja toiset eivät soittele sukulaisilleen jne. Ja se ei liity ap:n persoonaan mitenkään.
Ap:n oma paha olo se vain etsii (teko)syytä huonolle ololle. Siksi on hienoa, että ap on tiedostanut tilanteen ja on valmis tekemään asialle jotakin.
Dunning-Kruger -efekti selittää kaiken tarvittavan
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan ap:n kirjoituksesta itseni, ainakin osaksi. Minulla ärsyyntyminen johtuu uupumuksesta, joka taas suurimmaksi osaksi johtuu miellyttämisen halusta. Työstän nyt sitä terapiassa ja toivon, että kunhan olen toipunut, näen maailmassa myös jotain positiivista.
Mitä tulee näihin käly-esimerkkeihin, niin mikään niistä ei todista heidän ajatuksistaan ap:ta kohtaan suuntaan tai toiseen. Ihmisillä on erilaisia somen käyttötapoja, yhdet eivät ostele lahjoja ja toiset eivät soittele sukulaisilleen jne. Ja se ei liity ap:n persoonaan mitenkään.
Ap:n oma paha olo se vain etsii (teko)syytä huonolle ololle. Siksi on hienoa, että ap on tiedostanut tilanteen ja on valmis tekemään asialle jotakin.
Miellyttämisenhalu perusteluna sille, että halveksii toisia on kyllä todella vastenmielinen asia. Siis tajuan kyllä tuon olevan ihan tosiasia, siinähän uupuu ja se synnyttää tarvetta nähdä vika toisissa. Mutta on se silti todella loukkaavaa ja väärin lähipiiriä kohtaan. Siis jos haluaa esim. miellyttää lastaan ja lapsihan ei tajua sitä, että hänenkin pitää miellyttää takaisin, koska lapsi on REHELLINEN tunteissaan ja AITO, niin sitten vanhempi arvostelee ja satuttaa lasta. Ja vielä kuvittelee, että tekee oikein ja lapsi on paha. Been there ja kärsinyt tällaisesta vanhemmasta TODELLA PAHASTI, sen vuoksi EN VOI arvostaa aloittajan kaltaista ihmistyyppiä, ennen kuin tämä korjaa korviensa välissä olevan ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miellyttämisenhalu perusteluna sille, että halveksii toisia on kyllä todella vastenmielinen asia. Siis tajuan kyllä tuon olevan ihan tosiasia, siinähän uupuu ja se synnyttää tarvetta nähdä vika toisissa. Mutta on se silti todella loukkaavaa ja väärin lähipiiriä kohtaan. Siis jos haluaa esim. miellyttää lastaan ja lapsihan ei tajua sitä, että hänenkin pitää miellyttää takaisin, koska lapsi on REHELLINEN tunteissaan ja AITO, niin sitten vanhempi arvostelee ja satuttaa lasta. Ja vielä kuvittelee, että tekee oikein ja lapsi on paha. Been there ja kärsinyt tällaisesta vanhemmasta TODELLA PAHASTI, sen vuoksi EN VOI arvostaa aloittajan kaltaista ihmistyyppiä, ennen kuin tämä korjaa korviensa välissä olevan ongelman.
Voihan ongelma olla muissakin. Ap ainakin miettii miten kehittää itseään, ja sinun sekava kirjoitus ei sitä auta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin olen toiminutkin!
Ap
Heippa Ap!
So true! Kyllä somekäyttäytyminen myös kertoo jotain.
Ap:lle neuvoja:
Jos ystäväsi kyselee ja kommentoi tyhmiä, älä enää auta/ jaa tietoa hänelle. Et voi kaataa hänen päähänsä pitkää akateemista koulutusta, ja sen tuomaa ajattelukykyä. Kuten joku sanoikin, puhu kynsilakoista.
Kun kälysi ei kyläile tai tykkää, tee sinäkin samoin. Tee hänelle rajat. Et mene vuoteen kylään, ja katso koska hän tulee.
Kun toinen kälysi käyttäytyy mölösti, sovi tapaamisia ihanien ystävien kanssa. Hakeudu saman energiatason ihmisten seuraan, sellaisten jotka inspiroivat, eivät lannista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan ongelma olla muissakin. Ap ainakin miettii miten kehittää itseään, ja sinun sekava kirjoitus ei sitä auta yhtään.
Millälailla ongelma olisi muissa? Jos itse on miellyttämisenhaluinen ja KÄRSII siitä niin, että uupuu ja näkee toisissa vain vikoja, miten se voisi olla muissa oleva ongelma? Kyllä ongelma on sillä, joka ei uskalla tai osaa olla rehellinen tunteissaan, vaan uupuu halutessaan miellyttää. Sellainen ei kumpua aidosta muista välittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millälailla ongelma olisi muissa? Jos itse on miellyttämisenhaluinen ja KÄRSII siitä niin, että uupuu ja näkee toisissa vain vikoja, miten se voisi olla muissa oleva ongelma? Kyllä ongelma on sillä, joka ei uskalla tai osaa olla rehellinen tunteissaan, vaan uupuu halutessaan miellyttää. Sellainen ei kumpua aidosta muista välittämisestä.
No ihan sillä tavalla, että nämä Apn kuvailemat sukulaiset eivät vaikuta kauhean hyväkäytöksisiltä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen, että kälyt eivät pidä sinusta.
Miksiköhän?
Mitä luultavimmin ovat todella kateellisia Ap:lle. Onneksi on ystävät. Sukua emme voi valita!
Kateuskortin käyttäminen on kyllä todella väsynyttä toimintaa. Ehkä kälyt yms. eivät pidä ap:sta, sillä tuollainen itsensä jalustalle nostaminen ja muiden väheksyntä ja arvostelu/tuomitseminen näkyy kilometrin päähän, vaikka ap kuinka yrittäisi peitellä sitä hyvillä käytöstavoilla. Todennäköisesti tämä ap:n piirre ärsyttää muita niin paljon, että muita ei hänen seura kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen, että kälyt eivät pidä sinusta.
Miksiköhän?
Mitä luultavimmin ovat todella kateellisia Ap:lle. Onneksi on ystävät. Sukua emme voi valita!
Kateuskortin käyttäminen on kyllä todella väsynyttä toimintaa. Ehkä kälyt yms. eivät pidä ap:sta, sillä tuollainen itsensä jalustalle nostaminen ja muiden väheksyntä ja arvostelu/tuomitseminen näkyy kilometrin päähän, vaikka ap kuinka yrittäisi peitellä sitä hyvillä käytöstavoilla. Todennäköisesti tämä ap:n piirre ärsyttää muita niin paljon, että muita ei hänen seura kiinnosta.
Sun vastaus on todella väsynyt. Ap ei ole missään kohtaa nostanut itseään mitenkään. Kertonut päinvastoin että haluaa kehittää itseään.