Nettikirpparilla myymäni tuote halutaan palauttaa - miten toimin?
Myin kodintekniikkaa nettikirpparilla (marketplace), ilmoituksessa mainitsin että laitteen (aktiiviranneke) näytössä on naarmu joka ei kuitenkaan haittaa käyttöä. Ilmoituksessa oli usea kuva, myös naarmusta. Laitteen lisäksi kauppaan kuului 3 ylimääräistä ranneketta (lisävarusteita), latauspiuha, alkuperäinen boksi käyttöohjeineen sekä ostokuitti. Laite maksoi ostohetkellä 150e, myin sen nyt 40e. En pyytänyt postikuluja (ne maksoin itse, 5.60e).
Ostaja sai laitteen ja viikko myöhemmin alkoi järjetön pommitus kuinka laitteen näyttö on halki ja hän haluaa joko purkaa kaupat tai tingata niin että palautan hänelle 30e ja hän korjauttaa näytön.
Vastasin hänelle, että joko teemme niin, että a) hän palauttaa laitteen, tai b) palautan 20e. Hän suostui jälkimmäiseen lisäten "jos rahoja ei kuulu viikon sisällä, jatkan asian käsittelyä toista reittiä".
Tämä sai toden teolla höyryn nousemaan korvistani. Laitteen mukana lähettämäni ylimääräiset rannekkeet maksavat 15€/kpl, latauspiuha 20€ jne. Eli jos hän nyt ei käyttäisikään vehjettä, saisi hän osat myytyä vaikka varaosina. Plus että laite on täysin käyttökelpoinen! Hänellä oli tiedossa miltä näyttö näyttää naarmun kanssa jne.
No, sisuunnuin (etenkin koska ostaja epäilee että en palauta hänelle rahoja) ja laitoin hänelle että itse asiassa haluankin että hän palauttaa laitteen minulle, kaikkine lisäosineen ja laatikoineen, minä palautan hänelle 40e ostohinnan. Postikuluja en palauta mutta hän voi lähettää paketin työpaikalleni palautuskoodilla, jolloin hänelle ei koidu postikulujakaan.
Ostaja vänkkää nyt että ei palauta vehjettä ennen kuin näkee palauttamani rahat tilillään. Minä vaadin että näen tavaran olevan ehjä ja palautuu tosiaan kaikkine lisäosineen ennen kuin alan palauttelemaan ostohintaa.
Kysymys kuuluu; miten tämmöiset on fiksuin hoitaa/kumpi on "oikeassa"?
En todellakaan ole kusettaja vaan mielestäni erittäin läpinäkyvästi kerroin laitteen ominaisuuksista sekä näytön naarmusta. Tietysti palautan rahat hänelle, mutta en todellakaan halua että HÄN kusettaa minua. Vaikuttaa olevan aika hankala tyyppi, nimittäin.
Kenelläkään tietoa näistä kahden yksityishenkilön välisistä kirppiskuvioista?
Kommentit (74)
Sanot, jotta ei palautusoikeutta. Problem solved.
Ei yksityisten ihmisten välisessä kaupassa ole mitään takuuta eikä palautusoikeutta. Se on voi voi
Ilmoitat, että tuote on sen mukainen kuin kuvasit etkä lähde säätäjän vedätykseen.
Pistä stoppi heti alkuun.
Kannattaa jatkossa aina ottaa näyttökuvat omista myynti-ilmoituksistaan ennen niiden poistamista, juuri tällaisen varalta! Myös ostaessa on fiksua ottaa näyttökuvia myynti-ilmoituksesta, että saa varmasti sitä mistä maksaa.
Sinulla ei ole mitään velvollisuutta ottaa tuotetta takaisin, koska olet kuvannut kaikki viat jo ilmoituksessa. Itse en suostuisi muuhun kuin korkeintaan, että ostaja lähettää tuotteen takaisin ja minä maksan sitten rahat takaisin. Onnistuisi ehkä postiennakolla? Tällöin ei kummankaan tarvitsisi pelätä, että toinen kusettaa (vaikkei kumpikaan oikeasti kusettaisikaan).
Ap jatkaa. Ostaja pisti viestiä:
"En lähetä mitään ennen kuin saan palautuksena maksamani summan. Voin ilmoittaa asiasta työnantajallesi myös jos haluat, lähetit sen rikkinäisen kellon työnantajasi nimissä."
Älä taivu, äläkä ainakaan palauta ekana rahoja. Voit olla varma, että laite lisäosineen jää tulematta. Pakko ei ole purkaa kauppaa ollenkaan, mutta jos haluat näin toimia, niin eka laite sulle ja sitten vasta rahat sille.
Yrittää kusettaa että saisi pitää laitteen ja saisi vielä rahat takaisin.
Myin kerran jotain huutiksessa merkkilaukkua, 150€ hintaan.
Joku kundi sen osti, sitten alkoi vaatimaan rahaa palautettavaksi vioista joita laukussa ei sitä luovuttaessani ollut.
Vaihtoehtoisesti voisin myös palauttaa hänelle koko summan ja hän postittaisi laukun takaisin.
Sanoin että en suostu kumpaankaan, tuote oli sellainen kuin myynti-ilmoituksessa kerrottu.
Ostaja uhkaili negatiivisella palautteella ja rikosilmoituksella.
Vastasin että olet oikeutettu ne tekemään halutessasi. Laitoin myös asiasta selvityksen ylläpidolle.
Negatiivisen palautteen häneltä sain, minkä jälkeen ylläpito sulki hänen käyttäjätilinsä.
Vinkkini on siis, jos tuote on ollut sellainen kuin ilmoituksessa sanotaan, viat mainittu, niin älä palauta ostokrapulaiselle pennin jeniä.
Jatkossa heität vanhat rojusi roskiin tai lahjoitat jollekin tutulle, säästyt paljolta. Nettikirppiksillä pyörii aivan liikaa kaikenmaailman urpoja.
No onko sun työnantajalla oikeasti jotain tekemistä asian kanssa?
En kyllä palauttaisi mitään jos kerran olet virheistä kertonut jo myynti-ilmoituksessa.
Mä sanoisin myös, ettei palautusoikeutta, koska tuote oli kuvauksen mukainen. Jos kuitenkin suostut palautukseen, ostaja saa lähettää tuotteen ja sen saatuasi palautat rahat.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa. Ostaja pisti viestiä:
"En lähetä mitään ennen kuin saan palautuksena maksamani summan. Voin ilmoittaa asiasta työnantajallesi myös jos haluat, lähetit sen rikkinäisen kellon työnantajasi nimissä."
Mitä tarkoittaa työnantajan nimissä? Jos olet oikeasti tehnyt kauppoja työnantajasi nimissä, niin silloinhan työpaikkasi on kaupan toinen osapuoli, ja kuluttajansuoja pätee.
Oliko kellossa näyttö rikki vai naarmu näytössä?
Kutsuit sitten halkeamaa naarmuksi?
teet tutkintapyynnön laittomasta uhkauksesta poliisille.Yksityisten välisessä kaupassa ei ole mitään palautusvelvollisuuksia tms..
Sano sille että jos asiat ei ala lutviutua toivomallasi tavalla niin alkaa läski tummua.
Onko työnantajasi maksanut postimaksut?
Kuulostaa vedätykseltä. Vastaa että kaupat on tehty yksityishenkilöiden välisenä ja tuote on ollut luvatussa kunnossa. Et palauta mitään etkä lähde mukaan kiristykseen.
Lopuksi estä henkilö facessa.
Kannattaa myös varmistaa ettei kukaan pääse julkaisemaan seinälläsi mitään ilman hyväksyntääsi.
Kuka lähtee mihinkäön rahojen palautukseen ja kauppojen perumiseen? En minä ainakaan. Minkään,aista moraalista tai laillista perustetta tuollaisen kaupan purkuun ei ole.
Ostaja vedättää sinua pahimman kerran ja olet selvästi siihen vedätykseen langennut jo. Nyt stoppi kokohommalla, ei rahoja takaisin, ei laitteiden postituksia. Itse epäilisin, että hän palauttaa sinulle rikotun laitteen kunhan olet ensin maksanut rahat tilille tai sitten eirahojaollenkaan. Voi olla ihan hyvin hänellä ihan vakiohuijaustapa. Jos yksityiseltä ostaa käytettyä halpaa tavaraa, niin kauppoja ei pureta vaikka mikä olisi. Tietenkään ei. Et ole huijannut.
Laitat sille nyt vaan, että tervemenoa poliisilaitokselle rikosilmoitusta tekemään, mitään et palauta.
Jos olet kuvannut laitteen viat ja selittänyt ne vielä sanallisesti, niin tottakai ostaja on vastuussa. Jos hän haluaa siitä huolimatta purkaa kaupat, niin ostaja palauttaa kaikki rahat ja korvaa postitus- ja muut kulut.
Mikään kuluttajansuoja ei koske yksityishenkilöiden välisiä kauppoja. Ainoastaan petos voi tulla rikosnimikkeenä kyseeseen, ja sekään ei menisi edes tutkintaan koska olet kuvannut laitteen virheet ennen myyntiä.