Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nettikirpparilla myymäni tuote halutaan palauttaa - miten toimin?

Vierailija
20.01.2020 |

Myin kodintekniikkaa nettikirpparilla (marketplace), ilmoituksessa mainitsin että laitteen (aktiiviranneke) näytössä on naarmu joka ei kuitenkaan haittaa käyttöä. Ilmoituksessa oli usea kuva, myös naarmusta. Laitteen lisäksi kauppaan kuului 3 ylimääräistä ranneketta (lisävarusteita), latauspiuha, alkuperäinen boksi käyttöohjeineen sekä ostokuitti. Laite maksoi ostohetkellä 150e, myin sen nyt 40e. En pyytänyt postikuluja (ne maksoin itse, 5.60e).

Ostaja sai laitteen ja viikko myöhemmin alkoi järjetön pommitus kuinka laitteen näyttö on halki ja hän haluaa joko purkaa kaupat tai tingata niin että palautan hänelle 30e ja hän korjauttaa näytön.

Vastasin hänelle, että joko teemme niin, että a) hän palauttaa laitteen, tai b) palautan 20e. Hän suostui jälkimmäiseen lisäten "jos rahoja ei kuulu viikon sisällä, jatkan asian käsittelyä toista reittiä".

Tämä sai toden teolla höyryn nousemaan korvistani. Laitteen mukana lähettämäni ylimääräiset rannekkeet maksavat 15€/kpl, latauspiuha 20€ jne. Eli jos hän nyt ei käyttäisikään vehjettä, saisi hän osat myytyä vaikka varaosina. Plus että laite on täysin käyttökelpoinen! Hänellä oli tiedossa miltä näyttö näyttää naarmun kanssa jne.

No, sisuunnuin (etenkin koska ostaja epäilee että en palauta hänelle rahoja) ja laitoin hänelle että itse asiassa haluankin että hän palauttaa laitteen minulle, kaikkine lisäosineen ja laatikoineen, minä palautan hänelle 40e ostohinnan. Postikuluja en palauta mutta hän voi lähettää paketin työpaikalleni palautuskoodilla, jolloin hänelle ei koidu postikulujakaan.

Ostaja vänkkää nyt että ei palauta vehjettä ennen kuin näkee palauttamani rahat tilillään. Minä vaadin että näen tavaran olevan ehjä ja palautuu tosiaan kaikkine lisäosineen ennen kuin alan palauttelemaan ostohintaa.

Kysymys kuuluu; miten tämmöiset on fiksuin hoitaa/kumpi on "oikeassa"?

En todellakaan ole kusettaja vaan mielestäni erittäin läpinäkyvästi kerroin laitteen ominaisuuksista sekä näytön naarmusta. Tietysti palautan rahat hänelle, mutta en todellakaan halua että HÄN kusettaa minua. Vaikuttaa olevan aika hankala tyyppi, nimittäin.

Kenelläkään tietoa näistä kahden yksityishenkilön välisistä kirppiskuvioista?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä. Ehdotin että noudan laitteen, näin hän saa rahan käteisellä ja minä tsekkaan että kaikki on niin kuin pitää. Ei käy ostajalle, hän ei halua kaltaisiani tuuliviirejä tontilleen, kuulemma.

Tää saa aivan käsittämättömät mittasuhteet! Kyllähän mulla on osoite minne rannekkeen lähetin, ja puhelinnumero. Hän uhkaa poliisilla sen jälkeen kun on ensin esimiehelleni ilmoittanut että olen töistä lähettänyt firman piikkiin paketin. Säilyttää uhkaavat viestini, valvontakamera löytyy kuulemma ym. Tapaaminen esim. Jonkun kahvilan edessä ei myös käy.

Vierailija
22/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa. Ostaja pisti viestiä:

"En lähetä mitään ennen kuin saan palautuksena maksamani summan. Voin ilmoittaa asiasta työnantajallesi myös jos haluat, lähetit sen rikkinäisen kellon työnantajasi nimissä."

Vastaa hänelle, että teet rikosilmoituksen laittomasta uhkauksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työnantajasi maksanut postimaksut?

On maksanut, t. Ap

Vierailija
24/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et palauta hänelle mitään. Tyyppi voi pitää paskan kellonsa.

Vierailija
25/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En lähetä mitään ennen kuin saan palautuksena maksamani summan. Voin ilmoittaa asiasta työnantajallesi myös jos haluat, lähetit sen rikkinäisen kellon työnantajasi nimissä."

Vastaa hänelle, että teet rikosilmoituksen laittomasta uhkauksesta.

Laiton uhkaus on henkeen tai terveyteen kohdistuva uhkaus, valitettavasti tuossa ei ole mitään mistä poliisi kiinnostuisi. 

Vierailija
26/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiristykseen ei pidä suostua. Jos ilmoittaa työnantajallesi niin ilmoittaa. Luultavasti ilmoittaa joka tapauksessa vaikka maksaisit mitä tahansa sinne.

Ja seuraavalla kerralla et pistä työnantajaasi maksamaan postikuluja, kyllähän sen nyt järki sanoo, että se on huijausta.

Mutta silti kiristykseen ei pidä suostua, menee vain pahemmaksi, ei se sinun työnantajasi sinua irtisano sen takia, että joku hullu sinua mustamaalaa.

Vierailija
27/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Estä tyyppi! Älä palauta rahoja, älä ole enää missään yhteyksissä

2. Kerro työnantajalle että tällanen sekopää saattaa soitella

3. Jos tyypistä kuuluu vielä jotain kautta, tee rikosilmoitus

Vierailija
28/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä tallessa nuo viestit.

Vierailija
29/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yksityisten ihmisten välisessä kaupassa ole mitään takuuta eikä palautusoikeutta. Se on voi voi

Tämä harhaluulo istuu sitten sitkeässä, Yksityisen välisessä kaupassa pätee kauppalaki, mutta ei kuluttajansuojalaki. 

Vierailija
30/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään palautusoikeutta tai kaupanpurkuvelvoitetta ei ole. Olet ollut jo liiankin reilu ja lähtenyt neuvottelemaan ihan turhaan.

Jos ei tapaaminen sovi ostajalle, vastaisin kyllä, että siinä tapauksessa homma haiskahtaa huijaukselta ja että lopetat keskustelun tähän. Suostut palautukseen joko face-to-face tai ei lainkaan.

Vierailija
31/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vielä. Ehdotin että noudan laitteen, näin hän saa rahan käteisellä ja minä tsekkaan että kaikki on niin kuin pitää. Ei käy ostajalle, hän ei halua kaltaisiani tuuliviirejä tontilleen, kuulemma.

Tää saa aivan käsittämättömät mittasuhteet! Kyllähän mulla on osoite minne rannekkeen lähetin, ja puhelinnumero. Hän uhkaa poliisilla sen jälkeen kun on ensin esimiehelleni ilmoittanut että olen töistä lähettänyt firman piikkiin paketin. Säilyttää uhkaavat viestini, valvontakamera löytyy kuulemma ym. Tapaaminen esim. Jonkun kahvilan edessä ei myös käy.

Tää toiminta jo aika selkeesti indikoi, että yrittää vaan kusettaa. Olisihan se helpointa ostajallekin että haet tuotteen häneltä jostain ja saa rahat saman tien.

Vierailija
32/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuisin reilusti työnantajalle ja pahoittelisin tilannetta ja tarjoutuisin maksamaan postimaksun. Paremman kuvan annat jos kerrot itse, kuin että joku kirppishullu soittelee pomollesi. 

Vierailija
33/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap on maksattanut postimaksun työnantajalla, eikä vaikuta olevan asian paljastumisesta huolissaan, niin alan uskoa enemmän ostajaa. Ap on huijari.

Vierailija
34/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

no poliisi tuskin reagoi vitosen kellokauppaan tai yksityisten välisten kauppaerimielisyyksiin,ne pitää vain nopeuskamerasammon pystyssä, ei niitä muu kiinnosta

Vierailija
35/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään palautusoikeutta tai kaupanpurkuvelvoitetta ei ole. Olet ollut jo liiankin reilu ja lähtenyt neuvottelemaan ihan turhaan.

Jos ei tapaaminen sovi ostajalle, vastaisin kyllä, että siinä tapauksessa homma haiskahtaa huijaukselta ja että lopetat keskustelun tähän. Suostut palautukseen joko face-to-face tai ei lainkaan.

Juuri näin!

Vierailija
36/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi niin että myin lapsen vanhoja leluja pois, erittäin alhaiseen hintaan. Ostaja sai tutkia tuotteet ovella. Jälkeenpäin tulikin viestiä, että yhdestä lelusta puuttui joku pieni osanen ja joulu sen takia pilalla ja lapsi pettynyt. Yksinhuoltajakin mainitsi olevansa. Osan puuttuminen ei vaikuttanut lelun toimintaan.

En jaksanut lähteä pahoittelemaan tai korvaamaan mitään, joten veti täydet kilarit.

Vierailija
37/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käytetyllä tavaralla ole palautusoikeutta, etenkään jos et ole valehdellut tavaran kunnosta. Mitä ihmettä menet mukaan tuollaiseen pelleilyyn edes, sinun olisi pitänyt heti sanoa että kaupat on tehty ja case closed.

Vierailija
38/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos käytetty tavara on ostettu yksityiseltä henkilöltä, kauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalakia vaan kauppalakia, jonka säännökset virheen määrittelyn osalta ovat pitkälti kuluttajansuojalakia vastaavia. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ostajan velvollisuudet ovat suuremmat kuin kuluttajakaupassa."

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai…

Vierailija
39/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei postiennakko mitään auta, rahat saa vasta kun toinen käy hakemassa paketi n ja maksaa summan. Itselleni kävi niin että ostaja halusi postiennakolla paketin, mutta jätti hakematta sen. Joten maksettavakseni tuli 2xpostimaksut kun paketti palautettiin minulle takaisin.

Vierailija
40/74 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä ymmärrä ollenkaan, että lähetetään firman laskuun omaa postia, sehän on varastamista!!!

Mutta se ei kyllä kuulu tuhon tavaran kuntoon mitenkään. Mä laitan aina kuviin tekstin kuvanmukainen ja otan ns virhekohdista tarkan lähikuvan, koskaan ei ole perästä kuulunut.