Nettikirpparilla myymäni tuote halutaan palauttaa - miten toimin?
Myin kodintekniikkaa nettikirpparilla (marketplace), ilmoituksessa mainitsin että laitteen (aktiiviranneke) näytössä on naarmu joka ei kuitenkaan haittaa käyttöä. Ilmoituksessa oli usea kuva, myös naarmusta. Laitteen lisäksi kauppaan kuului 3 ylimääräistä ranneketta (lisävarusteita), latauspiuha, alkuperäinen boksi käyttöohjeineen sekä ostokuitti. Laite maksoi ostohetkellä 150e, myin sen nyt 40e. En pyytänyt postikuluja (ne maksoin itse, 5.60e).
Ostaja sai laitteen ja viikko myöhemmin alkoi järjetön pommitus kuinka laitteen näyttö on halki ja hän haluaa joko purkaa kaupat tai tingata niin että palautan hänelle 30e ja hän korjauttaa näytön.
Vastasin hänelle, että joko teemme niin, että a) hän palauttaa laitteen, tai b) palautan 20e. Hän suostui jälkimmäiseen lisäten "jos rahoja ei kuulu viikon sisällä, jatkan asian käsittelyä toista reittiä".
Tämä sai toden teolla höyryn nousemaan korvistani. Laitteen mukana lähettämäni ylimääräiset rannekkeet maksavat 15€/kpl, latauspiuha 20€ jne. Eli jos hän nyt ei käyttäisikään vehjettä, saisi hän osat myytyä vaikka varaosina. Plus että laite on täysin käyttökelpoinen! Hänellä oli tiedossa miltä näyttö näyttää naarmun kanssa jne.
No, sisuunnuin (etenkin koska ostaja epäilee että en palauta hänelle rahoja) ja laitoin hänelle että itse asiassa haluankin että hän palauttaa laitteen minulle, kaikkine lisäosineen ja laatikoineen, minä palautan hänelle 40e ostohinnan. Postikuluja en palauta mutta hän voi lähettää paketin työpaikalleni palautuskoodilla, jolloin hänelle ei koidu postikulujakaan.
Ostaja vänkkää nyt että ei palauta vehjettä ennen kuin näkee palauttamani rahat tilillään. Minä vaadin että näen tavaran olevan ehjä ja palautuu tosiaan kaikkine lisäosineen ennen kuin alan palauttelemaan ostohintaa.
Kysymys kuuluu; miten tämmöiset on fiksuin hoitaa/kumpi on "oikeassa"?
En todellakaan ole kusettaja vaan mielestäni erittäin läpinäkyvästi kerroin laitteen ominaisuuksista sekä näytön naarmusta. Tietysti palautan rahat hänelle, mutta en todellakaan halua että HÄN kusettaa minua. Vaikuttaa olevan aika hankala tyyppi, nimittäin.
Kenelläkään tietoa näistä kahden yksityishenkilön välisistä kirppiskuvioista?
Kommentit (74)
Minusta kuulostaa siltä että sinua koitetaan huijata kunnolla.
Jos vastapuoli olisi normaalityyppi niin tuskinpa olisi tullut alunperinkään mitään turhaa säätämistä jälkikäteen. Tai vähintäänkin normaali ihminen olisi sopinut kaupan purun race to face. Veikkaan että tyyppi on joko myynyt kellosi tai osan lisävarusteista jo paremmalla hinnalla eteenpäin ja yrittää saada sinulta vielä rahat takaisin. Tai sitten itse rikkoi sen näytön ja ei halua palauttaa sitä kasvotusten kun huomaisit että hän on rikkonut sen ja syyttää sinua turhaan.
Jatkossa pääset vähemmällä kun heti alkuun ilmoitat että tuote on ollut kuvauksen mukainen eikä tule hyvityksiä/kaupan purkua. Tyyppi huomasi että lähdit neuvottelemaan niin huijari päätti ottaa sinusta rahat itselleen.
Voithan ilmoittaa että jos kaupan purku ei sovi kasvotusten niin oletat kaupan jäävän voimaan ja toivottelet hyvät jatkot.
Aina ongelma hommassa liene se jos olet luvatta käyttänyt työnantajasi postia omiin asioihisi. Muutenhan asiassa ei olisi yhtään mitään ongelmaa. Ja tuo huijari huomasi tilanteen ja koettaa hyödyntää sen.
Jos et ole vielä googlettanut ostajaa niin nyt lienee ajankohtaista. Voihan olla että hänestä on muillakin kokemuksia joissa haluaa purkaa kaupat ja ehkä jättää tuotteen palauttamatta.
Yrittää saada sinut tekemään paniikkiratkaisun uhkailemalla työnantajalla ja oikeustoimilla. Kerro että saa pitää laitteen ja estä sen jälkeen tyyppi joka taholla.
Varmaan tekee tuota työkseen, että ostaa pikkuvikaisia ja sitten nostaa siitä viasta metelin. Tuskin näet laitetta saati rahoja jos laitat sille jotain.
Hiljenet etkä reagoi / lähesty millään tavalla ostajaa. Mitä muka lähettäisi työnantajallesi jolla todistaisi postimaksun? Lähetyksen seurantakoodin vai tyhjän paketin vai mitä? Sinullehan kuitti lähettämisestä jäi. Kiristäjä - ostajalla enää mitään todistusaineistoa ole.
Ei tarvitse tehdä mitään jos myynti ilmoituksessa on lukenut vauriot selvästi.
Selvästi suunniteltu etukäteen tämä keissi.
Vai oliko ostaja Niilo22?
Älä vastaa sille enään mitään. Anna mesota yksinään. Yrittää vaan pissittää sua. Usko meitä!
Joko en reagoisi mitenkään tai sitten pyytäisin tilinumeron ja maksaisin kaiken saamani jottei tarvitse käyttää aikaa moiseen tahvoon.
Sanot sille myös että teet tutkintapyynnön poliisille kunnianloukkauksesta.
Onko sinulla hänen yhteystiedot eikä vain joku prepaid-numero jolla yhteydessä? Jos hän kusettaa helpompi laittaa vastuuseen kun henkilöstä tiedot ylhäällä
Minä siirsin rahat nyt hänelle ja kirjoitin: "rahat siirretty ja nyt odottelen pakettia saapuvaksi. Jos ei sitä kuulu viikon-parin sisällä niin jatkamme asian selvittelyä tosiaan muita reittejä pitkin."
Googlettelin ostajan (meillä on yhteisiä linkedin-tuttujakin!) ja kyseessä on erittäin korkeassa virassa oleva yliopisto-professori. Nuori ihminen!
Melkein laitoin että jos laitetta ei kuulu niin otan hänen työpaikkaansa yhteyttä ja kerron minkälainen kiristäjä heillä on töissä. No, ainakin hän näkee että olen profiiliaan kurkkaillut.
Mulla sydän hakkaa sillä tää oli aivan käsittämätön vääntö. Katsotaan koska paketti palautuu ja missä kunnossa laite on!
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla hänen yhteystiedot eikä vain joku prepaid-numero jolla yhteydessä? Jos hän kusettaa helpompi laittaa vastuuseen kun henkilöstä tiedot ylhäällä
Ap tässä... Kaikki yhteystiedot löytyy, ja tosiaan myös työpaikan tiedot, löysin hänet linkedinistä. Olen aivan järkyttynyt tästä!! Ei varmasti ole tällä henkilöllä pikkurahan puutetta niin aivan ihmeellinen vääntö 40e:sta.
Ap:tä rupesi pelottamaan, että saa varoituksen, koska maksatti postimaksun työnantajalla. Siis koska taipui asiassa. Omatunto soimasi - hieno homma.
Lähetätkö aina myymäsi tavarat työpaikan piikkiin? Ja palautuksetkin työnantajan koodilla, eli ta maksaa nekin.
Aloitusviestissä valehtelet, että maksoit postikulut 5,60 euroa itse..?
Ap kirjoittaa aloituksessaan:
"En pyytänyt postikuluja (ne maksoin itse, 5.60e)."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä... Kaikki yhteystiedot löytyy, ja tosiaan myös työpaikan tiedot, löysin hänet linkedinistä. Olen aivan järkyttynyt tästä!! Ei varmasti ole tällä henkilöllä pikkurahan puutetta niin aivan ihmeellinen vääntö 40e:sta.
Paraskin puhuja, kun maksatat itse työnantajalla vitosen postikulut.
Kuinka paljon oletkaan lähettänyt tavaraa työnantajan piikkiin?
Voihan ostaja ottaa paketista valokuvan (siinä näkyy frankkerauskoneenne leima ja ostajan osoite).
Sitten töissä voidaan selvitellä, että kukaan muu kuin sinä et ole sitä lähettänyt.
Sitten työpaikalla aletaan miettiä, että kuinka monta vuotta olet myynyt kamaasi ja lähettänyt työnantajan piikkiin.
Tosta voit menettää muuten työpaikankin.
Vierailija kirjoitti:
Ap:tä rupesi pelottamaan, että saa varoituksen, koska maksatti postimaksun työnantajalla. Siis koska taipui asiassa. Omatunto soimasi - hieno homma.
No eipä kyllä pelota, meillä on nimittäin pieni kolmen naisen firma jota pyöritetään, eli jos ostaja soittelee meille töihin "narauttaakseen" minut, hän pääsee juttelemaan joko mun kanssa, tai jomman kumman kollegani. Ja siis pakettia ei edes vienyt posti, vaan en toimitti ostajan ovelle käyttämämme kuljetusliike joka ajeluttaa paketteja pari kertaa viikossa.
Tämä on periaatekysymys; minua itseäni inhottaa tämmöinen ostajan harjoittama mustamaalaus ja syyttely, täysi joustamattomuus ja loukkaaminen. Todella epäasiallista käytöstä.
Kauhea säätö jonkun 4 kympin takia. Sano, että lähettää paketin, jonka jälkeen rahat tulee tilille. Ja tämä on ainut vaihtoehto. Sen jälkeen anna tehdä, mitä tekee ja säästä todisteet. Ja ilmoita että olet työpaikallasi niin hyvä työntekijä, että turha käyttää energiaa mihinkään mustamaalauksiin.