Nettikirpparilla myymäni tuote halutaan palauttaa - miten toimin?
Myin kodintekniikkaa nettikirpparilla (marketplace), ilmoituksessa mainitsin että laitteen (aktiiviranneke) näytössä on naarmu joka ei kuitenkaan haittaa käyttöä. Ilmoituksessa oli usea kuva, myös naarmusta. Laitteen lisäksi kauppaan kuului 3 ylimääräistä ranneketta (lisävarusteita), latauspiuha, alkuperäinen boksi käyttöohjeineen sekä ostokuitti. Laite maksoi ostohetkellä 150e, myin sen nyt 40e. En pyytänyt postikuluja (ne maksoin itse, 5.60e).
Ostaja sai laitteen ja viikko myöhemmin alkoi järjetön pommitus kuinka laitteen näyttö on halki ja hän haluaa joko purkaa kaupat tai tingata niin että palautan hänelle 30e ja hän korjauttaa näytön.
Vastasin hänelle, että joko teemme niin, että a) hän palauttaa laitteen, tai b) palautan 20e. Hän suostui jälkimmäiseen lisäten "jos rahoja ei kuulu viikon sisällä, jatkan asian käsittelyä toista reittiä".
Tämä sai toden teolla höyryn nousemaan korvistani. Laitteen mukana lähettämäni ylimääräiset rannekkeet maksavat 15€/kpl, latauspiuha 20€ jne. Eli jos hän nyt ei käyttäisikään vehjettä, saisi hän osat myytyä vaikka varaosina. Plus että laite on täysin käyttökelpoinen! Hänellä oli tiedossa miltä näyttö näyttää naarmun kanssa jne.
No, sisuunnuin (etenkin koska ostaja epäilee että en palauta hänelle rahoja) ja laitoin hänelle että itse asiassa haluankin että hän palauttaa laitteen minulle, kaikkine lisäosineen ja laatikoineen, minä palautan hänelle 40e ostohinnan. Postikuluja en palauta mutta hän voi lähettää paketin työpaikalleni palautuskoodilla, jolloin hänelle ei koidu postikulujakaan.
Ostaja vänkkää nyt että ei palauta vehjettä ennen kuin näkee palauttamani rahat tilillään. Minä vaadin että näen tavaran olevan ehjä ja palautuu tosiaan kaikkine lisäosineen ennen kuin alan palauttelemaan ostohintaa.
Kysymys kuuluu; miten tämmöiset on fiksuin hoitaa/kumpi on "oikeassa"?
En todellakaan ole kusettaja vaan mielestäni erittäin läpinäkyvästi kerroin laitteen ominaisuuksista sekä näytön naarmusta. Tietysti palautan rahat hänelle, mutta en todellakaan halua että HÄN kusettaa minua. Vaikuttaa olevan aika hankala tyyppi, nimittäin.
Kenelläkään tietoa näistä kahden yksityishenkilön välisistä kirppiskuvioista?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:tä rupesi pelottamaan, että saa varoituksen, koska maksatti postimaksun työnantajalla. Siis koska taipui asiassa. Omatunto soimasi - hieno homma.
No eipä kyllä pelota, meillä on nimittäin pieni kolmen naisen firma jota pyöritetään, eli jos ostaja soittelee meille töihin "narauttaakseen" minut, hän pääsee juttelemaan joko mun kanssa, tai jomman kumman kollegani. Ja siis pakettia ei edes vienyt posti, vaan en toimitti ostajan ovelle käyttämämme kuljetusliike joka ajeluttaa paketteja pari kertaa viikossa.
Tämä on periaatekysymys; minua itseäni inhottaa tämmöinen ostajan harjoittama mustamaalaus ja syyttely, täysi joustamattomuus ja loukkaaminen. Todella epäasiallista käytöstä.
Jos on periaatekysymys, niin miksi, miksi, miksi palautit rahat? Ihme jos näet enää rannekettasi.
Ostaja teki hyvät kaupat. Sai kellon osineen ja vielä ilmaiseksi. Nyt myy eteenpäin kalliimmalla :D. Kannattaisi katsoa tarkkaan kelle myy ja miten.
"Onko työnantajasi maksanut postimaksut?"
"On maksanut, t. Ap"
Ja nyt teillä onkin kolmen naisen firma.
Yritä parempaa provoa ens kerralla. Moikka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:tä rupesi pelottamaan, että saa varoituksen, koska maksatti postimaksun työnantajalla. Siis koska taipui asiassa. Omatunto soimasi - hieno homma.
No eipä kyllä pelota, meillä on nimittäin pieni kolmen naisen firma jota pyöritetään, eli jos ostaja soittelee meille töihin "narauttaakseen" minut, hän pääsee juttelemaan joko mun kanssa, tai jomman kumman kollegani. Ja siis pakettia ei edes vienyt posti, vaan en toimitti ostajan ovelle käyttämämme kuljetusliike joka ajeluttaa paketteja pari kertaa viikossa.
Tämä on periaatekysymys; minua itseäni inhottaa tämmöinen ostajan harjoittama mustamaalaus ja syyttely, täysi joustamattomuus ja loukkaaminen. Todella epäasiallista käytöstä.
Periaatekysymys ja inhottaa ostajan käytös mutta silti palkitsit hänet 40 eurolla (+ pk:t)?
Vierailija kirjoitti:
Ostaja teki hyvät kaupat. Sai kellon osineen ja vielä ilmaiseksi. Nyt myy eteenpäin kalliimmalla :D. Kannattaisi katsoa tarkkaan kelle myy ja miten.
Eikä näissäkään kaupoissa mikään muu mennyt mettään kuin se että ap tyhmänä palautti rahat ja nyt luulee saavansa kellonsa mikä lie takaisin. Olisit vaan antanut asian olla.
Vierailija kirjoitti:
"On maksanut, t. Ap"
No hoh hoijaa taas. Aloituksen kirjoitin pääpainolla "miten yksityishenkilöiden väliset kirppisostot hoidetaan jos ostaja valittaa tuotteesta", en viitsinyt sen kummemmin selittää mielestäni toisarvoista asiaa joka on toimituskulut. Varsinkin kun ostaja ei kuluja maksanut, ja tarjouduin tuotteen häneltä noutamaan jotta myöskään sen lähetyskuluja ei hänelle syntyisi.
ap
Vierailija kirjoitti:
"On maksanut, t. Ap"
Joo, ja aloitusviestissä: ” En pyytänyt postikuluja (ne maksoin itse, 5.60e).”
Hitto, itsekin lankesin vastaamaan. Porvoon kaupungintalon seinässä on tonttuovi, sinne kun työnnät vasemman kätesi kyynärpäätä myöten seuraavan täydenkuun aikaan, saat rannekkeen takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Sanot, jotta ei palautusoikeutta. Problem solved.
Aika heikko on ostajan vaatia mitään, kun laitteen vika oli ilmoituksessa mainittu. Muita reittejä ei taida olla kuin nahkatakkien perintäpalvelu, jolla oikeasti mitään saisi perittyä.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis pakettia ei edes vienyt posti, vaan en toimitti ostajan ovelle käyttämämme kuljetusliike joka ajeluttaa paketteja pari kertaa viikossa..
Joo, varmasti ajelutti hintaan 5,60-.
mikä saa ihmisen tekemään tällaisia provoja ja vielä jankkaamaan?
aina jaksaa hämmästyttää.
Minulle sattui tapaus, jossa nainen tuli noutamaan lasten ulkohaalaria, hinta oli 10e. Häntutki haalarin tarkkaan ja kaupat syntyi.
Tunnin päästä soitti, että hänen mielestään haalari oli huono ja halusi, että lähtisin noutamaan sen hänen luotaan!
Otti kyllä nuppiin ja pyysin tilinumeron, johin laitoin rahat ja sanoin, ette pidä ämmä tunkkisi.
Jos olisin asian pystynyt ennustamaan, olisin heti antanut sen ilmaiseksi.
Loppu minun myyntihommat siihen, lahjoitan kaiken Fidaan tai seurakunnalle.🤣
Ostaja huijaa sua ihan selvästi, älä lähde mukaan.
Saattaa se käydä aggressiiviseksi pyynnöissään koska niin ne tekee rahaa. Laita stoppi, älä ole liian kiltti.
Lähettääkö ostaja sen paketin nyt siis sun työnantajan piikkiin sun työnantajalle vai?