Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yrittäjien veronkierto

Vierailija
19.01.2020 |

Olin eräissä illanistujaisissa, joissa kaverin mies, joka tekee ns. päivätyönsä ohella toiminimellä yrittäjän hommia kehuskeli ihan avoimesti ettei jaksa ilmoittaa kaikkia tulojaan verottajalle. Tästä tuli vaan mieleen, että miten tuollaisesta voisi edes jäädä kiinni? Ei kai nyt kukaan ala sun pankkitiliä vahtaamaan? Tyyppi tekee jotain koodaushommia tms. eli tehty työ on ihan aineetonta, ei ole edes mitään varastoa tms. jonka hupenemista vois tarkkailla. Ihan mielenkiinnosta katoin netistä, mitä olis seurauksena jos jotenkin onnistuisi jäämään kiinni, niin en löytänyt muuta, kun että mätkyt tietty maksamattomista veroista tulee. Eli en löytänyt edes mitään laillista sanktiota. Okei, on varmaan verottajalla tärkeempääkin puuhaa, kuin jonkun muutaman tonnin vahtaaminen, eli ei sinänsä kai mikään ihme. Mut jotenkin tuli yllätyksenä, kuinka seurauksettomalta toi vaikuttaa tälläsessä sääntöjen maassa.

Tuli siis mieleen, että kuinkahan yleistä tällainen on? Eri asia tietty jos tyypillä ei ole mitään tuloja ja yhtäkkiä ostelee autoja, taloja ja veneitä, niin voi olla että verottaja vähän kyselee. Mutta tää kaveri on kuitenkin ihan myös palkkaduunissa, ja siinä sivussa yrittelee, josta kuitenkin suurimman osa kai ilmoittaa lain mukaisesti, eli ei kai sitä kukaan huomaa.

Onko tää ihan normaalia yrittäjien keskuudessa, jos se kerran on noin helppoa?

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotarkastukset ovat harvinaisia.  Vaikka tavoitteena on, että jokainen yritys tarkistettaisiin ainakin kerran tai ainakin kymmenen vuoden välein, niin se ei onnistu resurssien puutteessa.  Itselläni on ollut noin 30 vuoden aikana kolme eri yritystä.  Yksi osakeyhtiö ja kaksi henkilöyhtiötä.  Vain kerran on kirjanpito ja toiminta tarkastettu.   Ei ollut vilppiä eikä tullut seuraamuksia.

Vierailija
42/92 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa mitään rikollista ole, musta viraabelihommia pitäisi saada tehdä verotta, progressiiviverotus tuppaa tappaa kaiken tekemisen. Kommunistihallitukselta varastaminen on ihan oikein!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä narautan joka ikisen veroja kiertävän yrittäjän verottajalle, ja suosittelen kaikkia tekemään samoin. Olen narauttanut ystävänkin, anonyyminä toki. Veronkierto on meiltä kaikilta varastamista.

https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/asi…

Onhan se noinkin, mutta myös verottaminen on varastamista. Laillistettua tosin, mutta varastamista kuitenkin.

Voi hyvänen aika tuota sinun tyhmyyttäsi. Jos minä varastan sinulta rahaa, en anna mitään sinulle, verovaroilla kustannetaan mm. terveydenhoito, tietkoulutus, jatka listaa jos osaat.

Tuossahan ne tärkeimmät ovatkin. Lienemme yhtä mieltä siitä, että verorahoja ei käytetään mihinkään turhaan ja virkamiehet ja politiikot exceleineen miettivät aina, että miten selviäisimme vähemmillä menoilla, jotta veroprosenttia voisi alentaa. 

Niin kuin sanoin, varastamista se käyttötarkoituksesta riippuumatta kuitenkin on, mutta lailistettua.

Vierailija
44/92 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tosiaan ole yrittäjä, mutta kiinnosti tietää a) voiko siitä edes jäädä kiinni b) jos jää niin mitä tapahtuu ja c) onko yleistä. Tässä on nyt tullut niin ristiriitaisia vastauksia, että en oikein vieläkään tiedä :D

Netistäkään ei löytynyt sen vertaa enempää tietoa, kun että tulee vaan mätkyjä, jos jää kiinni.

Tätä voisi verrata joukkoliikenteeseen: esim Pääkaupunkiseudulla varsinkin metrossa ja ratikassa kulkee paljon ihmisiä pummilla, halvin lippu on 2,80 ja jos jää liputta kiinni, tarkastumaksu on moninkertainen, eli 80€. Tämä siis toimii ns. pelotteena, ettei niin tehtäisi.

Mutta miltäs kuulostaisi, jos lippu pitäsi maksaa, mutta jos jää kiinni, on rangaistuksena on vain se lipun hinta eli 2,80€ varustettuna viivästyskorolla? Kuinka moni ihan oikeasti jaksaisi sitä lippua maksaa?

Siksi mietin, että jos se on näin helppoa ja seurauksia ei ole sen itse veron lisäksi niin sitä varmaan tekee moni. En tässä mitään moralisoi, kunhan vaan mietin. 

-ap

Vierailija
45/92 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotarkastukset ovat harvinaisia.  Vaikka tavoitteena on, että jokainen yritys tarkistettaisiin ainakin kerran tai ainakin kymmenen vuoden välein, niin se ei onnistu resurssien puutteessa.  Itselläni on ollut noin 30 vuoden aikana kolme eri yritystä.  Yksi osakeyhtiö ja kaksi henkilöyhtiötä.  Vain kerran on kirjanpito ja toiminta tarkastettu.   Ei ollut vilppiä eikä tullut seuraamuksia.

Mutta tässä on edelleenkin se kysymys, että jos joku on vipannut sulle käteen/tilille rahaa vastineeksi jostain hommasta, niin eihän sitä näy missään. Kirjanpito on ihan kohdallaan ja summat täsmää, mutta välissä on jemmattu sitä rahaa ilman, että sitä ollaan merkattu mihinkään. Siinä ei mikään verotarkistus auta, jos ei ole jostain kulutustavaran myynnistä tms. kyse. 

Vierailija
46/92 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asioi toisen yrityksen kanssa, niin luultavasti se kirjaa työn verotukseen. Siinä jää kiinni.

Ei veronkierto kannata. Rehellisyys kannattaa.

Jos toinen tekee netissä duunia, niin siinä on koko maailma ulottuvilla. Ne asiakkaathan voi olla vaikka Kiinassa. Ei ne Suomeen mitään sieltä ilmoittele, eikä ole siihen velvollisiakaan. Jos joku sulle siirtää jostain Paypalista rahaa. Rehellisyys toki kannattaa, mutta miten tosta voi tuo veronkiertäjä jäädä kiinni?

Vierailija
47/92 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan käsittämätöntä että on ihmisiä joita häiritsee jonkun parin sadan euron ilmoittamatta jättäminen niin paljon että oikein verottajalle pitää narauttaa. Onneksi en tunne teitä. Oksettavaa.

Vierailija
48/92 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri laitoin verohallintoon ilmoituksen erään huoltamoyrittäjän sivubisneksistä. 👍

Hyi yökötys että viitsit. 

Vierailija
49/92 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri laitoin verohallintoon ilmoituksen erään huoltamoyrittäjän sivubisneksistä. 👍

Hyi yökötys että viitsit. Voin pahoin.

Varmaan suomalainen kansanluonne kun nauttii tuollaisesta. Täysin oksettavaa. 

Vierailija
50/92 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asioi toisen yrityksen kanssa, niin luultavasti se kirjaa työn verotukseen. Siinä jää kiinni.

Jos toinen tekee netissä duunia, niin siinä on koko maailma ulottuvilla. Ne asiakkaathan voi olla vaikka Kiinassa. Ei ne Suomeen mitään sieltä ilmoittele, eikä ole siihen velvollisiakaan. Jos joku sulle siirtää jostain Paypalista rahaa. Rehellisyys toki kannattaa, mutta miten tosta voi tuo veronkiertäjä jäädä kiinni?

Eiköhän kiinalainen yritys halua kuitin siinä missä muutkin jotta voivat sen puolestaan laittaa omiin kuluihinsa.

Vierailija
51/92 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No verottaja on aina tiennyt että ketään heidän ei tarvitse etsimällä etsiä. Suomalainen kyllä naapurinsa, ystävänsä ja kylänmiehensä salaa ilmoittaa verottajalle. 

Halveksisin itseäni jos toimisin niin. Mitään hyötyä ei yksityisyrittäjän penneistä ole kelleen, vain isot kalat tässä maassa ja tällä pallolla tekee oikeasti tuntuvia kiertoja, suunnittelua, rikoksia ja petoksia. Mutta että joku naapurinsetä tai huoltoasema pitää ilmoitella. Idiootit.

Vierailija
52/92 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on palkkatyön ohessa pienimuotoista yritystoimintaa. Itse laitan aina kaikki polttoaineet ja sähkölaskun vähennyksiin, vaikka niin ei varmaan kuuluisi tehdä. Ei ole huono omatunto, vaikka teen niin.

Vierailija
53/92 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on palkkatyön ohessa pienimuotoista yritystoimintaa. Itse laitan aina kaikki polttoaineet ja sähkölaskun vähennyksiin, vaikka niin ei varmaan kuuluisi tehdä. Ei ole huono omatunto, vaikka teen niin.

Aika jännää jos tuo menee läpi. Auton käyttö on varmaan se eniten syynätty asia verotuksessa. Toivottavasti sinulla on esittää uskottava kilometriraportointi viimeiseltä viideltä vuodelta.

Vierailija
54/92 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienyritysten veronkierto on pientä.  Niinkuin tässäkin on kuultu.  Isoilla yrityksillä on satoja yriytksiä Maltalla, Caymansaarilla ja Karibialla.  Sekunnissa voi tehdä paljon tilisiirtoja pitkin maaimaa. Usein käytetään näitä veronkiertossaaria - kuten Malta tai vaikkapa ei-saari Belgia.

Vierailija
55/92 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kiinalainen yritys halua kuitin siinä missä muutkin jotta voivat sen puolestaan laittaa omiin kuluihinsa.

No en osaa sanoa, miten menee siellä, että tarviiko oikeasti.  Ei kaikissa maissa ole edes verovähennyksiä, joissain ei edes palveluita veroteta ollenkaan. Myös alvia ei makseta monesta ulkoimaille myydystä palvelusta. Ja mikään ei estä sinua kirjoittamasta kuittia ja olla täällä päässä maksamatta mitään maksuja, koska se niille menevä kuitti ei missään vaiheessa käy Suomen veroviranomaisten näkyvillä, niinkuin suomalaisen firman kanssa kävisi. 

Vierailija
56/92 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin nettivinkin poliisille.

Vierailija
57/92 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin jos laittaa auton ja sen käytön verotuksen vähennyksiin, täytyy olla matkapäiväkirja, tai siis ajopäiväkirja, todisteet siitä, että ajo on ollut työajoa. Hirveitä summia ei hyväksytä ja pienestä bisneksestä sitäkin vähemmän.

Vierailija
58/92 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin nettivinkin poliisille.

Hui kun pelkään mitä tästä seuraa minulle. Oikeasti, oletko niin tyhmä, että poliisi edes tietää kuka olen, ja missä asun.

Vierailija
59/92 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei asia joka sinua askarruttaa sattuu olemaan minulle melko tuttu ja voin kertoa että kyllä siitä on mahdollista jäädä kiinni helpostikin jos ei vain tiedä mitä tekee olin nimittäin nuorempana kovakin kyseisessä hommassa joka tunnetaan meilläpäin myös nimellä verokarhun höynäytys mutta jotenkin jäin kiinni kun kyseinen kaveri alkoi ihmetellä että mitenköhän se seppo ajelee ympäriinsä upouudella moskvits autolla vaikka tienestit näyttävät vain 3000 markkaa per kuukausi joten minulle tehtiin tarkastus ja jäin kiinni vaikka olihan siinä hiukkasen muutakin laitonta pelissä ja sen jälkeen olen kiltisti maksanut veroja koska tuomio minkä sain ei maistunut 1305 päivää sellissä ei ollut mieleeni mutta makuasiahan se on ja sen jälkeen olen tehnyt vain lainmukaisia töitä lainmukaisella palkalla ja on se elintasossakin näkynyt merkittävästi mutta parempi se on olla lainkuuliainen kansalainen kuin epärehellinen paskahousu ja nykyään olen vahvasti veronmaksajien puolella sillä vaimoni on hankkinut meille peräkärryn ja tässähän ollaan mökille lähdössä kuusen hakuun vaikka maat eivät olekaan meidän nii kukapa sitä yhdestä kuusesta välittäisi niin ja kaikki on nykyään hyvin asun westendin keskustassa ja autoni on paskana terveisin seppo

Vierailija
60/92 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että onkin aika yleistä. Ja eiks ne jotkut maksutkin mene tienestinsä mukaan? Ainakin itse oon kuullu, että alle kymppitonnista vuodessa ei mee alvia, eli eiköhän aika moni just tollanen sivuyrittäjä jätä jonku vikan laskun kirjaamatta, et jääki vaan luvuks 9900€. En tiiä saako niitä kukaan koskaan kiinni.

Ei sillä ole sille yrittäjälle mitään merkitystä, jos se menee nippa nappa yli. Alv:n alarajahuojennuksen ansiosta tässä ei ole mitään kannustinloukkua. Ainoa ero on, että sitten pitää tehdä ne kirjanpidot ja ilmoitukset sen mukaisesti, mutta noin pienellä liikevaihdolla operoidessa nekin voi nykyään tehdä kerran vuodessa. Jos kirjanpito on ostettu ulkopuoliselta, niin kuin useimmilla on, niin se on jo yleensä tehty siten, ettei tästä aiheudu isompia ongelmia. Toki jos yrittäjä ei ole näistä selvillä tai pitää vain yksinkertaista kirjanpitoa, ja

Se raja on 15 000 euroa ja kyllä sillä on väliä, koska jos olet myynyt 14 900 euroa ALV nolla ja sitten meneekin liikevaihto 15 100 euroon niin maksat siitä siiten 2 922 euroa arvonlisäveroja verottajalle ja olet itse laskuttanut asiakkailta vain 48 euroa eli omasta pussista lähtee pyöreästi kolme tonnia. Tämä siis silloin, kun kirjanpito ja verot hoidetaan lakien mukaisesti.