Yrittäjien veronkierto
Olin eräissä illanistujaisissa, joissa kaverin mies, joka tekee ns. päivätyönsä ohella toiminimellä yrittäjän hommia kehuskeli ihan avoimesti ettei jaksa ilmoittaa kaikkia tulojaan verottajalle. Tästä tuli vaan mieleen, että miten tuollaisesta voisi edes jäädä kiinni? Ei kai nyt kukaan ala sun pankkitiliä vahtaamaan? Tyyppi tekee jotain koodaushommia tms. eli tehty työ on ihan aineetonta, ei ole edes mitään varastoa tms. jonka hupenemista vois tarkkailla. Ihan mielenkiinnosta katoin netistä, mitä olis seurauksena jos jotenkin onnistuisi jäämään kiinni, niin en löytänyt muuta, kun että mätkyt tietty maksamattomista veroista tulee. Eli en löytänyt edes mitään laillista sanktiota. Okei, on varmaan verottajalla tärkeempääkin puuhaa, kuin jonkun muutaman tonnin vahtaaminen, eli ei sinänsä kai mikään ihme. Mut jotenkin tuli yllätyksenä, kuinka seurauksettomalta toi vaikuttaa tälläsessä sääntöjen maassa.
Tuli siis mieleen, että kuinkahan yleistä tällainen on? Eri asia tietty jos tyypillä ei ole mitään tuloja ja yhtäkkiä ostelee autoja, taloja ja veneitä, niin voi olla että verottaja vähän kyselee. Mutta tää kaveri on kuitenkin ihan myös palkkaduunissa, ja siinä sivussa yrittelee, josta kuitenkin suurimman osa kai ilmoittaa lain mukaisesti, eli ei kai sitä kukaan huomaa.
Onko tää ihan normaalia yrittäjien keskuudessa, jos se kerran on noin helppoa?
Kommentit (92)
Minäkin voin tunnustaa, että olen käyttänyt yrityksen työkaluja taulun ripustamiseen. Todellakaan juuri sen suurempaan rikokseen ei tällainen pieni yrittäjä pysty.
Kampaajat tekee paljon, jos käteisellä maksat tuskin kuittia saat, kassa on ”auki” koko pvän. Tuskinpa niitä kymppejä verottajalle ilmoittaa. Sama hierojat, jne. pieniä palveluita myyvät yrittäjät.
Vierailija kirjoitti:
Kuten yllä jo sanottu, niin jos yksityishenkilö maksaa työstä käteisellä, niin siitä ei tosiaankaan jää verottajalle mitään todistetta, jonka perusteella voisi jäädä kiinni. Mutta toisia yrityksiä jos laskuttaa, niin ne tulot kannattaa ilmoittaa, jotta mahdollisessa tarkastuksessa kaikki täsmää.
Niin tai tilisiirrollakaan, koska eihän sitä voi mitenkään todistaa. Kyllähän mäkin laitan mobile paylla kavereille rahaa, jos joku on vaikka maksanu mun puolesta jotain. Summat voi olla ajoittain isohkojakin, jos ollaan esim menossa yhdessä reissuun ja toinen on maksanut mun lentoliput. Eihän näidenkään perään kukaan kysele, koska ei ne niitä mistään edes nää. Ja jos kyselee, ei siinä mitään laitonta ole. Pankki saattaa alkaa varmaan kyselemään, jos jotain tonneja alkaa yhtäkkiä virtaamaan jostain ulkomailta tms. mutta muuten sun rahaliikennettä ei kukaan seuraa.
Eli eikö joku yrittäjä vois näin väittää, jos oikeasti tulisi kyselyä jostain satasista siellä täällä? Jos joku nyt vaatsi sitä jotain tiliotteita toimittamaan. Saahan kaverille vipata rahaa, ja lahjaverokaan ei ihan heti ala pyörimään, jos ei mitään monia tonneja anneta.
Ja tuolla ylempänä mainittu riski siitä, että joutuu itse vaikeuksiin perättömän ilmiannon takia vois olla myös riskinä, koska missä on rikoksen näyttö? Tässä siis en tiedä miten vois toimia, jos oikeasti haluas tollasen tyypin nalkkiin.
Jos kaverisi mies tekee muutaman tonnin vuodessa toiminimellä, niin tuskin jää mitään verotettavaa tuloa.
Alv. raja on 10.000€/v ja tuloista kun vähennetään työhuonevähennys, läppärit, kakusteet, puhelinkulut, sähköt, vakuutukset, matkakulut jne. tuskin jää mitään verotettavaa tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaverisi mies tekee muutaman tonnin vuodessa toiminimellä, niin tuskin jää mitään verotettavaa tuloa.
Alv. raja on 10.000€/v ja tuloista kun vähennetään työhuonevähennys, läppärit, kakusteet, puhelinkulut, sähköt, vakuutukset, matkakulut jne. tuskin jää mitään verotettavaa tuloa.
Pitää ne tulot silti ilmottaa, ja joku syyhän siinä pitää olla miksi se ei niitä ilmota. En kyllä myöskään tiedä mitä kalusteita, puhelimia tai matkakuluja tulee siitä, että istuu kotikoneella koodaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että onkin aika yleistä. Ja eiks ne jotkut maksutkin mene tienestinsä mukaan? Ainakin itse oon kuullu, että alle kymppitonnista vuodessa ei mee alvia, eli eiköhän aika moni just tollanen sivuyrittäjä jätä jonku vikan laskun kirjaamatta, et jääki vaan luvuks 9900€. En tiiä saako niitä kukaan koskaan kiinni.
Ei sillä ole sille yrittäjälle mitään merkitystä, jos se menee nippa nappa yli. Alv:n alarajahuojennuksen ansiosta tässä ei ole mitään kannustinloukkua. Ainoa ero on, että sitten pitää tehdä ne kirjanpidot ja ilmoitukset sen mukaisesti, mutta noin pienellä liikevaihdolla operoidessa nekin voi nykyään tehdä kerran vuodessa. Jos kirjanpito on ostettu ulkopuoliselta, niin kuin useimmilla on, niin se on jo yleensä tehty siten, ettei tästä aiheudu isompia ongelmia. Toki jos yrittäjä ei ole näistä selvillä tai pitää vain yksinkertaista kirjanpitoa, ja liikevaihto yllättäen ylittyykin juuri hieman, niin siinä tilanteessa joku saattaa kikkailla, mutta silläkään taas ei ole yhteiskunnan verokertymän kannalta yhtään mitään merkitystä.
Tossa mainittiin ”jotkut maksut” ja sen jälkeen ALV, eli tarkoitettiinko nyt esim YEL-maksua. En kyllä tiedä pitääkö sitä ottaa jos on samalla palkkatöissä.
Kyllä mun kampaaja antaa aina kassakuitin maksuistani.
Samoin olen nähnyt hänen tekevän muillekin asiakkaille.
Helpompaa toimia sääntöjen mukaan ja rehellisesti.
Yrittäjällä on yleensä oma tili yrityksen käytössä ja sinne menee ne pankkikorttimaksut ja tilisiirrot. Verottaja voi tarkistaa, jos haluaa. Yrittäjä ottaa aina riskin, jos ei ilmoita kaikkia tulojaan. Väitän että just nuo hierojat ja kampaajat yms. pienyrittäjät on kaikkein tunnollisimpia tulojensa ilmoittajia, naisia kun pääasiassa ovat ja naiset on yleensä aika varovaisia. Mun tilitoimisto heti aluksi, että hän ei lähde sitten mihinkään pimeisiin juttuihin mukaan, kaikki pitää ilmoittaa ja kuitit toimittaa. Kun vien esim. ostokuitteja kaupasta, niin mun pitää erikseen merkitä niihin, mitkä tuotteet on yritykselle, koska vaan niistä saan vähennykset. En uskaltaisi jättää mitään ilmoittamatta. Joo, no kahvitarjoiluista jääneet kahvit ja pullat on vienyt kotiin.
Jos epäilee, että joku tekee pimeää työtä, niin siitä vaan ilmoitusta tekemään. JOnkinlaiset todisteet pitää kyllä olla, ei riitä, että "kuulin sattumalta...". Ärsyttää, kun meitä yrittäjiä niin kovasti parjataan, kyllä jokainen voi halutessaan kokeilla, miten herkkua tämä on. Saat sitten palkkaa tasan silloin kun teet työtä ja paikallinen sopiminen on käytössä ihan joka päivä. Ei tule kovinkaan helposti myöskään saikutettua. Teet töitä niska limassa, maksat veroja ja maksuja, olet huonomman sosiaaliturvan varassa, tarjoat ehkä muillekin töitä, kannat yrittäjän vastuun ja saat osaksesi kateutta ja parjaamista.
Vierailija kirjoitti:
Minä narautan joka ikisen veroja kiertävän yrittäjän verottajalle, ja suosittelen kaikkia tekemään samoin. Olen narauttanut ystävänkin, anonyyminä toki. Veronkierto on meiltä kaikilta varastamista.
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/asi…
Onhan se noinkin, mutta myös verottaminen on varastamista. Laillistettua tosin, mutta varastamista kuitenkin.
Juuri laitoin verohallintoon ilmoituksen erään huoltamoyrittäjän sivubisneksistä. 👍
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun kampaaja antaa aina kassakuitin maksuistani.
Samoin olen nähnyt hänen tekevän muillekin asiakkaille.
Helpompaa toimia sääntöjen mukaan ja rehellisesti.
Kotikaupungissani on varmaan liki 20 kampaamoa useassa olen käynyt ja missään ei ole kuittia käteismaksusta tarjottu ainakaan sinä aikana kun olen asiakkaana istunut. Olen 65- vuotia, joten jokusen kerran olen ehtinyt kampaamossa käydä. Minä maksan nykyään aina kortilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä narautan joka ikisen veroja kiertävän yrittäjän verottajalle, ja suosittelen kaikkia tekemään samoin. Olen narauttanut ystävänkin, anonyyminä toki. Veronkierto on meiltä kaikilta varastamista.
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/asi…
Onhan se noinkin, mutta myös verottaminen on varastamista. Laillistettua tosin, mutta varastamista kuitenkin.
Voi hyvänen aika tuota sinun tyhmyyttäsi. Jos minä varastan sinulta rahaa, en anna mitään sinulle, verovaroilla kustannetaan mm. terveydenhoito, tietkoulutus, jatka listaa jos osaat.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjällä on yleensä oma tili yrityksen käytössä ja sinne menee ne pankkikorttimaksut ja tilisiirrot. Verottaja voi tarkistaa, jos haluaa. Yrittäjä ottaa aina riskin, jos ei ilmoita kaikkia tulojaan. Väitän että just nuo hierojat ja kampaajat yms. pienyrittäjät on kaikkein tunnollisimpia tulojensa ilmoittajia, naisia kun pääasiassa ovat ja naiset on yleensä aika varovaisia. Mun tilitoimisto heti aluksi, että hän ei lähde sitten mihinkään pimeisiin juttuihin mukaan, kaikki pitää ilmoittaa ja kuitit toimittaa. Kun vien esim. ostokuitteja kaupasta, niin mun pitää erikseen merkitä niihin, mitkä tuotteet on yritykselle, koska vaan niistä saan vähennykset. En uskaltaisi jättää mitään ilmoittamatta. Joo, no kahvitarjoiluista jääneet kahvit ja pullat on vienyt kotiin.
Jos epäilee, että joku tekee pimeää työtä, niin siitä vaan ilmoitusta tekemään. JOnkinlaiset todisteet pitää kyllä olla, ei riitä, että "kuulin sattumalta...". Ärsyttää, kun meitä yrittäjiä niin kovasti parjataan, kyllä jokainen voi halutessaan kokeilla, miten herkkua tämä on. Saat sitten palkkaa tasan silloin kun teet työtä ja paikallinen sopiminen on käytössä ihan joka päivä. Ei tule kovinkaan helposti myöskään saikutettua. Teet töitä niska limassa, maksat veroja ja maksuja, olet huonomman sosiaaliturvan varassa, tarjoat ehkä muillekin töitä, kannat yrittäjän vastuun ja saat osaksesi kateutta ja parjaamista.
Nimenomaan ja naulan kantaan! Kyllä täytyy aloittajan olla kateellinen jos kaverinsa mies saattaa muutaman satasen tienata ylimääräistä kun pitää vielä verottajalle juosta itkemään, että sinultahan se on pois.
Että mua ottaa päähän aloittajan kaltaiset turhat kitisijät, jotka kuvittelevat että Suomessa yrittäjät pääsevät muka helpolla! Aloittaja vois ite pistää pystyyn kotitoimiston ja alkaa kokeileen yrittäjänä olemista.
Ei ihme ettei meiltä pian löydy ainoatakaan yritystä Suomesta ja kaikki myydään ulkomaille.
Oikeat yritykset eivät osta pimeitä polveluita: sopimuskaan ei ole yhtään mitään riitatilanteessa, jos se ei ole asianmukainen. Tilaajavastuulakikin vaatii kaikilta esim. remonttiyhtiöiltä selvitystä yrityksen rekisteröinneistä, verojen maksuista, vakuutuksista tms. asioiden hoidon tasosta. Maksuhäiriöt ovat hälytysmerkki. Jos on pimää maksua, ei voi vähentää ALV-maksuja tms. Jos on pimeitä menoja on oltava pimeitä tulojakin, joita oikeilla yrityksillä ei voi olla. Hankkijat ja alihankkijat valitaan asiantuntijoiden arvion perusteella. Miten esim. tietoturvallisuuden alaisia tietoja annetaan jonkun helppoheikin tutkittaviksi.
Verottaja analysoi myös samalla allalla toimivien yritysten tuotto/kulurakenteita ja verojen maksamista. Sivutuloinen pippupulju ei ehkä jää heti kiinni. Itse en teettäisi yhtään mitään pimeästi. Vastuuton ostajakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää ne tulot silti ilmottaa, ja joku syyhän siinä pitää olla miksi se ei niitä ilmota. En kyllä myöskään tiedä mitä kalusteita, puhelimia tai matkakuluja tulee siitä, että istuu kotikoneella koodaamassa.
Tulee se tuoli jonka päällä istut, se pöytä jonka päällä kone on, ne seinät ja katto jotka sitä tilaa suojaa ulkoilmalta, se puhelin jolla soitetaan asiakkaalle, se kone millä koodataan ja ne matkakulut kun käydään sitä asiakasta tapaamassa tai koulutuksissa opettelemassa niitä uusia alustoja.
Muutamat yritykset eivät voi kiertää veroja mitenkään. Esimerkiksi netissä toimivan kaupan kaikki tulot tulevat pankki. tai luottokorttimaksuilla. Kaikki tulot näkyvät ja myös kaikki menot näkyvät.
Veronkiertoa ei ole todellakaan sähkölaskut, puhelinlaskut, vakuutukset, eläkemaksut ja autokulut. Nämä ovat pakollisia menoja jotka on pakko maksaa jos meinaa yritystä pyörittää. Nyt tietysti joku irvileuka voi sanoa, että sittenhän saa ilmaiset puhelut ja muuta. No niin saa. Toinen mahdollisuus on olla pitämättä puhelinta lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan ja naulan kantaan! Kyllä täytyy aloittajan olla kateellinen jos kaverinsa mies saattaa muutaman satasen tienata ylimääräistä kun pitää vielä verottajalle juosta itkemään, että sinultahan se on pois.
Että mua ottaa päähän aloittajan kaltaiset turhat kitisijät, jotka kuvittelevat että Suomessa yrittäjät pääsevät muka helpolla! Aloittaja vois ite pistää pystyyn kotitoimiston ja alkaa kokeileen yrittäjänä olemista.
Ei ihme ettei meiltä pian löydy ainoatakaan yritystä Suomesta ja kaikki myydään ulkomaille.
Lueppa uudestaan. Ei kyllä alottaja maininnut mitään verottajalle juoksemisesta tai muutenkaan kitissyt. Kysyi vaan onko tuo kovin yleistä, tai helppoa, kun noin lepposasti siitä keskustellaan.
Mut mikäs tosiasioista, kun haluu päästä avautumaan.
Käyn viikoloppuisin kaupassakäynnin jälkeen eräässä pubissa juomassa yhden oluen, koska bussi menee harvoin viikonloppuna. Tänään viimeksi.
Kun maksan rahalla - useimmiten - niin en saa kuittia ja hintaa ei lyödä kassaan. Jos maksan kortilla, niin silloin raha kirjataan, koska se näkyy joka tapauksessa pankkitilillä.
Ihmettelen tätä käytäntöä. Silloin osa oluista pitäisi ostaa myös pimeästi, ja onkin mahdollista ostaa tukusta käteisellä, ja olla merkitsemättä näitä kirjanpitoon. Silti kassan ohi myyminen on niin merkittävää, että kaiketi sulkemisajan jälkeen on pakko lyödä kassaan joku sopiva summa.
Vaikka veronkierto on ilmiselvää, en silti kateuspäissäni ryntää tekemään jotain ilmiantoa!
Pelkkää perseilyä alkaa kyttäämään jonkun sivubisneksiä. Ne on pelkkä hyttysen paska tässä maassa. Kuitenkin maksaa veronsa päätyöstään.
Keskittyisitte ennemmin estämään ulkomaisen verovapaan työvoiman tulemisen.
Luuletko että poliisi potkaisee oven sisään jos ilmoitat? Jos rikoksesta ei jää todisteita niin ei rikosilmoitus mihinkään johda.