Yrittäjien veronkierto
Olin eräissä illanistujaisissa, joissa kaverin mies, joka tekee ns. päivätyönsä ohella toiminimellä yrittäjän hommia kehuskeli ihan avoimesti ettei jaksa ilmoittaa kaikkia tulojaan verottajalle. Tästä tuli vaan mieleen, että miten tuollaisesta voisi edes jäädä kiinni? Ei kai nyt kukaan ala sun pankkitiliä vahtaamaan? Tyyppi tekee jotain koodaushommia tms. eli tehty työ on ihan aineetonta, ei ole edes mitään varastoa tms. jonka hupenemista vois tarkkailla. Ihan mielenkiinnosta katoin netistä, mitä olis seurauksena jos jotenkin onnistuisi jäämään kiinni, niin en löytänyt muuta, kun että mätkyt tietty maksamattomista veroista tulee. Eli en löytänyt edes mitään laillista sanktiota. Okei, on varmaan verottajalla tärkeempääkin puuhaa, kuin jonkun muutaman tonnin vahtaaminen, eli ei sinänsä kai mikään ihme. Mut jotenkin tuli yllätyksenä, kuinka seurauksettomalta toi vaikuttaa tälläsessä sääntöjen maassa.
Tuli siis mieleen, että kuinkahan yleistä tällainen on? Eri asia tietty jos tyypillä ei ole mitään tuloja ja yhtäkkiä ostelee autoja, taloja ja veneitä, niin voi olla että verottaja vähän kyselee. Mutta tää kaveri on kuitenkin ihan myös palkkaduunissa, ja siinä sivussa yrittelee, josta kuitenkin suurimman osa kai ilmoittaa lain mukaisesti, eli ei kai sitä kukaan huomaa.
Onko tää ihan normaalia yrittäjien keskuudessa, jos se kerran on noin helppoa?
Kommentit (92)
Voi olla, että onkin aika yleistä. Ja eiks ne jotkut maksutkin mene tienestinsä mukaan? Ainakin itse oon kuullu, että alle kymppitonnista vuodessa ei mee alvia, eli eiköhän aika moni just tollanen sivuyrittäjä jätä jonku vikan laskun kirjaamatta, et jääki vaan luvuks 9900€. En tiiä saako niitä kukaan koskaan kiinni.
No ei noita koodaushommia voi tehdä pimeästi kun ehkä joillekin yksityishenkilöille tyyliin nettisivujen tekoa.
Isommat yritykset ei todellakaan osta pimeästi mitään töitä vaan se on erittäin tarkkaa että verot maksetaan, salassapidot yms. Sopimukset on kymmenien sivujen pituisia.
Jos asioi toisen yrityksen kanssa, niin luultavasti se kirjaa työn verotukseen. Siinä jää kiinni.
Ei veronkierto kannata. Rehellisyys kannattaa.
yleistä on myös, että yrittäjä laittaa työntekijät tekee ylitöitä, eli vaikka tulee 190 tuntia kuussa, mutta maksaasin virallisesti vain 160 tuntia ja loput 30 tuntia maksaa, jos jää jossain kuussa tunnit vajaaks.
Ei ole helppoa, eikä kannata. Ainoat rikokset, joista Suomessa saa tuntuvat rangaistukset on, rikokset, joissa valtiolta pimitetään rahaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei noita koodaushommia voi tehdä pimeästi kun ehkä joillekin yksityishenkilöille tyyliin nettisivujen tekoa.
Isommat yritykset ei todellakaan osta pimeästi mitään töitä vaan se on erittäin tarkkaa että verot maksetaan, salassapidot yms. Sopimukset on kymmenien sivujen pituisia.
Jos yritys ostaa yritykseltä, niin ainoa mikä maksetaan, on lasku. Ei se maksava yritys tiedä mitä se toinen yrittäjä omaan veroilmoitukseen laittaa.
Toki verottaja voi tehdä kirjanpitotarkastuksen, mutta aika säkää on, jos jää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Minä narautan joka ikisen veroja kiertävän yrittäjän verottajalle, ja suosittelen kaikkia tekemään samoin. Olen narauttanut ystävänkin, anonyyminä toki. Veronkierto on meiltä kaikilta varastamista.
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/asi…
Mutta miten tuollainenkin toimii käytännössä? Jos sieltä kirjanpidosta puuttuu juuri se joku kriittinen satanen, niin eihän siitä ole mitään todisteita. Varmaan se jossain tilillä, tai taskussa on, mutta voihan sekin olla joku tädiltä saatu "jätskiraha". Tässä toki tyyppi itse möläytteli veronkierrostaan muille, mutta mikä edes olisi proseduuri, jos siitä lähtisi narauttamaan? Tuon tapaisessa aineettomassa työssä on aika vaikea todistaa, että joku raha on saatu työtä vastaan. Varsinkin, kun ei varmasti puhuta kun max. joistain tuhansista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä narautan joka ikisen veroja kiertävän yrittäjän verottajalle, ja suosittelen kaikkia tekemään samoin. Olen narauttanut ystävänkin, anonyyminä toki. Veronkierto on meiltä kaikilta varastamista.
Mutta miten tuollainenkin toimii käytännössä? Jos sieltä kirjanpidosta puuttuu juuri se joku kriittinen satanen, niin eihän siitä ole mitään todisteita. Varmaan se jossain tilillä, tai taskussa on, mutta voihan sekin olla joku tädiltä saatu "jätskiraha". Tässä toki tyyppi itse möläytteli veronkierrostaan muille, mutta mikä edes olisi proseduuri, jos siitä lähtisi narauttamaan? Tuon tapaisessa aineettomassa työssä on aika vaikea todistaa, että joku raha on saatu työtä vastaan. Varsinkin, kun ei varmasti puhuta kun max. joistain tuhansista.
Kirjaat ylös kaiken mitä tiedät, tuuppaat tuolle lomakkeelle (linkki ylempänä kommenteissa) tiedot ja laitat menemään. Verohallinnon ammattilaiset osaavat kyllä hoitaa penkomisen ja tutkimisen. Yleensä savua ei ole ilman tulta, joten näiden rehentelijöiden kirjanpidon perusteellisella tutkimisella yleensä paljastuu jo raskauttavia asioita.
Vierailija kirjoitti:
En nyt muista oliko just koodausta. Kyllä mä olen sen oikean nimen joskus kuullut, mutta itse ihan eri alan ihmisiä niin eipä jäänyt mieleen. Mutta tarkoitin siis sitä, että tavara ei sen työssä vaihda omistajaa, jotain se tekee nettisivujen parissa.
Sen tiedän, että joidenkin isompien firmojen varastoilla ollaan käyty viranomaisten toimesta tekemässä jotain verotarkastusta ja on saattaneet narahtaa siitä, kun yhtäkkiä puuttuu tavaraa, jota ei näy missään kirjanpidossa. Sitähän ei tässä voi käydä, eli siksi mainitsin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että onkin aika yleistä. Ja eiks ne jotkut maksutkin mene tienestinsä mukaan? Ainakin itse oon kuullu, että alle kymppitonnista vuodessa ei mee alvia, eli eiköhän aika moni just tollanen sivuyrittäjä jätä jonku vikan laskun kirjaamatta, et jääki vaan luvuks 9900€. En tiiä saako niitä kukaan koskaan kiinni.
Ei sillä ole sille yrittäjälle mitään merkitystä, jos se menee nippa nappa yli. Alv:n alarajahuojennuksen ansiosta tässä ei ole mitään kannustinloukkua. Ainoa ero on, että sitten pitää tehdä ne kirjanpidot ja ilmoitukset sen mukaisesti, mutta noin pienellä liikevaihdolla operoidessa nekin voi nykyään tehdä kerran vuodessa. Jos kirjanpito on ostettu ulkopuoliselta, niin kuin useimmilla on, niin se on jo yleensä tehty siten, ettei tästä aiheudu isompia ongelmia. Toki jos yrittäjä ei ole näistä selvillä tai pitää vain yksinkertaista kirjanpitoa, ja liikevaihto yllättäen ylittyykin juuri hieman, niin siinä tilanteessa joku saattaa kikkailla, mutta silläkään taas ei ole yhteiskunnan verokertymän kannalta yhtään mitään merkitystä.
Mikä tuosta tekee yrittäjän veronkiertoa? Moni maksaa lastenhoitajalle ns. pimeästi eli välttelee veroja eikä sitä kukaan paheksu, kun kyse on muutamasta kympistä. Miksi sama asia olisi koodaajalle karmea veropetos?
Tuollainen veroista huijaaminen on yhtä ällöttävää, kuin tuilla elämänsä rakentaminen.
Kumpikaan ei ole järkevää. Kyllä liiketoiminta pitäisi olla sellaisella pohjalla, että kestää maksaa verot niinkuin kuuluu.
Kaikenlainen kuppaaminen ja muilla elämänsä maksattaminen on 🤮
Erään pitkäaikaissairaan ystäväni sanoin (on pitkään etsinyt työtä) : ”Toivoisin, että löytäisin työtä, jotta en tarvitsisi yhteiskunnan rahoja. Ihan tarpeeksi olen jo saanut rahaa yhteiskunnalta.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjaat ylös kaiken mitä tiedät, tuuppaat tuolle lomakkeelle (linkki ylempänä kommenteissa) tiedot ja laitat menemään. Verohallinnon ammattilaiset osaavat kyllä hoitaa penkomisen ja tutkimisen. Yleensä savua ei ole ilman tulta, joten näiden rehentelijöiden kirjanpidon perusteellisella tutkimisella yleensä paljastuu jo raskauttavia asioita.
Sitä tultahan tässä ei juuri ole, koska jos itse teet jonkun pikkuhomman jollekin, ja se laittaa satasen suoraan käteen, eihän tästä jää mitään jälkeä mihinkään, ellei nyt mennä johonkin ihan agenttileffan tyyliseen vakoiluun.
Vaikka laittaisi tilillekin, niin eihän sekään mitään tarkoita, sillä jos lähettäjänä lukee "Meikäläinen Matti", voi sanoa, että kaveri maksoi vaan takaisin baari-illan velan. Jos toki puhutaan isommista summista, voi olla vaikeampaa, mutta voiko tällaista pikkusäätäjää oikeasti saada kiinni?
Vierailija kirjoitti:
yleistä on myös, että yrittäjä laittaa työntekijät tekee ylitöitä, eli vaikka tulee 190 tuntia kuussa, mutta maksaasin virallisesti vain 160 tuntia ja loput 30 tuntia maksaa, jos jää jossain kuussa tunnit vajaaks.
Tuo on työaikapankin käyttöä ja meidän tessissä ainakin sellainen mahdollisuus on annettu ihan laillisesti.
No mä olen ollut yrittäjänä yli 10 v, enkä vielä ole keksinyt, miten voisin veroja kiertää. Teen töitä muille yrittäjille ja kyllä ne kaikki haluaa tekemästäni työstä kuitin, koska saavat sen verovähennyksiin. Ainoa keino, jolla voin veroja kiertää on hankkia tavaraa yritykseen, mutta ottaa se sitten kuitenkin omaan käyttöön. Mun yrityksessä sekin on lähes mahdotonta, kun tarvitse yritykseeni juurikaan esim. kalusteita, en pidä yleisiä kahvitarjoiluja tms. Tunnustan, että olen jokusen kahvipaketin ostanut yritykselle ja juonut sen omiin suihin. Yhden nojatuolin ostin yrityksen nimiin, mutta veinkin sen kotiin ja toin kotoa vanhemman nojatuolin yritykseeni. Kamalia rikoksia.
Sanoisin kyllä sillä kokemuksella, jota vuosien varrella on kertynyt, että aniharva pienyrittäjä veroja kiertää. Nykyäänhän voi ottaa kuitin, jos pelkää vaikka että kampaaja tai hieroja ei ilmoita kaikkea verottajalle. Mutta kun nykyään melkein kaikki maksetaan kortilla, niin eipä siinä veroja pahemmin voi kiertää. Ja ne summat, mitä joku ehkä kiertää, on aika mitättömiä. Me yrittäjäthän maksetaan vähän enemmän veroja samasta tulosta kuin työntekijä, kukaan ei maksa meille lomarahojakaan, joten luulen, että ne jotka yrittävät vähän kiertää veroja tekevät sen joko pakon edessä tai siksi, että eivät muuten pystyisi pitämään edes muutamaa lomapäivää vuodessa. Tietenkään veroja ei saa kukaan kiertää, mutta ne oikeasti törkeät veronkiertäjät on kyllä vähän isompia tekijöitä, niitä, jotka jemmaavat rahansa veroparatiiseihin. Heillä on kyse vähän toisen luokan summista, mutta ihan rauhassa saavat touhuilla, kun sattuvat olemaan yhteiskunnan kermaa.
Perätön ilmianto on rikos! Jos näyttöä ei löydy, niin syyte voi tulla.
Jos kyse on yli 30 000 euron jutusta, niin verottaja puuttuu siihen. Jotkut muutaman tonnin jutut ilman mitään todisteita ei johda mihinkään.
Kaikenlainen kusettaminen ja riistäminen ovat yrittäjän perusominaisuuksia, ainakin mainostoimistoalalla.
Kuten yllä jo sanottu, niin jos yksityishenkilö maksaa työstä käteisellä, niin siitä ei tosiaankaan jää verottajalle mitään todistetta, jonka perusteella voisi jäädä kiinni. Mutta toisia yrityksiä jos laskuttaa, niin ne tulot kannattaa ilmoittaa, jotta mahdollisessa tarkastuksessa kaikki täsmää.