Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 62-vuotias mielestäsi vanhus? MTV uutiset kirjoittaa niin olevan.

Vierailija
19.01.2020 |

"Järkyttävä välikohtaus tallentui kameraan: Mies pahoinpiteli 62-vuotiaan metrossa yllättäen – vanhus sai verta vuotavat vammat päähänsä"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jarkyttava-valikohtaus-tallentui-ka…

Jos ei, minkä ikäinen on mielestäsi vanhus?

Onko 62-vuotias mielestäsi vanhus? MTV uutiset kirjoittaa niin olevan.

Vaihtoehdot

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana vanhus liittyy ikään - ei terveyteen, ei seksiin, ei toimintakykyyn, ei työpaikkaan, ei lapsien ikään, ei lapsettomuuteen, ei harrastuksiin, ei älykkyyteen, ei koulutukseen, ei edes ulkonäköön, vaikka yleensä siitä vanhuksen yleisemmin tunnistaa.

Säälittäviä ovat ihmiset, jotka selkeästi ikävuosien rupsauttamana odottaa muiden irvailua, että henkilö todellakin näyttää vasta parikymppiseltä eikä voisi koskaan uskoa, että viisikymppiseltä näyttävä nelikuyymppinen olisi ikäisensä.

Vierailija
62/93 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vanhuksia voidaan pitää töissä 67-vuotiaaksi? Eikö vanhusten kuulu saada levätä?

Siinä se. Meillä julkisella on töissä 66-vuotiaita ja määräaikaiset ei saa jatkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli60v ovat vanhuksia ja jos muuta väittävät ovat jo dementoituneita. Kyllä niin vituttaa jos ei pysty myöntämään itselleen että elämä oli jo

t. Inca-Jannica 19v

joka ei vanhene koskaan

Vierailija
64/93 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

55 vuotta alkaa olemaan jo sellainen ikä, että haudassa sen olettaisi jo olevan.

50vuotta voi olla ok, jos on elännyt terveellisesti (Ei tupakoinnut, käyttänyt liikaa alkoholi, sporttinen) ja omaa hyvät geenit.

Taidalla ite pentu vielä. Mäkin ajattelin 16-vuotiaana, että nelikymppinen on vanha ja kuusikymppinen jo tosi vanha. Yllätys yllätys: ei ole. Tuut huomaamaan säkin kun vanhenet. Siihen asti: kasva ja kehity rauhassa :)

Vierailija
65/93 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävisi kyllä tämä, mutta sitten luultavasti voisin päästä pois töistä. Olen 61, mutta eläkeikä on lähempänä 67 vuotta eli vanhuus taitaa vielä olla kaukana.

Vierailija
66/93 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun kirjoittaja/toimittaja on joko ollut hyvin nuori tai sitten tuo pahoinpidelty kuusikymppinen henkilö on jostakin syystä, esim. sairauden takia ollut ennenaikaisesti vanhentuneen näköinen.

Itse olen 64v ja juuri eläkkeelle päässyt. En pidä itseäni vanhuksena, mutta en myöskään hekumoi sillä, että elämä olisi nyt kaikkein parasta. Itse koin vielä, että alle 50-vuotiaana olin elämäni vedossa, mutta ehkä parasta elämäni oli 33-37-vuotiaana, ja tietenkin lapsena (alle 12-vuotiaana).

Vierailija
67/93 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole vanhus.Yli 60 v ovat nykyisin paremmassa kunnossakin kun nuoremmat jos pitävät huolta itsestään.Puhumattakaan elämänkokemuksesta.Olen tavannut 40 vuotiaita jotka jo silloin näyttävät tosi vanhoilta ja yli 60 v jotka näyttävät ja ovat nuorekkaita ja elämässä kiinni.

Vierailija
68/93 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskinta tässä on se, että kaikista meistä tulee joskus vanhuksia, jos hengissä pysytään. Itse täytän tänä vuonna 62. Parasta ikääntymisessä on se kaikki eletty elämä ja kokemukset, joista nuorilla ei ole mitään käsitystä.

Vierailija
69/93 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän hankala sana täsmentää tiettyyn ikään mutta joku 75v ja siitä yli voisi ehkä olla vanhus. Yli 70v iäkäs. Keski-ikäinen noin 40-55. Mitä nuo väliin menevät sitten mahtavat olla, siis 55-69 vuotiaat?

Hyvä kysymys!

Aiemmin ihmiset kuolivat aiemmin ja 70v oli jo kuopassa.  Nyt 50v on uusi 30v joten keski-ikä on sitten 65v asti.  

Nyrkkisääntö: Kun lakkaa käyttämästä huppareita, farkkuja ja tennareita on vanhus iässä.  

Vierailija
70/93 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikä merkitse mitään vaan se kuinka olet itsestäs huolehtinut moni nuorempikin voi olla 10 v ikäistään vanhemman näköinen ja rapakunnossa. Se siit.

Vierailija
71/93 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli60v ovat vanhuksia ja jos muuta väittävät ovat jo dementoituneita. Kyllä niin vituttaa jos ei pysty myöntämään itselleen että elämä oli jo.

Se nyt vaan on niin, että ei kenellekään ole luvattu täyttä elämää. Se voi päättyä milloin tahansa, oli nuori tai vanha. Mitä se sinun arsettasi kaivelee, jos ei koe olevansa vielä vanha kuusikymppisenä? Itsekin vanhenet ja toivottavasti viisastut iän myötä.

Vierailija
72/93 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikää halutaan nostaa, toisaalla 60- vuotiaita kutsutaan vanhuksiksi.Ristiriitaista, eikö totta? Itse olen 62, enkä todellakaan tunne olevani vanhus. Hoidan suuren puutarhan,  avustan 92v isääni,  en tunne mitenkään olevani " vanhus".

Vierailija
73/93 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli60v ovat vanhuksia ja jos muuta väittävät ovat jo dementoituneita. Kyllä niin vituttaa jos ei pysty myöntämään itselleen että elämä oli jo.

60-vuotiaalla on vielä työuraakin jäljellä ainakin 5 vuotta. Moni harrastaa, reissaa ja urheilee vielä täyttä päätä tuon ikäisenä. Vanhus on mielestäni ihminen, jolla korkean iän lisäksi on elämää rajoittavia sairauksia tai vammoja. 

Vierailija
74/93 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 60v ole vanhus. Joskus 100 vuotta sitten ehkä, mutta ei nykyään. 100 vuotta sitten 40v nainen oli vanhus, huivi päässä, 12 lasta synnyttäneenä  Nykyään 60v on nuori, kun yhä useammat elävät 100- vuotiaiksi. Hallitus haluaa nostaa eläkeikää, joten on aika lopettaa iästä puhuminen, jos halutaan, että eläke- ikäiset töihin.

Vierailija
75/93 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasin että vanhukset tulee pätemään kuinka elämä on ihanaa vielä 60 jälkeen. Mitä jos sitten kerrotte mikä on paremmin fyysisesti kuin esim 40vuotiaalla

Ei mulle plösöt nelikymppiset pärjää missään kuntotestissä. Liian laiskoja. Urheilijat pärjää kyllä. Tavikset ei. N61. 

Vierailija
76/93 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vanhuksia voidaan pitää töissä 67-vuotiaaksi? Eikö vanhusten kuulu saada levätä?

Moni vanhus tykkää työnteosta. Osa tekee eläkkeellä keikkaa, jotkut ovat kesätöissä. He haluavat pienen eläkkeen päälle enemmän rahaa ja kokevat, että työ pitää mielen virkeänä.

On toki myös heitä, jotka muuttuvat jo yli viisikymppisinä hitaiksi ja huono muisti ja oppimisvaikeudet haittaavat työntekoa.

Vierailija
77/93 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo MTV:n tasosta 😂😂😂

Vierailija
78/93 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 60v ole vanhus. Joskus 100 vuotta sitten ehkä, mutta ei nykyään. 100 vuotta sitten 40v nainen oli vanhus, huivi päässä, 12 lasta synnyttäneenä  Nykyään 60v on nuori, kun yhä useammat elävät 100- vuotiaiksi. Hallitus haluaa nostaa eläkeikää, joten on aika lopettaa iästä puhuminen, jos halutaan, että eläke- ikäiset töihin.

Tuossa on vaan se ongelma, että osa meistä hidastuu ikääntyessään tosi paljon. Silloin ei töissä pysty läheskään samoihin suorituksiin kuin nuorena. Tietotyökin sujuu hitaammin. Joten, tulemme työnantajalle kalliimmiksi, kun emme enää ole tehokkaita työntekijöitä. Jos töissä pitää olla tarkka ja nopea ja lisäksi työ on sellaista, jossa pitää opetella uutta jatkuvasti, niin tulemme työnantajalle nuoria kalliimmaksi.

Vierailija
79/93 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olaen vasta 61.

Vierailija
80/93 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla toimistossa oli iäkäs työntekijä, joka jakoi sisäistä postia, aakkosti yms. Kerran hän kertoi, että oli aiemmin tehnyt paljonkin vaativampia tehtäviä. Olin hämmästynyt, kun en nuorena ymmärtänyt, miksei hän enää niitä tehnyt.

Toinen esimerkki toisesta työpaikasta: kuusikymppinen nainen ei millään meinannut oppia uutta tallennusohjelmaa, vaikka oli aiemmin tehnyt muilla ohjelmilla tallennuksia ja ollut hyvinkin nopea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi