Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 62-vuotias mielestäsi vanhus? MTV uutiset kirjoittaa niin olevan.

Vierailija
19.01.2020 |

"Järkyttävä välikohtaus tallentui kameraan: Mies pahoinpiteli 62-vuotiaan metrossa yllättäen – vanhus sai verta vuotavat vammat päähänsä"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jarkyttava-valikohtaus-tallentui-ka…

Jos ei, minkä ikäinen on mielestäsi vanhus?

Onko 62-vuotias mielestäsi vanhus? MTV uutiset kirjoittaa niin olevan.

Vaihtoehdot

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paikkakunnasta. Tuusniemeläisen kyläkauppiaan mukaan ”meillä 60-vuotiaat ja sitä nuoremmat lasketaan nykyään kylän nuorisoon”.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006377178.html

Vierailija
22/93 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippu. Osa on osa ei.

Näin. Tuo vanheneminen ja ikääntyminen on hyvin yksilöllistä ja nuo erot samanikäisten välillä vain kasvavat iän mukana. Joku 30-vuotias voi olla työkyvyttömyyseläkkeellä ja joku tekee täyttä päivää 65-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus on yleensä yli 80v. Näin opin erään kunnan vanhuspalveluverkoston kokouksissa.

Vierailija
24/93 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 60+ on vanha, mutta tämä viittaa vain ikään, ei fyysiseen tai psyykkiseen kuntoon. Vanhus on huonokuntoinen vanha ihminen, joku voi olla vanhus jo 62-vuotiaana, toinen vasta yli 80-vuotiaana.

Vierailija
25/93 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää yleensä lehtiuutusissa määritellä niin tarkkaan kenenkään olomuotoja tyyliin mummo jäi auton alle ( mistä nämä toimittajat tietävät onko henkilö mummo vai ei). Ihmiset vanhenevat eri tahtiin. Tiedän erään 84v professorin, eläkeläisen joka kirjoittaa kirjaa, käy salilla ja hänellä on lukuisa määrä muitakin harrastuksia. Hengästyn kun hän luettelee tekemisiään.

Joopa, hyvin geenien lisäksi ruumiillisesti helppo työ. Toi olis kyllä esm raksaukkona ollut jo haudassa. Vähä kun vertas omenoita ja päärynöitä.

Ja, kyllä musta 50 vuotiaasta toi 62 v on vanha. Ja todennäköisesti on sitä myös työkavereittensa mielestä, tietty paitti niitten joilla myös 1,5 jalkaa haudassa.

Vierailija
26/93 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma miesystäväni on 64 v eikä ole vanhus. Aktiivinen ja hyväkuntoinen on. Itse olen 40 v.

Toki jotkut vanhustuu aikaisemmin. Esim omat vanhempani olivat 60 vuotiaina sairaita, raihnaisia vanhuksia, jotka vain kävivät kaupassa ja katsoivat tv:ta. Mikään ei kiinnostanut ja olivat passiivisia.

NO hyvä miehellesi, hoitsu kotona kun sen tarve tulee.

Vierailija
27/93 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vanhus. Vain 8 vuoden päässä 7 kymppisistä .

Vierailija
28/93 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vanhus. Mun isä on 65-vuotias ja hän on ainakin vielä ihan vetreä niin henkisesti kuin fyysisesti. Riippuu vähän ehkä ihmisen kunnosta mutta noin yleisesti ottaen miellän ehkä vanhukseksi siinä 75-vuotiaasta alkaen. Toki joku voi olla tuota nuorempanakin vanhuksen oloinen johtuen vaikka sairauksista ja jotkut on vielä reilusti yli kasikymppisenäkin jotenkin nuorekkaan oloisia.

Vierailija
29/93 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas idiootti päästää aivopieru jaan. Ei 30v ole vanhus vaikka olisi kuinka huonossa kunnossa, kun taas 60v on vanhus vaikka olisi hyvässä kunnossa.

Vierailija
30/93 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmisiä pitää luokitella ylipäätään. Olen 65-vuotiaana paremmassa kunnossa kuin tyttäreni 40v. joka ei harrasta mitään mikä rasittaa esm. käyttää hissiä, kun itse kävelen 7. kerrokseen kevyesti vieläpä kauppakassin kanssa.  Kerran pyysinkin kiipeämään kanssani rappusia pitkin, hyytyi jo 3. kerroksen kohdalla. Hän aivan terve, ei sairauksia.

Vasta tässä iässä tajusin kuinka huikeaa elämä on, nuorena sitä valitteli kaikesta.

Vierailija
31/93 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo! Lapsoset luulevat 65 v olevan vanhus!

Vanha voi olla, olematta vanhus.

Samoin voi olla 20 v olematta aikuinen.

Mutsi on vanhus, 101 vuotias. Vielä 6 vuotta sitten oli pelkästään vanha.

Mielestäni toimintakyky määrittelee, enemmän kuin ikä.

Vierailija
32/93 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo! Lapsoset luulevat 65 v olevan vanhus!

Vanha voi olla, olematta vanhus.

Samoin voi olla 20 v olematta aikuinen.

Mutsi on vanhus, 101 vuotias. Vielä 6 vuotta sitten oli pelkästään vanha.

Mielestäni toimintakyky määrittelee, enemmän kuin ikä.

Aivan. Juuri toimintakyky määrittää nykyään sen, onko vanhus vai ainoastaan iäkäs kun puhutaan yli 65- vuotiaista.

Kronologinen ikä ei vastaa useinkaan ihmisen fyysistä tai sosiaalista ikää.

Vierailija
33/93 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vanha. 

Vierailija
34/93 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, hoidan työkseni reilut 30-40v vanhempia, osa voisi olla isovanhempiani.

62v

Vierailija
35/93 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 74, enkä tunne olevani vanhus.

Ajan autoa vauhdikkaasti, hoidan kaikki taloutemme asiat, valmistan ateriat, vauhti ei pääse hiipumaan, kun on paljon tekemistä.

Vierailija
36/93 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa, oikeasti asiatonta että tohon uutiseen on kirjoitettu noin.

Vierailija
37/93 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa alkaa virallinen vanhuuseläke, kun täyttää 65v.  Voihan siihen tulla joskus muu raja, mutta vanhuusikä alkaa tuolloin. Toki voi olla paljon nuorempia, jotka ovat kuin vanhuksia ominaisuuksiltaan tai päinvastoin.

Vierailija
38/93 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuus tulee mielestäni vasta työiän jälkeen. Puheen 66-vuotiaasta vanhuksesta voisin tällä perusteella ymmärtää.

Vierailija
39/93 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni tekee normaalia työtä ad 68v. Joten ei ole vanhus.

Virallisesti ns vanhuuseläke alkaa 65v. Monet vanhuusetuudet alkavat myös 65v ja jotkut vasta 70v.

Mm joissakin kaupungeissa saa bussikortin 65v täytettyään jossa yksi matka on 1,50e klo 9- 14 välillä.

Lääketieteen puolella puhutaan geriatrisesta vanhuudesta mikä alkaa kun täyttää 85v

Jotkut ovat pressaehdokkaita 70 vuotiaana ja onpa pressojakin melkein 80 vuotiaita.

Vierailija
40/93 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 62-vuotias ja varhaiseläkkeellä vapaaehtoisesti. En koe olevani vanhus, olen hyväkuntoinen ja terve. Ajattelen tällä hetkellä, että olen vanhus 75-vuotiaana, vaikka olisinkin silloin vielä hyvässä kunnossa, niin iän puolesta minua voisi kutsua vanhukseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi