Ei kihloihin/naimisiin, koska siitä on vaivaa
Kolmas yhteinen lapsi tulossa, ja mies ei vieläkään suostu kanssani kihloihin/naimisiin. Olen muutaman kerran asiasta puhunut, mutta vastaus on aina sama tyly, että siitä on liikaa vaivaa. Tuntuu kurjalta, että minulla ja lapsillani on eri sukunimet.
Minulle kävisi maistraatti ilman mitään kahveja/juhlia/vieraita, mutta kun ei.
Yhdessä mies kuitenkin haluaa pysyä, myös erosta on muutamaan kertaan ollut puhetta.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miksi sinä ylipäätään haluat naimisiin ?
Koska mun mielestä näin me ei olla perhe. Matkustan ja liikun missä milloinkin lasten kanssa ja suoraan sanoen hävettää kun minulla ja lapsilla on eri sukunimi.
Suomessa on ollut jo yli 30 vuotta sukunimilaki, jonka mukaan vanhemmat voivat avioliitossakin pitää omat sukunimensä. Tällöin avioliitossakin toinen vanhemmista on väistämättä lasten kanssa eri sukunimellä. Kukaan ei nykyään ajattele heitä erilliseksi perheestä. Eli jos tuo on ainoa perusteesi, niin se on aika outo.
Minulle on aivan sama mitä muut ajattelevat, itsestä vain tuntuu siltä että en ole lapsille mitään kun minulla on eri nimi kuin heillä.
Pieleen meni. Et ole lapsille mitään, koska siedät idioottia ukkoa ja alistut sen lapselliseen käytökseen. Lapsetkin näkevät ettei sinulla ole yhtään omanarvontuntoa. Sukunimillä ei ole siinä mitään väliä.
Haha, heti täällä sanotaan naisen "alistuvan" jos perhe/parisuhde ei ole samanlaista kiiltokuvasontaa kuin valtaosalla 😂 mielestäni parempi että lapset näkevät mallin, jossa kukaan ei tee mitään pakotettuna vasten tahtoaan ja viettää aikansa miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaimon lämpimäksi saaminenkin on varmaan liian vaivalloista. Minä, minä, minä, minä.
Vaimo osaa lämmitellä itse itsensä. Käyn sillä aikaa yleensä vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa hirveä vaiva mennä kihloihin. Tarvitsee ehkä jopa polvistua ja sanoa kaksi sanaa. Nyt ei kyllä ole puhtaat jauhot pussissa miehelläsi. Onko joku toinen sitten, joka olisi mieluisampi kuin sinä? Taitaa olla.
Pitäähän sitä sormukset käydä ostamassa. En ole ap, mutta siinä olis jo mun hyvin (tekstistä päätellen) samanlaisella miehelle liikaa vaivaa.
Ei pidä. Sormukset on pelkkä symboli. Ihan hyvin voi olla ilmankin kihloissa ja naimisissa.
Ehkä naimisissa, kun avioliitto joka tapauksessa rekisteröidään maistraatissa (tai siis nykyisin digivirastossa). Mutta kihloissa olisi kyllä outoa olla ilman sormuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa hirveä vaiva mennä kihloihin. Tarvitsee ehkä jopa polvistua ja sanoa kaksi sanaa. Nyt ei kyllä ole puhtaat jauhot pussissa miehelläsi. Onko joku toinen sitten, joka olisi mieluisampi kuin sinä? Taitaa olla.
Ei tarvitse edes polvistua kihlatessa jollei kosi. Mieheni seisten ojensi sormuksen kysyen mennäänkö kihloihin. Ja mentiin. Mistään "tuletko vaimokseni?"-kysymyksestä ei ollut kyse
Kihlaliitto FTW!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse edes polvistua kihlatessa jollei kosi. Mieheni seisten ojensi sormuksen kysyen mennäänkö kihloihin. Ja mentiin. Mistään "tuletko vaimokseni?"-kysymyksestä ei ollut kyse
Kihlaliitto FTW!
Ei ole kiire naimisiin ja ilman kosimisosiota ei tarvitse hääpäivää lyödä lukkoon jolle ei muutenkaan kaikilla väliksi. Sormus sormessa symbolina sitoutumisesta, maistraattiin pääsee jos pakottava tarve eikä se muuttaisi nykyistä elämää muuten juurikaan kuin siviilisäädyn ruksaamisissa virastolomakkeisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sormuksen ojentaminen ja "mennäänkö kihloihin" ON kosinta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jos olette asuneet miehesi kanssa vähintään viisi vuotta yhdessä voit vaihtaa virallisesti sukunimesi samaksi ilman avioliittoakin.
Missä kohtaa sukunimilaissa tämmöinen on ? Kun ei nyt äkkiselaamalla kylä löydy tälle väitteelle tukea.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.353842
Nyt myös pitkäkestoisessa avoliitossa elävät voivat saada erillisestä hakemuksesta yhteisen sukunimen tai sukunimiyhdistelmän. Avopuolisoilla on oikeus yhteiseen sukunimeen, jos hakijat ovat asuneet yhteistaloudessa vähintään viisi vuotta tai heillä on yhteinen lapsi tai yhteisessä huollossa oleva lapsi.
EN vaihtaisi lasten sukunimiä, jos he kerta ovat jo niihin tottuneet. Varaisin ajan maistraattiin ja laittaisin mahdolliset esteellisyystodistukset vai mitkä ne ovat hakuun. Sitten ilmoittaisin miehelle että meillä on treffit siellä ja sielä klo silloin. Joku paikka maistraatin vieressä. Maistraatista saa todistajat. Käyttekö kahdestaan treffeillä? Järjestäisin kaikki niin ei olisi miehelle muuta vaivaa kuin lähteä kanssani kahdestaan treffeille (=maistraattiin, ei kestä kauaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit pitänyt lapsilla oman nimesi.
Olen kyllä suunnitellut vaihtavani lasten nimet. Kolmannelle laitan oman nimeni alusta asti.
Et valitettavasti voi. Kaikilla lapsilla, joilla on sama isä ja äiti, pitää olla sama sukunimi. Voit vaihtaa nyt nämä kaksi jo syntynyttä omalle nimellesi ja sitten kolmas menee automaattisesti. Tarvitset lasten isän luvan tähän. Siis kumpikaan vanhemmista ei voi yksin päättää lasten sukunimistä.
Vierailija kirjoitti:
EN vaihtaisi lasten sukunimiä, jos he kerta ovat jo niihin tottuneet. Varaisin ajan maistraattiin ja laittaisin mahdolliset esteellisyystodistukset vai mitkä ne ovat hakuun. Sitten ilmoittaisin miehelle että meillä on treffit siellä ja sielä klo silloin. Joku paikka maistraatin vieressä. Maistraatista saa todistajat. Käyttekö kahdestaan treffeillä? Järjestäisin kaikki niin ei olisi miehelle muuta vaivaa kuin lähteä kanssani kahdestaan treffeille (=maistraattiin, ei kestä kauaa)
Lapset ovat vielä niin pieniä, että eivät varmasti edes tajuaisi.
Emme käy treffeillä tai muutenkaan ulkona, joten tämä ei onnistuisi. Lisäksi lähimpään maistraattiin on 150km matkaa, joten se vesittäisi tämän suunnitelman lopullisesti 🤷♀️
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mun mielestä näin me ei olla perhe. Matkustan ja liikun missä milloinkin lasten kanssa ja suoraan sanoen hävettää kun minulla ja lapsilla on eri sukunimi.
Suomessa on ollut jo yli 30 vuotta sukunimilaki, jonka mukaan vanhemmat voivat avioliitossakin pitää omat sukunimensä. Tällöin avioliitossakin toinen vanhemmista on väistämättä lasten kanssa eri sukunimellä. Kukaan ei nykyään ajattele heitä erilliseksi perheestä. Eli jos tuo on ainoa perusteesi, niin se on aika outo.
Minulle on aivan sama mitä muut ajattelevat, itsestä vain tuntuu siltä että en ole lapsille mitään kun minulla on eri nimi kuin heillä.
Kysy lapsiltasi haittaako se heitä. Meillä ok kaikille että äidillä eri nimi kuin lapsilla. Naimisissa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi et voi vaihtaa omaa nimeäsi? Kaikkein helpointa, jos toi nimiasia kerran on ainoa syy. Ei sen takia pelkästään naimisiin kannata mennä jos ei mitään oikeasti järkevää syytä ole.
Kaikki sukunimet ovat suojattuja nykyään, joten ap ei voi vaihtaa miehensä sukunimeen ilman, että menee naimisiin tämän kanssa.
Mikä hinku naisilla on mennä naimisiin?
Vierailija kirjoitti:
Voiko naimisiin mennä vaan allekirjoittamalla paperit?
En todellakaan halua maistraattivihkimistä ja en kuulu kirkkoon.
Et voi mennä kirkossa vihille jos et kuulu kirkkoon. Laivojen kapteenit voi myös tietyissä tapauksissa vihkiä avioliittoon. Tuskin saat sitä äijääsi laivalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän sitä sormukset käydä ostamassa. En ole ap, mutta siinä olis jo mun hyvin (tekstistä päätellen) samanlaisella miehelle liikaa vaivaa.
Ei pidä. Sormukset on pelkkä symboli. Ihan hyvin voi olla ilmankin kihloissa ja naimisissa.
Ehkä naimisissa, kun avioliitto joka tapauksessa rekisteröidään maistraatissa (tai siis nykyisin digivirastossa). Mutta kihloissa olisi kyllä outoa olla ilman sormuksia.
Ei siinä mitään outoa ole. Meillä ei ollut kihlasormuksia ennen naimisiin menoa. Laitettiin sormukset sormiin vasta kun meidät vihittiin maistraatissa.
Tekosyitä. Mies ei vain rakasta sinua riittävästi, eikä halua sinun ja lastenne parasta. Avioliitto on paras mahdollinen juridinen turva sekä puolisolle että lapsille, jos toiselle vanhemmista sattuu jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy lapsiltasi haittaako se heitä. Meillä ok kaikille että äidillä eri nimi kuin lapsilla. Naimisissa ollaan.
Ei taida 3v ja 1.5v lapsilta saada kovin järkevää vastausta.
Ap
Jos se ei vaan tykkää käyttää sormusta. Siitähän on kuulemmma haittaa, kun heti on kaikki naiset kimpussa kun on rengastettu.
Pieleen meni. Et ole lapsille mitään, koska siedät idioottia ukkoa ja alistut sen lapselliseen käytökseen. Lapsetkin näkevät ettei sinulla ole yhtään omanarvontuntoa. Sukunimillä ei ole siinä mitään väliä.