***ELOkuiset keskiviikkona***
Kommentit (30)
Ja mukavaa lomaa kaikille lomansa alkaville ja aloittaneille! Ja uusille elokuisille tervetuloa mukaan! Täällä on tosiaan paljon aktiivisia kirjoittelijoita, mutta myös meitä harvemmin vierailevia.. Kaikki sopivat varmasti mukaan.
Pakkauksesta kun oli juttua, niin me otime pakkauksen esikoisellemme. 140 e tuntui niin vähältä pakkaukseen nähden, ja toisaalta halusimme jotain " perinteistä" , mitä itselläkin on silloin joskus ollut. Pakkauksen väreinä oli paljon keltaista, turkoosia, sinistäkin, mutta meille värit sopivat. Vaikka saisimmekin tytön, tuskin kovasti vaaleanpunaiseen häntä puemme.
Nukkumisesta on myös ollut puhetta ja minäkin nukun äärettömän huonosti tällä hetkellä. Kuumuus on tuonut tietysti oman osansa, mutta jotenkin uni on muutenkin kadoksissa. Kierin ja pyörin sängyssä edestakaisin, ja kun löydän vihdoin hyvän asennon, " Rusina" aloittaa oman pyörimisensä.. Viime yönäkin vaihdoin taas makuuhuoneesta sohvalle, että edes mies saisi nukkua. Itse taisin torkkua 2 tuntia.
Suklaakakku-reseptistä paljon kiitoksia! Moni on luvannut leipoa sitä juhannukseksi, ja taidan yhtyä joukkoon. Anoppi aloittelee eläkepäivänsä juhannuksesta, joten kakulla taitaa olla hyvä juhlistaa myös sitä. Muuten juhannus menee aika rauhallisesti, lähipiirin kanssa saunoen ja grillaillen. Ja jos ei vettä sada kaatamalla, ties vaikka lähtisimme käymään juhannustansseissa, niin kauan kuin tanssiin taipuu..
Nyt taidan tehdä tilaa muille ja lähteä ripustamaan pyykkiä narulle. Oikein hyvää loppuviikkoa ja Juhannusta kaikille!! Voikaahan hyvin!
Terveisin Kumkwatti ja " Rusina" rv 31+
Soitin sitten vielä neuvolaan, kun samalla kyselin eiliset labratulokset. Terkkari oli sitä mieltä, että mitään syytä huoleen ei ole. Vauvan asento kuulemma vaikuttaa mittaustulokseen. Tosin itse hieman ihmettelen tätä, sillä vauva oli sekä edellisellä mittauskerralla kuten nytkin pää alaspäin ja selkä vasemmalla puolella. Eli ainakin periaatteessa samassa asennossa. Tai voihan se olla, että pienikin asennon muutos näkyy heti sf-mitassa. (Vauva ei ole vielä laskeutunut alas.) Samoin terkkari lohdutteli, että onhan minun painoni noussut ihan hyvin tässä koko ajan. No mun mielestä se ei välttämättä kyllä kerro vauvan koosta juuri mitään. Eli voihan se kaikki herkuttelu nostaa minun painoani, mutta kai se sitten siinä samalla kasvattaa vauvankin kokoa ;)
Kaiketi jään tässä edelleen ihmettelemään yleensä tuota neuvolatoimintaa. Eli miksi sitten piirrellään käyriä ja otetaan kaikkia mittoja ja testejä ja vertaillaan niitä ohjearvoihin, jos kerran mittausvirheisiin mahtuvat tulokset näyttävät heti jotenkin poikkeavilta. Ammattitaitoisen henkilöstön kuuluisi ainakin selittää varsinkin esikoistaan odottaville, että saatu mittaustulos ei ole huolestuttava, vaikka se ei ' käyrällä' tai mahdu ohjearvoihin. Mistä näistä voi maallikko tietää! Eli tehdään tutkimuksia ja sitten ' poikkeavat' tulokset eivät olekaan olennaisia... Ihan turhaa odottajan huolestuttamista, kun muutenkin on tavallista herkempänä. Mielikuvitus on minulla ainakin turhan herkässä kuvittelemaan kaikenlaista.
No ensi viikolla on onneksi taas neuvola, mutta taas on eri terkkari tiedossa. Saas nähdä mikä mittautulos silloin saadaan.
Kiitos vielä pikaisista vastauksista. Lohdullista kuulla, että teillä on myös ollut vaihtelua sf-mitoissa. Puuhapeten (?) ehdotus kotimittauksesta oli kanssa kokeilemisen arvoinen. Voi tosin olla hieman haastava operaatio. Täytynee ottaa mies avuksi ;)
Näköjään syödään suklaakakkua pitkin Suomenniemeä juhannuksena ;-) Hauskaa, että olette noin innostuneita!
Tervetuloa kaikille uusille mukaan joukkoon! Eilinen Vipukan (menikö oikein?) viesti oli kyllä hauska, että mies oikein innosti kirjoittamaan. Miehesi oli ihan oikeassa, tänne vaan jutuswtelemaan ja jakamaan omia tuntoja!
ORNAMENTILLE. Mulla oli esikoista odottaessa todella epävarma terkkari. Olin käynyt rv26 lääkärissä ja seuraavalla viikolla oli neuvola. Sf-mittani oli kasvanut viikossa 2cm. Terkkari mittasi moneen kertaan ja sanoi, että miten tää nyt näin on viikossa kasvanut. Katsoi korttiani ja ihmetteli, miksi lääkäri oli laittanut lapsiveden määräksi N (normaali). Hän itse kirjasi N/R (runsas). Kysyin häneltä heti, mitä runsas lapsivesi tarkoittaisi, ja terkkari vastasi: " Oli mun kaverillakin runsas lapsivesi, mutta lapsi oli kuitenkin terve" . Mitä??? Todella ammatillinen vastaus. Olisiko mahdollista, että vauvani olisi sairas? Olin niin järkyttynyt hänen vastauksestaan, että läheltä piti, etten tehnyt valitusta. Noh, koska elettiin kesähelteitä, painoni oli noussut viikossa yli kilon turvotuksen ja jumalattoman ummetuksen seurauksena. Terkkari laittoi minulle ajan heinäkuulle (vaiin akuutit tapaukset kesäsulun ajalle) ja pääsin kokeneen terkkarin käsiin, joka heti totesi lapsiveden määrän olevan normaali. Lisäksi hän vakuutti, että kun mitan otti 2 eri hlöä, eka lääkäri ja sitten terkka, heittoa tulee jo siitäkin. Joten älä vielä huoli yhden mittauskerran heitosta. Tulos johtuu vauvan asennosta tms. Odota seuraavaa neuvolaa ja ota huoli puheeksi. Kotimittaukset saattavat aiheuttaa jopa enemmän huolta...nimimerkki kokemusta on. Tässä raskaudessa sain läääkäriystävältäni kotiin neuvolan pissantutkimustikkuja, jotta voisin tarkkailla veren määrää pissassa. Ja miten kävi? Leukosyyttini olivat aivan väärän väriset ja yhden illan istuin netissä etsimässä, mihin syöpään verivirtsaisuus ja leukosyyttien määrä viittaavat. Mielessäni jo tein testamentin jne. Sitten selvisi purkin kyljestä, että tikut olivat vanhentuneet v. 2004, joten se siitä sitten. Nyt on verikin kadonnut pissasta.
Kiva Pepper, kun ehdit kirjoittelemaan kuulumisias! Tsemppiä kaikille muillekin viimeisiin työrutistuksiin!
Viime yö oli kyllä hikinen..valivali, kohta tulee juhannuksen sateet ja ukkoset. Kieltämättä pikkasen alkoi uuvuttamaan nämä helteet. Meillä tämä tiilitalo vielä kerää kivasti päivien mittaan lämpöä seiniin, joten muutama viileämpi päivä välissä helpottaa asiaa kummasti.
AURORA ja PUBU ottivat puheeksi silityksen. Muakin on moneen kertaan naurattanut, kuinka esikoisen vaatteet silitettiin kaappiin nätteihin pinoihin. Muta eipä ole kakkonen ja tämä kolmas saaneet samaa palvelua edes sen yhtä kertaa. Ei kerta kaikkiaan, vaikka kuinka haluaisin olla se silittävä äiti, mutta ei onnistu multa. Samoin muistan, kuinka ihana oli ripustaa pieniä vaatteita kuivamaan narulle. Nyt on mennyt muutama vuosi tuota pikkupyykin ripustelua ja argh kun sitä pikkupiiperrystä riittää ripustettavaksi.
Nyt on emntävä katsomaan esikoisen häröilyä, joten HAUSKAA JUHANNUSTA KAIKILLE!
Pumpuli
Aika on mennyt kuin siivillä, mutta nyt kirjoitan pari riviä ennen pyykkirumbaan lähtöä ja muiden kuulumisten lueskelua. Hieno viikonloppu Muumimaailmassa on nyt takana, joten kesän pakollinen esikoisen hemmottelureissu on nyt tehty ja kaikesta selvittiin kunnialla ja synnyttämättä:)
Oma olo alkaa nyt olla niin kummallinen, että suoraan sanottuna en olisi kovin hämmästynyt vaikka tämä kakkonen syntyisi vähän etuajassa. Tai sitten kun tällaisia elättelen niin menee takuuvarmasti yliaikaiseksi... Nyt on jo pari kolme päivää supistellut todella paljon ja alapäässä tuntuu jatkuvasti kipeitä vihlaisuja, kuin neulalla pistettäisiin, ja on pakko pysähtyä. Viime viikolla neuvolassa kyllä sanottiin, että kohdunsuu on kiinteä ja kiinni, mutta kaula oli kuitenkin lyhentynyt. Saapa nähdä, toivottavasti kuitenkaan ei vielä mitään tapahdu nyt kun mieskin on reissun päällä perjantaihin saakka.
Onko muilla vielä iskenyt hirveä pesänrakennusvietti? Mun pitäisi koko ajan laittaa kotia ja vauvan huonetta kuntoon, ommella uusia verhoja ja saada paikkoja nätin näköiseksi. Esikoisen odotuksesta muistan loppuviikoista sen vaiheen, kun halusin heittää kaikki ylimääräiset roinat, vaatteet ja muut kamppeet roskikseen ja niitä sitten kiikutettiinkiin ulos säkkikaupalla.
Nyt muiden kuulumisia lukemaan, moro!
Pantoufle 34+2
Meillä suunnilleen sama laskettu aika, mutta mä taas olen ihmetellyt, että missä se mun pesänrakennusviettini oikein luuraa...
Siis vauvanhuone on ihan täynnä kamaa epäjärjestyksessä eikä mua vielä huvita edes siivota. Ehkäpä se vielä ilmestyy.
Supistuksia mullakin tuli auringossa tänään jonkun verran jonka takia päätin siirtyä viileämpiin tiloihin hengaamaan.
Kaipa ne supistukset voi alkaa vaikka muutamia viikkoja ennen synnytystä voimistumaan? Toivottavasti nyt pääset kuitenkin jonnekin rv:lle 36 ainakin :)
Pitkästä aikaa pinoon, kiva että tapaaminen meni hyvin. Selvisitte jopa helteestä=)
Tänään oli ultra ja siellä 2 kiloinen vaavi vilkutti. Edellispäivänä oli neuvola ja silloin vielä perätilassa mutta kääntyi viime yönä ja nyt oli sitten jo pää alaspäin. Sen kääntymisen kyllä huomasi=) Heräsin kun koko sänky muljahti, ja samantien alkoi potkut ylös.
4 viikon päästä ilmeisesti punktio ja keuhkojen kypsyys ja rv36 käynnistys. Kohdunsuu oli kiinni ja lääkäri käski hypätä mereen juhannuksena, vielä kun voi, ihanaa!
Nyt pihahommia jatkamaan.
Lilli ja mini 30+2
Huomiseksi onkin jo luvassa sateita..Ainakin tähän pirkanmaalle..Ja juhannus menee vissiin vähän epävakaisissa merkeissä..Eli helpotusta tiedossa niille joille on helteet ottanut koville..Itseni välillä mukaanlukien..Toisaalta on ollut kiva puuhastella auringossa ja samalla on saanut vähän väriä iholle, niin ei tarvitse synnyttämään lähteä ihan vitivalkoisena.. :)
Onnea ja hyvää lomaa niille, jotka tässä nyt vetelevät viimeisiä työpäiviään..Itse tässä jo hiljalleen kaipaan takaisin töihin, kun olen ollut jo nyt valmiiksi kotona 8 kk..Äippäloma, kun alkaisi virallisesti vasta 29.6, mutta ikävä kyllä on lääkärin kirjoittama lappu saikkua 30.9 saakka, ja taitaapi tuosta mahasta olla vain haittaa tuolla työmaalla..
Onneksi mies on yrittäjä ja voi vaikuttaa pitkälti omiin työaikoihinsa, niin voin käydä välillä duunaamassa jonkun la-su yövuoron tai su päivävuoron marraskuusta lähtien, kun siltä tuntuu..Riippuen tietty mitä lääkärit ja syksyllä uudelleen otettavat magneettikuvat sanoo..
Nyt me painutaan poitsun kanssa saunan lämmitys puuhiin..
Illan jatkoja ja toivottavasti on viileämpi yö edessä..
pikku_ruu & möttiäinen rv 33+6
Kuumaa on, viilenisipä sää jo. Huomenna lähdetään reissuun Keski-Suomeen ja onneksi autossa on ilmastointi, muuten vois jäädä vaikka matka tekemättä... Töissä on kyllä ihanan viileää, mutta kotona aivan järkyttävän kuuma. Mäkin otan nykyään välillä sormukset pois, vaikkei selkeää turvotusta olekaan.
Tervetuloa uusille Eloisille ja hyviä lomia teille monille, jotka on huomenna viimeistä päivää töissä! Ja Eria: olipa teillä ihana pikkuinen poju, tippa tuli silmään kuvia katsellessa.
SF-MITASTA vielä: vertailin tänään esikoisen äitiyskorttia tähän odotukseen ja huomio kiinnittyi tuohon sf-mittaan. Se nimittäin kasvoi ihan minimaalisesti rv30 jälkeen ja oisko ollut että viikot 35-39 mitta pikemminkin pieneni (vaikka vauva oli jo tuolloin laskeutunutkin). Ornamentin kohdalla mieleen tulee vaan mittaajasta johtuva ero, jos kerran vauva on ollut eri kerroilla samassa asennossa eikä ole vielä laskeutunut. Mulla oli viime nlassa myös sijainen, joka sai mitaksi rv30 30cm ja kun ihmettelin, että onpa se kasvanut paljon (6cm neljässä viikossa), niin th sanoi, että mittaaja kyllä vaikuttaa.
TARJONTA: sanokaas nyt, missä kohtaa te tunnette eniten liikkeitä, jos vauva on rt:ssa? Mulla nimittäin suurin osa liikkeistä tuntuu navan seudulla ja vähän sen yläpuolella. Kuitenkin kohdun yläreuna on jo aivan rintojen alapuolella, siis kylkiluiden tuntumassa joten aika alhaalla tuntuu musta noi liikkeet (vauva ei ole siis vielä laskeutunut). Kukas se mainitsi niistä VIHLAISUISTA tai TUIKKIMISESTA? Mulla on ollut tuota tuikkimista aika ajoin jo monta viikkoa, ei edes joka päivä, mutta aika häijyltä tuntuu. Viime aikoina on tullut myös useita tuntemuksia rakkoon, eli vaikka on just käynyt vessassa, joutuu esim. kävelyn pysäyttämään kun vihloo niin kovasti.
GALLUP: Me otettiin pakkaus, vaikka tosiaan v.2003 lila pakkaus on suurimmaksi osaksi tallessa ja se oli ihan kiva. Tässä oli musta paljon enemmän erilaisia vaatteita, mm. niitä 60-senttisiä puolipotkareita ja tietty kestoilijana se kestovaippakin kiinnosti. Ja jos kerran on poika tulossa, niin sinisävyiset vaatteet otetaan kiitollisena vastaan (vaikka olihan pakkauksessa paljon keltaistakin). Jäin kuitenkin kaipaamaan edes yhtä 70-senttistä bodya, esikoisella kun pidettiin vielä 92-senttisiäkin bodeja!
Ai niin, PANTOUFLELLE vielä: sinähän se taisit olla kun kuvailit miten teidän esikoinen (oliko hän nyt vajaa 3 v) odottaa innoissaan vauvaa. Meidän tyttö (nyt 2v7kk) puhuu Onnista myös päivittäin: miten Onni potkii, kuuntelee meidän puhetta, miten hän pitää sitä sitten sylissä, miten sille puetaan pieniä vaatteita, mikä on Onnin (syöttö)tuoli, miten hän on iso tyttö ja Onni on pikkuinen vauva jnejne. Toki olen yrittänyt selittää noita vauvanhoitoon liittyviä asioita ja että esikoista tarvitaan apuna, mutta kyllä tyttö on hirmu innoissaan ja se into ei ole laantunut vielä yhtään. Tiedä sitten mikä on reaktio, kun se huomaa miten paljon aikaa ja huomiota vauva vaatii vanhemmiltaan...
Nyt poistun suihkuun ja sitten jalismatsin ääreen :)
Aurinkoista juhannusta kaikille!
Kerttukasperi ja Onni rv31+1
SF-mitasta..Miulla oli edellisessä raskaudessa peräkkäin neljä eri mittaajaa ja käyrä myös teki sen mukaan kiemuroita. Ei kylläkään mitään kovin isoja muutoksia, mutta kuitenkin. En siis huolestuis yhdestä poikkeavasta mitasta. Toivottavasti seuraava mittaus palauttaa mitan käyrälle.
Mie kerkesin jo tänään tehdä suklaakakkua. Koko perheelle maistu oikein hyvin. Oli kyllä aikamoinen kaloripommi, mutta se nyt sallittakoon. Syksymmällä pitää piilottaa moiset reseptit ;).
Uimassakin tuli taas käytyä. Tajusin ikäväkseni eilen, et tänä vuonna joka tapauksessa loppuu uimakausi kesken. En ollu yhtään ajatellu sitä, et eihän heti synnytyksen jälkeenkään pääse uimaan :(. Toivotaan silti et tulis kuiva ja lämmin syksy, ni ois mukava vauvan kanssa ulkoilla eikä tartteis heti pukea niin paljon pienelle päälle.
Nyt pitää lähtee taas piehtaroimaan sänkyyn..makkaris on vaan 27 astetta :( Hikisiä unia muillekin.
Hipsuhiiri ja Pipana 33+3
Sf-mitasta: nyt on sf-mitta kasvanut hyvin mutta kuopuksen kohdalla kävi näin että viikolla 29+6 oli 29cm, 31+6 tippunut sentillä 28cm ja tähän oli ihan syynä se että vauva oli 29+6 perätilassa ja 31+6 kääntynyt pääalaspäin. Ja silloin terkkari mulle vakuutteli että on ihan normaalia. 34+5 oli mitta taas 29cm ja näin ollen ei mitään jatko tutkimuksia tullut. Jos mitta olisi ollut pienempi tai samassa niin sitten olis jatko tutkimuksiin menty. Eli en huolestuisi asiasta näin terkka mulle vakuutteli viime raskaudessa.
puuhis ja lauma 97,99,00,02,05 ja masuasukki 31+6