Mitä ovat nämä kerrostalomiesten salaperäiset "miesten työt"?
Miesten töistä puhutaan aina ja ne ovat tärkeitä tehtäviä ja naiset eivät tule toimeen ilman miehiä, jotka tekevät miesten työt. Mutta mitä ne ovat?
Kommentit (499)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kaikkien äitylien pitäisi olla siivuttamassa tomaattia ja tekemässä niitä metatöitä?
Ja miehet vain nauraa viskilasien kanssa olohuoneessa kun naiset raataa tomaattisiivujen parissa?
Älä naurata...
Kuka moukka viskilasin kanssa olohuoneessa nauraa? Eikö teillä ole sikarihuonetta / kirjastoa?
Takkahuoneet on tuota varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä naisten töitäkään paljon olisi, mutta kun heillä on ihme pakkomielle touhottaa jostain siivouksesta vaikkei ole edes oikeasti likaista. Turha edes yrittää siivota itse kun ei se kelpaa kuitenkaan.
Että sellainen mielipide sulla tänään. Onko teillä lapsia? Oletko kuullut metatöistä?
Metatyöt: naisten keksimä termi sohvalla makaamiselle ja suklaan syömiselle.
Urotyöt: miesten keksimä termi lampun vaihtamiselle kerrostalossa.
En ole koskaan miesten kuullut puhuvan urotöistä, mutta varsinkin viime aikoina naisten metatyöt ovat olleet esillä melko paljon.
Uusi tällä palstalla? Tuo vtturättimies on oikea mahtisonni mitä tulee urotöihin, kasvuyritysten perustamisiin ja nettoverojen maksamisiin 😂
Toki palstalla kirjoittaa vain yksi suuri paha mies, jota vastaan te uhriparat yhdessä voimin taistelette.
Unohdit defenssiölinästäsi tuikkukuppimiehen ja kevätverhot. Ja muumilaulut.
Oikeastaan aika söpöä, että nainen suojelee haurasta psyykettään luomalla mielikuvan yhdestä pahasta miehestä, joita vastaan uhrinaiset taistelee. Oikein hymiöiden kera.
Kyllä sinun kirjoitustyylisi on tässä vuosien varrella tullut valitettavan tutuksi. Tuikkis-bingo taisikin nyt tämän kommenttisi myötä tulla täyteen 😂
Kiva että suojelet haurasta psyykettäsi. Muutoinhan olisit varmaan jo lepositeissä.
Joihin suurin osa naisista muuten kuuluisikin.
Silti vaan jaksat naisvaltaisella palstalla laulaa muumilaulujasi vuodesta toiseen 😂
Joko olet siivuttanut tomaatit tänään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lampun vaihto on miesten työ? En ole koskaan asunut miehen kanssa, silti ei ole tarvinnut pimeässä vielä istua. Ei ole rakettitiedettä ruuvata vanha lamppu irti ja uusi tilalle. Samaten naulat ja ruuvit olen aina saanut seinään ihan omin voimin, ei ollut kohtuuttoman rasittavaa.
N30
uliuliuli. Mitä sellaista naiset tekevät joita yksin asuva mies ei saa tehtyä?
Jostain kumman syystä monelta mieheltä katoaa taidot ja aloitteellisuus heti, kun he muuttavat asumaan naisen kanssa.
Et vastannut edellisen kirjoittajan kysymykseen laisinkaan. Tyypillistä naisen käytöstä.
Kertoo vain omasta tasostasi, jos mies katsoo oikeudekseen käyttää sinua kotiorjana.
Omalta kohdalta vaikka kuivien pyykkien lajittelu, viikkaaminen ja kaappiin laittaminen. Minun kaapit on järjestyksessä, vaatteet omilla hyllyillään siististi viikattuina. Tiedän, mitä missäkin on eikä minulla ole paripuolia sukkia. Jostain syystä miehen kaapit on kaaoksessa, vaatteet rypyssä ja aina jotain hukassa. Onneksi ei ole minun murhe.
Asut siis yksin asuvan miehen kanssa?
Mitä sellaista naiset tekevät joita yksin asuva mies ei saa tehtyä
Kyllä miehet SAA tehtyä ihan mitä vaan, mitä naisetkin, mutta ne ei vaan tee. Ei siis viitsi. Koska ne katsoo, että ne on naisen tehtäviä. Ja sitten jos nainenkaan ei niitä tee, niin silloin syytetään sitä naista, että ei ole tehnyt tuota eikä tätä. Vaikka taloudessa on kaksi ihmistä, ei vain se yksi. Kun miehen huusholli on sikin sokin, se ymmärretään ja annetaan anteeksi, kun sehän nyt on mies.
Kun naisen koti on huiskin haiskin, silloin ei ymmärrystä heru.
Missäs ne ketjun äippylien pallerot on tällä hetkellä? Kun te naisethan yksin hoidatte ne lapsenne 24/7
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lampun vaihto on miesten työ? En ole koskaan asunut miehen kanssa, silti ei ole tarvinnut pimeässä vielä istua. Ei ole rakettitiedettä ruuvata vanha lamppu irti ja uusi tilalle. Samaten naulat ja ruuvit olen aina saanut seinään ihan omin voimin, ei ollut kohtuuttoman rasittavaa.
N30
Ei ole yksistään miesten töitä ja naisten töitä, ellei ole toistaitoinen.
Miksi palsta-uliliuli-naiset näin sitten väittävät?
En tiedä vastasjien sukupuolta, mutta kyllä osa uliuliesta on väittänyt osaa miesten töiksi. Moni on sanonut että nainenkin ne tekee
Kyllä sen sukupuolen näkee.
Vähättelevän ja vittuilevan äänensävyn oikein kuulee tekstistä. Ota vaikka ensimmäinen sivu auki ja ala selaamaan. Sulakkeen vaihto ja naulan lyönti seinään... Auton ajaminen renkaiden vaihtoon...
edelleen: Mitä sellaista naiset tekevät joita yksin asuva mies ei saa tehtyä
Ne miesten työt ovat salaperäsiä syystäkin. Jos niitä ei tehtäisi salassa maailma romahtaisi. Elä nainen kysele vaan hoida hommasi. Niin mekin teemme!
M42
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli eilen ketju, jossa eronnut nainen oli jäänyt omakotitaloon asumaan lapsen kanssa, kun mies oli muuttanut pois. Talossa oli öljylämmitys. Nainen ei ollut milloinkaan käynyt pannuhuoneessa, kun mies oli hoitanut kaikki lämmitykseen liittyvät asiat. Nainen tuli täältä kysymään neuvoa, kun talo ei lämpene. Kattilaan oli siis tullut jokin vika.
Mitä tästä siis voimme päätellä? No ainakin sen, että se mikä naisesta voi näyttää, että mies käy vaan vähän vääntelemässä vipuja, eikä tee mitään ”oikeita” kotitöitä, on kuitenkin aikas merkityksellistä asumisen kannalta.
Meillä on öljylämmitys. Joulun alla tuli polttimeen vikaa ja ei kattila kuumentunut. Soitin öljypoltinkorjaajalle, joka vaihtoi yhden tiivisteen. Aikaa soitosta lämpimän veden aikaansaamiseen kesti kolme tuntia ja maksoi alveineen 85 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lampunvaihto miesten työnä on aina jotenkin ihmetyttänyt, eihän siinä ole oikeastaan mitään tekemistä, jos on tarpeeksi korkeat tikkaat - eniten aikaa menee siihen että löytää tarpeeksi ärhäkän lampun toivotulla valonvärillä.
Sama pätee tietty sulakkeisiin, olen vaihtanut niitä jo pienenä tyttönä maalla, ja tässä asunnossa lähes kymmenen vuotta talon sähköremontin jälkeen olen tainnut kerran kääntää yhden sulakekytkimen takaisin normaaliasentoon.
Pikasulakkeen nosto yläasentoon on kyllä pohjanoteeraus kenenkään työnä. Noin muuten, kertaluonteiset tai harvoin toistuvat hommat tuppaavat olemaan "miesten" ja päivittäinen ruoka-, tiski-, pyykki- ja lapsisavotta "naisten" homma.
Mulla tuli tuosta pikasulakkeen yläasentoon nostamisesta mieleen että sehän muuten on mieheni työ! :D
Eihän nuo napsahtele juuri koskaan, mutta esim. jiirisaha harmittaa sähkökeskusta, jolloin ei saa olla juuri muuta sulakkeen päällä sillä hetkellä, tai napsahtaa.
Meillä miehen hommiin kuuluu kaikenlainen avustamistyö, eli se kaikki ylimääräinen hakeminen, vieminen, tuominen, siirtäminen, tavaroiden ojentelu ja poissiivoaminen, että minä saan keskittyä siihen mitä olen tekemässä. Sulaketaulu meillä sijaitsee yläkerrassa, joten jos siellä on käytävä, niin kyllä se mies on. Muuteoinkin jos jotain puuttuu alhaalta, kyllä se on mies joka sen hakee ettei minun tarvitse.
Mies tykkää kun joku tekee asiat, ja ottaa niistä vastuun, ja minä teen mielelläni, kun se tehdään helpoksi antamalla tarvittavat käteen, ja hakemalla kaupasta sen mitä puuttuu. OTan myös vastuun jos joku epäonnistuu. Kiroan kovasti ja ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30
Jostain kumman syystä monelta mieheltä katoaa taidot ja aloitteellisuus heti, kun he muuttavat asumaan naisen kanssa.
Et vastannut edellisen kirjoittajan kysymykseen laisinkaan. Tyypillistä naisen käytöstä.
Kertoo vain omasta tasostasi, jos mies katsoo oikeudekseen käyttää sinua kotiorjana.
Omalta kohdalta vaikka kuivien pyykkien lajittelu, viikkaaminen ja kaappiin laittaminen. Minun kaapit on järjestyksessä, vaatteet omilla hyllyillään siististi viikattuina. Tiedän, mitä missäkin on eikä minulla ole paripuolia sukkia. Jostain syystä miehen kaapit on kaaoksessa, vaatteet rypyssä ja aina jotain hukassa. Onneksi ei ole minun murhe.
Kyllä miehet SAA tehtyä ihan mitä vaan, mitä naisetkin, mutta ne ei vaan tee. Ei siis viitsi. Koska ne katsoo, että ne on naisen tehtäviä. Ja sitten jos nainenkaan ei niitä tee, niin silloin syytetään sitä naista, että ei ole tehnyt tuota eikä tätä. Vaikka taloudessa on kaksi ihmistä, ei vain se yksi. Kun miehen huusholli on sikin sokin, se ymmärretään ja annetaan anteeksi, kun sehän nyt on mies.
No nyt alkaa olla rehellista keskustelua.
Ei viitsi? Vai ei koe tarpeelliseksi?
Mies saa imuroitua, mutta kokee että kolme kertaa viikossa lattian pesu "jos joku tulee yllättäen kylään" on vahvaa liioittelua?
Ja kuka siitä sotkusta naisia arvostelee? Miehet joita ei kiinnosta vai toiset naiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30
En tiedä vastasjien sukupuolta, mutta kyllä osa uliuliesta on väittänyt osaa miesten töiksi. Moni on sanonut että nainenkin ne tekee
Vähättelevän ja vittuilevan äänensävyn oikein kuulee tekstistä. Ota vaikka ensimmäinen sivu auki ja ala selaamaan. Sulakkeen vaihto ja naulan lyönti seinään... Auton ajaminen renkaiden vaihtoon...
Samaa ihmettelen minäkin . Tätä sinun varmaan pitäisi kysyä siltä palstapeikkojoukolta, joka misogynisen vuodatuksen keskellä itkee päivästä toiseen kun eivät kelpaa naisille ja saa kumppania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lampunvaihto miesten työnä on aina jotenkin ihmetyttänyt, eihän siinä ole oikeastaan mitään tekemistä, jos on tarpeeksi korkeat tikkaat - eniten aikaa menee siihen että löytää tarpeeksi ärhäkän lampun toivotulla valonvärillä.
Sama pätee tietty sulakkeisiin, olen vaihtanut niitä jo pienenä tyttönä maalla, ja tässä asunnossa lähes kymmenen vuotta talon sähköremontin jälkeen olen tainnut kerran kääntää yhden sulakekytkimen takaisin normaaliasentoon.
Pikasulakkeen nosto yläasentoon on kyllä pohjanoteeraus kenenkään työnä. Noin muuten, kertaluonteiset tai harvoin toistuvat hommat tuppaavat olemaan "miesten" ja päivittäinen ruoka-, tiski-, pyykki- ja lapsisavotta "naisten" homma.
Mulla tuli tuosta pikasulakkeen yläasentoon nostamisesta mieleen että sehän muuten on mieheni työ! :D
Eihän nuo napsahtele juuri koskaan, mutta esim. jiirisaha harmittaa sähkökeskusta, jolloin ei saa olla juuri muuta sulakkeen päällä sillä hetkellä, tai napsahtaa.
Meillä miehen hommiin kuuluu kaikenlainen avustamistyö, eli se kaikki ylimääräinen hakeminen, vieminen, tuominen, siirtäminen, tavaroiden ojentelu ja poissiivoaminen, että minä saan keskittyä siihen mitä olen tekemässä. Sulaketaulu meillä sijaitsee yläkerrassa, joten jos siellä on käytävä, niin kyllä se mies on. Muuteoinkin jos jotain puuttuu alhaalta, kyllä se on mies joka sen hakee ettei minun tarvitse.
Mies tykkää kun joku tekee asiat, ja ottaa niistä vastuun, ja minä teen mielelläni, kun se tehdään helpoksi antamalla tarvittavat käteen, ja hakemalla kaupasta sen mitä puuttuu. OTan myös vastuun jos joku epäonnistuu. Kiroan kovasti ja ääneen.
Eli sinä makaat sohvalla ja käskytät miestäsi kuin sätkynukkea? Säälin miestäsi.
Tekstisi kertoo sinusta enemmän kuin miehestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30
Mies saa imuroitua, mutta kokee että kolme kertaa viikossa lattian pesu "jos joku tulee yllättäen kylään" on vahvaa liioittelua?
Ja kuka siitä sotkusta naisia arvostelee? Miehet joita ei kiinnosta vai toiset naiset?
Minä ainakin haluan asua puhtaassa ja siistissä kodissa ihan oman mukavuuteni takia plus opettaa saman lapsille. Suurin osa näistä siivouksesta valittavista lienee joistain wt-talouksista, joissa on sukupolvien ketju mielenterveys ja alkoholiongelmia, koskapa tämä normaali tavallisten ihmisten elämäntapa on niin kovin vieras ja ihmetystä ja vastustusta herättävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30
Samaa ihmettelen minäkin . Tätä sinun varmaan pitäisi kysyä siltä palstapeikkojoukolta, joka misogynisen vuodatuksen keskellä itkee päivästä toiseen kun eivät kelpaa naisille ja saa kumppania.
Kysytään nyt näiltä naisilta jotka väittävät että on miesten ja naisten työt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä niitä "miesten töitä" omakotitalossakaan jokaiselle päivälle riitä.
Meillä on erikseen miehen työt, ja naisen työt. Mikäli ei halua käyttää nimiämme, eli Pekan työt ja Mirjan työt.
Miehen töihin kuuluu postilaatikolla käyminen, roskien vienti ja roskakaapin puhtaanapito muutenkin. Impin imurointi, ja kaikki muu v:mäisen korkealla toimiminen, johon minä en yllä ja hän yltää. Lisäksi miehen töihin kuuluu n.50% kaupassa käynneistä, ruohonleikkuusta, kolaamisesta jne. Myös kirveen ja moottorisahan käyttö kuuluu miehelle, koska hän niitä haluaa tehdä, ja minä en vastusta.
Naisen eli minun, töihini kuuluu pyykinpesu, ja wc-kylppäri-sauna- pesut. Pyykinpesu on korvaavinaan roskarumbaa, ja kylppäri-akselin haluan itse pitää puhtaana, koska en kelpuuta toisten hygieniatasoa.
Eli kyllä meillä on miehen ja naisen töitä erikseen, mikäli välttämättä haluaa meistä puhua miehenä ja naisena. Meillä ne on "sun ja mun" hommat.
Impin imurointi? Oletpa vapaamielinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30
Minä ainakin haluan asua puhtaassa ja siistissä kodissa ihan oman mukavuuteni takia plus opettaa saman lapsille. Suurin osa näistä siivouksesta valittavista lienee joistain wt-talouksista, joissa on sukupolvien ketju mielenterveys ja alkoholiongelmia, koskapa tämä normaali tavallisten ihmisten elämäntapa on niin kovin vieras ja ihmetystä ja vastustusta herättävä.
Eikö nainen koskaan käynyt miehen kämpillä seurustelun aikaan?`Luulisi selviävän onko oma hygieniatasovaatimus lähelläkään kumppaniehdokkaan näkemystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30
Täällähän on moneen kertaan todettu, ettei miehet pysty/viitsi/halua tehdä mitään muuta kuin syödä, maata ja haista. Muuhun ne ei ilmeisesti kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30
Täällähän on moneen kertaan todettu, ettei miehet pysty/viitsi/halua tehdä mitään muuta kuin syödä, maata ja haista. Muuhun ne ei ilmeisesti kykene.
miksi ihmeessä naiset sitten ottavat miehen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin asunnon remonttien suunnittelut, kilpailutukset. Näitä on noin kerran vuodessa kun kämppää pistetään parempaan tolkkuun vaihteittain. Talouden suunnittelu ja ylläpito, eli laskuista ja rahojen riittävyydestä vastaaminen. Autoilun kustannuksien pitäminen järjellisenä, tarkoittaa käytännössä sopivan auton löytämisen, osien etsimistä, kunnostamista yms.
Ai? Isohko asuntomme on pistetty asteittain kuosiin. Joka ikisen rempan olen suunnitellut ja kilpailuttanut yksin, mies sanoo kaikkeen ok Molemmilla on oma auto omissa nimissä. Olen itse ostanut oman autoni, vastaan sen huollosta ja rengashotelli vastaa renkaiden vaihdosta 2 x vuodesssa. Vastaamme yhdessä taloudestamme, lainat on 50/50. Osaan vaihtaa lamput, sulakkeet ja pensselikin pysyy kädessä. Tilaan tarv.huollot kodinkoneisiin tai ostan tilalle uudet/sovin asennukset. Osaan ajaa nurmikonkin, mutta siitä en prkl tingi, sen saa mies luvan tehdä. Mitä mies sitten tekee? Noh, on aina töissä. Joskus ketuttaa, mutta itsepähän olen hänet valinnut ja valitsisin edelleen.
Hyvin olet itsenäisesti asioita hoitanut. Koska et seleästikään ymmärtänyt tuota auton huoltoon liittyvää työtä selitän hieman. Helpoiten auton saa huollettua kun tilaa huollon ja vie auton sinne korjattavaksi. Korjaamot ostavat osat varaosaketjusta ja pistävät omat marginaalit päälle. Mikäli haluaa laskea autoilun kustannuksia, kannataa osat tilata suoraa euroopasta ja asentaa nuo joko itse tai vielä korjaamolle asennettavaksi.
Samoin remonttien kanssa. Mikäli toiveet ovat yhtään eksoottisemmat, pitää tekninen suunnittelu viedä asiakkaan toimesta aika pitkälle ennen kuin saa mitä haluaa. Varsinkin jos osa käytettävistä tuotteista pitää tilataa maailmalta. Nyt en siis puhu maalaamisesta tai verhojen uusimisesta.
Nämä ovat meidän taloudessa sellaisia selviä miesten töitä, joissa suorittaja ei vaihdu. Tietenkin muut kotityöt menevät sitten melko tasan, mutta kun kysyttiin töitä joista harvempi nainen suoriutuu vaivattomasti.
Tuo osien tilaaminen ei välttämättä laske kustannuksia. Usein korjaamo ottaa lisätunteja, samoin tärkeiden osien kanssa takuyriidat. Perusosia tilaan itsekin saksasta. Ei yhtään vaikeampaa kuin vaatteiden tilaaminen. Katsoo osanumeron ja räjäytyskuvasta mitkä tukikumit ym kannattaa vaihtaa samalla. Aina on kaikki osat sopineet, sitä vastoin kukaan ex mieheni tai isäni ei osaa osia tilata vaan tilaan heillekin. Miehen pojalle neuvoin tilaamisen, hän myös nykyään tilaa koska osaa itse vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30
miksi ihmeessä naiset sitten ottavat miehen?
Nuoruus ja hormonit teettävät kaikenlaista. Perheellistyessä se valinta sitten testataan: hyvät kumppanit jäävät rinnalle, pettymyksen aiheuttaneet jäävät taakse.
Siis tätä ja muita komnentteja lukiessa tuli mieleen, että onko ihan oikeasti yhdessä asuvilla pariskunnilla asiat näin huonosti?
Me olemme suhteellisen nuoria (itselläni ehkä enemmän elämänkokemusta kuin miehellä, hän muutti suoraan äitinsä luota kanssani yhteen) ja silti hommat hoituu varsin tasavertaisesti eikä kumpaakaan v*tuta.
Hän tekee oman osansa siivoustyöstä (sellaisia asioita jotka sujuvat hyvin mm tiskaaminen ja keittiön siistiminen muutenkin) ja on oppinut kokkaamaan seuratessaan minun puuhiani yms.
Tekniset ns. miesten työt hoidan minä koska olen siinä parempi, mutta ei se haittaa yhtään.